Ayrıcalıklı: Pervaneli uçakla Hamburg'dan Nürnberg'e uçuş

Selvi

New member
eAslında, Hamburg'dan Nürnberg'e FRC 014 sefer sayılı uçuş normal tarifeli bir bağlantıya benziyor: Terminal 2'deki A21 kapısında uçuş numarası, varış yeri ve kalkış saati ile birlikte gösteriliyor. Monitördeki fotoğraf pek uygun değil: Dünyanın en büyük uçağı Airbus 380'i gösteriyor. Ancak bu tarifeli uçuş jetle değil, minik bir pervaneli uçakla gerçekleştiriliyor.

Kapının önündeki bekleme alanı neredeyse boş çünkü Airbus veya Boeing'deki gibi uçan yüzlerce kişi yok; FRC 014 uçuşunda en fazla iki yolcu için yer var. Bu nedenle bugün, otobüslerin konukları aprondaki park yerine götürdüğü gidiş kapısının önünde siyah bir minibüs bekliyor.

Tek yolcuyu apron üzerinden Gulfstreams ve Cessna Citation iş jetlerinin park edildiği yere götürüyor. Arada, uzun kanatları ve uzun bacaklı, geri çekilebilir iniş takımları olan, çarparak inen bir ördeğe benzeyen küçük, çift motorlu bir uçak var.

Kaptan Daniel Brandhuber, “Bazen yolcular uçağımızı gördüklerinde yutkunuyorlar” diyor. Tek yön bilete 600 euro mu ödediler? Klima, basınçlı kabin ve jet tahriki olmadan rüzgar ve hava koşulları altında kuzey Almanya'dan güney Almanya'ya seyahat etmek mi?

Hafif uçakta iki yolcu için yer var


Aslına bakılırsa, ticari bir jet ile geçen Ekim ayından beri bu rotayı sunan Nürnberg'deki Franconia Hava Servisi'nin bu dört koltuklu küçük kuşu arasında dünyalar kadar fark var. Avusturyalı Diamond firmasının DA42 hafif uçağında iki yolcu uçabilir ve ön koltuklarda iki pilot oturabilir. Havacılık jargonunda yolculara verilen adla “Paxe”, kanatların üzerinden arka koltuğa tırmanıyor. Koltuk cebinde bir şişe su var. Artık hizmet yok.

Pilotlar elbette ticari uçak pilotu lisansına sahip ve aletli uçuş kurallarına göre uçuyorlar. Operasyon Federal Havacılık Dairesi tarafından onaylanıyor ve düzenli olarak kontrol ediliyor. Franconia Air Service, ülkede hâlâ piston motorlu uçaklarla yolcu taşıyan mini havayollarından biri. Çoğu, kıyı ile Kuzey Denizi adaları arasında kısa yolculuklarla gidip geliyor (aşağıya bakınız).





Kanatlı bir araba gibi: pervaneli bir düzlemde dar ama görünürlük iyi

Kaynak: Franconia Hava Servisi


Nürnberg yakınlarındaki iş ve özel uçuşlara yönelik havayolu, düzenli hizmet veren nispeten küçük bir uçakla bu kadar uzun bir rotayı kapsayan tek sağlayıcıdır: Hamburg'dan Nürnberg'e direkt uçuş 462 kilometredir. Arabayla en kısa yol 643 kilometre olup yaklaşık altı buçuk saat sürecektir. Deutsche Bahn, ICE treninin zamanında olması koşuluyla beş saatten az sürüyor.

Bugün hesaplanan uçuş süresi bir saat 38 dakikadır. Zamandan tasarruf çok büyüktür. “Her şey netleşti mi?” diye soruyor Yüzbaşı Brandhuber. Temizlemek! Macera başlayabilir ve pilot, her biri 170 hp olan iki dizel motoru çalıştırır; pistonlu motorlar aslında otomotiv endüstrisinden gelir ve havada kullanılmak üzere dönüştürülmüştür.

Yolcuların tüm radyo trafiğini duyabilmesi için gemideki herkesin kulaklıkları var. Bugünkü çağrı işaretimiz uçuş numarasına benzer şekilde “Franconia bir dört”. Yardımcı pilot “Taksiye hazırız” diye onaylıyor ve “Golf” taksi yolu üzerinden 33 numaralı pistin durma noktasına taksi yapıyoruz. Daha sonra “kalkış iznimiz” alınıyor, saatte yaklaşık 130 kilometre hızla havalanıyor ve yola çıkıyoruz Hamburg altımızda.

