Baltık Denizi’nde Dalış: İsveç enkazları tespit etmek için mükemmel

Selvi

New member
“Sonra da aşağıya indik.” Jim Hansson’a göre su altında hiçbir şüpheye yer bırakmayacak ayrıntılar keşfetti. Sırtında bir şişe ve önünde bir maskeyle, 17. yüzyılın başlarındaki tipik gemi inşasını tanıdı, topun ikinci güvertede açıldığını, ahşap dış duvarda büyük bir boşluk olduğunu gördü. Sualtı arkeoloğu, kariyerinin şu ana kadarki en muhteşem anından bahsederken gözleri yaşarıyor: Aralık 2021’de “Äpplet”in keşfi.

Hansson ve ekibinin keşfinin ünlü “Vasa”nın üç kardeş gemisinden biri olan “Äpplet” olduğunun 2022 sonbaharında ahşap örneklerine dayanarak resmi olarak doğrulanması, bu bir sansasyon olarak kutlandı. Dört kalyon, zamanlarının en büyük savaş gemileri arasındaydı.

Hansson, aramanın yıllar sürdüğünü bildirdi. “Äpplet, 1659’dan beri Stockholm takımadalarında unutulmuş halde orada yatıyordu.” Baltık Denizi’ndeki gemi enkazları nadir değildir. Hansson, “Bölgede pek çok sır var” diyor.





Deniz arkeologları Jim Hansson (sağda) ve Patrik Höglund, keşfin gerçekten “Äpplet” olduğu onaylandığında çok sevindiler.

Katkıda bulunanlar: resim ittifakı/TT NYHETSBYR?N/Jonas Ekstr?mer/TT


Äpplet batığının kesin konumu açıklanmasa da, dalış turistleri adanın inşa ettiği İsveç başkentinin hemen yakınında su altı keşifleri için birçok fırsata sahip. Stockholm’ün güneydoğu bölgesi bir zamanlar Baltık Denizi’nde nakliye için bir merkezdi ve İsveç’in deniz filosu burada konuşlanmıştı.

Baltık Denizi’nde yüzmek müzede yüzmek gibidir


Dalarö’deki Kaptan Baltık Batık Dalış Tesisi’nden Emmy Ahlén, “Baltık Denizi’nin yeşil suları enkazlarla dolu” diyor. 2011 yılında, dalış okulunun yakınında, İsveç’in ilk “denizcilik kültür rezervi”, ürkütücü denizcilik mirasını hobi kurbağaları için daha erişilebilir hale getirmek amacıyla kuruldu: Stockholm’ün güneydoğusundaki takımadalarda bulunan Dalarö Dalış Parkı. Orada, 17. yüzyıldan kalma gemi enkazları, eğitimli bir batık rehberi eşliğinde (daha küçük balıkçı tekneleri, daha büyük ticaret gemileri) yüzgeçler ve şişelerle gezilebilir.


İsveç




Kaynak: OpenStreetMap, WELT infografik


Ahlén, “En yakın enkaz ‘Anna-Maria’ ve Jutholmen açıklarındaki enkazlardır” diyor. Her şeyden önce, ahşap kargo gemisi “Anna Maria” çoğu dalgıç için çekicidir, yaklaşık 20 metre derinlikte yer alır ve sonunu gösteren yanık izleri dışında iyi korunmuştur: “1709’un soğuk bir kışında battı Henüz kimliği kesin olarak belirlenemeyen gemi de bu sıralarda küçük Jutholmen adası yakınlarında battı ve eski kargonun bir kısmı hala güvertede duruyordu.

Batık gemilerin zenginliği Baltık Denizi’nin başka yerlerinde de büyüktür. Gotland adası veya Finlandiya’ya ait Åland Adaları çevresinde çok iyi korunmuş gemi kalıntıları bulunmaktadır. Ahlén, “Bir müzedeymiş gibi yüzdüğünüz eşsiz bir ortamımız var ve dalışın esas amacı bu manzaraları görmektir” diyor.


İsveç: Ünlü




Ünlü “Vasa”nın üç kardeş gemisinden biri olan “Äpplet”in enkazından detay

Katkıda bulunanlar: resim ittifakı/TT NYHETSBYRÅN/Jim Hansson, Vrak/SMTM


Halihazırda 20.000’den fazla batık gemi belgelendi ve on binlercesinin hala keşfedilmediği tahmin ediliyor. Şehir rehberi ve hobi dalgıcı Gunilla Kuehner, 2021 sonbaharında açılacak olan Stockholm’ün müze adası Djurgården’deki Vrak Müzesi’ni ziyaret ederken “sonsuz olasılıklardan” övgüyle söz ediyor.

Gotland’dan Finlandiya Körfezi’nin kuzeyine kadar kıyı boyunca her biri tanımlanmış bir enkazı temsil eden sayısız noktayı gösteren ışıklı bir plaketin önünde duruyor. Kendisi de bir şeyi keşfetmiştir: “17. yüzyıldan kalma bir flüttü, o zamanın kamyonuydu.”

