Turistler Saksonya'ya geldiklerinde Dresden'e, Sakson İsviçre'ye veya Ore Dağları'na gidiyorlar. 2025 yılında Chemnitz, Avrupa Kültür Başkenti olarak ön plana çıkacak. Ve haklı olarak: eski “Saksonya Manchester'ında” çok şey oluyor.
Chemnitz'i mi? Birkaç yıl önce jüri 2025 Avrupa Kültür Başkenti'ni açıkladığında bazı insanlar şaşkınlıkla gözlerini ovuşturmuştu. Şehir, Berlin, Leipzig ve Dresden'den sonra Doğu Almanya'nın dördüncü büyük şehridir. Ancak Doğu Almanya döneminde Karl-Marx-Stadt olarak anılan ve örnek bir sosyalist şehir olarak ünlenen eski “Saksonya Manchester'ı” oldukça kasvetli görülüyor.
Yine de kültürel hazineleri ve yaratıcı nitelikleriyle uzmanları ikna etmeyi başardı ve finalde Nürnberg, Hannover, Hildesheim ve Magdeburg'u yenerek şampiyonluk için yarıştı. 2025 yılında ise “Görünmeyen C” mottosuyla ziyaretçilerini gizliyi ve bilinmeyeni keşfetmeye davet ediyor. Çünkü Chemnitz mazlum bir takım.
Anika Reineke sizi şehrin güneybatısındaki Villa Esche'ye davet ediyor. Ev, Avrupa açısından önemli bir mimari anıt olarak kabul edilir. Son gün ışığı cam tavandan geniş mavi fuayeye sızıyor. Buradan temsili bir merdiven, eski fabrika sahibi ailenin özel odalarının bulunduğu üst kattaki galeriye çıkıyor.
Esches, Almanya'nın önde gelen çorap üreticileriydi ve ürünleri dünya çapında talep görüyordu. 20. yüzyılın başında Herbert Esche ve eşi Johanna yeni bir villa inşa ettirdiler. Bunu yapmak için Belçikalı tasarımcı Henry van de Velde'den başkasını işe almadılar.
Villadaki müzeyi işleten sanat tarihçisi Reineke, “Bu onun Almanya'daki ilk mimari siparişiydi” diyor. Art Nouveau'nun önemli bir temsilcisi ve Bauhaus'un öncüsü olan Belçikalı, yalnızca villayı tasarlamakla kalmadı. İç mekan da ona dayanıyor: mobilyalar, ışıklar ve duvar kaplamalarından yemek servisine kadar.
Villa iki şeyi temsil ediyor: Önemli bir sanayi şehri olarak Chemnitz, ama aynı zamanda mimari ve sanatsal hazineleri. Esas olarak tekstil endüstrisi ve makine mühendisliğinin yönlendirdiği ekonomik yükseliş, Esches gibi zengin üreticiler için yeni bir öz imajın oluşmasına yol açtı.
Reineke, “Şehre modernite getirmek istiyorlardı ve bunu karşılayabiliyorlardı” diyor. 1905'te, gelecek vaat eden şehre bir başka sanat yıldızını daha çektiler: Norveçli ressam Edvard Munch. Esche ailesini ve adını taşıyan Chemnitz nehrinin vadisini resimlerde ölümsüzleştirdi. Kültür Başkenti yılı boyunca hem Munch hem de van de Velde üzerine kapsamlı sergiler düzenleniyor.
Karl Marx'ın devasa büstü Doğu Almanya'dan sağ kurtuldu
Chemnitz'e gelen ziyaretçilerin ana tren istasyonundan Villa Esche'ye giden tramvaya binmeleri yaklaşık 15 dakika sürerken, turistik mekanların çoğu yürüme mesafesindedir. Tren istasyonunun köşesini döndüğünüzde opera binasının, sanat koleksiyonlarının evi olan Kral Albert Müzesi'nin ve Aziz Petrus Kilisesi'nin bir bütün oluşturduğu Theatreplatz'ı görürsünüz. Şehir merkezine doğru sadece bir sokak ileride muhtemelen en ünlü simge yapı yer alıyor: Mesafeye sert bir şekilde bakan filozof Karl Marx'ın devasa büstü.
