Finlandiya'da Kış: Kızak ve kros kayağının ardından sauna sizi çağırıyor

Selvi

New member
Sıcaklıklar düşüyor, günler kısalıyor. Ancak Finlandiya'daki Kuusamo'ya kış gezisine çıkan herkes, çok çeşitli turistik teklifler ve çok özel bir atmosferle karşılaşabilir. Yavaşlamak günün düzenidir ve sadece saunada değil.


Shamaani, Kiela, Joiku, Kaapo ve Elmeri yola çıkmaya hazır. Beş kişilik ekip yüksek sesle havlıyor, kızak köpeklerinin tek isteği koşmak. Ama henüz bunlara izin verilmiyor çünkü hala iki dar ahşap tahtayı kızağın arkasına yerleştirmem gerekiyor.

Ve sonra başlıyor: Kolonun önündeki kar arabası hareket etmeye başlıyor, köpeklerin tasmaları serbest kalıyor. Ve sonra bunu durdurmak yok. Husky'lerin o kadar çok gücü var ki beni geriye doğru karın içine doğru itiyorlar. Fiziğin en iyisi.


İlk soğuk şoktan sonra her şey yolunda gider. Köpekler izi takip ediyor, ancak onlar olmasa bile kuzeydoğu Finlandiya'daki Ruka'dan çok da uzak olmayan karla kaplı arazide yolu biliyorlardı. Beş kişilik ekip ve öncüleri Lammin Tupa'ya geri döndüğünde köpekler, soğukta yolculuğun başlangıcına göre önemli ölçüde daha sakindir.


Konu Juha Kujala'nın Kuusamo'daki çiftliğinde bulunan ren geyiklerine gelince, ormanda tahta kızakla ilerlerken ne kadar çaba harcadıklarını anlatamazsınız. Her halükarda, yaklaşık bir inek boyunda olan hayvanlar, ormanda özel patileri üzerinde sabit bir hızda yürürken güven veriyorlar – kar derin olduğunda hayvanlar batmasın diye yayılıyorlar, diyor Juha.

Ren geyikleri motor seslerini tanır


Juha, çiftliği işleten beşinci nesil ama gelirini güvence altına alan şey sadece hayvanları gütmek, et ve kürk satmak değil. Eşi Jenni ile birlikte mülkü bir macera ve bilgi merkezine dönüştürdü. Sabahın erken saatlerinde ziyaretçilerin, sürücüsünün yiyeceklerini getirdiği kar motosikletinin sesine aşina olan hayvanların beslenmesine tanık olmalarına izin veriliyor.

Juha daha sonra ziyaretçilere ren geyiğinin ellerinden yediği likenleri dağıtıyor. Bu, özellikle kışın buzlu doğada bitkilerin bulunamadığı durumlarda hayvanlar için bir ziyafettir. Daha sonra kızağa biniyoruz ve tur sonrası ısınmak için ahşap bir kulübeye gidiyoruz.


Ancak Kuzey Kutup Dairesi'nin yaklaşık 60 kilometre güneyinde yer alan ve politik olarak Laponya'nın bir parçası olmayan bu bölgede dolaşmanın tek yolu, bir kızakla çekilmek veya onun motorlu versiyonunu yoğun ormanlar arasında sürmek değil. Kuzey Ostrobothnia bölgesinden duyuldu. Ancak ziyaretçiler için de benzer bir his var. Soğuk, karanlık. Ve kalmak genellikle oldukça rahattır.

Başkent Helsinki'den Mikko Santasalo'nun yeri kalıcı olarak değiştirildi. Bölgeyi, özellikle kış aylarında Ruka kayak merkezine ailesiyle birlikte yaptığı pek çok ziyaretten tanıyordu; bir dağ, çok sayıda projektör, 19 kilometrelik yamaçlar ve gece 23:00'e kadar uzanan teleferikler.

Acele etmeden kros kayağı


Mikko, “Hava ne kadar soğuk veya karanlık olursa olsun dışarı çıkıyoruz” diyor. Ve kışın derinliklerinde hava, günde 20 saate kadar uzun süre karanlıktır. İlkbahara doğru işler iyiye gidiyor ve Mart ayının sonunda uzun, aydınlık gecelere geçiş hızla gerçekleşiyor. Yine de, havanın açık olduğu gece gökyüzünde Kuzey Işıklarını yakalamak için hâlâ yeterli zaman ve karanlık var; bunlar da bu yolculukta da görülüyor.


Kilometrelerce süren yokuş aşağı kayağa ek olarak, bölgede muhtemelen tüm sporların en Kuzeylisi olan kros kayağı için önemli ölçüde daha fazla alan bulunmaktadır. Hossa, Syöte, Riisitunturi, Salla ve Oulanka milli parkları da dahil olmak üzere 500 kilometreye kadar parkur düzenlenmiştir. Mart ayının sonunda, diğerleriyle klasik tarzda yarışmak isteyen herkes için ikincisinde bir kayak yarışı düzenlenecek. Bunu yapmak istemiyorsanız, yarışı bir gezi olarak görebilir ve acele etmeden, Fin tarzında tamamen rahatlayarak patikaya çıkabilirsiniz.