Enkazlar neden bu kadar iyi korunuyor?


Baltık Denizi’nin geçmiş gemicilik dönemlerine ait iz ve kalıntılar açısından bu kadar zengin olması, diğer denizlere göre tuzluluğunun düşük olmasından kaynaklanmaktadır. Odun çok daha uzun süre dayanır: “Midye acı suda Teredo deniz kuvvetleri Gunilla Kuehner, önemli popülasyonlarda yaşamıyor” diyor. Daha çok gemi kurdu olarak bilinir. Tuzlu sularda bu, Sanayi Devrimi öncesinden kalma gemi enkazlarından neredeyse hiçbir şeyin kalmamasını sağlar.


Stockholm'deki Vrak Müzesi'nde sanal dalış sırasında VR gözlüklü ziyaretçiler




Stockholm’deki Vrak Müzesi’nde sanal dalış sırasında VR gözlüklü ziyaretçiler

Kaynak: Stefan Weissenborn


Dalış rehberi Ahlén, Dalarö’nün geniş bölgesindeki dalış turistleriyle birlikte düzenli olarak 40 civarında batığı ziyaret ediyor. “Benim kişisel favorim ‘Gröne Jägaren’ çünkü harika bir hikayesi var.” Top silahlı savaş gemisi, Scanian Savaşı sırasında Öland açıklarında Danimarka’ya karşı verilen savaşlardan sağ çıkmıştı. Ancak 1676’da gemide, kadırgadan kaçan közlerin tutuşturduğuna inanılan bir barut fıçısı patladığında battı. 1950 yılında bulunan enkazın kurtarılan bazı kısımları şu anda İsveç Denizcilik Müzesi’nde sergileniyor.

Ancak konuyla ilgili en büyük müze hazinesi, deniz dibinde 333 yıl kaldıktan sonra 1961 yılında deniz tabanından kaldırılan “Vasa”dır. Djurgården’deki kendi müzesinde tüm ihtişamıyla görülebilir. Tüm İsveç’in hiçbir şeyden bu kalyondan daha fazla gurur duymadığı sıklıkla söylenir. Otuz Yıl Savaşları sırasında bir güç gösterisi olarak 1620’lerde üç kardeş gemisiyle birlikte İsveç Kralı II. Gustav Adolf’un emriyle, o zamanlar belki de dünyanın en büyük savaş gemisi olarak inşa edildi.


333 yıl sonra Stockholm açıklarında deniz yatağından çıkarılan




333 yıl sonra Stockholm açıklarında deniz yatağından çıkarılan “Vasa” gemisi Djurgården’deki bir müzede görülebiliyor

Kaynak: resim ittifakı/dpa/Lehtikuva/Taneli Männikkö


Ancak geminin tasarımının kötü olduğu ortaya çıktı ve 10 Ağustos 1628’deki ilk yolculuğunda Beckholmen adası açıklarında battı. Bir kilometreden biraz fazla yolculuk yaptıktan sonra şiddetli bir rüzgar onu yakaladı ve alabora etti. Hansson, “Açıkçası battığı için gurur duymuyoruz, daha çok onu kaldırabildiğimiz ve hala orada olduğu için gurur duyuyoruz” diyor.

Müze kimyasal kokuyor


Çok iyi korunmuş olan “Vasa” kuru havuzda on bir yıl boyunca muhafaza edildi. Tek başına kurtarma işlemi çok karmaşıktı. Enkazın altından, geminin kaldırılabilmesini sağlayacak kalın çelik kabloların geçmesi için deniz tabanında birkaç kez tünel açıldı.


İsveç’teki tatiller için daha fazla ipucu:




60 metrelik meşe devasanın etrafındaki kuru havuz üzerine inşa edilen büyük salonda hafif keskin bir koku var; enkaz, havadaki kademeli ayrışma sürecini yavaşlatmayı amaçlayan kimyasallar yayar.

Hansson, “Bu kadar iyi durumda olan bir gemiyi başka hiçbir yerde göremezsiniz” diyor. “Vasa”nın açık renkli olduğu yerlerde yeniden inşa edilmiş, ancak hemen hemen her yerde ahşapları karanlıktır. Savaş gemisinin gelecek yüzyıllarda da ziyaret edilebileceğini umuyor. “Fakat bir noktada ayrışmış olacak.”


İsveç:




“Äpllet” amatör dalgıçlardan gizlenmiştir, ancak enkazın orijinal bir parçasını Vrak Müzesi’nde bulabilirsiniz.

Kaynak: Stefan Weissenborn


Bu nedenle, “Äpplet” Baltık Denizi’nin daha iyi korunmuş acı sularında muhtemelen onlardan daha uzun süre yaşayacak. Şu anda kardeş gemiyi kaldırma planı yok. Çok pahalı. “Vasa”nın aksine, daha geniş bir tasarıma sahip olan “Äpplet” yaklaşık 30 yıldır hizmetteydi.