Rus heykeltıraş Lev Kerbel'in 40 tonluk bronz heykeli, kaidesi üzerinde Doğu Almanya'dan sağ kurtuldu. Bugün yerel halk tarafından “Nichel” olarak adlandırılan anıt, popüler bir fotoğraf fırsatı ve buluşma noktasıdır; çoğu zaman sanat etkinlikleri için de kullanılır. Genellikle popüler kültürden uyarlanır ve bardak altlıklarından güç bankalarına ve tişörtlere kadar hediyelik eşyaları süsler.
Buradan öncelikle şehir merkezinden uzak durmanız tavsiye edilir. Çünkü sadece birkaç yüz metre ötede bir “modernite simgesi” dikkat çekiyor: Mimar Erich Mendelsohn'un 1930 yılında Schocken mağazası olarak açılan binası.
Bugün ilgilenenler Devlet Arkeoloji Müzesi'nin etkileyici sunumuyla geçmişin derinliklerine inebiliyor. Kültür Başkenti yılı için özellikle Maden Dağları'ndaki madencilik tarihine de ışık tutuyor. Bu arada zemin katta Alman-İsrailli oyuncu Nirit Sommerfeld sizi kafe ve bistrosunda mola vermeye davet ediyor.
Şehir içi halkayı takip eden bir başka etkileyici eski büyük mağaza binası var: bugün birçok kültür kurumuna ev sahipliği yapan Tietz. Atriyumdaki taşlaşmış orman Doğa Tarihi Müzesi'ne gönderme yaparken, Neue Sächsische Galerie üst katlardan birinde sanat eserlerini sergiliyor.
Chemnitz'de büyüyen yazar Stefan Heym'in çalışma kütüphanesi de burada yeni bir yuva buldu. Doğu Almanya'daki halk ayaklanmasını konu alan “Haziran'da 5 Gün” kitabının yazarı, Doğu Almanya'daki muhalif edebiyatın en önemli sesi olarak görülüyordu. Bir sergi hayatı ve çalışmaları hakkında bilgi sağlar.
Sanatla ilgilenenler şehir içi ringi takip ederek Gunzenhauser Müzesi'ne gitmeli. Eski banka binası, aynı adı taşıyan Münih galeri sahibinin koleksiyonuna ev sahipliği yapıyor: Başta Otto Dix, Alexej von Jawlensky, Willi Baumeister ve Gabriele Münter olmak üzere 270 sanatçının 3.000'den fazla eseri.
Avrupa'nın en büyük Art Nouveau bölgelerinden biri
Veronika Leonhardt, “Chemnitz şehir merkezinin yüzde 85'i İkinci Dünya Savaşı'nda yıkıldı” diyor. Bu yüzden savaştan sonra şehrin çehresi burada çok değişti. Bugün şehir rehberi sadece kısa bir süre merkezde kalıyor, bunun yerine ziyaretçileri hızlı bir şekilde şu anda en popüler yerleşim alanlarından birine yönlendiriyor. Nehrin üzerinden bir tepeye gidiyor: Kaßberg.
İlçenin girişinde özel şekli nedeniyle “dans eden yerleşim” olarak da adlandırılan modern bir konut kompleksi göreceksiniz. Ancak Leonhardt'ın odak noktası tarihi binalardır. Kaßberg, Avrupa'nın en büyük Wilhelminian tarzı ve Art Nouveau bölgelerinden biri olarak kabul edilir.
“1855'e kadar burada sadece çayırlar ve tarlalar vardı.” Ancak sanayileşmeyle birlikte şehir hızla büyüdükçe, fabrikalardan uzakta çok sayıda yeni ev inşa edildi. Leonhardt, “Bugün burada 750 listelenmiş bina ve cephemiz var” diyor.
Bauhaus sanatçısı Marianne Brandt ve yazar Lothar-Günther Buchheim (“Das Boot”) gibi tanınmış kültürel şahsiyetler hayatlarının bir kısmını Kaßberg'de geçirmiştir; Aktör Matthias Schweighöfer liseyi burada bitirdi.
İlçenin ilgi çekici yerlerinden biri de 1900'den kısa bir süre önce inşa edilen “Majolica Evleri”dir. Şehir rehberi, ismin Mağribi kökenli olduğunu ve kalay sırlı seramiklere atıfta bulunduğunu söylüyor. Bu tür fayanslar cepheleri süslüyor, süs eşyaları ve figüratif temsiller oluşturuyor.
