Hindistan: Khardung La Geçidi üzerindeki yolculuk nefesinizi kesecek

Selvi

New member
FGüney Hindistan'daki Bangalore'lu bilgisayar uzmanı Amitabh için Ladakh'ın başkenti Leh, uygarlığın son karakolu, konforlu oteller, mağazalar ve sayısız tur sağlayıcıyla bir refah vahası gibi bir şey. Memleketi ile Himalayaların eteklerindeki 30.000 nüfuslu kasaba arasındaki fark bundan daha büyük olamazdı: 40 dereceye varan sıcaklıklar ve sauna gibi bir iklim, burada çelik mavisi bir gökyüzü ile hoş bir yaz havası. Canlı Leh, 35 yaşındaki adam ve motosiklet çetesi için sadece bir mola yeri. Tutkulu bisikletçilerin asıl varış noktası: Nubra Vadisi'ne giden Khardung La Geçidi.

Motosiklet hayranları aslında, yarım düzine dağ geçidiyle adrenalin tutkunları için en saf macera oyun alanı olan yaklaşık 500 kilometre uzunluğundaki Manali-Leh Otoyolu'nda ustalaşmak istiyordu. Sayısız tur operatöründen birinden güzel adı “Himalaya” olan Royal Enfield'ı kiralayan Amitabh, “Fakat bunun için yeterli zaman yok” diyor.

Yılın yedi ayı boyunca dış dünyayla bağlantısı kesilen eski Zanskar krallığı, motosiklet kliğini şimdiden güvensiz hale getirdi. Yarın Tibet sınırına yakın Changtang dağlık bölgelerindeki buz gibi soğuk tuzlu su göllerine gidiyoruz. Programın öne çıkan kısmı ise sayısız seyahat rehberinde dünyanın geçilebilir en yüksek dağ geçidi olarak tanımlanan Khardung La Geçidi üzerindeki sürüştür.





Kaynak: İnfografik WELT


Pas yüksekliği, 5.602 metre spesifikasyonunun kesin olarak ölçüldüğünde hatalı çıkması nedeniyle bu unvanını kaybetmiştir. Gerçekte “sadece” 5359 metredir. Ancak Leh'ten inanılmaz güzel Nubra Vadisi'ne kadar olan 120 kilometre zorlu. Bir sıra arazi aracı dağa doğru ilerliyor. Parlak renkli Tata kamyonları ve kamuflajlı askeri kamyonlar, binlerce viraj gibi hissettiren yol boyunca savaşarak ilerliyor. Yakında Leh, kahverengi-gri taşlı bir çölün ortasında, yeşil kenarları olan oyuncak bir köyden başka bir şey olmayacak.

Uçurum yolun hemen yanında gizleniyor


Japon yapımı dört tekerlekten çekişli araç, karşıdan gelen askeri konvoy tarafından yolun en kenarına itildiğinde, tozlu pistte hassas çalışma yapılması gerekiyor. Orada yalnızca uçurum gizleniyor. Yan camdan dışarıyı görmek yüreğinizi burkar, çünkü araç ile tamamen hiçlik arasında tek bir bariyer yoktur; ne bir duvar ne de bir korkuluk, en fazla bir miktar ince hava.


Hindistan: Karayoluyla Khardung La Geçidi'ne gitmek harika manzaraları garanti eder




Khardung La Geçidi'ne yapacağınız yolculuk harika manzaraları garanti eder

Kaynak: Picture Alliance/imageBROKER/Olaf Krüger


Çukur, çukuru, kaya düşmesinden sonra kaya düşmesini takip eder. Yolların gerçekten kötü olduğu yerlerde Nepalli inşaat işçileri gülünç derecede düşük maaşlar için çalışıyorlar. Çıplak elleriyle kayaları kenara kaldırıyorlar, istinat duvarları inşa ediyorlar ve katran sürüyorlar. Bazen intihara meyilli birkaç dağ bisikletçisi maymun hızında vadiye doğru ilerlerken hedefli sıçramalar yapıyorlar.

