DSoru zararsızmış gibi görünüyor. “Biraz daha döngü yapmak ister misin?” Leena Nurmi masumca gülümsüyor. Tabelada kulübeye üç kilometre uzaklıkta olduğu yazıyor ve saat hâlâ erken. Elbette cevap şu: Memnuniyetle, neden olmasın?
Nurmi, her iki tarafta dik yamaçlarda kış ormanlarının bulunduğu bakımlı patikada koşuyor. Kuzey Kutup Dairesi'nin 70 kilometre kuzeyindeki ağaçlar yoğun karla kaplı, bazıları ağırlıktan yere doğru eğiliyor. Tykkypuu Finliler onları çağırıyor. Hayal gücünüze bağlı olarak deniz atlarına, kırkayaklara, kurbağalara benziyorlar.
Kar yağmaya başlıyor, soğuk rüzgar yüzünüze çarpıyor, taze kar kayaklarınızın kaymasını yavaşlatıyor. Ancak Nurmi bunu umursamıyor gibi görünüyor. Kros kayağı parkuru boyunca hızla ilerliyor; onu takip etmek yorucu. 26 yaşındaki oyuncu Finlandiya B milli takımında yer alıyor ve yılda 600 saat antrenman yapıyor. Bazen Ylläs'tan Levi kayak merkezine koşuyor ve aynı gün geri dönüyor. Bu 100 kilometrenin üzerinde bir yol.
Kaynak: İnfografik WELT
Nurmi beşinci kez “Artık çok uzak değil” diyor. Aradan iki saat geçmiş gibi hissedildiğinde patikanın kenarında aynı kulübeyi gösteren bir tabela daha beliriyor: üç kilometre.
Ylläs kış sporları bölgesindeki konforlu sığınaklar
Saatler sonra, Ylläs'ın en eski kayak kafesi olan “Kotamaja”nın sıcak odasına bitkin bir halde girersiniz. Eldivenlerinizi ve eşarplarınızı şöminenin yanında kurutuyor, tezgâhta pırasa sebze çorbasını plastik bir tabağa koyuyorsunuz ve kendinize bir filtre kahve dolduruyorsunuz. Ve bir kez daha Finlileri muhteşem vahşi doğa kafesi kurumu için övüyorum.
Ylläs kış sporları alanında kros kayakçılarına yönelik konforlu sığınaklar üç nesildir varlığını sürdürüyor. Bazıları daha önce ağaç kesicilerin kulübeleriydi, diğerleri ise yürüyüşçüler için barınaklardı. Sahibine veya kiracıya bağlı olarak, “Navetta” gibi işlevsel, rustik veya abartılı veya Nurmi'nin sabah ilk molası için durduğu Almanca ahır olabilir.
İçeride loş, oyuk, oyulmuş ağaç gövdeleri ahşap tavanın altında lamba gibi asılı duruyor. Duvarlardaki cadı maskeleri ve uzun saçlı, dağınık sakallı ve şişkin burunlu oyuncak bebeklerin fotoğraflarıyla eşleşen küresel şarkılar odanın içinde süzülüyor.
Lea Kaulanen bu dünya ruhlarıyla kukla gösterileri yaptığını söylüyor. Ta ki ebeveynleri ölünceye ve çiftliği devralmak için güney Finlandiya'dan dönene kadar. “İnekler burada mutfaktaydı, yemek odası ise ahırdı.”
Lea Kaulanen, püsküllü saçları ve çizgili önlüğüyle mor gözlük takıyor. Kendisi aslında bir sanatçı ama çiftliği korumak istiyordu. “Ve beş kız kardeş arasında burada yaşayabilen tek kişi benim.”
Finlilerin çoğu kros kayağı için Laponya'ya geliyor
Laponya ne kadar güzel olsa da kız kardeşlerini anlayabilirsiniz. Yazın sivrisinekler insanlara eziyet eder, kışın ise haftalarca güneş doğmaz.
Geçmişte buradaki insanlar odun keserek ve kurumuş bataklıklarda çiftçilik yaparak geçiniyordu, ancak bugün turizm uzun zamandır en önemli iş haline geldi. 1930'lardan bu yana, çoğunlukla arktik faaliyetler için para ödeyen konuklar geliyor: dış yapraklarla kızak yapmak, ren geyiklerini sevmek, buzda balık tutmak.
