Avrupa hava trafiği
Havayolları diğer havayollarından uçak kiraladığında
Yaz aylarında uçuşlara talep yüksektir. O kadar büyük ki havayolları her zaman filosuyla onlara tam hizmet veremiyor. Havayolları ıslak kiralamayı kullanmayı tercih ediyor ve bu da havaalanında yolcuların kolayca kafa karışıklığına neden olabiliyor.
07:29 itibariyle| Okuma süresi: 4 dakika
Eurowings'in şu anda üç ıslak kiralama ortağı var: Air Baltic, Avion Express ve Smartwings
Kaynak: Picture Alliance/SZ Fotoğraf/Olaf Schülke
KBu günlerde yaz tatiline gidiyorsanız terminalde ne tür uçakların park edildiğini görünce şaşırabilirsiniz. Eurowings'e rezervasyon yaptırmadınız mı? Orada neden Air Baltic uçağı var? Veya neden Condor yerine FlyAir41 adlı havayolu uçuyor?
Cevap havacılık endüstrisindeki yaygın bir uygulamada yatıyor: ıslak kiralama. Havayolları, mürettebat, bakım ve sigorta dahil olmak üzere uçakları belirli süreler için diğer havayollarından kiralamaktadır. Özellikle yaz aylarında, tatil rotalarında kışın olduğundan daha fazla uçuş var.
Aerotelegraph.com portalının genel yayın yönetmeni havacılık uzmanı Laura Frommberg, “Bu, kapasitelerin en iyi şekilde kullanılmasıyla ilgili” diye açıklıyor. Havayolları bazen bu kısa vadeli talep artışını karşılayabilecek yeterli uçağa sahip olamamakta ve satın almak yerine kiralamaktadır. Bu da talebin düşük olduğu kış aylarında işe yaramaz filo uçağının kalmaması anlamına geliyor.
Örneğin Eurowings, planlanan uçuş programını gerçekleştirebilmek için yaz aylarında Air Baltic, Avion Express ve Smartwings uçaklarını kullanıyor. Köln havayolunun bağlantılarının neredeyse beşte biri kiralama ortakları tarafından gerçekleştiriliyor. Örneğin Condor, diğerlerinin yanı sıra FlyAir41 ve Heston Airlines ile ıslak kiralama ortaklıklarına güveniyor. İsviçre ve İsveç havayolu SAS da bu konsepti kullanıyor.
Farklı mürettebat, aynı havayolu hizmeti
Uçaklar genellikle orijinal boyasında kalır veya yalnızca küçük harflere sahiptir. Bazıları da kiralayan havayolunun renklerine boyanmıştır.
ayrıca oku
Mürettebat kiralama ortağı tarafından sağlanıyor olabilir ancak Laura Frommberg'in söylediği gibi gemideki hizmet, ilgili havayolunun kendi uçağında sunulan hizmetle karşılaştırılabilir olmalıdır. Uçuş görevlileri öncelikle İngilizce konuşabilir. Eurowings de buna dikkat çekiyor. Ancak Lufthansa yan kuruluşunun web sitesine göre, ıslak kiralama ortakları mürettebat başına en az bir Almanca konuşan üyeyi işe almaya çalıştı.
ayrıca oku
Kural olarak, bir uçuşun gerçek havayolu şirketi yerine bir ıslak kiralama ortağı tarafından gerçekleştirilmesi yolcu için sürpriz değildir. Bir uçuş rezervasyonu yaparken örneğin “Air Baltic tarafından gerçekleştirildi” veya “Air Baltic tarafından gerçekleştirildi” ifadesini okursunuz.
Ancak rezervasyon sırasında bunun belirtilmemesi, uçuşun sonuçta bir ıslak kiralama ortağı tarafından gerçekleştirilmeyeceğinin garantisi değildir. Bu, örneğin kapasite sorunları veya teknik zorluklar durumunda kısa sürede değişebilir.
Islak kiralama ve kod paylaşımı arasındaki fark
Islak kiralama, bir havayolunun kendi kimlik kodunu başka bir havayolunun uçuşuna atadığı ve bunun için bilet sattığı, ancak uçağı veya personeli sağlamadığı kod paylaşımıyla karıştırılmamalıdır. Frommberg, “Bu daha çok uçuşları pazarlamayı hedefliyor” diyor.
Bu, bir havayolunun kolaylıkla daha fazla rota sunabileceği anlamına gelir. Bir kod paylaşımlı uçuşu, iki veya daha fazla uçuş numarasına sahip olduğundan tanıyabilirsiniz. İlk olarak listelenen numara, uçuşun nihai olarak hangi havayolu tarafından gerçekleştirildiği hakkında bilgi sağlar.
