sensbeki-ne? Özbekistan olası bir seyahat noktası olarak listenizde yoksa, o zaman siz de benim gibisiniz. Doğu ya da Orta Asya’ya hiç seyahat etmedim, bölge hakkındaki bilgim utanç verici bir şekilde sınırlı. Bu ülkenin çeşitliliği daha da şaşırtıcı ve büyüleyici.
Gezinin nedeni, 3 Mayıs 2023’ten itibaren Berlin’deki James Simon Galerisi’nde ve Yeni Müze’de gösterilecek olan Özbekistan arkeolojik hazinelerinin büyük bir sergisidir (bununla ilgili bir rapor WELTHistory’de yayınlanacaktır).
ayrıca oku
Ancak destekleyici turist programı ve birçok günlük ayrıntı da bir o kadar büyüleyici. Cahil batılının sorularına bazen ılımlı ama asla kibirli bir gülümsemeyle cevap vermeyen genç rehberimiz Faruk, bu garip dünyayı tanımamıza çok yardımcı oluyor.
Kültürlerin kaynaştığı bir potayı deneyimliyoruz, çünkü burada Çin’i Akdeniz’e bağlayan antik ticaret yolu olan eski İpek Yolu’nun bir istasyonu vardı. Ayrıca Timur Lenk ve Büyük İskender gibi çeşitli hükümdarlar ve fatihler yüzyıllara damgasını vurmuştur. Buna göre Yunan, Arap, Rus, Hint ve Çin etkileri her yerde hissedilebilir.
Kaynak: İnfografik DÜNYA
Özbekistan geçiş halindeki, hareket halindeki bir ülkedir. Shavkat Mirziyoyev’in cumhurbaşkanı olarak göreve geldiği 2016’dan bu yana, daha önce yalıtılmış olan eski Sovyet cumhuriyeti, yabancı yatırımcılara ve turistlere açıldı. Bunun için çok para harcanıyor ve pek çok yerde inşaat hareketliliği var. Bu, tali hasar olmadan gerçekleşmez: Eski binalar ve sakinler çok geniş yeni ana yollar yapmak zorundadır, her şey birbirine uymaz.
ayrıca oku
Genellikle bol miktarda renkli LED’lerle süslenmiş devasa yeni binalardan bazıları, daha önce oldukça sade bir ortama inen uzay gemilerine benziyor. Mimarinin temsili karakterine büyük önem verilmektedir: Havalimanı binasının özgün tasarımı, Semerkant’a varıldığında hemen kendini göstermektedir. Dev bir açık kitap gibi görünüyor. Daha doğrusu: Faruk’un açıkladığı gibi, önemli bir ortaçağ astronomu ve Semerkant valisi olan Uluğ Bey’in kitabı.
Semerkant Havalimanı
Kaynak: pa/dpa/TASS/Valery Sharifulin
Yeni bulvarlardan uzakta, Orta Asyalı yeni gelen, Beyrut veya Kabil’den TV görüntülerini hatırlıyor. Evlerin teneke çatıları var, elektrik hatları bazen orijinal ve rustik bir şekilde örtülüyor. Farouk, arabaların iç kısımlarının yaz sıcağında eskisi kadar ısınmaması nedeniyle çoğunlukla beyaza boyandığını söylüyor. Birçoğu benzin yerine doğal gaz dolduruyor. Köpek yakalayıcılar orada burada avlanırlar, çok uzak olmayan bir yerde sefil bir melez yakalarlar, yüksek sesle havlarlar.
Bir Avrupalı olarak, birçok yerel insana bile başka bir gezegenden görünüyorsunuz. Ziyaretçiye merakla bakarlar, “Selamün aleyküm” diyerek selam verirler ve kendisiyle selfie çekmek ister misiniz diye sorarlar.
ayrıca oku
Batılı markalar ve logolar, daha uzak bölgelerde bile şaşırtıcı bir şekilde tutarlı bir şekilde kendilerini kanıtladılar: Cola, Fanta ve Sprite, benzin istasyonlarında ve büfelerde her yerde bulunabilir (tadı normalden biraz farklı, bir şekilde daha yumuşak olsa da). Bilinen çikolata kalıpları da mevcuttur – ama aynı zamanda Kiril alfabesiyle etiketlenmiş birçok yerel varyant da mevcuttur. Latin harflerinin yanında hala her yerde görülebilen Sovyet döneminden kalma bir kalıntı.