Kros kayağı ise Finlilerin daha çok ilgisini çekiyor. Ekim ayından mayıs ayına kadar 330 kilometrelik parkurda antrenman yapabilirsiniz. Vadide hava çok soğuksa, 718 metre yüksekliğindeki Ylläs'ın yamaçlarındaki kros kayak parkuruna geçerek havanın biraz daha sıcak olmasını sağlayabilirsiniz. Nurmi, “Yukarıdaki manzara muhteşem” diyor. Tamam, anlaştık, hadi yapalım.
Beyaz ve geniş: Laponya'nın güzelliğinin tadını bu şekilde çıkarabilirsiniz
Kaynak: Getty Images
Ertesi sabah göreceğiniz ilk şey otel penceresinin dışındaki termometredir: eksi 27 derece. Kar kristalleri güneşte elmas tozu gibi parlıyor ve nefes aldıktan sonra burun kıllarınız birbirine yapışıyor.
Nurmi tamamen büyük süpermarketin önüne park ediyor ve kayakları arabadan indiriyor. Dünyanın en büyük ren geyiği heykeli onun üzerinde yükseliyor. Süpermarketin borçlu sahibi, onları Äkäslompolo'ya müşteri çekmek için kurdurdu. Ayrıca çeşitli televizyon programlarında da yer aldı. Görünüşe göre başarılı: yüzbinlerce Finli artık onu Facebook'ta takip ediyor.
Hayvanlar milli parktaki patikalardan kaçınıyor
Nurmi beyaz kafes pencereli kırmızı evlerin yanından göle doğru süzülüyor. Şişman bisikletleriyle bisikletçileri solluyor, bir kros kayakçısı köpeği tarafından çekiliyor, bir başkası da gösteri uçurtması tarafından çekiliyor. Tepelerin her tarafı, saçları kesilmiş keşişlerin kafaları gibi parlıyor.
Her Nisan ayında, genç erkekler için eski bir cesaret testini gerektiren Yedi Zirve yarışının koşucuları: Bir günde Ylläs çevresindeki altı dağın tamamına ve ana zirveye tırmanmak. Bugün katılımcıların bunu yapmak için on iki saati var ve bu bir yarıştan çok bir festivale benziyor.
Nurmi bir dağla yetiniyor ama tırmanış yeterince dik. Güneş çam ağaçlarının dolambaçlı dallarının arasından sızıyor, gövdeleri el değmemiş kar örtüsüne uzun gölgeler düşürüyor. Hayvan izleri neredeyse hiç görülmüyor. Pallas-Yllästunturi Milli Parkı'nda yaşayan geyik, ren geyiği ve ayılar patikalardan kaçınıyor.
Dağda manzara ormanların ve göllerin üzerinde süzülüyor
Son dik tırmanışın ardından kayak alanının yamaçlarına ve telesiyejlerine doğru süzülüyorsunuz. Yolun kenarında üst üste kar blokları var, birkaç gün önce kısa dik yokuştan çığ düşmüş. Nurmi, “Bazen tehlike çok büyük olduğu için bu yol kapanıyor” diyor. Neyse ki o gün değil.
Geçidin tepesinden manzara Nurmi'nin söz verdiği kadar muhteşem. Önünde uçsuz bucaksız Laponya, karanlık ormanlar, beyaz noktalar ve göller, bataklıklar ve nehirlerden oluşan çizgiler ufka kadar uzanıyor. 718 metre yüksekliğindeki Ylläs, neredeyse 100 kilometre kuzeye uzanan bir zincirin ilk dağıdır.
Finliler yoğun karla kaplı ağaçlara Tykkypuu adını veriyor
Kaynak: Getty Images
Güneyinde sadece düz bir arazi var, açık bir günde, zirvede durursanız 150 kilometre öteyi görebilirsiniz. Kayaklarınızı değiştirmek ve Finlandiya'nın en yüksek dağ istasyonuna hızla yükselen kırmızı gondollara tırmanmak için yeterli neden.
Zirvede kar bulutları sürükleniyor, antenlerdeki sivri uçlu buz tüyleri rüzgarın burada ne kadar şiddetli ıslık çalabileceğine dair bir fikir veriyor. Yıllardır burada snowboard eğitmeni olarak çalışan 24 yaşındaki Eetu Leikas, “Biz Finliler sık sık gerçek dağlarımızın olmadığından şikayet ederiz” diyor. “Ancak Alplerde genellikle sadece aynı yükseklikteki orta istasyona kadar kayakla inersiniz. Ve burası oymacılık için mükemmel.”
