Bağıl Değerlendirme Nedir Ölçme ?

Emile

Global Mod
Global Mod
Bağıl Değerlendirme Nedir?

Bağıl değerlendirme, ölçme ve değerlendirme sürecinde sıklıkla kullanılan bir kavramdır. Temelde, bir öğrencinin başarısını belirlemede bireyin diğer öğrencilere göre durumuyla karşılaştırılmasını içerir. Bu tür bir değerlendirme, öğrencinin başarısını belirlerken nispeten objektif bir ölçü sunabilir. Ancak, öğrencinin performansını gerçekten anlamak için diğer değerlendirme yöntemleriyle birlikte kullanılmalıdır.

Bağıl değerlendirme, öğrencilerin birbirleriyle karşılaştırılması yoluyla değerlendirilmesi anlamına gelir. Bu, bir sınıftaki öğrencilerin performanslarının birbirleriyle karşılaştırıldığı ve genellikle bir puan sırası oluşturulduğu bir süreçtir. Öğrenciler arasındaki farklar, genellikle standart sapma gibi istatistiksel hesaplamalar kullanılarak belirlenir.

Bağıl değerlendirme, bir öğrencinin mutlak performansını değil, diğer öğrencilere göre performansını ölçer. Bu, bir sınıftaki öğrencilerin birbirleriyle rekabet ettiği veya işbirliği yaptığı durumlarda özellikle önemlidir. Ancak, bu tür bir değerlendirme yaklaşımı, bazı eleştirmenler tarafından adil olmayan sonuçlara neden olabileceği ve öğrenciler arasında olumsuz rekabeti teşvik edebileceği için tartışmalıdır.

Bağıl değerlendirme, öğrenciler arasında nispeten objektif bir ölçüm sunabilir çünkü bir öğrencinin başarısı, sınıftaki diğer öğrencilerin performansına dayanarak belirlenir. Ancak, bu, öğrencinin gerçek yeteneklerini tam olarak yansıtmayabilir, çünkü diğer öğrencilerin performansı değişkenlik gösterebilir ve sınıfın seviyesine bağlı olarak değişebilir.

Bağıl Değerlendirme Nasıl Yapılır?

Bağıl değerlendirme genellikle birkaç adımda gerçekleştirilir. İlk adım, öğrencilerin performanslarını ölçmek için uygun bir ölçüt veya kriter belirlemektir. Bu ölçüt, genellikle bir sınav, proje veya başka bir görev şeklinde olabilir.

İkinci adım, öğrencilerin performanslarını ölçmek için kullanılacak araçları belirlemektir. Bu, genellikle standart bir test veya rubrik kullanmayı içerir. Rubrikler, öğrencilerin performansını belirli kriterlere göre puanlamak için kullanılan yapılandırılmış bir derecelendirme aracıdır.

Üçüncü adım, öğrencilerin performanslarını değerlendirmek için belirlenen ölçütleri kullanmaktır. Bu genellikle öğretmen veya değerlendirici tarafından yapılır ve öğrencilerin performanslarını belirli bir ölçekte puanlar.

Dördüncü adım, öğrencilerin performanslarını sınıflarına göre sıralamak ve karşılaştırmaktır. Bu genellikle bir sınıfın sıralamasını belirleyen bir puan sırası oluşturmayı içerir.

Beşinci adım, öğrencilerin performanslarını geri bildirimle birleştirmektir. Bu, öğrencilere güçlü yönlerini ve gelişim alanlarını anlamalarına yardımcı olabilir ve gelecekteki performanslarını iyileştirmelerine olanak tanır.

Altıncı adım, sonuçları analiz etmek ve bu analize dayanarak öğrencilerin ilerlemesini değerlendirmektir. Bu, öğretmenlere öğrencilerin ihtiyaçlarını belirlemeleri ve öğretimlerini buna göre uyarlamaları için önemli bir geri bildirim sağlar.

Bağıl Değerlendirme: Avantajlar ve Dezavantajlar

Bağıl değerlendirme, bazı avantajlara ve dezavantajlara sahiptir. Avantajları arasında, öğrenciler arasında nispeten objektif bir karşılaştırma sağlaması ve öğrencilerin performanslarını anlamalarına ve geliştirmelerine yardımcı olması bulunur. Ayrıca, öğretmenlere öğrencilerin ihtiyaçlarını belirlemeleri ve öğretimlerini buna göre uyarlamaları için önemli bir geri bildirim sağlayabilir.

Ancak, bağıl değerlendirme bazı dezavantajlara da sahiptir. Bunlar arasında, öğrenciler arasında olumsuz rekabeti teşvik etme riski, öğrencilerin gerçek yeteneklerini tam olarak yansıtmama riski ve öğrencilerin motivasyonunu düşürebilme riski bulunur. Ayrıca, öğrenciler arasındaki performans farklılıkları, bağıl değerlendirmenin doğruluğunu etkileyebilir.

Bağıl Değerlendirme ve Eğitim Sistemi

Bağıl değerlendirme, eğitim sistemlerinde geniş çapta kullanılmaktadır. Özellikle standart testlerin ve performans görevlerinin sıklıkla kullanıldığı durumlarda, öğrencilerin performanslarını birbirleriyle karşı