Hollanda: Burada yel değirmenleri folklordan çok daha fazlası

Selvi

New member
AYarın erkekler değirmenlerini çalışmaya hazır hale getiriyor: 30 yaşındaki rüzgar değirmencisi Jippe Kreuning ve kendisinin iki katından daha yaşlı, pilot şapkalı bir gönüllü olan Sjors van Leeuwen. Kreuning, “İşin başlayabilmesi için güçlü kanatları rüzgara sunuyoruz” diyor.

Çok geçmeden yağ değirmeni De Bonte Hen'in (Renkli Tavuk) kanatları, Kuzey Denizi'nden düz arazi üzerinde esen meltemde dönüyor. Tahta dişliler gıcırdıyor, saptırma milleri rüzgarın gücünü keten tohumunu öğüten tonlarca ağırlıktaki iki değirmen taşına aktarıyor. Yağlı boyaların hammaddesi olan keten tohumu yağı bir fabrikada üretilmektedir. Eski günlerdeki gibi.

De Bonte Hen'in geniş değirmen tümseğinde 330 yılı var ve arkasında olaylarla dolu zamanlar yaşadı. 1926 yılına kadar keten tohumunu öğüttü. On yıl sonra gururlu bina kısmen yıkıldı ve depoya dönüştürüldü. Bugün insanlar yeniden çalışıyor ve ziyaretçiler Amsterdam'dan çok da uzak olmayan asırlık bir zanaat hakkında fikir sahibi olabiliyor.

Kraliçe ayrıca değirmene para bağışladı


1970'li yıllarda bir toplama kampanyası başlatıldı ve değirmen yeniden inşa edildi. Sjors van Leeuwen, “Kraliçemiz Juliana da para bağışladı; Hollanda ulusal bayrağı için direği satın aldı” diyor. Zengin hükümdarın kaç lonca kazandığı bugüne kadar bir sır olarak kaldı.





Ziyaretçiler Zaandam'daki bir yel değirmeni galerisinde duruyor

Kaynak: dpa


Zaandam öğretmeni, ressam ve değirmen dostu Frans Mars tarafından 1925 yılında kurulan Zaansche Molen derneği, yağ fabrikasının yeniden inşasının arkasındaydı. Okul müdürü, Zaan nehri üzerindeki eski yel değirmenlerini anıt olarak korumak istiyordu. Orada 600'den fazla yel değirmeni sayıldığından, binaların Amsterdam'ın kuzeyindeki bölge için belirleyici olduğunu gördü.

Sanat tarihçisi Katelijne Prinsenberg, “Bugün dernek, Zaandam'ın yanı sıra komşu Wormer ve Westzaan'da da listelenen 13 yel değirmeniyle ilgileniyor” diyor. Ziyaretçilere bitişikteki değirmen müzesinde rehberlik eden veya değirmen bahçelerindeki çimleri ve çitleri kesen gönüllülerin çalışmalarını koordine ediyor. Ayrıca, örneğin De Bonte Henn petrol fabrikasındaki rüzgar değirmencilerine de yardımcı oluyorlar.


De Bonte Hen yağ fabrikasında iyi bir ekip: gönüllü Sjors van Leeuwen (solda) ve rüzgar değirmencisi Jippe Kreuning




De Bonte Hen yağ fabrikasında iyi bir ekip: gönüllü Sjors van Leeuwen (solda) ve rüzgar değirmencisi Jippe Kreuning

Kaynak: dpa


Sjors van Leeuwen bazı ziyaretçilere “Biz bir müze değil, bir iş değirmeniyiz” diye açıklıyor. Bu sırada Jippe Kreuning öğütücüden gelen sesleri dinliyor: “Bir rüzgar değirmencisi olarak çok dikkatli dinliyorsunuz ve ahşap dişlilerde bir sorun olup olmadığını çok çabuk fark ediyorsunuz.”