Finlandiya'nın kuzeyinde kar mükemmel
Doğru. Hatta muhteşem bir cadde kadar geniş olan siyah pistte endişelenmeden kayak bile yapabilirsiniz. Ve tıpkı sağındaki ve solundaki eşit derecede geniş kırmızı rampalar gibi neredeyse boş olduğu için. Ylläs bir yanardağ gibi her tarafa eşit bir şekilde eğimlidir.
Ve kar, uzak kuzeydeki gurme yemeğidir. Alpler'in yapay beyazı sabahları genellikle tahta gibi sert, öğleden sonraları ise tuzluyken, burada gün boyu tozlu, kaymaz yüzeylerde yürümek zorundasınız. Bonus olarak rüzgar, yamacın kenarlarında bir miktar derin kar bile savurdu.
Elektrik, su, çevre; yapay kar işte bu kadar zararlı
Bavyera'nın kış sporları bölgesi Oberammergau'da kayak yapabilmek için kar topları kullanılıyor. Peki yapay kar yamaçlara nasıl ulaşıyor? Peki bu iklime ne kadar zarar veriyor? Biz de oradaydık ve yakından inceledik.
Akıllı Finliler en uzun iki koşuyu “süper uzun” ve “ekstra süper uzun” olarak adlandırdı. En azından tek seferde üç kilometre aşağı inebilirsin.
Üstelik Ylläs, Alpler'de alamayacağınız bir teklifle puan topluyor: Güneşin bir renk cümbüşüyle taygaya battığı akşam 7'ye kadar kayak yapmak. Daha da muhteşem olanı, birkaç saat sonra gece gökyüzünde başlayan kozmik ışık gösterisidir.
Kuzey ışıkları gece gökyüzünde dans ediyor
Misafirlerinin özlemini duyduğu kuzey ışıklarını görebilmesi için topluluklar, kışın saat 22.00'den itibaren sokak ışıklarını bile kapatıyor. Aurora Borealis'i tüm ihtişamıyla görmek istiyorsanız yine bir dağa tırmanmanız gerekiyor. Fotoğrafları da oldukça profesyonelce çeken Leikas, en hızlı seçenek olarak Kuer Fjäll'ı tercih etti.
Dört kat yün ve kaz tüyü giyerek, bir pansiyonun otoparkından çıkan dik ve zorlu patikayı güçlükle tırmanıyor. Fara ihtiyacı yok, dar hilal karın mavi renkte parıldamasını sağlıyor. Ve ufuktaki alacakaranlığın son ışığının üzerinde ilk yıldızlar şimdiden parlıyor.
Burada neredeyse tüm ağaçlarda hala kalın kar tabakaları var. Bazıları yırtık pırtık mumyalara benziyor, bazıları ise yanan mumlara benziyor. Tek bir aurora borealis olmasa bile bu heykel parkında yürümek büyüleyici olurdu. Ama sonra başlıyor.
İlk başta gece gökyüzünde yalnızca soluk yeşil bir çizgi var. Hızla genişler ve titreşmeye ve dans etmeye başlar. Kırmızının tonları, dalgalanan şelalelere ve gökyüzünün yarısına yayılan duman bulutlarına karışıyor.
Yavaş yavaş ayaklarım üşüyor ve burnum ağrımaya başlıyor. Önemli değil, bu kadar sıradan kıkırdamalar yüzünden şimdi nasıl durabilirsin? Ve hepsinden önemlisi: bir daha ne zaman böyle bir kayak sonrası programı alacaksınız?
Finlandiya gökyüzünde büyülü doğa manzarası
Kaynak: WELT/Sebastian Struwe
İpuçları ve bilgiler
Oraya varmak: Aralık'tan Mart'a kadar Lufthansa ile Münih'ten Kittilä'ya aktarmasız; FlyCar ile Hannover'den. Servis otobüsleri Kittilä'dan Äkäslompolo ve Ylläsjärvi'ye (yllasexpress.fi) gitmektedir. Ocak ayının sonundan Nisan ayının sonuna kadar Helsinki'den Ylläsjärvi'ye gece otobüsü de mevcuttur (onnibus.com/aikataulut).
Seyahat süresi: Noel'den şubat ortasına kadar hava karanlık ve dondurucu soğuktur. Mart ve Nisan aylarında hava daha uzun süre parlaktır ve hava genellikle istikrarlı ve güzeldir.