Kültür Başkenti olarak yılın başlangıç sinyali
Kültür Başkenti yılı, 2025 yılında Avrupa Kültür Başkenti unvanını da taşıyacak olan Nova Gorica ve Gorizia şehirlerindeki etkinlikler serisinin başlamasından kısa bir süre sonra, 18 Ocak'ta açılıyor.
Chemnitz'de de gerilim artıyor. Leonhardt, rehberli tur taleplerinin önemli ölçüde arttığını söylüyor. Chemnitz, Kültür Başkenti yılında yaklaşık iki milyon ziyaretçi bekliyor. Ayrıca başka birçok kültürel proje ve etkinlik de var; program kitabı 400 sayfadan uzun.
İpuçları ve bilgiler:
Varış: Chemnitz, A4 (Erfurt–Dresden) ve A72 (Hof–Leipzig) otoyolları üzerinde elverişli bir konuma sahiptir. Ancak uzun mesafeli demiryolu taşımacılığına bağlantı zayıftır. Sabahın erken saatlerinde ve akşam geç saatlerde Berlin'e gidiş-dönüş yalnızca birkaç IC doğrudan bağlantısı vardır.
Kültür Başkenti 2025: Resmi açılış 18 Ocak'ta. Çeşitli etkinlikler planlanıyor. Eski Chemnitz linyit santrali, demirhanesi uzaktan görülebilen bir çağdaş sanat galerisine dönüşecek ve bölgedeki 30'dan fazla müze, John Cage'e dayanan bir “Müze Çemberi”nde sergiler sunacak.
Spor kültürü de kutlanıyor: 18 Mayıs'ta 2.500'den fazla koşucunun kaydolduğu bir maraton koşusu planlanıyor. Projeler arasında şehri çevreye bağlayan bir sanat ve heykel yolunun yanı sıra müzik, dans ve sokak sanatı festivalleri de yer alıyor.
Açık hava konserleri de planlanıyor: Bryan Adams'ın (“69 Yazı”) 6 Ağustos'ta Küchwaldwiese'de ve rapçi Sido'nun (“Pictures in the Head”) 10 Ağustos'ta sahnelenmesi bekleniyor. Arkeoloji Müzesi'nden “Silber Glanz & Buddytod” ve Chemnitz Sanat Koleksiyonlarından “Ortada Yaşam Reformu ve Henry van de Velde” madencilik sergisi de dahil olmak üzere ilk sergiler halihazırda devam ediyor.
Bilgi: chemnitz2025.de; chemnitz.travel
Andreas Hummel
Chemnitz'i mi? Birkaç yıl önce jüri 2025 Avrupa Kültür Başkenti'ni açıkladığında bazı insanlar şaşkınlıkla gözlerini ovuşturmuştu. Şehir, Berlin, Leipzig ve Dresden'den sonra Doğu Almanya'nın dördüncü büyük şehridir. Ancak Doğu Almanya döneminde Karl-Marx-Stadt olarak anılan ve örnek bir sosyalist şehir olarak ünlenen eski “Saksonya Manchester'ı” oldukça kasvetli görülüyor.
Yine de kültürel hazineleri ve yaratıcı nitelikleriyle uzmanları ikna etmeyi başardı ve finalde Nürnberg, Hannover, Hildesheim ve Magdeburg'u yenerek şampiyonluk için yarıştı. 2025 yılında ise “Görünmeyen C” mottosuyla ziyaretçilerini gizliyi ve bilinmeyeni keşfetmeye davet ediyor. Çünkü Chemnitz mazlum bir takım.
Anika Reineke sizi şehrin güneybatısındaki Villa Esche'ye davet ediyor. Ev, Avrupa açısından önemli bir mimari anıt olarak kabul edilir. Son gün ışığı cam tavandan geniş mavi fuayeye sızıyor. Buradan temsili bir merdiven, eski fabrika sahibi ailenin özel odalarının bulunduğu üst kattaki galeriye çıkıyor.
Esches, Almanya'nın önde gelen çorap üreticileriydi ve ürünleri dünya çapında talep görüyordu. 20. yüzyılın başında Herbert Esche ve eşi Johanna yeni bir villa inşa ettirdiler. Bunu yapmak için Belçikalı tasarımcı Henry van de Velde'den başkasını işe almadılar.
Villadaki müzeyi işleten sanat tarihçisi Reineke, “Bu onun Almanya'daki ilk mimari siparişiydi” diyor. Art Nouveau'nun önemli bir temsilcisi ve Bauhaus'un öncüsü olan Belçikalı, yalnızca villayı tasarlamakla kalmadı. İç mekan da ona dayanıyor: mobilyalar, ışıklar ve duvar kaplamalarından yemek servisine kadar.
