Havaalanı güvenliği: kuş denetleyicileri kuşları havaalanlarından nasıl uzak tutar?

Selvi

New member
vogelschlag! Motor arızası yakındır. Pilotlar için bir kabus. New York’ta kalkışın ardından Airbus’ın yolcuları ve mürettebatının hayatı artık tehlikede. Ancak Kaptan Chesley B. “Sully” Sullenberger, dondurucu soğuk Hudson Nehri’ne atlamayı başarır. Hepsi hayatta kalır.

2009’daki bu kurtarma, pilotu “Hudson Kahramanı” olarak ünlendirdi. Yıldız yönetmen Clint Eastwood, başrolde Tom Hanks’in oynadığı “Sully” (2016) adlı filminde onu ölümsüzleştirdi. Ancak Almanya ve diğer yerlerdeki gerçek kuş çarpması tehdidi ne kadar büyük? Havaalanı operatörleri, kuşların ve diğer hayvanların pistlerde bir tehlike kaynağı olmasını nasıl engeller?

Almanya için şaşırtıcı sayıda olay biliniyor: “Veri tabanımıza göre, son yıllarda yılda binden fazla hayvan çarpışması yaşadık ve bunların yüzde 95’inden fazlası kuşlardan kaynaklanıyor” diyor Biyoloji Derneği’nden Juliane Riechert Bremen’de Uçuş Güvenliği. Almanya’daki tüm havaalanlarında tam zamanlı veya yarı zamanlı çalışan kuş kontrolörleri, risklerin kontrol altına alınmasına yardımcı olur. Yolcular tarafından görülemeyen arka plandaki iyi ruhlar gibidirler.


ayrıca oku







Riechert, Hudson’a ve 2019’da Moskova yakınlarındaki bir mısır tarlasına başka bir Airbus acil inişine yol açan dramatik etkilerin “son yıllarda Almanya’da yaşanmadığını” söyledi. Ortalama olarak, şu anda Almanya’daki her 10.000 uçuş hareketinden sekizi vahşi hayvanların saldırısına uğruyor. Bunları önlemek, genellikle bu tür kazalardan sağ çıkamayan hayvanların da çıkarınadır.

Vinçler için havai fişekler


Marc Frangenberg (33), Köln/Bonn Havalimanı’nda kuş kontrolörü olarak çalışıyor. Havaalanında ve evinde alternatif evleri olan iki Amerikan çöl akbabası olan Hera ve Loki ona yardım ediyor. Yırtıcı kuşlar, ana görevi olan caydırıcılıkta ona yardım eder. Bu, hayvanları, bu durumda özellikle karga ve güvercin gibi diğer kuşları korkutmak için kullanılan teknik terimdir.


ayrıca oku








Genel olarak, sürü halindeki her şey, hatta serçeler sorunlara neden olur. Ayrıca Köln-Bonn Havalimanı’nın göçmen kuşların geçiş güzergahı üzerinde olması da ilkbahar ve sonbahar aylarında Frangenberg’in işini daha da zorlaştırıyor.

Kısa bir süre önce, kuleye danıştıktan sonra ve dar bir kalkış ve iniş penceresinde bir düzine vinci uzaklaştırmak için, kendi deyimiyle “yüksek sesle korna çalarak” arabaya bindi. Ayrıca piroteknik, yani yüksek sesli havai fişekleri ateşleyen kurusıkı fişeklere sahip kurusıkı bir tabanca kullandı. “Her zaman küçük bir havai fişek vardır, ancak bu bir istisnadır” diyor. “Biz daha önleyiciyiz.”


Köln/Bonn Havalimanı'nda yırtıcı kuşlar piste yerleştirilmeyi bekliyor




Köln/Bonn Havalimanı’nda yırtıcı kuşlar piste yerleştirilmeyi bekliyor

Kaynak: pa/Geisler-Fotopress/Christoph Hardt


Günlük işlerinde, havaalanı tesislerinde sabit bir rotada arabada kontrol turları yapıyor. Durduğunda dürbününü ve termal kamerasını alıyor. Ya da havalandırmalı nakliye kutularında tur yapan Hera ve Loki’yi uçurun. Kariyer değiştiren Frangenberg, “Bir yırtıcı kuşun silueti bile kargalar ve güvercinler için strese neden olur” diyor.

Eskiden gastronomi alanında çalışıyordu, bugün kendisine genellikle uslu dönen yırtıcı kuşları için bir sofra hazırlıyor. Çöl akbabalarının yalnızca korkutup ürkütmekle kalmayıp ara sıra şişman avlar haline getiren doğal avlanma içgüdüsü hakkında kısa ve öz bir şekilde “Diğer kuşlar için caydırıcı etki, biri öldüğünde en fazla olur” diyor. Uçuş operasyonlarındaki tehlikeleri önlemek için silahla keskin atış yapmayı “son seçenek” olarak görüyor.

Hayvanlar uçağa ciddi şekilde zarar verebilir


Uzman Juliane Riechert, “Çoğu çarpışmanın, uçakta hasar, iptal edilen kalkış veya güvenli iniş gibi hiçbir etkisi yoktur” diye güvence veriyor. Bununla birlikte, uçağın parçalarının hasar göreceği ciddi olaylar her zaman vardır.