Otopilot uçağı kontrol ediyor


“Franconia one four” bir kuş kadar özgür değil. Sahadaki her sorumlu kontrolör nerede olduğumuzu ve nereye gitmek istediğimizi biliyor. Mürettebat daha önce bizi kesin olarak belirlenmiş bir rota üzerinden Nürnberg'e doğru hava rotasına götürecek bir uçuş planı sunmuştu. Bu rotalar otoyoldaki kavşaklara benzer. Bugün kullandığımız rotanın adı “Amluh One Golf”, rota bizi güneye doğru uzun bir sağa virajla birkaç ara noktayı geçerek kuzeybatıya götürüyor.

Bu rota, siz inene kadar DA42'nin navigasyon sisteminde zaten kayıtlıdır. Enstrümantasyon, havacılık için uydu tabanlı navigasyon sistemleri de sunan üretici Garmin'den geliyor. Kalkıştan kısa bir süre sonra kaptan otomatik pilotu devreye sokuyor ve pilot rotayı bağımsız olarak uçuruyor. Açıkçası iki pilotun yapacak çok az işi var; ara sıra telsizle konuşuyorlar ve sohbet etmeye zamanları oluyor.


İniş görüşte: Pervaneli uçak 2.700 metreden fazla yükseğe uçmuyor




İniş görüşte: Pervaneli uçak 2.700 metreden fazla yükseğe uçmuyor

Kaynak: Hinrichs'e göre


DA42 9.000 feet'e, yani 2.700 metreye tırmanıyor ve orada kalıyor; eğer daha yükseğe tırmanırsak, basınçlı kabin olmadığı için oksijen maskeleri takmak zorunda kalırdık. Pilotlar bundan kaçınmaya çalışıyor.

Bu günde hava çok güzel; Havacılar buna “Florida” diyor. Akşam ışığı kuzey Almanya manzarasını koyu turuncuya çeviriyor, birkaç bulutun üzerinde süzülüyoruz, aşağıda Hannover görülebiliyor. Şehirlerin ve köylerin ışıkları parlıyor ve sokaklarda ilk araba farları görülüyor. Uçuş planındaki az sayıdaki ara noktalardan biri olan Erfurt yakınlarındaki TURAP ara noktasına doğru gidiyoruz. Hızımız 167 knot yani 309 km/saat.

Uçmak ufkunuzu genişletiyor


1920'lerde ilk Deutsche Luft Hansa yolcuları uçak kullanmaya başladığında da durum böyle olsa gerek. O zamanlar havayolu, örneğin Berlin'den Gdansk üzerinden Königsberg'e veya Hamburg'dan Hannover ve Frankfurt üzerinden Münih'e uçuyordu. Kuzeyden güneye uçuş süresi, ICE ile bugünkü yolculuk kadar uzun sürüyordu ve uydu navigasyonunun ve kesin hava tahminlerinin olmaması nedeniyle çok daha maceralıydı.

Posta pilotu ve askeri pilot olan Fransız yazar ve pilot Antoine de Saint-Exupéry, 1939 yılında yayımlanan “Rüzgar, Kum ve Yıldızlar” kitabında bu ruh halini şöyle yakalamıştır: “Hava taşımacılığının aracı olan uçak aynı zamanda insanları da temsil eder. Her yaştan dünya bilmeceleriyle yüzleşir ve bilginin ve kendini tanımanın bir aracı haline gelir.” Saint-Exupéry'ye göre dağınık ışıklar, yaşayan yıldızlar gibi, insan bilincinin mucizesine tanıktır.


Hava yolculuğu hakkında daha fazla bilgi:


Havaalanında kaos!  O zaman bazen yardımcı olan tek şey uykudur



Servis çölü Almanya






Tatilciler Korfu'da uçağa biniyor.  Önümüzdeki birkaç saat boyunca yakın çevrede geçinmeleri gerekiyor






Özellikle uzun mesafeli uçuşlarda, Lufthansa Airbus A380'de olduğu gibi business class'taki ek alan büyük bir avantajdır






Uçuş rezervasyonu yapın: En iyi zaman ne zaman?









Yazara sadık kalırsanız, şunu açıkça görürsünüz: Uçmak, kelimenin tam anlamıyla, ufukların genişlemesi, büyük resmin yukarıdan görülmesidir. Bu kadar küçük bir makinenin üzerinde, her sarsıntı ve sarsıntıda, uçağın icadının insanlık için ne kadar büyük bir adım, aslında bir mucize olduğu, dev bir jetin üzerinde olduğundan çok daha net bir şekilde ortaya çıkıyor.

Saint-Exupéry'nin zamanında, hayranlığın yanı sıra her zaman korku da vardı; çünkü o zamanlar nadir görülen bir motor arızası, uçuşun dramatik bir şekilde sona ermesi anlamına gelebilirdi. DA42'de iki motorun olması ve teknolojinin günümüzde çok daha güvenli olması iyi bir şey.