Ezilmiş katran fıçıları, her yerde bulunan çöpler ve Güney Pallu kontrol noktasındaki ıssız oluklu demir kulübeler ne kadar üzücü olsa da, gözlerin önünde beliren şey, uzun bir yol kat etmiş olanları bile suskun bırakıyor. Tuhaf kaya oluşumları parlak mavi gökyüzünü çiziyor. Bazen çöl gibi sarı-kahverengi, sonra tekrar yeşilimsi veya neredeyse siyah parlıyorlar; sanki bir ressam tüm renk paletini alanın üzerine dökmüş gibi.


Hindistan: İnşaat işçileri Khardung La Geçidi'ne giden yolu iyileştiriyor




Sıkı çalışma: İnşaat işçileri Khardung La Geçidi'ne giden yolu iyileştiriyor

Kaynak: Picture Alliance/Hans Lucas/Antoine Boureau


Badanalı stupalar sizi ıssız dağ zirvelerinden selamlıyor. Arada yakların ve keçilerin otladığı birkaç çorak çayır vardır. Dağ sıçanı aileleri yakalamaca oynuyor ve kameralı iki ayaklıların sinirleri bozulunca son anda dalıp gidiyorlar. Sanki bu granit ve buz çölünde zamanın hiçbir anlamı yokmuş gibi.

Dua bayrakları dilekleri dünyaya taşıyor


Geçidin tepesinde sert bir rüzgar esiyor. Hava ince, tehlikeli derecede ince. Eğer 5.000 metrenin üzerindeki yükseklikteki burada halsizlik ve baş dönmesi yaşamıyorsanız ruhların ve tanrıların meskenine gidebilirsiniz.

Gökyüzüne saldıranlar sallantılı basamakların üzerinden tırmanıyor, kirli kar kalıntılarının arasından güçlükle ilerliyor ve arkasında ince bulutlarla örtülü Karakoram ve Ladakh Sıradağları'nın zirvelerinin yükseldiği üç mavi, beyaz ve sarı badanalı stupanın önünde diz çöküyor. Perde kalınlığındaki yüzlerce dua bayrağı rüzgârda dalgalanıyor ve dünyaya iyi dilekleri taşıyor.


Hindistan: Khardung La Geçidi'nde yüzlerce dua bayrağı rüzgarda dalgalanıyor; arka planda mavi, beyaz ve sarı badanalı stupalar görülüyor




Geçitte yüzlerce dua bayrağı rüzgarda dalgalanıyor ve arka planda mavi, beyaz ve sarı stupalar görülebiliyor

Kaynak: Getty Images/Fotoğraf: Supoj Buranaprapapong


Nefes darlığı çekenler, her zamanki selfie için “Dünyanın Zirvesi” tabelasını ziyaret ediyor ya da acil durumlarda oksijen tüpünün kullanıldığı küçük kafede mola veriyor. Kara et suyu – en hafif tabirle – berbattır ve sürekli korna çalmak uzun bir mola vermenize neden olmaz, ancak iyi bir altyapıya sahip bir sonraki yere birkaç kilometre uzaklıktadır. Ve kimse, bir yerlerde metal kervanlarını ve insanları uzun süre yavaşlatacak bir inşaat sahasının bulunup bulunmadığını bilmiyor.

Nubra Vadisi uzun süre turistlere kapatıldı


Aya benzeyen bu manzarayla karşılaştırıldığında, elma ve kayısı ağaçlarının baştan çıkarıcı bir koku yaydığı Nubra Vadisi cennet gibi görünüyor. Shyok ve Nubra nehirlerinin buluştuğu noktaya ulaştığınızda, geçitten sağ çıkmanın mutluluğunu yaşayacaksınız.


ayrıca oku








Bazen çıplak ve ürkütücü, bazen ağaçlar ve çalılarla noktalı olan vadi tabanı, bir pisi balığı kadar düz ve o kadar geniş ki, iki nehrin gerçekte nereye gittiğini merak etmeden duramazsınız. Bunlar hem bir lütuf, hem de bir lanettir; Karlar eridiğinde seller ölüm ve yıkım getirdiğinden korkuluyor ve övülüyor, ama aynı zamanda tahılların, sebzelerin, meyvelerin, yemişlerin ve çok daha fazlasının muhteşem bir şekilde büyümesine de olanak sağlıyor.