Bunlar lambalar, kanatlar, ön cam veya radar burnu olabilir. Riechert, “Özellikle motor söz konusu olduğunda, maliyetler çok yüksek ve bu durumda yolcular ve mürettebat için de bir risk var” diyor. Zarar milyonları bulabilir.


BER havaalanında kuş çarpmalarına karşı caydırıcılık sistemi tasarlandı




BER havaalanında kuş çarpmalarına karşı caydırıcılık sistemi tasarlandı

Kaynak: pa / dpa / Patrick Pleul


Kuşlara ek olarak, bir fırtınadan sonra hasarlı havaalanı çitlerinden geçebilen alageyik ve yaban domuzu da potansiyel tehlike oluşturur. Veya tavşanlar. Ya da yabani tavşanlar. Veya kızıl tilkiler. Ve sadece tatil uçakları için değil, aynı zamanda kargo uçakları ve spor uçakları için de.

Kuşlara karşı sürdürülebilir yöntemler


Hamburg Havalimanı’ndan Markus Musser (44), “kuş kontrolörü” teriminin modası geçmiş olduğunu düşünüyor. Kendisine kuş çarpması görevlisi veya yaban hayatı kontrol koordinatörü demeyi tercih ediyor. Bazen aklına şu tür düşünceler geldiğinde gülündüğünü biliyor: “Çayırların nasıl ve ne zaman biçilmesi gerekiyor? Fareleri zehirlemek zorunda mıyız?”

Musser’in havaalanında “biyotop yönetimi” dediği şey, bu sorular etrafında dönüyor. Nitelikli orman bilimcisi, “Kuşlar için yiyecek arzını azaltmakla ilgili” diye özetliyor. Nihayetinde, daha az kaynağı kullanmak zorundadır.


Uçak yolculuğu hakkında daha fazla ipucu ve bilgi:




Yine de, Almanya’nın en kuzeyindeki kara başlı martı ve bayağı martıların yanı sıra Temmuz ve Ağustos aylarında deneyimsiz yavrular onu kaşlarını çatıyor. Öte yandan, üreme mevsiminin olduğu Nisan-Haziran aylarını daha sakin olarak sınıflandırır.

Musser, diğer şeylerin yanı sıra çakır kuşu ve kırmızı kuyruklu şahinle çalışan profesyonel bir şahin avcısının operasyonlarını koordine eder. “Sürdürülebilir” diye yorumluyor. Öte yandan, uçaklardan çok daha yüksek ses basıncı seviyesi üreten gaz toplarını pek düşünmüyor. “O zaman havaalanına yakın sakinler yatakta olur, bu da yaşam kalitesinde bir kayıp olur.”

Bir insansız hava aracı, bir çita ve dört yaban gelinciği


Sınırların ötesine bakıldığında İspanya, Madrid ve Atlantik yakınlarındaki Bilbao da dahil olmak üzere hava sahasında ve yerde devriye gezmek için havaalanlarında yırtıcı kuşları da kullanıyor. Göç mevsimi dışında haftada en az bir kez kuş çarpmasının meydana geldiği İngiliz Southampton havaalanında, yenilikçi teknolojiye odaklanılıyor. Orada, onları korkutmak için kuşa benzeyen bir insansız hava aracı kaldırılır.


Mallorca'da olduğu gibi İspanya'da da hava sahalarında hava sahasını ve yeri izlemek için yırtıcı kuşlar kullanılıyor.




Mallorca’da olduğu gibi İspanya’da da hava sahalarında hava sahasını ve yeri izlemek için yırtıcı kuşlar kullanılıyor.

Kaynak: pa/dpa/Clara Margais


Yurt dışında bazı yerlerde, uzun direkler üzerinde rüzgarda hareket eden yırtıcı kuş şeklinde seyyar uçurtmalar da var. Veya cep telefonu kontrollü lazer ışıkları. Veya hoparlörlerden gelen korku, uyarı veya düşman çağrıları. Ama kuşların serçe beyni yoktur. Uzmanlar, yenilikçi yaklaşımların çok çabuk alışma riski taşıdığı konusunda uyarıyor.

ABD önlemler konusunda daha az titiz. Juliane Riechert, “Aslında her yıl bazen binlerce kuşun vurulduğu çok sık oluyor” diyor.

Dünyanın diğer yerlerinden, Yaban Hayatı Kontrol Koordinatörü Markus Musser, bir çitayı caydırıcı olarak serbest bırakma yöntemini biliyor – garip bir şekilde, Çek Cumhuriyeti’ndeki Brno Havaalanında da. Güney Afrika’nın Durban kentinde ve Kanada’nın Vancouver kentinde büyük bir kedi yerine köpeklere, daha doğrusu border collies’e güveniyorlar.

Bir de Köln/Bonn’da dört ayaklı bir arkadaş var: Alman Shorthaired Pointer kaltak Marie. Bird Controller Frangenberg, “Havlayan ve kovalayan kuşlara doğru koşabilirler” diyor. Tavşanları ve yuvalarını hedef alan daha küçük avcılar da Köln/Bonn’da sevimli ama etkilidir: dört evcil gelincik.


Köln/Bonn Havalimanı'nda gelincikli bir Kuş Denetleyicisi




Köln/Bonn Havalimanı’nda gelincikli bir Kuş Denetleyicisi

Kaynak: resim ittifakı / Christoph Hardt/Geisler-Fotopress