1658’de nihayet bir su altı bariyerinin parçası olarak battı. Hansson, “Bu bir tür tarihi geri dönüşüm” diyor. Sualtı duvarı, düşman gemilerini Stockholm’den uzak tutmak için tasarlandı. “Vasa”nın diğer iki kardeş gemisi de bu amaçla batırıldı. Ama şu ana kadar kimse nerede olduğunu bilmiyor.

Deneyimli soğuk su dalgıçları için


“Äpplet” aynı zamanda amatör dalgıçlardan da gizlenecektir. Emmy Ahlén, “Enkaz askeri bölgede olduğu için dalış yasağı var” diyor. “Fakat aynı döneme ait benzer bir şeye dalmak için ‘Bodekull’ ve ‘Riksäpplet’ batıkları idealdir.” Her iki gemi de yalnızca deneyimli soğuk su dalgıçları içindir. Geçici olarak Reichsadmiral’in amiral gemisi olan “Riksäpplet”, 1676’da Dalarö açıklarında karaya oturdu ve battı. Bunun bir kısmı daha sonra belediye binasının ahşap kapılarından biri olan Stockholms stadshus’un yapımında kullanıldı.


Aynı döneme ait




Aynı döneme ait “Äpplet” benzeri bir gemiye dalmak isterseniz “Bodekull” batığına göz atabilirsiniz.

Kaynak: Emmy Ahlén Vrakdykarpensionatet/Captain Baltic Wreck Dive Resort


Orijinaldeki “Äpplet”ten bir şeyler görmek istiyorsanız Vrak Müzesi’ni ziyaret etmelisiniz. Orada, bir akvaryumda eski savaş gemisinden kurtarılmış üç tahta parçası var. Olağanüstü ve oldukça çirkin ama hikayeyi bilen herkes büyülenecek.

İpuçları ve bilgiler:


Oraya varmak: Almanya’dan Stockholm’e iki gece treni bağlantısı bulunmaktadır. İsveç devlet demiryolu SJ, Berlin’den günlük bir Euronight kullanıyor. Kuşetli vagonlarda üst üste ikişer üçer ranzalı bölmeler bulunur. Yataklı vagonlarda çift kişilik yataklar bulunmaktadır (sj.se/en/travel-info/sj-euronight.html). Bir alternatif ise Paskalya ve sonbahar arasında özel şirket Snälltåget (snalltaget.se/en) tarafından işletilen gece trenidir.


ayrıca oku


2016'dan önce DB için kullanılıyordu: eski bir İsveç kuşetli araba






Konaklama: Stokholm’ün eski kentindeki Victory Hotel büyüleyicidir ve deniz koleksiyoncularının sergileri sayesinde neredeyse küçük bir denizcilik müzesi haline gelmiştir.Aynı zamanda altı kişiye kadar konaklama imkanı ve geniş oturma alanı bulunan, kendi yemeklerinizi hazırlayabileceğiniz konuk daireleri de sunmaktadır; Çift kişilik odalar 160 Euro eşdeğerinden başlayan fiyatlarla (victoryhotel.se/en/victory-hotel/). Eski Kent ile Stokholm’ün Södermalm bölgesi arasında merkezi bir konuma sahip olan ve aile tarafından işletilen Hotel Frantz, 1647 yılından kalma tarihi bir binada yer almaktadır. Çift kişilik odalar 160 Euro’dan başlıyor (hotelfrantz.com).

Dalmak: Dalarö Sualtı Parkı’nda iki dalıştan oluşan bir tekne gezisi, Kaptan Baltic’te 115 avroya eşdeğer, ayrıca ekipman için 90 avroya mal oluyor (vrakdykarpensionatet.se); Dykcharter benzer fiyatları listeliyor (dykcharter.se/en-GB).

Müzeler: Stockholm’deki Vrak Müzesi (vrak.se/en/) her gün sabah 10’dan akşam 6’ya kadar ve çarşamba günleri akşam 20’ye kadar açıktır. Giriş 16 avroya eşdeğerdir. Stockholm’deki Vasa Müzesi (vasamuseet.se/en) yaz aylarında sabah 8.30’dan akşam 6’ya kadar açıktır; Giriş: 16 euro. Her iki müzenin kombine biletinin fiyatı 27 avroya denk geliyor. Stockholm’deki Sjöhistoriska Denizcilik Müzesi (www.sjohistoriska.se/en) Salı gününden Pazar gününe kadar sabah 10’dan akşam 5’e kadar açıktır ve giriş ücreti 9 avronun biraz altındadır. 18 yaşın altındaki ziyaretçiler üç müzeye de ücretsiz giriş hakkına sahiptir.

Geziye katılım Visit İsveç tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımıza şu adresten ulaşabilirsiniz: axelspringer.com/de/Werte/downloads.


Üçüncü taraf içeriğini burada bulacaksınız

Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni talep ettiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konumuna getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (bu, herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Onayınızı istediğiniz zaman anahtar aracılığıyla ve sayfanın altındaki gizlilik aracılığıyla geri çekebilirsiniz.