Bir yel değirmeninde doğdum


Her şey yolunda! Ve Jippe Kreuning'in kendisi hakkında konuşacak zamanı var: “Bir yel değirmeninde doğdum, bu yüzden yel değirmeni olmaktan başka seçeneğim yoktu.” Amsterdam'da arkeoloji ve biyoloji eğitimi almasına rağmen yel değirmenlerine ilgi duyuyordu.

Komşu kereste fabrikası Het Jonge Schaap'ta iki yıl stajyerlik yaptı, ardından bir sınav kurulu önünde yel değirmeni sınavını geçti. Onun deyimiyle bu, “yel değirmenlerinin ehliyetidir”. Jungmüller'in peşinden iki yıl geçti ve Jippe Kreuning, 2023'ten bu yana renkli tavuğun patronu oldu.


Zaandam, Kuzey Hollanda, Hollanda




Kaynak: İnfografik WELT


Yan taraftaki “Genç Koyun” (Het Jonge Schaap) da bir değirmendir: cırcır, cırcır, yukarı ve aşağı hareket halinde, çıplak testere bıçakları açık renkli çam gövdesini delip geçiyor. “Mobilya atölyelerine, marangozlara, marangozlara tahta yapıyoruz. Ama bir gövdenin kesilmesinin ne kadar süreceğini söyleyemem. Rüzgarın gücüne güveniyoruz” diyor Zaan Nehri'nde 16 yıl boyunca rüzgar değirmeni olarak çalışan Tim Doeves.

Yavru koyun, tarihi bir değirmenin yeniden inşası olarak 2007 yılında çizimler ve bilgisayar yardımıyla sadece 24 ayda inşa edildiği için bu isimle anılıyor. Bu da onu Zaan'daki en genç yel değirmeni yapıyor.


Hollanda: Rüzgar değirmencisi Tim Doeves, ziyaretçilere 2007'de yeniden inşa edilen Het Jonge Schaap kereste fabrikasını anlatıyor




Rüzgar değirmencisi Tim Doeves, ziyaretçilere 2007'de yeniden inşa edilen Het Jonge Schaap kereste fabrikasını anlatıyor

Kaynak: dpa


Yel değirmeni Tim Doeves ayrıca tur rehberi olarak her gün ziyaretçi gruplarına kereste fabrikasında liderlik ediyor. En azından turistlerin bakış açısından klişe bir Hollandalı imajına tekabül ediyor: Örneğin, kalın ve takırdayan tahta ayakkabılar olan Klompen'i giyiyor.

Dünyanın son rüzgârlı kağıt fabrikası


Dünyanın her yerinden 60 turist geldi: Sadece beş saat içinde tipik Hollanda'yı deneyimlemek istiyorlar! Bu başarılı olabilir mi? Şüpheli! Paket programda yel değirmenlerinin yanı sıra komşu Zaanse Schans açık hava müzesi, peynir mandırası, takunya fabrikası ve sakinleri kendilerini kitle turizmine adamış olan IJsselmeer'deki eski balıkçı köyü Volendam da yer alıyor.


Hollanda: Volendam rengarenk ahşap evleriyle çok sayıda turistin ilgisini çekiyor




Rengarenk ahşap evleriyle Volendam birçok turistin ilgisini çekiyor

Kaynak: Getty Images/Daniel Hernanz Ramos


Yel değirmeni Tim Doeves ziyaretçilere, Zaanstreek bölgesinde yaklaşık 300 kereste fabrikasının bulunduğunu söylüyor. Hızar fabrikaları, Hollanda'nın Altın Çağı olan 17. yüzyılda büyük bir ivme kazandı. Tersaneler oduna ihtiyaç duyuyordu ve o zamanlar Zaan'da yüzlerce yelkenli gemi inşa ediliyordu. Bıçkıhanelerin yanı sıra tahıl, yağ, baharat, kağıt ve boya fabrikalarının da kanatları rüzgârda dönüyordu. Bölge hızla gelişerek Batı Avrupa'nın ilk sanayi bölgesi haline geldi.