Kros kayağı: Tamamı klasik ve paten tarzına göre hazırlanmış 330 kilometrelik parkur bulunuyor. Kış ortasında veya akşam saatlerinde 38 kilometrelik ışıklı parkurları takip edebilirsiniz. Her Çarşamba sabah 9'da eski Äkäsmylly değirmenine otobüs kalkıyor. Çiftçiler tahıl çuvallarını kayaklarla oraya getirirlerdi. Bugün bu bir kros kayağı geleneği haline geldi: Oraya otobüsle gidersiniz, kayakla geri dönersiniz ve ardından kayak botlarıyla birlikte dans edersiniz.
Alplerde kayak: Günlük biletler genellikle 42 Euro'dan başlıyor. Mart ayında teleferikler sabah 10'dan akşam 7'ye, Şubat'ta ise akşam 5'e kadar çalışıyor. Kayak turu için en iyi dağlar Kesänki ve Lainio'dur.
Konaklama: Ylläs'ın kuzeyindeki ve güneyindeki iki köyde çok çeşitli oteller, pansiyonlar, pansiyonlar ve tatil evleri bulunmaktadır. Ylläsjärvi'de kayak alanının vadi istasyonunda otel kutuları bulunmaktadır. Ylläs bölgesindeki 800 kabin turizm ofisinden kiralanabilir.
Yemek yemek: Äkäslompolo'nun eteklerindeki “Aurora Estate”, ızgara ren geyiği bifteği (auroraestate.fi) gibi mükemmel İskandinav mutfağı servis etmektedir. “Kota” snack bar, Äkäslompolo kayak alanının vadi istasyonunda biraz gizlidir; Burada mükemmel ren geyiği pizzasının yanı sıra geyik ve ayı burgerlerini de alabilirsiniz.
Kuzey ışıkları: aurorasnow.fmi.fi web sitesinde güneş fırtınalarının ve dolayısıyla kuzey ışıklarının yoğunluğuna ilişkin tahminler bulabilirsiniz.
Bilgi: ziyaretfinland.com; yllas.fi
Geziye katılım Visit Finland tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımıza axelspringer.de/unabhaengigkeit adresinden ulaşılabilir.
Bu makale ilk olarak Şubat 2020'de yayınlandı.
Nurmi, her iki tarafta dik yamaçlarda kış ormanlarının bulunduğu bakımlı patikada koşuyor. Kuzey Kutup Dairesi'nin 70 kilometre kuzeyindeki ağaçlar yoğun karla kaplı, bazıları ağırlıktan yere doğru eğiliyor. Tykkypuu Finliler onları çağırıyor. Hayal gücünüze bağlı olarak deniz atlarına, kırkayaklara, kurbağalara benziyorlar.
Kar yağmaya başlıyor, soğuk rüzgar yüzünüze çarpıyor, taze kar kayaklarınızın kaymasını yavaşlatıyor. Ancak Nurmi bunu umursamıyor gibi görünüyor. Kros kayağı parkuru boyunca hızla ilerliyor; onu takip etmek yorucu. 26 yaşındaki oyuncu Finlandiya B milli takımında yer alıyor ve yılda 600 saat antrenman yapıyor. Bazen Ylläs'tan Levi kayak merkezine koşuyor ve aynı gün geri dönüyor. Bu 100 kilometrenin üzerinde bir yol.
Kaynak: İnfografik WELT
Nurmi beşinci kez “Artık çok uzak değil” diyor. Aradan iki saat geçmiş gibi hissedildiğinde patikanın kenarında aynı kulübeyi gösteren bir tabela daha beliriyor: üç kilometre.
Ylläs kış sporları bölgesindeki konforlu sığınaklar
Saatler sonra, Ylläs'ın en eski kayak kafesi olan “Kotamaja”nın sıcak odasına bitkin bir halde girersiniz. Eldivenlerinizi ve eşarplarınızı şöminenin yanında kurutuyor, tezgâhta pırasa sebze çorbasını plastik bir tabağa koyuyorsunuz ve kendinize bir filtre kahve dolduruyorsunuz. Ve bir kez daha Finlileri muhteşem vahşi doğa kafesi kurumu için övüyorum.
