Baltıklar: Estonya'da Rusya'ya yakınlık her zaman mevcut

Selvi

New member
SDomberg'e tırmanmak zor ve yorucudur. Ama olması gerekiyor. Çünkü yukarıdan muhteşem bir manzara var. Tallinn'in Eski ve Yeni Şehri Hakkında. Güneş ışığında kobalt mavisi görünen Baltık Denizi'ne. Finlandiya'nın başkenti Helsinki'den kalkan bir feribotun şu anda geldiği liman, her gün seyahat eden on kadar feribottan biri.

Toompea da orada olmalı çünkü burası Estonya'nın beşiği. Katrin Vaikmaa, ülkenin tarihinin bir araya geldiği yerin burası olduğunu söylüyor. Tallinn'de doğup büyüyen bir Almanca öğretmeni ve seyahat rehberidir. “Danimarkalılar bu tepeye taştan bir kale inşa ettiler. Şehrin adı da buradan geliyor: Danimarka kalesi, Estonya'da Tanni Linna, sonradan Tallinn oldu.”

Toompea, Tallinn'in tarihini anlatıyor. Yabancı egemenliği: Danimarkalılar, Cermen Tarikatı, İsveçliler ve Ruslar tarafından. Baltık Denizi'ndeki en önemli şehirlerin ticaret birliği olan Hansa Birliği'nin bir parçası olarak şehrin yükselişi hakkında. Estonya'nın bağımsızlığının ilki dünya savaşları arasında, ikincisi ise 1991'de SSCB'nin çöküşünden sonra.





Kaynak: İnfografik WELT


Bugüne kadar doğu komşusuyla ilişkiler özeldir: Bir yandan Estonya'da toplam nüfusun dörtte birini oluşturan 300.000'den fazla etnik Rus yaşamaktadır. Öte yandan Rusya emperyalist bir tavırla eski Sovyet cumhuriyetlerini kendi etki alanı olarak gördüğü için. Ruslar yıllar önce Ukrayna'da savaş başlatmış durumda ve Baltık cumhuriyetleri tehdit altında.

Estonya'yı ziyaret eden hiç kimse bu konuyu görmezden gelemez. Bir yolculuk kesinlikle güvenlidir. Turizm ofisi, “Savaş çok uzakta tüm şiddetiyle sürüyor” diyor ve ekliyor: “Hepsi de Rusya'ya yakın olan Estonya'yı, diğer Baltık ülkelerini veya İskandinav ülkelerini ziyaret etmek için herhangi bir seyahat uyarısı yok.”

“Ukrayna'daki savaştan bu yana her türlü temastan kaçınıyorlar”


Bakanlıkların çoğu ve Estonya parlamentosu Toompea'nın yanı sıra Rusya'nın saldırgan politikalarına karşı net bir duruş sergileyen ve Şubat 2024'te Moskova tarafından “düşmanca eylemler” nedeniyle aranan Başbakan Kaja Kallas'ta bulunuyor.


ayrıca oku


Münih, Almanya 20240217. Estonya Başbakanı Kaja Kallas (solda) Münih'teki yıllık güvenlik konferansına katılıyor.  Fotoğraf: Javad Parsa / NTB





Estonya Başbakanı





Kentin en önemli kiliseleri de burada bulunuyor: Bir zamanlar Katolik olan, şimdi ise Protestan olan katedral. Ve Alexander Nevsky Katedrali: mor süslemeli beyaz ve beş soğan kubbeli, güçlü bir bina. Her birinin üzerinde ikisi yatay ve biri eğik olmak üzere üç kollu bir haç vardır. Bir Rus Ortodoks kilisesi.

Katedral muhteşemdir, ana sunağın önündeki ikon duvarı altın varaklarla süslenmiştir. İki yan koridordan birinde, Rusça olarak 20 veya 30 inananın önünde bir ayin düzenleniyor. Yarım saat sonra Saray Meydanı'nda katedralin önünde törene katılan insanlarla konuşmaya çalıştım.


Estonya: Muhteşem Rus Ortodoks Alexander Nevsky Katedrali, Tallinn'deki Toompea Tepesi'nde duruyor




Muhteşem Rus Ortodoks Alexander Nevsky Katedrali, Tallinn'deki Toompea Tepesi'nde duruyor

Kaynak: Getty Images


Estonya'da Rus kökenli insanlar için hayat nasıl? Ama kimse konuşmak istemiyor. Katrin Vaikmaa, “Maalesef bu normal” diyor. Rus kökenli komşuları var. “Ukrayna'da savaşın başlamasından bu yana herhangi bir temastan kaçındılar. Beni veya başka komşuları görürlerse arkanızı dönün ve uzaklaşın.”

Ukrayna'daki savaşa ilişkin 2023 yılında yapılan bir ankete göre, Rus asıllıların yarısı kendilerini tarafsız olarak tanımlıyor. Dörtte biri Rusya'nın “anti-faşist özel operasyon” propagandasına inanıyor. Sadece diğer bir çeyrek savaşı olduğu gibi görüyor: Rus saldırganlık savaşı.