Başucundaki bir çıkartma Mekke’yi gösteriyor.
ABD’deki büyük burger zincirlerinden hala bir iz yok ama bol miktarda yerel şiş kebap ve burger standı var.
Alkolsüz içeceklerin yanı sıra alkol almak da kolaydır, birçok yerde “AlcoMarkets” görebilirsiniz, şaşırtıcı bir şekilde Özbekistan bir şarap ülkesidir. Farouk, Bagizagan’ı tavsiye etti. Semerkant yakınlarındaki aynı adı taşıyan kasabada yetiştirilmektedir. Ancak Farouk, kulüp ziyaretlerinden sonra Jägermeister Red Bull’un gençler arasında daha popüler olduğunu söylüyor, gülerek. Bunu kim beklerdi?
ayrıca oku
İslam devlet dini değildir, herkes kendi tarzına göre kutsanabilir ve birçok kadın başörtüsü takmaz. Yine de ülke kesinlikle Müslüman: Bazı otel odalarında komodinin üzerindeki bir çıkartma Mekke’yi gösteriyor (ve bu evlerde de Bağızağan servisi yapılmamaktadır).
Otel odasında Mekke’yi gösteren ok bulunan komodin
Kaynak: Martin Klemrath
Sabah saat 5’te müezzin yandaki camiden yüksek sesle seslenir. Sorun değil, yine de erken kalkıp ilk büyük olayla, 15. ve 17. yüzyıllar arasında inşa edilmiş üç Kuran okulundan oluşan Registan Meydanı ile başlamak istiyoruz.
Büyüklüğü ve gösterişli, detaylı, renkli süslemeleri nefes kesici. İlk düşünce: Vay canına! İkincisi: Muhteşem İran binalarının ve aynı zamanda Hindistan’ın görüntülerini anımsatıyor – bu topluluk Tac Mahal’in ilham kaynağı mıydı? Kesinlikle, diyor uzman: Fetih seferleri sırasında, hükümdar Timur Lenk İran’dan mimarları ve sanatçıları Semerkand’a getirdi ve bu binalar da ardılları ve komşuları için model oldu. Timur’un torunlarından biri, Hindistan’da Babür İmparatorluğu’nu kuran Babur’du.
Semerkand’daki Registan Meydanı
Kaynak: Martin Klemrath
gösterişli süslemeler
Kaynak: Martin Klemrath
Eğik Pisa Kulesi de tartışılıyor, ama daha ziyade şaka olarak, çünkü Registan’daki minareler de muhtemelen bazı depremler nedeniyle oldukça yıkılmış durumda. Bir dizi başka antik ve ortaçağ binası da etkileyicidir; Özbekistan’daki diğer istasyonlardan bazıları gibi eski şehrin de UNESCO Dünya Mirası Listesi’ne dahil olmasına şaşmamalı.
Minarelerin küçük bir listesi var
Kaynak: Martin Klemrath
Arabayla güneybatıya gidiyoruz, hedef tarihi merkezinde hayranlık uyandıran birçok sanat eserinin de bulunduğu ve son Emir Alim Han’ın pitoresk yazlık evinin bulunduğu Buhara’dır. Tavus kuşları, tesisin 20. yüzyılın başlarından kalma bahçelerinde serbestçe dolaşıyor ve tekerleklerini çırpıyor.
Ancak, bu bölümdeki otoyolda birkaç saatlik sürüş daha çok maceracılar için. Bir dizi çukurdan kaçınılması gerekiyor, bu da diğer sürücülerin birçoğunu kötü sportif sürüş tarzlarından alıkoymuyor. Korkusuzlar için değil, bu nedenle profesyoneller bunun yerine demiryolunu tavsiye ediyor.