Ylläs kış sporları alanında kros kayakçılarına yönelik konforlu sığınaklar üç nesildir varlığını sürdürüyor. Bazıları daha önce ağaç kesicilerin kulübeleriydi, diğerleri ise yürüyüşçüler için barınaklardı. Sahibine veya kiracıya bağlı olarak, “Navetta” gibi işlevsel, rustik veya abartılı veya Nurmi'nin sabah ilk molası için durduğu Almanca ahır olabilir.
İçeride loş, oyuk, oyulmuş ağaç gövdeleri ahşap tavanın altında lamba gibi asılı duruyor. Duvarlardaki cadı maskeleri ve uzun saçlı, dağınık sakallı ve şişkin burunlu oyuncak bebeklerin fotoğraflarıyla eşleşen küresel şarkılar odanın içinde süzülüyor.
Lea Kaulanen bu dünya ruhlarıyla kukla gösterileri yaptığını söylüyor. Ta ki ebeveynleri ölünceye ve çiftliği devralmak için güney Finlandiya'dan dönene kadar. “İnekler burada mutfaktaydı, yemek odası ise ahırdı.”
Lea Kaulanen, püsküllü saçları ve çizgili önlüğüyle mor gözlük takıyor. Kendisi aslında bir sanatçı ama çiftliği korumak istiyordu. “Ve beş kız kardeş arasında burada yaşayabilen tek kişi benim.”
Finlilerin çoğu kros kayağı için Laponya'ya geliyor
Laponya ne kadar güzel olsa da kız kardeşlerini anlayabilirsiniz. Yazın sivrisinekler insanlara eziyet eder, kışın ise haftalarca güneş doğmaz.
Geçmişte buradaki insanlar odun keserek ve kurumuş bataklıklarda çiftçilik yaparak geçiniyordu, ancak bugün turizm uzun zamandır en önemli iş haline geldi. 1930'lardan bu yana, çoğunlukla arktik faaliyetler için para ödeyen konuklar geliyor: dış yapraklarla kızak yapmak, ren geyiklerini sevmek, buzda balık tutmak.
Kros kayağı ise Finlilerin daha çok ilgisini çekiyor. Ekim ayından mayıs ayına kadar 330 kilometrelik parkurda antrenman yapabilirsiniz. Vadide hava çok soğuksa, 718 metre yüksekliğindeki Ylläs'ın yamaçlarındaki kros kayak parkuruna geçerek havanın biraz daha sıcak olmasını sağlayabilirsiniz. Nurmi, “Yukarıdaki manzara muhteşem” diyor. Tamam, anlaştık, hadi yapalım.
Beyaz ve geniş: Laponya'nın güzelliğinin tadını bu şekilde çıkarabilirsiniz
Kaynak: Getty Images
Ertesi sabah göreceğiniz ilk şey otel penceresinin dışındaki termometredir: eksi 27 derece. Kar kristalleri güneşte elmas tozu gibi parlıyor ve nefes aldıktan sonra burun kıllarınız birbirine yapışıyor.
Nurmi tamamen büyük süpermarketin önüne park ediyor ve kayakları arabadan indiriyor. Dünyanın en büyük ren geyiği heykeli onun üzerinde yükseliyor. Süpermarketin borçlu sahibi, onları Äkäslompolo'ya müşteri çekmek için kurdurdu. Ayrıca çeşitli televizyon programlarında da yer aldı. Görünüşe göre başarılı: yüzbinlerce Finli artık onu Facebook'ta takip ediyor.
Hayvanlar milli parktaki patikalardan kaçınıyor
Nurmi beyaz kafes pencereli kırmızı evlerin yanından göle doğru süzülüyor. Şişman bisikletleriyle bisikletçileri solluyor, bir kros kayakçısı köpeği tarafından çekiliyor, bir başkası da gösteri uçurtması tarafından çekiliyor. Tepelerin her tarafı, saçları kesilmiş keşişlerin kafaları gibi parlıyor.
Her Nisan ayında, genç erkekler için eski bir cesaret testini gerektiren Yedi Zirve yarışının koşucuları: Bir günde Ylläs çevresindeki altı dağın tamamına ve ana zirveye tırmanmak. Bugün katılımcıların bunu yapmak için on iki saati var ve bu bir yarıştan çok bir festivale benziyor.