Villa iki şeyi temsil ediyor: Önemli bir sanayi şehri olarak Chemnitz, ama aynı zamanda mimari ve sanatsal hazineleri. Esas olarak tekstil endüstrisi ve makine mühendisliğinin yönlendirdiği ekonomik yükseliş, Esches gibi zengin üreticiler için yeni bir öz imajın oluşmasına yol açtı.
Reineke, “Şehre modernite getirmek istiyorlardı ve bunu karşılayabiliyorlardı” diyor. 1905'te, gelecek vaat eden şehre bir başka sanat yıldızını daha çektiler: Norveçli ressam Edvard Munch. Esche ailesini ve adını taşıyan Chemnitz nehrinin vadisini resimlerde ölümsüzleştirdi. Kültür Başkenti yılı boyunca hem Munch hem de van de Velde üzerine kapsamlı sergiler düzenleniyor.
Karl Marx'ın devasa büstü Doğu Almanya'dan sağ kurtuldu
Chemnitz'e gelen ziyaretçilerin ana tren istasyonundan Villa Esche'ye giden tramvaya binmeleri yaklaşık 15 dakika sürerken, turistik mekanların çoğu yürüme mesafesindedir. Tren istasyonunun köşesini döndüğünüzde opera binasının, sanat koleksiyonlarının evi olan Kral Albert Müzesi'nin ve Aziz Petrus Kilisesi'nin bir bütün oluşturduğu Theatreplatz'ı görürsünüz. Şehir merkezine doğru sadece bir sokak ileride muhtemelen en ünlü simge yapı yer alıyor: Mesafeye sert bir şekilde bakan filozof Karl Marx'ın devasa büstü.
Rus heykeltıraş Lev Kerbel'in 40 tonluk bronz heykeli, kaidesi üzerinde Doğu Almanya'dan sağ kurtuldu. Bugün yerel halk tarafından “Nichel” olarak adlandırılan anıt, popüler bir fotoğraf fırsatı ve buluşma noktasıdır; çoğu zaman sanat etkinlikleri için de kullanılır. Genellikle popüler kültürden uyarlanır ve bardak altlıklarından güç bankalarına ve tişörtlere kadar hediyelik eşyaları süsler.
Buradan öncelikle şehir merkezinden uzak durmanız tavsiye edilir. Çünkü sadece birkaç yüz metre ötede bir “modernite simgesi” dikkat çekiyor: Mimar Erich Mendelsohn'un 1930 yılında Schocken mağazası olarak açılan binası.
Bugün ilgilenenler Devlet Arkeoloji Müzesi'nin etkileyici sunumuyla geçmişin derinliklerine inebiliyor. Kültür Başkenti yılı için özellikle Maden Dağları'ndaki madencilik tarihine de ışık tutuyor. Bu arada zemin katta Alman-İsrailli oyuncu Nirit Sommerfeld sizi kafe ve bistrosunda mola vermeye davet ediyor.
Şehir içi halkayı takip eden bir başka etkileyici eski büyük mağaza binası var: bugün birçok kültür kurumuna ev sahipliği yapan Tietz. Atriyumdaki taşlaşmış orman Doğa Tarihi Müzesi'ne gönderme yaparken, Neue Sächsische Galerie üst katlardan birinde sanat eserlerini sergiliyor.
Chemnitz'de büyüyen yazar Stefan Heym'in çalışma kütüphanesi de burada yeni bir yuva buldu. Doğu Almanya'daki halk ayaklanmasını konu alan “Haziran'da 5 Gün” kitabının yazarı, Doğu Almanya'daki muhalif edebiyatın en önemli sesi olarak görülüyordu. Bir sergi hayatı ve çalışmaları hakkında bilgi sağlar.
Sanatla ilgilenenler şehir içi ringi takip ederek Gunzenhauser Müzesi'ne gitmeli. Eski banka binası, aynı adı taşıyan Münih galeri sahibinin koleksiyonuna ev sahipliği yapıyor: Başta Otto Dix, Alexej von Jawlensky, Willi Baumeister ve Gabriele Münter olmak üzere 270 sanatçının 3.000'den fazla eseri.
