Havacılık vergisi: “Kim Mallorca'ya uçmak için Prag'a gitmek ister?”

Selvi

New member
Giderek daha fazla havayolu Almanya'ya sırtını dönüyor. Bunun temel nedeni vergi ve harçların çok yüksek olmasıdır. Havaalanı derneği başkanı, bu gelişme devam ederse yolcu hacimlerinin 2029 yılına kadar Corona öncesi seviyeye ulaşamayacağı konusunda uyardı.


Altı ay önce zaten yüksek olan havacılık vergisi artırılmıştı ve şimdi Alman havalimanlarındaki güvenlik kontrollerinin ücretleri de artıyor. Sonuç: Havayolları havaalanı konumlarından vazgeçiyor, güzergah ağı inceliyor ve biletler daha pahalı hale geliyor. ADV havaalanı derneğinin genel müdürü Ralph Beisel, İsveç'teki gibi bir yeniden düşünme çağrısında bulunuyor – orada hava trafik vergisi 1 Temmuz 2025'te iptal edilecek.

DÜNYA: Şu anda Alman havacılık endüstrisinde neler yanlış gidiyor?


Ralph Beisel: Çok fazla. Bunu iki rakamla size açıklamak isterim: 2019 yılında, korona krizi öncesinde Almanya'da 250 milyona yakın yolcu hacmimiz vardı. Şu an içinde bulunduğumuz durum o kadar dramatik ki 2019 yolcu hacmine en erken 2029 yılına kadar dönemeyiz.

DÜNYA: Nedenmiş?


Beisel: Özellikle devlete bağlı lokasyon maliyetlerinin yüksek olması nedeniyle. Almanya'da uçuşlara olan talep pandemi öncesindeki kadar yüksek ve yıl boyunca daha da yüksek olması bekleniyor. Ancak bu büyüme dinamiği Alman havalimanlarına yansımıyor. Bunun yerine uçmak etrafımızda gerçekleşir.

DÜNYA: Komşu ülkelerin havalimanlarından mı bahsediyorsunuz?

Beisel: Evet, uçmanın önemli ölçüde daha az vergi ve harçlara tabi olduğu komşu ülkelerimizde. Almanya'da uçuşlara olan yüksek talep ile gerçek yolcu sayısı arasındaki tutarsızlığın başka bir açıklaması olamaz.

DÜNYA: Ancak bu tutarsızlığın, günümüzde özel ve iş amaçlı seyahat edenler için Almanya'dan daha az destinasyon ve rotanın bulunmasıyla da ilgisi yok mu?

Beisel: Bu sorun aynı zamanda yüksek lokasyon maliyetlerinin de bir sonucudur. Ryanair'in yüksek vergiler nedeniyle zaten çok sayıda Alman havalimanındaki uçuşlarını kestiğini ve korkunç hava taşımacılığı maliyetleri azaltılmadığı takdirde 2025'te de buna devam etmek istediğini hatırlatmak isterim. Diğer havayolları da 2025 yazında Almanya'daki kapasitelerini daha da azaltmakla tehdit ediyor.


DÜNYA: Ryanair'in de havalimanlarından çekilme tehdidinde bulunduğu İsveç'te hükümet, havacılık vergisini kaldırdı. Sizce bu Almanya için bir plan mı?

Beisel: Kesinlikle. İsveç hükümeti tam olarak harekete geçti. Ve Alman hükümetine bu ülkedeki vergi ve harçları da azaltması tavsiye edilir. Almanya'daki havalimanlarından kalkışlarda şu anda iki kattan fazla vergi ve harç ücreti alınıyor.

DÜNYA: Federal hükümetin 1 Mayıs 2024'te yeniden artırdığı havacılık vergisi, başlı başına bir amaç değil, sektördeki CO₂ emisyonlarının azaltılmasını tetiklemeyi amaçlıyordu. Bu başarılı mıydı?

Beisel: HAYIR. Havacılık vergisi, iklim açısından nötr uçuş genel hedefi için neredeyse hiç kullanılmadı. Vergi yoluyla toplanan iki milyar avronun yalnızca yüzde beşi alternatif yakıtların geliştirilmesine harcandı.

DÜNYA: Peki federal hükümet neden hala havacılık vergisine bağlı kalıyor?

Beisel: Ben de bunu anlamıyorum. Tarif edilemez havacılık vergileri nedeniyle trafik kaçınılmaz olarak yurtdışına kayıyor. Bu da tüm ekonomiye zarar veriyor.


Hava yolculuğu hakkında daha fazla bilgi:


DÜNYA: Artan hava trafik vergisi nedeniyle uçak biletleri kaç Euro daha pahalı hale geldi?

Beisel: Vergiden dolayı biletlere 15,53 ile 70,83 euro arasında zam geldi. Ve hepsi bu değil. 1 Ocak 2025'te Almanya'daki havalimanlarındaki güvenlik kontrollerinin ücretleri de artırıldı. Önceki on avro yerine artık 15 avroya kadar talep edilebiliyor. Bunlar, daha yüksek bilet fiyatları şeklinde yolculara da yansıtılabilecek ek maliyetlerdir.

DÜNYA: Ancak her yerde değil; Hamburg havaalanında güvenlik kontrolü yalnızca 8,17 avroya mal oluyor.

Beisel: Doğru, ücret konuma göre değişir. Dresden ve Köln/Bonn gibi daha küçük havalimanlarında güvenlik kontrollerinin maliyeti daha az sayıda yolcuya dağıtılmalıdır. Bir saat içinde üç ya da 30 yolcunun el bagajının aranması sabit maliyetleri değiştirmez. Ve ne kadar az yolcu olursa, her bireye uygulanan vergi de o kadar yüksek olur.


DÜNYA: Artık Ryanair yüksek yer maliyetleri nedeniyle oradan çekilmiş, Köln/Bonn Havaalanı zaten büyük değil mi ve onu küçültmek daha iyi olmaz mıydı?

Beisel: Sizin de öne sürdüğünüz gibi Alman havalimanlarının küçülmesi ekonomi için bir felaket olur. Bu ülkedeki taşıma kapasiteleri daralıp yurt dışına çıkarsa, küresel çapta faaliyet gösteren şirketlerimiz dünya pazarlarıyla bağlantısını kaybeder. Turizmden bahsetmiyorum bile. Dresden'den Mallorca'ya uçuş için Almanya'daki vergi ve harçlar, Prag'dan Mallorca'ya uçuştan zaten on kat daha yüksek.

DÜNYA: Almanya'nın komşu ülkelerindeki hangi havaalanı, Alman yolcular arasındaki pazarlık avcıları için alternatif bir havaalanı olarak özellikle ilgi çekicidir; örneğin vergiler ve harçlar nerede bu kadar düşük ki, kalkış için komşu bir ülkedeki havaalanını seçmeye değer?

Beisel: Bunu detaylı olarak söyleyemem ama genel olarak tüm komşu ülkelerdeki vergi ve harçlar buraya göre daha düşük. Yine de havalimanlarımızın tanıtımını yapmak isterim. Uzun bir yol kat etmek yerine evden uçmak çok daha rahat. Kim Prag'a seyahat edip ardından Mallorca'ya uçmak ister?

Ralph Beisel, 2007'den beri ADV havaalanı derneğinin genel müdürüdür. Daha önce havacılık sektöründe 13 yıl yönetim danışmanı olarak çalıştı. Almanya'nın en eski sivil havacılık derneği olan ADV – Alman Havalimanları Birliği – ülke çapında 32 havalimanının çıkarlarını temsil ediyor.