Tatilcilerin hakları nelerdir?
Havayolları ve tur operatörleri, tatilcilere rezervasyon sırasında uçuşu hangi havayolunun gerçekleştirdiğini bildirmelidir. Seyahat hukuku uzmanı Kay Rodegra, geçerli AB kuralları açısından buna dikkat çekiyor.
Örneğin gecikme durumunda tazminat talebinde bulunmak istiyorsanız, kod paylaşımlı uçuşlardan uçuşu gerçekleştiren havayolu sorumludur. Diğer taraftan, ıslak kiralamada, bilet rezervasyonu yaptığınız havayolu daha sonra uçuş için başka bir havayolu şirketinden kiralanan uçağı kullanır. Örneğin Air Baltic uçağıyla uçmuş olsanız bile Eurowings.
Hava yolculuğu hakkında daha fazla bilgi:
Avukat, “Hava yolu henüz belirlenmemişse, uçuşu yapan havayolunun kimliği öğrenilir öğrenilmez yolcuya derhal bilgi verilmelidir” diye devam etti. Ve eğer bir değişiklik varsa, yolcuların da bu konuda derhal bilgi alması gerekiyor. Bir havayolunun bu yükümlülüğe uymaması halinde, şikayette bulunulması halinde Federal Havacılık Dairesi'nin yaptırımları riskiyle karşı karşıya kalacaktır.
Paket turlarla ilgili olarak bilinmesi gerekenler: Tur operatörleri genellikle kendi hüküm ve koşullarında (GTC) havayollarını değiştirme hakkını saklı tutar ve değişiklik genellikle seyahat eksikliği anlamına gelmez.
Kay Rodegra, “Ancak belirli bir havayolu şirketi özel bir hizmet ve lüksün reklamını yapıyorsa ve uçuş için sözleşmeye bağlı olarak anlaşmaya varılmışsa, değişiklik yaparsanız seyahat sıkıntısı yaşanabilir” diyor. Aynı durum, rezervasyondan sonra bir değişiklik olması ve değiştirilen havayolunun Avrupa Birliği'nde uçması yasak olan ancak AB dışında uçuş yapmasına izin verilebilecek güvenli olmayan havayolları listesinde yer alması durumunda da geçerlidir.
Havayolları diğer havayollarından uçak kiraladığında
Yaz aylarında uçuşlara talep yüksektir. O kadar büyük ki havayolları her zaman filosuyla onlara tam hizmet veremiyor. Havayolları ıslak kiralamayı kullanmayı tercih ediyor ve bu da havaalanında yolcuların kolayca kafa karışıklığına neden olabiliyor.
07:29 itibariyle| Okuma süresi: 4 dakika
Eurowings'in şu anda üç ıslak kiralama ortağı var: Air Baltic, Avion Express ve Smartwings
Kaynak: Picture Alliance/SZ Fotoğraf/Olaf Schülke
KBu günlerde yaz tatiline gidiyorsanız terminalde ne tür uçakların park edildiğini görünce şaşırabilirsiniz. Eurowings'e rezervasyon yaptırmadınız mı? Orada neden Air Baltic uçağı var? Veya neden Condor yerine FlyAir41 adlı havayolu uçuyor?
Cevap havacılık endüstrisindeki yaygın bir uygulamada yatıyor: ıslak kiralama. Havayolları, mürettebat, bakım ve sigorta dahil olmak üzere uçakları belirli süreler için diğer havayollarından kiralamaktadır. Özellikle yaz aylarında, tatil rotalarında kışın olduğundan daha fazla uçuş var.
Aerotelegraph.com portalının genel yayın yönetmeni havacılık uzmanı Laura Frommberg, “Bu, kapasitelerin en iyi şekilde kullanılmasıyla ilgili” diye açıklıyor. Havayolları bazen bu kısa vadeli talep artışını karşılayabilecek yeterli uçağa sahip olamamakta ve satın almak yerine kiralamaktadır. Bu da talebin düşük olduğu kış aylarında işe yaramaz filo uçağının kalmaması anlamına geliyor.
Örneğin Eurowings, planlanan uçuş programını gerçekleştirebilmek için yaz aylarında Air Baltic, Avion Express ve Smartwings uçaklarını kullanıyor. Köln havayolunun bağlantılarının neredeyse beşte biri kiralama ortakları tarafından gerçekleştiriliyor. Örneğin Condor, diğerlerinin yanı sıra FlyAir41 ve Heston Airlines ile ıslak kiralama ortaklıklarına güveniyor. İsviçre ve İsveç havayolu SAS da bu konsepti kullanıyor.