Küçük makinelerde kötü hava koşulları daha zordur


Pilotlar hâlâ kahraman mı? Uçmak, sınırların kahramanca aşılması gibi görünebilir. Aslında mesele her zaman sınırlarla ilgilidir: uçağın sınırları ve sınırları, mürettebatın sınırları veya hava koşullarının belirlediği sınırlar.

Bazen durum kötüdür: Gök gürültülü fırtınalar, alçak bulutlar veya buzlanma, bu kadar küçük bir uçakta büyük bir jete göre çok daha zordur. Neyse ki DA42 güvenilir; Kaptan Brandhuber, “Önce bir uçuşu iptal etmek zorunda kaldık ve büyük olanlar da uçmadı” diyor.


Açık kokpit: Pilotlar doğrudan yolcuların önünde oturuyor




Açık kokpit: Pilotlar doğrudan yolcuların önünde oturuyor

Kaynak: Hinrichs'e göre


Şimdi TURAP üzerinden uçtuk ve bir sonraki ara noktaya, kimsenin görmediği ve sadece koordinatlardan oluşan sanal bir işarete doğru ilerliyoruz: DN462, Nürnberg'in hemen öncesi. Gün yavaş yavaş kayboluyor, ateşli kırmızı akşam gökyüzü ülkenin üzerine son ışığı saçıyor.

Nürnberg Havalimanı'nda neredeyse hiçbir şey olmuyor, inişe dakikalar kala “iniş iznimiz” alınıyor. Franconia, jetle karşılaştırıldığında daha uzun uçuş süresini telafi ediyor: biniş ve iniş yaklaşık sürüş kadar sürüyor ve kimsenin bagaj bandında beklemesine gerek yok. Peki neden bu kadar az insan uçuyor?

Küçük hattın genel müdürü Thomas Müller bir neden veriyor: Uçuş, seyahat rezervasyonları için önemli olan Amadeus rezervasyon sisteminde temsil edilmiyor. “Oraya girmek istiyoruz ve şimdiden düzinelerce e-posta gönderdik. Ama kimse tepki vermiyor.” Havayolu patronu hâlâ devam etmek istiyor. Müller “Bunun gerçekleşeceğine” inanıyor. “Sadece Eurowings ile uçmuş bir avuç insana ihtiyacımız var.”


Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız

Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, kişisel verilerin iletilmesine ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir; çünkü gömülü içeriğin sağlayıcıları, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak bu izni gerektirir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.



Bunun nedeni aslında yolcuların ilgisizliği olamaz: Hamburg-Nürnberg bağlantısı 1996 ile 2022 yılları arasında birkaç kesinti dışında Eurowings tarafından kesintisiz olarak sunuluyordu. Nispeten yüksek fiyatların da talebin azalmasının bir başka nedeni olması muhtemeldir.

Yeterli bir bütçeye ek olarak, yolcuların uçma konusunda biraz hevesli olması veya gemideki atmosferden etkilenmeye istekli olması gerekir. Bir zamanlar havacılar hakkında yazan ve yolcular için de geçerli olan Saint-Exupéry'yi takip edebilirsiniz: “İyi bir pilot her zaman uçağını izler. Harika bir pilot her zaman gökyüzünü izler.”

Mini havayolları hakkında daha fazla bilgi:


Franconia Hava Servisi, Nürnberg'i diğerlerinin yanı sıra Hamburg, Düsseldorf, Bremen, Saarbrücken ve Viyana'ya pervaneli uçaklarla (franconia-air-service.de) tarifeli hizmetle bağlamaktadır.

Diğer küçük havayolları öncelikle Kuzey Denizi'ndeki adalara hizmet vermektedir. Mini şirket FLN Frisia-Luftverkehr, Norddeich'ten Juist ve Norderney'e uçuyor ve Harle-Wangerooge hattına (inselflieger.de) hizmet veriyor. Doğu Frizya Hava Servisi, Emden ile Borkum arasında gidip geliyor ve Büsum ile Cuxhaven'dan Helgoland'a (fliegofd.de) uçuşlar sunuyor. Sylt Air, tek ve çift motorlu uçaklardan oluşan karma filosuyla yolcularını Almanya'nın en kuzeyindeki adadan Hamburg'a götürüyor; ayrıca charter uçuşları için iki jet kullanır (syltair.de).

Lufthansa'dan tek uçaklı havayollarına kadar toplam 102 havayolu Federal Havacılık Ofisi'ne kayıtlıdır.


Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız

Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, kişisel verilerin iletilmesine ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir; çünkü gömülü içeriğin sağlayıcıları, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak bu izni gerektirir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.