Doğu Almanya'dan Kaçış: Berlin yeraltında geçmişin izinde

Selvi

New member
Şehir gezileri Doğu Almanya'dan kaçış

Berlin yeraltında geçmişin izinde



Hayalet tren istasyonları ve kaçış tünelleri: Berlin'in yeraltı dünyasında yapılan bir turda ziyaretçiler yeraltı sınırlarını deneyimleyebilir. Buraya seyahat eden herkes, eski Doğu Almanya sınırındaki dehşeti bugün bile deneyimleme fırsatına sahip.




Tarih: 6 Haziran 2024| Okuma süresi: 4 dakika


Yazan: Michael Bussmann, Gabriele Tröger





Haziran 1990'da Potsdamer Platz S-Bahn istasyonu: 1961'den 1989'a kadar trenler hayalet istasyondan durmadan geçiyordu




Haziran 1990'da Potsdamer Platz S-Bahn istasyonu: 1961'den 1989'a kadar trenler hayalet istasyondan durmadan geçiyordu

Kaynak: Picture Alliance/SZ Fotoğraf/Rolf Zöllner


WELT podcast'lerimizi buradan dinleyebilirsiniz

Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, kişisel verilerin iletilmesine ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir; çünkü gömülü içeriğin sağlayıcıları, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak bu izni gerektirir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.



WKarl-Heinz'ın bize gösterdiği fotoğraf ne güzel! İki genç Doğu Almanya sınır muhafızı kasvetli bir bölmede oturuyor. Bakışı can sıkıntısını ifade ediyor. Arkalarında hayalet istasyonu izlemek için mazgal benzeri yarıklar var. Adamlar görevini severek yapıyor. Bu noktada geçerliliğini yitirmiş bir hizmet. Neden? Fotoğraf 1990 yılının başında çekilmiş. Yeraltındaki askerler o dönemde artık var olmayan bir sınırı koruyorlar.

Bölümler halinde Doğu Berlin'in altından geçen Batı Berlin U- ve S-Bahn hatlarında hayalet tren istasyonları vardı. Duvar inşa edildikten sonra Doğu Almanya'daki tren istasyonları kapatıldı, tuğlalarla örüldü ve kimsenin trenle kaçmaması için ayrıca gözetim altında tutuldu. Rehber Karl-Heinz'ın rehberliğinde turun ana teması Doğu Almanya'dan kaçış.

İlk saatimizi, dallanmış bir yer altı sığınak sistemi olan Blochplatz sivil savunma tesisinde geçiriyoruz. İkinci Dünya Savaşı sırasında binlerce insan Amerikan ve İngiliz bombalarının yağmurundan buraya sığındı. Barınaklar bugün Berlin Yeraltı Dünyaları Derneği'nin “Yeraltından Özgürlüğe” temalı sergi odaları olarak hizmet veriyor.

Bu amaçla 130 kilogram ağırlığında rögar kapağının da bulunduğu kanalizasyon açıklığı yeniden oluşturuldu. Karl-Heinz, 1961 sonbaharında yaklaşık 800 kişinin pis kokulu kanalizasyonlar yoluyla Batı Berlin'e kaçtığını söylüyor. “Birçoğu en iyi kıyafetlerini giymiş, hatta bir bayan gelinliğini bile giymişti.”


Konuyla ilgili daha fazlası:


Berlin Duvarı Yolu, Kladow ile Groß Glienicke arasındaki gibi yemyeşil doğanın içinden geçen uzun yollardan geçiyor






Kötü bir şekilde vurulan otobüste sınır polisi.  12 Mayıs 1963'te Berlin'in Britanya bölgesindeki Sandkrug Köprüsü'ndeki bariyer duvarını bir omnibüsle aşma girişimi başarısızlıkla sonuçlandı.  Araç bariyerin hemen önünde sıkıştı.  Sınırdan gelip geçenlerin bildirdiğine göre, sınır polisi sınırın yüz metre uzağında ateş açmıştı.  Otobüste yaşları 20 ile 28 arasında değişen yaklaşık on iki kişinin olduğu söyleniyor.  ++++(c) dpa - Rapor+++ [dpabilderarchiv]





1963'te otobüsten kaçış başarısız oldu





kaçış tüneli_004






Tipik Alman hamur işleri: Fırıncılar, simitleri Orta Çağ'dan beri lonca sembolü olarak kullanıyorlar.