Ağustos 1697'den itibaren Rus Çarı I. Peter de dahil olmak üzere binlerce kişi yel değirmenlerinde ve tersanelerde çalıştı. Dört ay boyunca – başlangıçta Pyotr Michalov kod adıyla tanınmayan – Master Pool'un atölyesinde gemi marangozu olarak çalıştı. Zaandam'ın merkezindeki çarın evi, Hollanda'nın en eski ahşap evlerinden biridir. Klasik severler Zaandam'daki Çar'ın öyküsünü bilirler; besteci Albert Lortzing bunu Çar ve Zimmermann operası için model olarak kullanmıştır.


ayrıca oku


Rotterdam: Erasmus Köprüsü 139 metre yüksekliğindeki bir pilonun üzerinde asılı duruyor






Cesur denizciler, Hollanda Doğu Hindistan Şirketi adına Güney Afrika, Seylan, Hindistan, İran ve bugünkü Endonezya'nın başkenti Cakarta olan Batavia'ya kadar yelken açtılar. Altın Çağ'da armatörler ve tüccarlar Baltık ülkeleri, Norveç, İspanya ve İtalya ile ticaret yapıyordu. Komutan Willem Cornelisz Schouten, Ocak 1616'da ilk kez Güney Amerika'yı dolaştı. Buruna memleketinin adını verdi: Horn Burnu.

Ve Zaandam'ın yel değirmenleri bir kez daha tarih yazdı: 1692 yılında inşa edilen De Schoolmeester, Westzaan bölgesinde yer alıyor. Değirmen derneğine göre “The Schoolmaster”ın dünyada çalışan son rüzgar kağıdı fabrikası olduğu söyleniyor.


Hollanda: De Schoolmeester'deki kumaş artıkları kağıt değirmencisi Ron Buttermann için değerli hammaddeler




De Schoolmeester'deki kumaş artıkları, kağıt değirmencisi Ron Buttermann için değerli bir hammaddedir

Kaynak: dpa


Windmüller Ron Botterman'da, birkaç adımda artık pamuktan viskoz kağıt hamuru üretiliyor. Bu, şık davetiye mektupları ve sertifikalar için karton kalınlığında kağıt oluşturmak için kullanılabilir. 18. yüzyıldan kalma Amerikan anayasasının, hikayelere göre Zaandam'daki bir rüzgar kağıdı fabrikasından gelen kağıt üzerine yazıldığı söyleniyor.

İpuçları ve bilgiler:


Tatil istikameti: Hollanda'nın en eski sanayi bölgesi olan Zaanse Schans, Kuzey Hollanda eyaletinde Amsterdam'ın yaklaşık 20 kilometre kuzeyinde yer almaktadır (dezaanseschans.nl/de). 1961-1974 yılları arasında bölgedeki eski binalar buraya taşınarak restore edilmiştir. Mahallede tarihi yel değirmenleri ve De Zaansche Molen derneğinin değirmen müzesi bulunmaktadır. Zaanse Schans Kartı (yetişkinler için 29,50 Euro) müzelere, atölyelere ve yel değirmenlerine erişim sağlar. Bölgenin kendisi de giriş ücreti olmadan ziyaret edilebilir.

Seyahat süresi: Müzeler ve yel değirmenleri nisan ayından ekim ayına kadar her gün sabah 9'dan akşam 5'e kadar açıktır.

Oraya varmak: Arabayla Köln'den yaklaşık üç saat, Berlin'den yaklaşık sekiz saat ve Münih'ten yaklaşık sekiz buçuk saat sürüyor. Birkaç Alman havaalanından Amsterdam'a uçakla. Amsterdam'dan Zaanse Schans'a tren (ns.nl/en), otobüs (bus391.nl) veya kiralık araba ile yaklaşık 40 ila 60 dakika sürmektedir.

Konaklama: Zaandam, Wormer ve Purmerend'de çok sayıda otel, pansiyon ve kamp alanı bulunmaktadır. Genel olarak: Amsterdam'daki oteller pahalıdır, ancak Zaandam'ın kuzeyindeki yerlerde işler biraz daha ucuzdur.

Daha fazla bilgi: hollanda.com