Hindistan'da Ladakh: Nubra Vadisi'nde her zaman yeşil vahalar vardır




Nubra Vadisi'nde her zaman yeşil vahalar vardır

Kaynak: Getty Images/Pachanatt Ounpitipong


Çorak dağ eteğindeki çöller yerini Sahra'dakilere benzer kumullara bırakıyor. Sonra yine göz, kenarlarında pembe ılgın çiçeklerinin açıldığı yeşil vahalara bayılıyor. Her köşede Budist kültürünün izleri beliriyor; stupalar, muhteşem manzarayı daha da yücelten manastırlar, sağlamlığı sorgulanmadan bırakılacak sallanan köprülerdeki dua bayrakları.

1993 yılına kadar Hindistan'ın bu en ücra köşesi turistlere kapalıydı. Bugün bile gezginlerin Çiçek Vadisi için hâlâ özel izne ihtiyacı var. Hatta macera arayanlar, Pakistan sınırına bir taş atımı uzaklıkta bulunan ve 1970'lerde aniden Hint birliklerinin eline geçen Turtuk'a bile arabayla gidebildiler.


Hindistan: Turistler Nubra Vadisi'ndeki kum tepeleri üzerinde develere biniyor




Turistler Nubra Vadisi'ndeki kum tepeleri üzerinde develere biniyor

Kaynak: Getty Images/skaman306


Ancak çoğu insan, manastırın sıklıkla kapalı olması nedeniyle Hundar Köprüsü'nün ötesine geçemiyor. Bir zamanlar Nubra Krallığı'nın başkenti olan kasaba, yılın üçte ikisi boyunca uykulu bir yuvadır; üzerlerine kutsamaların kazındığı sonsuz mani duvarlarla birbirine bağlanan evlerden oluşan bir kümedir.

Kısa yaz aylarında, kısa süreli sakinleri trekking turlarına çıkan, Panamik'in berbat sıcak, şifalı su kaynaklarına tırmanan veya kum tepeleri boyunca Baktriya develeriyle kısa gezilere çıkan düzinelerce az çok konforlu çadır kentler ortaya çıkıyor. Baktriya develeri, İpek Yolu tüccarlarının Nubra Vadisi'nde geride bıraktıkları sürü ve çiftlik hayvanlarının torunlarıdır.


Hindistan'da Ladakh: Nubra Vadisi'nin simgesi Diskit Manastırı'dır




Nubra Vadisi'nin simgesi Diskit Manastırı'dır

Kaynak: Getty Images/Sirintra Pumsopa


Dik bir yamaçta yer alan Diskit Manastırı vadinin sembolüdür. Sayısız virajla inişli çıkışlı rota dik yokuştan yukarıya doğru kıvrılarak kayaya bir arı kovanı gibi tutunan gompaya doğru ilerliyor. Merdiven çıkmak pompanın dönmesine neden olur. Acemiler merdivenleri ikişer ikişer çıkarken arada manastırın kendi büfesindeki sıradan ürünleri stoklamak için zaman bulurken, ovalardan gelen turist bira fabrikası atı gibi nefes nefese kendini tapınağa doğru sürüklüyor.


Hindistan: 32 metre yüksekliğindeki Maitreya Buda heykelinin 8 kilo altınla kaplandığı söyleniyor




Maitreya Buda'nın 32 metre yüksekliğindeki heykelinin 8 kilo altınla kaplandığı söyleniyor

Kaynak: Getty Images/imageBROKER RF/imageBROKER/Walter G. Allgoewer


Orada koruyucu tanrı Mahakala kendisini her zamanki siyah veya lacivert yerine beyaz boyayla sunuyor. Yaklaşık 600 yıllık manastırın en büyük hazinesi, geleceğin Buda'sı olan Maitreya Buda'nın 32 metre yüksekliğindeki heykelidir. Dalai Lama'nın 2010 yılında açılışını yapmak üzere bizzat Nubra Vadisi'ne geldiği heykelin, 8 kilo altınla kaplı olduğu anlaşılıyor.