Farklı mürettebat, aynı havayolu hizmeti
Uçaklar genellikle orijinal boyasında kalır veya yalnızca küçük harflere sahiptir. Bazıları da kiralayan havayolunun renklerine boyanmıştır.
ayrıca oku
Mürettebat kiralama ortağı tarafından sağlanıyor olabilir ancak Laura Frommberg'in söylediği gibi gemideki hizmet, ilgili havayolunun kendi uçağında sunulan hizmetle karşılaştırılabilir olmalıdır. Uçuş görevlileri öncelikle İngilizce konuşabilir. Eurowings de buna dikkat çekiyor. Ancak Lufthansa yan kuruluşunun web sitesine göre, ıslak kiralama ortakları mürettebat başına en az bir Almanca konuşan üyeyi işe almaya çalıştı.
ayrıca oku
Kural olarak, bir uçuşun gerçek havayolu şirketi yerine bir ıslak kiralama ortağı tarafından gerçekleştirilmesi yolcu için sürpriz değildir. Bir uçuş rezervasyonu yaparken örneğin “Air Baltic tarafından gerçekleştirildi” veya “Air Baltic tarafından gerçekleştirildi” ifadesini okursunuz.
Ancak rezervasyon sırasında bunun belirtilmemesi, uçuşun sonuçta bir ıslak kiralama ortağı tarafından gerçekleştirilmeyeceğinin garantisi değildir. Bu, örneğin kapasite sorunları veya teknik zorluklar durumunda kısa sürede değişebilir.
Islak kiralama ve kod paylaşımı arasındaki fark
Islak kiralama, bir havayolunun kendi kimlik kodunu başka bir havayolunun uçuşuna atadığı ve bunun için bilet sattığı, ancak uçağı veya personeli sağlamadığı kod paylaşımıyla karıştırılmamalıdır. Frommberg, “Bu daha çok uçuşları pazarlamayı hedefliyor” diyor.
Bu, bir havayolunun kolaylıkla daha fazla rota sunabileceği anlamına gelir. Bir kod paylaşımlı uçuşu, iki veya daha fazla uçuş numarasına sahip olduğundan tanıyabilirsiniz. İlk olarak listelenen numara, uçuşun nihai olarak hangi havayolu tarafından gerçekleştirildiği hakkında bilgi sağlar.
Tatilcilerin hakları nelerdir?
Havayolları ve tur operatörleri, tatilcilere rezervasyon sırasında uçuşu hangi havayolunun gerçekleştirdiğini bildirmelidir. Seyahat hukuku uzmanı Kay Rodegra, geçerli AB kuralları açısından buna dikkat çekiyor.
Örneğin gecikme durumunda tazminat talebinde bulunmak istiyorsanız, kod paylaşımlı uçuşlardan uçuşu gerçekleştiren havayolu sorumludur. Diğer taraftan, ıslak kiralamada, bilet rezervasyonu yaptığınız havayolu daha sonra uçuş için başka bir havayolu şirketinden kiralanan uçağı kullanır. Örneğin Air Baltic uçağıyla uçmuş olsanız bile Eurowings.
Hava yolculuğu hakkında daha fazla bilgi:
Avukat, “Hava yolu henüz belirlenmemişse, uçuşu yapan havayolunun kimliği öğrenilir öğrenilmez yolcuya derhal bilgi verilmelidir” diye devam etti. Ve eğer bir değişiklik varsa, yolcuların da bu konuda derhal bilgi alması gerekiyor. Bir havayolunun bu yükümlülüğe uymaması halinde, şikayette bulunulması halinde Federal Havacılık Dairesi'nin yaptırımları riskiyle karşı karşıya kalacaktır.
Paket turlarla ilgili olarak bilinmesi gerekenler: Tur operatörleri genellikle kendi hüküm ve koşullarında (GTC) havayollarını değiştirme hakkını saklı tutar ve değişiklik genellikle seyahat eksikliği anlamına gelmez.
Kay Rodegra, “Ancak belirli bir havayolu şirketi özel bir hizmet ve lüksün reklamını yapıyorsa ve uçuş için sözleşmeye bağlı olarak anlaşmaya varılmışsa, değişiklik yaparsanız seyahat sıkıntısı yaşanabilir” diyor. Aynı durum, rezervasyondan sonra bir değişiklik olması ve değiştirilen havayolunun Avrupa Birliği'nde uçması yasak olan ancak AB dışında uçuş yapmasına izin verilebilecek güvenli olmayan havayolları listesinde yer alması durumunda da geçerlidir.