Hem turistler hem de yerel halk arasında popüler olan “Eski Buhara” restoranında, farklı kültürlerin çeşitli etkilerinin deneyimlenebileceği lezzetli yemeklerin tadını çıkarıyoruz: Birincisi, tabbouleh’in daha limonlu tadı olan Özbek versiyonu da dahil olmak üzere çeşitli salata çeşitleri. Lübnan versiyonundan daha.
Restoran “Eski Buhara”
Kaynak: Martin Klemrath
Lezzetli kuzu eti ve renkli bir masa örtüsü
Kaynak: Martin Klemrath
Sarma yaprak sarma, şaşırtıcı bir şekilde Yunanistan’daki gibi soğuk pirinçle değil, sıcak kıyma ile servis edilir. Türk gözlemesini andıran peynir ve ıspanak dolgulu köfte de var. Rusya’da da popüler olan mantı çorbasının ardından bol ızgara kuzu eti, domates, patlıcan, patates ve gözleme ile ana yemek geliyor. Müthiş! Tatlı olarak: Sumalak, tadı malt şekeri gibi olan ve geleneksel olarak baharın başında servis edilen tatlı buğday bazlı bir macun.
Sumalak geleneksel yöntemle karıştırılır ve kaynatılır.
Kaynak: Martin Klemrath
Engebeli, engebeli çöl ve bozkırlardan geçerek ülkenin en güneyinde, Afganistan sınırındaki Tirmiz’e devam ediyoruz. Burada 2. yüzyıldan kalma Budist mağara manastırları ortaya çıkarıldı ve burada kazılan bir Buda figürünün kalıntıları Berlin’de de görülebiliyor.
Antik figürün kalıntıları…
Kaynak: Martin Klemrath
… ve bulunduğu yer
Kaynak: Martin Klemrath
Gezinin sonunda bir başka büyük tezat: Bir saatlik iyi bir uçuş sizi taşradan başkent Taşkent’e götürür. Metropolde de hareketli bir inşaat faaliyeti var ve yeni gökdelenler yükseliyor. Komünist zamanlardan kalma prefabrike binalar, büyük yeni hükümet binaları, tarihi binalar ve anıtlarla geniş caddelerin bir karışımını görüyoruz.
Orta Asya’nın en büyük ve en eski çarşılarından biri olan ve zaten Orta Çağ’da bilinen Çorsu Çarşısı mutlaka görülmeli. Merkezde sayısız kasap tezgâhı ve ot ve baharat, sebze ve meyve satıcılarının bulunduğu büyük bir kubbe var.
Dışarıdan büyük kubbe…
Kaynak: Martin Klemrath
… ve içeriden
Kaynak: Martin Klemrath
Kuru meyve ve baklagiller ile tüccar
Kaynak: Martin Klemrath
Kubbe sokaklar, geçitler, pazar tezgahları, çadırlar ve salonlarla dolu labirent bir alanla çevrilidir. Halılar, havlular, tabak takımları, market ürünleri, sunulan ürünlerin listesi sonsuzdur. Burada kaybolmak çok kolay, kalabalık ve gürültülü, insanlar koşuşturuyor ve müzakereler çetin. Mallar paketten çıkarılır ve paketlenir ve yeniden paketlenir, o kadar çok izlenim vardır ki, neredeyse başınız döner. Delilik!
Büyük bir pilav tavası
Kaynak: Martin Klemrath
Bir dizi ızgara ustası ve atıştırmalık satıcısı bir yemek alanında iş başında, sigara içiyor ve tıslıyor, çoğu davetkar görünüyor ve harika kokuyor. Diğerleri – bir yığın pişmiş kuzu kafası gibi – muhtemelen değil. Büyük tavalarda servis edilen Özbek ulusal yemeği: Plov, başta etli pilav… İlk bakışta Avrupalılara paella’yı hatırlatıyor.
Eve dönüş uçuşu için çok erken, keşfedilecek daha çok şey vardı. Ama Özbekistan’la Mayıs’ta bir birleşme olacak – İpek Yolu Berlin Müzesi’ne kadar uzatıldığında.