Nurmi bir dağla yetiniyor ama tırmanış yeterince dik. Güneş çam ağaçlarının dolambaçlı dallarının arasından sızıyor, gövdeleri el değmemiş kar örtüsüne uzun gölgeler düşürüyor. Hayvan izleri neredeyse hiç görülmüyor. Pallas-Yllästunturi Milli Parkı'nda yaşayan geyik, ren geyiği ve ayılar patikalardan kaçınıyor.
Dağda manzara ormanların ve göllerin üzerinde süzülüyor
Son dik tırmanışın ardından kayak alanının yamaçlarına ve telesiyejlerine doğru süzülüyorsunuz. Yolun kenarında üst üste kar blokları var, birkaç gün önce kısa dik yokuştan çığ düşmüş. Nurmi, “Bazen tehlike çok büyük olduğu için bu yol kapanıyor” diyor. Neyse ki o gün değil.
Geçidin tepesinden manzara Nurmi'nin söz verdiği kadar muhteşem. Önünde uçsuz bucaksız Laponya, karanlık ormanlar, beyaz noktalar ve göller, bataklıklar ve nehirlerden oluşan çizgiler ufka kadar uzanıyor. 718 metre yüksekliğindeki Ylläs, neredeyse 100 kilometre kuzeye uzanan bir zincirin ilk dağıdır.
Finliler yoğun karla kaplı ağaçlara Tykkypuu adını veriyor
Kaynak: Getty Images
Güneyinde sadece düz bir arazi var, açık bir günde, zirvede durursanız 150 kilometre öteyi görebilirsiniz. Kayaklarınızı değiştirmek ve Finlandiya'nın en yüksek dağ istasyonuna hızla yükselen kırmızı gondollara tırmanmak için yeterli neden.
Zirvede kar bulutları sürükleniyor, antenlerdeki sivri uçlu buz tüyleri rüzgarın burada ne kadar şiddetli ıslık çalabileceğine dair bir fikir veriyor. Yıllardır burada snowboard eğitmeni olarak çalışan 24 yaşındaki Eetu Leikas, “Biz Finliler sık sık gerçek dağlarımızın olmadığından şikayet ederiz” diyor. “Ancak Alplerde genellikle sadece aynı yükseklikteki orta istasyona kadar kayakla inersiniz. Ve burası oymacılık için mükemmel.”
Finlandiya'nın kuzeyinde kar mükemmel
Doğru. Hatta muhteşem bir cadde kadar geniş olan siyah pistte endişelenmeden kayak bile yapabilirsiniz. Ve tıpkı sağındaki ve solundaki eşit derecede geniş kırmızı rampalar gibi neredeyse boş olduğu için. Ylläs bir yanardağ gibi her tarafa eşit bir şekilde eğimlidir.
Ve kar, uzak kuzeydeki gurme yemeğidir. Alpler'in yapay beyazı sabahları genellikle tahta gibi sert, öğleden sonraları ise tuzluyken, burada gün boyu tozlu, kaymaz yüzeylerde yürümek zorundasınız. Bonus olarak rüzgar, yamacın kenarlarında bir miktar derin kar bile savurdu.
Elektrik, su, çevre; yapay kar işte bu kadar zararlı
Bavyera'nın kış sporları bölgesi Oberammergau'da kayak yapabilmek için kar topları kullanılıyor. Peki yapay kar yamaçlara nasıl ulaşıyor? Peki bu iklime ne kadar zarar veriyor? Biz de oradaydık ve yakından inceledik.
Akıllı Finliler en uzun iki koşuyu “süper uzun” ve “ekstra süper uzun” olarak adlandırdı. En azından tek seferde üç kilometre aşağı inebilirsin.
Üstelik Ylläs, Alpler'de alamayacağınız bir teklifle puan topluyor: Güneşin bir renk cümbüşüyle taygaya battığı akşam 7'ye kadar kayak yapmak. Daha da muhteşem olanı, birkaç saat sonra gece gökyüzünde başlayan kozmik ışık gösterisidir.
Kuzey ışıkları gece gökyüzünde dans ediyor
Misafirlerinin özlemini duyduğu kuzey ışıklarını görebilmesi için topluluklar, kışın saat 22.00'den itibaren sokak ışıklarını bile kapatıyor. Aurora Borealis'i tüm ihtişamıyla görmek istiyorsanız yine bir dağa tırmanmanız gerekiyor. Fotoğrafları da oldukça profesyonelce çeken Leikas, en hızlı seçenek olarak Kuer Fjäll'ı tercih etti.