Elbette rotalar, sıfırın altındaki sıcaklıklarda bile akmaya devam eden Oulankajoki ve Kitkajoki nehirlerinin bulunduğu Oulanka Milli Parkı'ndan geçen “Ayı Pisti” gibi diğer kış günlerinde de yapılabilir. Buz ve kar hakimdir ancak bazı yerlerde koyu kırmızı kaya yüzleri görebilirsiniz.


Birlikte manzarada süzüldüğüm Mikko, “Burada her türden mineral var” diyor. Ancak ne kayanın çıkarılmasına ne de nehirlerin hidroelektrik santraller için kullanılmasına izin verilmiyor; milli park 1950'lerden beri mevcut ve Rusya sınırına çok da uzak olmayan doğa korunuyor.

Kar ayakkabılarıyla yalnızlığa


Kros kayağı ve kış yürüyüşüne bir alternatif, manzaraya farklı bir bakış açısı sunan kar ayakkabısıyla yapılan bir gezidir. Çünkü geziciler ayaklarının altındaki geniş plakalar sayesinde normalde ulaşılması zor olan yerlere ulaşabiliyorlar. Ve her yere hakim olan sakinlik çoğu zaman daha da yoğun görünüyor.

Kilometrelerce derin karda yol alırsınız, buzlu rüzgar esmeye başlar ve Mart ayında ilk kuşların sesleri yavaş yavaş yeniden duyulur. Kışın karda bile aktif olan orman tavuğu ve kara orman tavuğu, tilki ve diğer orman sakinlerinin izleri – burada tamamen kapatabilirsiniz. Cep telefonunun kapsama alanı iyi olmasına rağmen, cep telefonunu çıkarma refleksi giderek azalıyor. Tamamen otomatik.


Ruka ve Kemojärvi arasındaki yolun kesiştiği Kiveskoski Nehri'nde dinlenmenin en uç noktalarına ulaşılır. Kalın, sıcak tutan bir wetsuit içinde yüzmek anahtardır. Tamamen su geçirmez kıyafetlere sarılı olduğundan kıyıya giden yol biraz zorlu. Ancak sadece iki derece sıcak olan suyun üzerine uzandığınız anda her şey yoluna giriyor.

Gökyüzüne bakıyorum ve nehrin aşağısına doğru süzülüyorum. Ancak bir noktada kalkmam gerekiyor ve bu o kadar kolay değil. Köprünün ötesinde yolculuğun bittiği düz bir noktada Jonny Heijnen yardım ediyor.

Duman ve Löyly ile “Sauna Deneyimi”


Bu kadar çok don ve soğuk varken, saunaların neden Finlilerin en sevdiği eğlence olduğunu hemen anlıyorsunuz; yaklaşık 5,5 milyon kişi için üç milyondan fazla sauna olduğu söyleniyor. Sizi eski “Pohjolan Pirtti” arazisindeki “Sauna Deneyimi”ne davet eden Tanja Pohjola, “Bütün aile saunaya girmeden Noel'imiz olmaz” diyor.

Dönüştürülmüş bir ahırın arkasında 25 kişiye kadar kapasiteli bir duman saunası var. Terasta iki adet elektrikli ter kutusu ve bir jakuzi de mevcuttur. Ve saunaya girmenin vücudu ısıtmaktan çok daha fazlası olduğunu anlattığı rahat bir salon. Tanja, geçmişte çocukların bile saunada doğduğunu söylüyor çünkü burası her zaman en hijyenik yerlerden biri olmuştur.


Tanja her baharda huş ağacı dallarını bağlayıp buza koyar. “Bu, esansiyel yağları taze tutuyor ve ahşap hala çok yumuşak.” Saunada efsaneler söylerken tutamları vücudunun üzerinde dövdüğünde, sağlık açısından en büyük faydayı sağlıyor.

Peki ya sauna uzmanlarının kullandığı bir terim olan efsanevi Löyly? Tanja, “Bunu tarif etmek zor” diyor. Basitçe tercüme edersek, bir infüzyonun ürettiği buhardır. “Fakat tam olarak doğru olması gerekiyor, ruhun doğru olması gerekiyor.” Kuusamo çevresindeki soğuk bölge bunun için en iyi koşulları sunuyor.

İpuçları ve bilgiler:


Varış noktası: Kuusamo ve Ruka kayak merkezi Finlandiya'nın en kuzeydoğusunda yer alır ve Rusya sınırı sadece birkaç kilometre uzaklıktadır. Ruka'da yokuş aşağı kayak, snowboard ve kros kayağı yapmak mümkündür. Kuzey Kutup Dairesi yaklaşık 60 kilometre daha kuzeydedir.

Varış: Eurowings Ocak ayından itibaren Düsseldorf'tan doğrudan Kuusamo'ya uçacak, Lufthansa ise kışın doğrudan Frankfurt'tan uçacak. Çeşitli havayolları Helsinki üzerinden bağlantı bağlantıları sunmaktadır.

Konaklama: Ruka ve Kuusamo'da birkaç otel var, ancak daha otantik bir konaklama ormandaki ve/veya göl kenarındaki bir kulübededir. Bu evlerin çoğu iyi donanımlıdır ve çoğu zaman birden fazla saunaya sahiptir.

Daha fazla bilgi: ruka.fi


dpa