Özbekistan için seyahat bilgileri: uzbekistan.travel/de
Geziye katılım Özbekistan Sanat ve Kültür Geliştirme Vakfı tarafından desteklenmiştir. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımızı axelspringer.com/de/Werte/downloads adresinde bulabilirsiniz.
Gezinin nedeni, 3 Mayıs 2023’ten itibaren Berlin’deki James Simon Galerisi’nde ve Yeni Müze’de gösterilecek olan Özbekistan arkeolojik hazinelerinin büyük bir sergisidir (bununla ilgili bir rapor WELTHistory’de yayınlanacaktır).
ayrıca oku
Ancak destekleyici turist programı ve birçok günlük ayrıntı da bir o kadar büyüleyici. Cahil batılının sorularına bazen ılımlı ama asla kibirli bir gülümsemeyle cevap vermeyen genç rehberimiz Faruk, bu garip dünyayı tanımamıza çok yardımcı oluyor.
Kültürlerin kaynaştığı bir potayı deneyimliyoruz, çünkü burada Çin’i Akdeniz’e bağlayan antik ticaret yolu olan eski İpek Yolu’nun bir istasyonu vardı. Ayrıca Timur Lenk ve Büyük İskender gibi çeşitli hükümdarlar ve fatihler yüzyıllara damgasını vurmuştur. Buna göre Yunan, Arap, Rus, Hint ve Çin etkileri her yerde hissedilebilir.
Kaynak: İnfografik DÜNYA
Özbekistan geçiş halindeki, hareket halindeki bir ülkedir. Shavkat Mirziyoyev’in cumhurbaşkanı olarak göreve geldiği 2016’dan bu yana, daha önce yalıtılmış olan eski Sovyet cumhuriyeti, yabancı yatırımcılara ve turistlere açıldı. Bunun için çok para harcanıyor ve pek çok yerde inşaat hareketliliği var. Bu, tali hasar olmadan gerçekleşmez: Eski binalar ve sakinler çok geniş yeni ana yollar yapmak zorundadır, her şey birbirine uymaz.
ayrıca oku
Genellikle bol miktarda renkli LED’lerle süslenmiş devasa yeni binalardan bazıları, daha önce oldukça sade bir ortama inen uzay gemilerine benziyor. Mimarinin temsili karakterine büyük önem verilmektedir: Havalimanı binasının özgün tasarımı, Semerkant’a varıldığında hemen kendini göstermektedir. Dev bir açık kitap gibi görünüyor. Daha doğrusu: Faruk’un açıkladığı gibi, önemli bir ortaçağ astronomu ve Semerkant valisi olan Uluğ Bey’in kitabı.
Semerkant Havalimanı
Kaynak: pa/dpa/TASS/Valery Sharifulin
Yeni bulvarlardan uzakta, Orta Asyalı yeni gelen, Beyrut veya Kabil’den TV görüntülerini hatırlıyor. Evlerin teneke çatıları var, elektrik hatları bazen orijinal ve rustik bir şekilde örtülüyor. Farouk, arabaların iç kısımlarının yaz sıcağında eskisi kadar ısınmaması nedeniyle çoğunlukla beyaza boyandığını söylüyor. Birçoğu benzin yerine doğal gaz dolduruyor. Köpek yakalayıcılar orada burada avlanırlar, çok uzak olmayan bir yerde sefil bir melez yakalarlar, yüksek sesle havlarlar.
Bir Avrupalı olarak, birçok yerel insana bile başka bir gezegenden görünüyorsunuz. Ziyaretçiye merakla bakarlar, “Selamün aleyküm” diyerek selam verirler ve kendisiyle selfie çekmek ister misiniz diye sorarlar.
ayrıca oku
Batılı markalar ve logolar, daha uzak bölgelerde bile şaşırtıcı bir şekilde tutarlı bir şekilde kendilerini kanıtladılar: Cola, Fanta ve Sprite, benzin istasyonlarında ve büfelerde her yerde bulunabilir (tadı normalden biraz farklı, bir şekilde daha yumuşak olsa da). Bilinen çikolata kalıpları da mevcuttur – ama aynı zamanda Kiril alfabesiyle etiketlenmiş birçok yerel varyant da mevcuttur. Latin harflerinin yanında hala her yerde görülebilen Sovyet döneminden kalma bir kalıntı.