Ancak sadece bir ay sonra kuyuda bir değişiklik oldu: kanallar Doğu Almanya rejimi tarafından kapatılmıştı. O andan itibaren kaçış tünellerinin kazılması gerekiyordu. Yeniden birleşme sonrasında bunların yaklaşık 75'i keşfedildi, ancak yalnızca 19'u “başarılı” oldu. Son tünel 1982'de inşa edildi.

Berlin'de 300'e yakın kişi tünellerden kaçmayı başardı


Tren üzerimizde gümbürderken, Karl-Heinz'la birlikte Wedding bölgesinin derinliklerinde klostrofobik, dar, loş koridorlarda yürüyoruz. Bu ürkütücü ama bir zamanlar insanların Batı'ya sığındığı dar, karanlık kaçış tünelleriyle karşılaştırıldığında çocuk oyuncağı.

İki metro istasyonu daha ilerde Bernauer Straße'de kısa bir süreliğine yeniden gün ışığını görüyoruz. Berlin Duvarı Anıtı orada bulunuyor. Üzerinde Duvar'ın bulunduğu Bernauer Strasse, kaçış tüneli inşaatının odak noktasıydı; burada Brandenburg kumuna yedi tünel kazılmıştı. Yerdeki metal plakalar eski bir kaçış tünelinin gidişatını gösteriyor.


Berliner Unterwelten derneğinin turu sırasında ziyaretçi tünelinden tarihi kaçış tüneline bakabilirsiniz.




Berliner UnterHaberleren derneğinin turu sırasında ziyaretçi tünelinden tarihi kaçış tüneline bakabilirsiniz.

Kaynak: Berliner UnterHaberleren eV/Holger Happel


Bernauer Straße'den çok da uzak olmayan bir yerde yeniden yeraltına, eski Oswald bira fabrikasının mahzenine iniyoruz. Buradan, 30 metreden uzun bir ziyaretçi tüneli turun en önemli noktasına götürür: 1970/1971'den kalma orijinal bir kaçış tüneli. Bu kaçış tünelinin iki metresini kazmak için dört adam vardiya halinde on saat boyunca çalıştı. Kaçış tüneline girmemize izin verilmiyor ama içeriye ürpererek bakmamıza izin veriliyor.


Berlin:




Eski Oswald bira fabrikasının bodrum katında “Tünel 29” girişinin bir kopyası görülebilir.

Kaynak: Berliner UnterHaberleren eV/Holger Happel


Toplamda Doğu Almanya'dan bıkan 300'e yakın kişi Berlin'deki tünellerden Batı'ya doğru yol aldı. Bazıları bunun için birkaç bin Doğu Almanya markı ödedi; kaçmak günümüzde sadece iyi bir iş değil.

Tur bilgileri: “Tour M – Yeraltından Özgürlüğe” biletleri yalnızca Berliner UnterHaberleren çevrimiçi mağazasından (berliner-unterHaberleren.de) temin edilebilir, tesiste bilet satışı yapılmaz; Fiyatı: 19 euro, indirimli 15 euro. Turlar yaklaşık iki saat sürüyor ve genellikle günde birkaç kez yapılıyor; tarihler web sitesinde bulunabilir. Turlar oldukça popüler olduğundan biletlerinizi önceden online olarak ayırtmalısınız.

Buradayken: Turdan önce veya sonra Volkspark Humboldthain'de yürüyüş yapmaya değer. Parkta 1941/42 yılında inşa edilen ve 1948 yılında kısmen patlatılan uçaksavar kulesinin kalıntıları bulunmaktadır. Uçaksavar kulesinden Müttefiklerin hava saldırılarına karşı Berlin'i savunmak için girişimlerde bulunuldu ve altında koruyucu sığınaklar vardı (Berliner UnterHaberleren derneği bunun içinden geçiyor, bkz. berliner-unterHaberleren.de/fuehrungen/oeffentliche-fuehrungen/vom-flakturm-zum- web sitesi). truemmerberg.html). Bugün ören yeri üzerinde ziyaretçilerin kullanımına açık iki seyir noktası bulunmaktadır.

Makale, seyahat gazetecileri Michael Bussmann ve Gabriele Tröger, Michael Müller Verlag/mm-jagd.de tarafından yazılan “Berlin – Macera” kitabından bir alıntıdır. Kitap, Berlin ve çevresinde olağandışı ve olağan turistik rotaların dışında gerçekleşen 33 deneyimi anlatıyor. Yazarlar seyahat kitabı yazarları ve seyahat blog yazarlarıdır (hierdadort.de).


“Berlin – Macera” Michael Bussmann ve Gabriele Tröger, Michael Müller Verlag, 240 sayfa, 17,90 Euro




Kaynak: Michael Müller Verlag