Rusya'dan gelen turistler uzak duruyor


Bir ülke diğerini işgal ettiğinde tarafsız kalabilir misiniz? Peki Estonyalılar, nüfusun dörtte birinin Rus saldırganlığını reddetmediği, hatta desteklemediği gerçeğiyle nasıl yaşıyor? Rusların yaşadığı her yerde Rusya'nın olduğu ideolojisine dayalı bir saldırganlık. Katrin Vaikmaa omuz silkiyor: “Bu iç tehlikeyi sürekli düşünecek gücümüz yok. Başka nasıl burada yaşayabilirdik?”

Rainer Saks sürekli iç tehlikeyi düşünüyor, bu onun işi. Saks bir güvenlik uzmanıdır. Estonya dış istihbarat servisine başkanlık etti ve Tallinn'deki hükümete danışmanlık yaptı. Artık şirketlere, hükümetlere ve uluslararası kuruluşlara siber suçlarla mücadele konusunda danışmanlık yapıyor. Savaşın başlangıcından bu yana Saks, muharebe operasyonlarını ve cephenin ilerleyişini özetleyen günlük bir bülten yayınlıyor.


Estonya: Tallinn'in Orta Çağ'dan kalma surları büyük oranda korunuyor




Tallinn'in Orta Çağ'dan kalma şehir surları büyük ölçüde korunuyor

Kaynak: resim ittifakı / Micha Korb


“Estonya'daki Rus nüfusu düşündüğünüz kadar homojen değil” diyor. Birçoğunun Ukrayna'da akrabaları var ya da İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra Estonya'ya yerleşen Sovyet vatandaşlarının torunları. “Rus televizyonundan bilgi alıyorlar ama Ukrayna'daki akrabalar veya arkadaşlar onlara farklı bir şey söyledi.” Neyse ki pek çok kişi kendilerine neyin doğru, neyin propaganda olduğunu sordu.

Saks, Tallinn'in Eski Kent bölgesindeki bir kafede oturuyor. Burası bir dünya mirası alanıdır: Sokaklar parke taşlarıyla kaplıdır, Orta Çağ'dan kalma şehir surları büyük ölçüde korunmuştur, Hansa döneminden kalma ve bazıları 15. yüzyıldan kalma birçok bina gibi. Saks, sekizgen kulesi olan devasa bir bina olan belediye binasına bakıyor. Tallinn'in belediye başkanı Mihhail Kõlvart orada yaşıyor. Ana dili Rusça ve soyadı Estoncadır. Saks, “Bu da var” diyor. “Estonya'da kültürler göründüğünden daha fazla karışmış durumda.”


Estonya: Tallinn'in Eski Kenti, buradaki Belediye Binası Meydanı, UNESCO Dünya Mirası Alanıdır




Tallinn'in Eski Kenti, buradaki Belediye Binası Meydanı, UNESCO Dünya Mirası Listesi'nde yer almaktadır

Kaynak: resim ittifakı / Micha Korb


Turistler kafenin önünde geziniyor. Almanca, Fransızca, İspanyolca, İtalyanca, Lehçe ve birçok İngilizce sesi duyabiliyorsunuz. Ama Rus olanlar değil. Estonya'daki turistlerin çoğu Fince'dir. İkinci sırada uzun süre Ruslar vardı. Pandemi sırasında birçok insan evden uzak kaldı. Savaşın başlangıcından beri hiç gelmediler. Rainer Saks, “Savaşın ekonomik sonuçlarını çok doğrudan hissediyoruz” diyor.

Tallinn ile sınır arasındaki milli parkta yürüyüş


Savaş aynı zamanda Bert Rähni'yi de ilgilendiriyor. Bozkır ayakkabılarını giyiyor. Kırmızıdırlar ve kar ayakkabısı gibi çalışırlar: Bağlayın, bağlayın ve işiniz bitti. Bärt Rähni bir açık hava fanatiği ve doğa gezileri organizatörüdür.

Tallinn ile Rusya sınırı arasındaki Alutaguse Milli Parkı'nda, özel olarak inşa edilmiş bir kulübeden boz ayıları gözlemleyerek ayı izleme olanağı sunuyor. Ve bozkırlara turlar. Bir buçuk bin kilometre karelik milli park, Berlin'in neredeyse iki katı büyüklüğünde ancak dağınık köylerde yaşayan 5.000'den az nüfusu var.


Estonya: Biraz şansla Alutaguse Milli Parkı'nda bir ayı ortaya çıkacak




Biraz şansla Alutaguse Milli Parkı'nda bir ayı ortaya çıkacak

Kaynak: Getty Images/500px


Bert Rähni bozkırda güçlükle yürüyor. Memleket boyunca. Her yönde sonsuzluk: Soluk pembeden menekşe rengine kadar akla gelebilecek her kırmızı tonunda parıldayan bir fundalık manzarası. Bazen alçak çalılar rüzgarda eğilir. Üstünde parlak mavi bir gökyüzü var ve üzerinde kabarık bulutlar yarışıyor. İlk göl. El değmemiş ve gizemli, seyrek bir çam ormanıyla çevrili, olağanüstü güzel.