Dört kat yün ve kaz tüyü giyerek, bir pansiyonun otoparkından çıkan dik ve zorlu patikayı güçlükle tırmanıyor. Fara ihtiyacı yok, dar hilal karın mavi renkte parıldamasını sağlıyor. Ve ufuktaki alacakaranlığın son ışığının üzerinde ilk yıldızlar şimdiden parlıyor.
Burada neredeyse tüm ağaçlarda hala kalın kar tabakaları var. Bazıları yırtık pırtık mumyalara benziyor, bazıları ise yanan mumlara benziyor. Tek bir aurora borealis olmasa bile bu heykel parkında yürümek büyüleyici olurdu. Ama sonra başlıyor.
İlk başta gece gökyüzünde yalnızca soluk yeşil bir çizgi var. Hızla genişler ve titreşmeye ve dans etmeye başlar. Kırmızının tonları, dalgalanan şelalelere ve gökyüzünün yarısına yayılan duman bulutlarına karışıyor.
Yavaş yavaş ayaklarım üşüyor ve burnum ağrımaya başlıyor. Önemli değil, bu kadar sıradan kıkırdamalar yüzünden şimdi nasıl durabilirsin? Ve hepsinden önemlisi: bir daha ne zaman böyle bir kayak sonrası programı alacaksınız?
Finlandiya gökyüzünde büyülü doğa manzarası
Kaynak: WELT/Sebastian Struwe
İpuçları ve bilgiler
Oraya varmak: Aralık'tan Mart'a kadar Lufthansa ile Münih'ten Kittilä'ya aktarmasız; FlyCar ile Hannover'den. Servis otobüsleri Kittilä'dan Äkäslompolo ve Ylläsjärvi'ye (yllasexpress.fi) gitmektedir. Ocak ayının sonundan Nisan ayının sonuna kadar Helsinki'den Ylläsjärvi'ye gece otobüsü de mevcuttur (onnibus.com/aikataulut).
Seyahat süresi: Noel'den şubat ortasına kadar hava karanlık ve dondurucu soğuktur. Mart ve Nisan aylarında hava daha uzun süre parlaktır ve hava genellikle istikrarlı ve güzeldir.
Kros kayağı: Tamamı klasik ve paten tarzına göre hazırlanmış 330 kilometrelik parkur bulunuyor. Kış ortasında veya akşam saatlerinde 38 kilometrelik ışıklı parkurları takip edebilirsiniz. Her Çarşamba sabah 9'da eski Äkäsmylly değirmenine otobüs kalkıyor. Çiftçiler tahıl çuvallarını kayaklarla oraya getirirlerdi. Bugün bu bir kros kayağı geleneği haline geldi: Oraya otobüsle gidersiniz, kayakla geri dönersiniz ve ardından kayak botlarıyla birlikte dans edersiniz.
Alplerde kayak: Günlük biletler genellikle 42 Euro'dan başlıyor. Mart ayında teleferikler sabah 10'dan akşam 7'ye, Şubat'ta ise akşam 5'e kadar çalışıyor. Kayak turu için en iyi dağlar Kesänki ve Lainio'dur.
Konaklama: Ylläs'ın kuzeyindeki ve güneyindeki iki köyde çok çeşitli oteller, pansiyonlar, pansiyonlar ve tatil evleri bulunmaktadır. Ylläsjärvi'de kayak alanının vadi istasyonunda otel kutuları bulunmaktadır. Ylläs bölgesindeki 800 kabin turizm ofisinden kiralanabilir.
Yemek yemek: Äkäslompolo'nun eteklerindeki “Aurora Estate”, ızgara ren geyiği bifteği (auroraestate.fi) gibi mükemmel İskandinav mutfağı servis etmektedir. “Kota” snack bar, Äkäslompolo kayak alanının vadi istasyonunda biraz gizlidir; Burada mükemmel ren geyiği pizzasının yanı sıra geyik ve ayı burgerlerini de alabilirsiniz.
Kuzey ışıkları: aurorasnow.fmi.fi web sitesinde güneş fırtınalarının ve dolayısıyla kuzey ışıklarının yoğunluğuna ilişkin tahminler bulabilirsiniz.
Bilgi: ziyaretfinland.com; yllas.fi
Geziye katılım Visit Finland tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımıza axelspringer.de/unabhaengigkeit adresinden ulaşılabilir.
Bu makale ilk olarak Şubat 2020'de yayınlandı.