Başucundaki bir çıkartma Mekke’yi gösteriyor.
ABD’deki büyük burger zincirlerinden hala bir iz yok ama bol miktarda yerel şiş kebap ve burger standı var.
Alkolsüz içeceklerin yanı sıra alkol almak da kolaydır, birçok yerde “AlcoMarkets” görebilirsiniz, şaşırtıcı bir şekilde Özbekistan bir şarap ülkesidir. Farouk, Bagizagan’ı tavsiye etti. Semerkant yakınlarındaki aynı adı taşıyan kasabada yetiştirilmektedir. Ancak Farouk, kulüp ziyaretlerinden sonra Jägermeister Red Bull’un gençler arasında daha popüler olduğunu söylüyor, gülerek. Bunu kim beklerdi?
ayrıca oku
İslam devlet dini değildir, herkes kendi tarzına göre kutsanabilir ve birçok kadın başörtüsü takmaz. Yine de ülke kesinlikle Müslüman: Bazı otel odalarında komodinin üzerindeki bir çıkartma Mekke’yi gösteriyor (ve bu evlerde de Bağızağan servisi yapılmamaktadır).
Otel odasında Mekke’yi gösteren ok bulunan komodin
Kaynak: Martin Klemrath
Sabah saat 5’te müezzin yandaki camiden yüksek sesle seslenir. Sorun değil, yine de erken kalkıp ilk büyük olayla, 15. ve 17. yüzyıllar arasında inşa edilmiş üç Kuran okulundan oluşan Registan Meydanı ile başlamak istiyoruz.
Büyüklüğü ve gösterişli, detaylı, renkli süslemeleri nefes kesici. İlk düşünce: Vay canına! İkincisi: Muhteşem İran binalarının ve aynı zamanda Hindistan’ın görüntülerini anımsatıyor – bu topluluk Tac Mahal’in ilham kaynağı mıydı? Kesinlikle, diyor uzman: Fetih seferleri sırasında, hükümdar Timur Lenk İran’dan mimarları ve sanatçıları Semerkand’a getirdi ve bu binalar da ardılları ve komşuları için model oldu. Timur’un torunlarından biri, Hindistan’da Babür İmparatorluğu’nu kuran Babur’du.
Semerkand’daki Registan Meydanı
Kaynak: Martin Klemrath
gösterişli süslemeler
Kaynak: Martin Klemrath
Eğik Pisa Kulesi de tartışılıyor, ama daha ziyade şaka olarak, çünkü Registan’daki minareler de muhtemelen bazı depremler nedeniyle oldukça yıkılmış durumda. Bir dizi başka antik ve ortaçağ binası da etkileyicidir; Özbekistan’daki diğer istasyonlardan bazıları gibi eski şehrin de UNESCO Dünya Mirası Listesi’ne dahil olmasına şaşmamalı.
Minarelerin küçük bir listesi var
Kaynak: Martin Klemrath
Arabayla güneybatıya gidiyoruz, hedef tarihi merkezinde hayranlık uyandıran birçok sanat eserinin de bulunduğu ve son Emir Alim Han’ın pitoresk yazlık evinin bulunduğu Buhara’dır. Tavus kuşları, tesisin 20. yüzyılın başlarından kalma bahçelerinde serbestçe dolaşıyor ve tekerleklerini çırpıyor.
Ancak, bu bölümdeki otoyolda birkaç saatlik sürüş daha çok maceracılar için. Bir dizi çukurdan kaçınılması gerekiyor, bu da diğer sürücülerin birçoğunu kötü sportif sürüş tarzlarından alıkoymuyor. Korkusuzlar için değil, bu nedenle profesyoneller bunun yerine demiryolunu tavsiye ediyor.
Hem turistler hem de yerel halk arasında popüler olan “Eski Buhara” restoranında, farklı kültürlerin çeşitli etkilerinin deneyimlenebileceği lezzetli yemeklerin tadını çıkarıyoruz: Birincisi, tabbouleh’in daha limonlu tadı olan Özbek versiyonu da dahil olmak üzere çeşitli salata çeşitleri. Lübnan versiyonundan daha.