Ancak yine de huzursuz bir his ortaya çıkıyor. Rusya buradan çok uzakta değil. Avrupa'nın ortasında saldırganlık savaşı yürüten bir ülke. Rähni, “İlk başta bizim için şok ediciydi” diyor. “Ya sırada biz varsak? Ancak NATO birlikleri Estonya'da konuşlanmış durumda. Ve Rusya'nın herkesin düşündüğü kadar güçlü olmadığı ortaya çıktı. Güvende hissediyorum.”

Estonya'yı Rusya'dan yalnızca bir nehir ayırıyor


Bu yolculuğun son durağı, Estonya'nın doğu sınırında, aynı adı taşıyan nehre bakan Narva şehri. Ve diğer yakadaki Ivangorod'da. Narva'nın ortasında Estonya ile Rusya arasındaki sınır, iki zaman dilimi arasında, bir yanda AB ile NATO, diğer yanda Putin'in imparatorluğu arasında uzanan sınır uzanıyor.

Nehrin üzerinden bir köprü geçiyor. Uzak ve geniş olan tek şey. Narva, iki ülke arasındaki üç sınır kapısından biri. Narva'da Rus kökenlilerin oranı yüzde 95'tir. Burada Tallinn'den farklı olarak Kiril karakterli tabela ve posterleri de görebilirsiniz.


Narva Nehri üzerinde: Solda Hermannsfeste ile Estonya, sağda Rus Ivangorod kalesi ve arada, aynı zamanda bir zaman dilimi sınırı olan AB dış sınırı




Narva Nehri üzerinde: Solda Hermannsfeste ile Estonya, sağda Rus Ivangorod kalesi ve arada, aynı zamanda bir zaman dilimi sınırı olan AB dış sınırı

Kaynak: resim ittifakı/Rainer Hackenberg


Nehir kenarında birkaç turist. Rusça konuşan bir yerel, hikayeyi bir kafede anlatıyor. Geçmişte burada sınırdan birbiri ardına kamyonlar geçiyordu. Her iki yönde. Daha önce, onun deyimiyle “bu lanet savaştan” önceydi. Bundan sonra sadece arabalar ve sadece ara sıra.

Sınır artık Rusya tarafında kapalı. Resmi olarak yenileme çalışmaları nedeniyle. Kadın da aşamaz. Artık akraba ziyareti yok. Ve hepsinden önemlisi, artık Narva'da kâr amacıyla satmak için ucuz gaz satın almayın. Kadın başka bir şey söylemek istemiyor ve adının açıklanmasını istemiyor.

Narwa'nın Estonya kıyısında Hermannsfeste adında bir kale vardır. Orta Çağ'da Danimarkalılar tarafından inşa edilmiş, Töton Tarikatı'na satılmış, daha sonra İsveç'e, hatta daha sonra Ruslara satılmıştır. Diğer kıyıda da bir kale var, Ivangorod Kalesi. Orta Çağ'ın sonlarında Ruslar, ardından İsveçliler, tekrar Ruslar ve dünya savaşları arasında Estonyalılar tarafından inşa edilmiştir. Bazı yerlerde sadece 20 metre genişliğinde bir nehirle ayrılmış iki kale. Bu çok fazla görünmeyebilir ama iki dünyayı kesin olarak ayırmak için yeterli.

İpuçları ve bilgiler:


Oraya varmak: Almanya'dan Tallinn'e aktarmasız uçuşlar Lufthansa, Air Baltic ve Ryanair tarafından sunulmaktadır. Gemi ve kendi aracınızla seyahat etmek isterseniz Lübeck-Travemünde'den Finnlines'a binerek Helsinki'ye gidebilir ve oradan feribotla Tallinn'e geçebilirsiniz.

Konaklama: Tallinn'de eski şehrin kenarında eski bir manastırda bulunan “Nunne Boutique Hotel”, çift kişilik odalar 91 Euro'dan başlıyor, nunne.ee. “Vihula Malikanesi”, Tallinn ve Narva'nın ortasında iyi bir restorana sahip eski kır evi, Estonya'nın doğusunda geziler için ideal, çift kişilik odalar 99 Euro'dan başlıyor, vihulamanor.com

Geziler ve turlar: NaTourEst, Alutaguse Milli Parkı'nda kuş gözlemciliği veya natourest.ee adlı bir ayı kulübesinde geceleme gibi turlar sunmaktadır. Tallinn'de yerel halkla şehir turları withlocals.com/de/experiences/estonia/tallinn/tours/ adresinden kişi başı saat 15 Euro'dan rezerve edilebilir.

Daha fazla bilgi: Visitestonia.com; ziyarettallinn.ee

Geziye katılım Visit Estonya tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımıza axelspringer.com/de/werte/downloads adresinden ulaşılabilir.


Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız

Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.