Leh'in menüsünde kara orman pastası var


Leh'e döndüğümüzde, Khardung La üzerinde bir başka hussar yolculuğunun ardından Ladakh'ın metropolü herhangi bir Hint şehrine benziyor: meşgul, insanlarla aşırı kalabalık ve dayanılmaz derecede gürültülü. Yalnızca derelerin şırıltısının, rüzgarın hışırtısının ve ara sıra yakların homurtusunun duyulabildiği ıssız alanlar, artık gezginlere artık düşmanca bir çorak arazi olarak değil, kutsanmışların diyarı gibi görünüyor. Leh'in yarısı L şeklindeki ana caddede dolaşmak, konuşmak ve iş yapmak için buluşuyor. Burada Güney Hindistan'dan pizza, hamburger ve inanılmaz baharatlı yemekler alabilirsiniz.

Havadar çatı kafelerinde yerli halk ve yabancılar tereyağlı çay yerine kapuçino yudumluyor. Menüde Kara Orman pastası ve waffle'lar yer alırken, arka planda Bob Marley veya Led Zeppelin yıkılmaz “Keşmir” şarkısını çalıyor.

Kaldırımlarda pazarcı kadınlar bahçelerindeki sebze ve meyveleri sunuyorlar: patates, ıspanak, alabaş, küçük domates ve kurutulmuş inek gübresinin dumanına yapışan dağlar kadar kuru kayısı. Dalai Lama'nın imajı altında yapılacak herhangi bir anlaşma zaman alıcıdır, ancak hiç kimse hızlı bir sonuca varılması için baskı yapmıyor. Çünkü Ladakh'ta kimsenin acelesi yok.

Modern dünyaya olan tüm hayranlığa rağmen: Halı dükkanlarının ve şallarla dolu dükkânların hemen yanındaki gizli tapınakta, koyu renk yünlü cübbeler ve parlak kuşaklar giymiş yaşlı adamlar saygıyla kendilerini yere atıyorlar. Özenle işlenmiş şapkaları ve omuzlarında sıcak yak kürkü olan kadınlar, birkaç düzine dua çarkını her zaman saat yönünde çeviriyor. Zihinsel ve fiziksel aktiviteyi dengelemenin tek yolu budur.

Hindistan'da Ladakh için ipuçları ve bilgiler:


Oraya varmak: Ladakh'ın başkenti Leh'e ulaşmanın en kolay yolu uçaktır. Delhi'den uçuş yaklaşık 90 dakika sürüyor. Çoğu uçuş sabahın erken saatlerinde kalkıyor, bu nedenle Delhi'de bir gece kalmak genellikle gerekli. Macerayı seviyorsanız Delhi ile Leh arasındaki 1000 kilometreyi arabayla kat edebilirsiniz.

Delhi'ye uçuşlar yaklaşık 800 avrodan başlıyor, Delhi'den Leh'e uçuşlar tek yön 50 avrodan başlıyor. İpucu: erken rezervasyon yaptırın (airindia.com; Spicejet.com)

Giriş: Hindistan'a seyahat etmek için vize gereklidir. Turistler arasında popüler olan Nubra Vadisi gibi Ladakh'ın belirli bölgeleri yalnızca “İç Hat İzni” ile ziyaret edilebiliyor. Tur operatörleri genellikle bu izinlere başvuruyor. Ladakh'ta kendi başına seyahat edenler için: Leh'deki birçok konaklama yeri küçük bir ücret karşılığında izin ayarlayabilir.

Konaklama: Son yıllarda Leh'de sayısız yeni otel açıldı. Teklif çok büyük. İki kişilik basit bir aile yanında konaklama odası gecelik 20 Euro'dan başlıyor. Konforu seviyorsanız çift kişilik oda için 60 Euro'dan başlayan fiyatlar ödeyebilirsiniz.

Nubra Vadisi'nde çoğunlukla özel banyolu, çoğunlukla çadırlı konaklama birimleri bulunmaktadır. Fiyatlar iki kişi için gecelik 20 Euro'dan başlıyor.

Daha fazla bilgi: Hindistan Turizm Kurulu, inanılmazindia.org