Restoran “Eski Buhara”
Kaynak: Martin Klemrath
Lezzetli kuzu eti ve renkli bir masa örtüsü
Kaynak: Martin Klemrath
Sarma yaprak sarma, şaşırtıcı bir şekilde Yunanistan’daki gibi soğuk pirinçle değil, sıcak kıyma ile servis edilir. Türk gözlemesini andıran peynir ve ıspanak dolgulu köfte de var. Rusya’da da popüler olan mantı çorbasının ardından bol ızgara kuzu eti, domates, patlıcan, patates ve gözleme ile ana yemek geliyor. Müthiş! Tatlı olarak: Sumalak, tadı malt şekeri gibi olan ve geleneksel olarak baharın başında servis edilen tatlı buğday bazlı bir macun.
Sumalak geleneksel yöntemle karıştırılır ve kaynatılır.
Kaynak: Martin Klemrath
Engebeli, engebeli çöl ve bozkırlardan geçerek ülkenin en güneyinde, Afganistan sınırındaki Tirmiz’e devam ediyoruz. Burada 2. yüzyıldan kalma Budist mağara manastırları ortaya çıkarıldı ve burada kazılan bir Buda figürünün kalıntıları Berlin’de de görülebiliyor.
Antik figürün kalıntıları…
Kaynak: Martin Klemrath
… ve bulunduğu yer
Kaynak: Martin Klemrath
Gezinin sonunda bir başka büyük tezat: Bir saatlik iyi bir uçuş sizi taşradan başkent Taşkent’e götürür. Metropolde de hareketli bir inşaat faaliyeti var ve yeni gökdelenler yükseliyor. Komünist zamanlardan kalma prefabrike binalar, büyük yeni hükümet binaları, tarihi binalar ve anıtlarla geniş caddelerin bir karışımını görüyoruz.
Orta Asya’nın en büyük ve en eski çarşılarından biri olan ve zaten Orta Çağ’da bilinen Çorsu Çarşısı mutlaka görülmeli. Merkezde sayısız kasap tezgâhı ve ot ve baharat, sebze ve meyve satıcılarının bulunduğu büyük bir kubbe var.
Dışarıdan büyük kubbe…
Kaynak: Martin Klemrath
… ve içeriden
Kaynak: Martin Klemrath
Kuru meyve ve baklagiller ile tüccar
Kaynak: Martin Klemrath
Kubbe sokaklar, geçitler, pazar tezgahları, çadırlar ve salonlarla dolu labirent bir alanla çevrilidir. Halılar, havlular, tabak takımları, market ürünleri, sunulan ürünlerin listesi sonsuzdur. Burada kaybolmak çok kolay, kalabalık ve gürültülü, insanlar koşuşturuyor ve müzakereler çetin. Mallar paketten çıkarılır ve paketlenir ve yeniden paketlenir, o kadar çok izlenim vardır ki, neredeyse başınız döner. Delilik!
Büyük bir pilav tavası
Kaynak: Martin Klemrath
Bir dizi ızgara ustası ve atıştırmalık satıcısı bir yemek alanında iş başında, sigara içiyor ve tıslıyor, çoğu davetkar görünüyor ve harika kokuyor. Diğerleri – bir yığın pişmiş kuzu kafası gibi – muhtemelen değil. Büyük tavalarda servis edilen Özbek ulusal yemeği: Plov, başta etli pilav… İlk bakışta Avrupalılara paella’yı hatırlatıyor.
Eve dönüş uçuşu için çok erken, keşfedilecek daha çok şey vardı. Ama Özbekistan’la Mayıs’ta bir birleşme olacak – İpek Yolu Berlin Müzesi’ne kadar uzatıldığında.
Özbekistan için seyahat bilgileri: uzbekistan.travel/de
Geziye katılım Özbekistan Sanat ve Kültür Geliştirme Vakfı tarafından desteklenmiştir. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımızı axelspringer.com/de/Werte/downloads adresinde bulabilirsiniz.