Avrupa'nın en büyük Art Nouveau bölgelerinden biri
Veronika Leonhardt, “Chemnitz şehir merkezinin yüzde 85'i İkinci Dünya Savaşı'nda yıkıldı” diyor. Bu yüzden savaştan sonra şehrin çehresi burada çok değişti. Bugün şehir rehberi sadece kısa bir süre merkezde kalıyor, bunun yerine ziyaretçileri hızlı bir şekilde şu anda en popüler yerleşim alanlarından birine yönlendiriyor. Nehrin üzerinden bir tepeye gidiyor: Kaßberg.
İlçenin girişinde özel şekli nedeniyle “dans eden yerleşim” olarak da adlandırılan modern bir konut kompleksi göreceksiniz. Ancak Leonhardt'ın odak noktası tarihi binalardır. Kaßberg, Avrupa'nın en büyük Wilhelminian tarzı ve Art Nouveau bölgelerinden biri olarak kabul edilir.
“1855'e kadar burada sadece çayırlar ve tarlalar vardı.” Ancak sanayileşmeyle birlikte şehir hızla büyüdükçe, fabrikalardan uzakta çok sayıda yeni ev inşa edildi. Leonhardt, “Bugün burada 750 listelenmiş bina ve cephemiz var” diyor.
Bauhaus sanatçısı Marianne Brandt ve yazar Lothar-Günther Buchheim (“Das Boot”) gibi tanınmış kültürel şahsiyetler hayatlarının bir kısmını Kaßberg'de geçirmiştir; Aktör Matthias Schweighöfer liseyi burada bitirdi.
İlçenin ilgi çekici yerlerinden biri de 1900'den kısa bir süre önce inşa edilen “Majolica Evleri”dir. Şehir rehberi, ismin Mağribi kökenli olduğunu ve kalay sırlı seramiklere atıfta bulunduğunu söylüyor. Bu tür fayanslar cepheleri süslüyor, süs eşyaları ve figüratif temsiller oluşturuyor.
Kültür Başkenti olarak yılın başlangıç sinyali
Kültür Başkenti yılı, 2025 yılında Avrupa Kültür Başkenti unvanını da taşıyacak olan Nova Gorica ve Gorizia şehirlerindeki etkinlikler serisinin başlamasından kısa bir süre sonra, 18 Ocak'ta açılıyor.
Chemnitz'de de gerilim artıyor. Leonhardt, rehberli tur taleplerinin önemli ölçüde arttığını söylüyor. Chemnitz, Kültür Başkenti yılında yaklaşık iki milyon ziyaretçi bekliyor. Ayrıca başka birçok kültürel proje ve etkinlik de var; program kitabı 400 sayfadan uzun.
İpuçları ve bilgiler:
Varış: Chemnitz, A4 (Erfurt–Dresden) ve A72 (Hof–Leipzig) otoyolları üzerinde elverişli bir konuma sahiptir. Ancak uzun mesafeli demiryolu taşımacılığına bağlantı zayıftır. Sabahın erken saatlerinde ve akşam geç saatlerde Berlin'e gidiş-dönüş yalnızca birkaç IC doğrudan bağlantısı vardır.
Kültür Başkenti 2025: Resmi açılış 18 Ocak'ta. Çeşitli etkinlikler planlanıyor. Eski Chemnitz linyit santrali, demirhanesi uzaktan görülebilen bir çağdaş sanat galerisine dönüşecek ve bölgedeki 30'dan fazla müze, John Cage'e dayanan bir “Müze Çemberi”nde sergiler sunacak.
Spor kültürü de kutlanıyor: 18 Mayıs'ta 2.500'den fazla koşucunun kaydolduğu bir maraton koşusu planlanıyor. Projeler arasında şehri çevreye bağlayan bir sanat ve heykel yolunun yanı sıra müzik, dans ve sokak sanatı festivalleri de yer alıyor.
Açık hava konserleri de planlanıyor: Bryan Adams'ın (“69 Yazı”) 6 Ağustos'ta Küchwaldwiese'de ve rapçi Sido'nun (“Pictures in the Head”) 10 Ağustos'ta sahnelenmesi bekleniyor. Arkeoloji Müzesi'nden “Silber Glanz & Buddytod” ve Chemnitz Sanat Koleksiyonlarından “Ortada Yaşam Reformu ve Henry van de Velde” madencilik sergisi de dahil olmak üzere ilk sergiler halihazırda devam ediyor.
Bilgi: chemnitz2025.de; chemnitz.travel
Andreas Hummel