Thomas Mann'ın “Sihirli Dağ” kitabı 100 yıl önce yayımlandı. Bugün Davos'ta kendinizi sadece edebiyat dünyasının değil, bu dünyanın içine kaptırmak hala mümkün. Romandaki lüks sanatoryumun yapıldığı dönemdeki “Schatzalp Oteli”nde pek çok şey korunmuştur.
Göğsünde en azından biraz baskı yok mu? Öksürme ihtimalin var mı? Ya da en azından cızırtılı bir boğaz? Bu mekana kendinizi kaptırmak ve genel deneyim açısından bu hiç de fena olmazdı.
Sonuçta, burada dünyaca ünlü iklimsel sağlık beldesi Davos'tasınız ve belki de yüz yıl önce kullanılan rafya kaplı, eski moda şezlonglara uzanarak bir tür uzanma tedavisiyle rahatlıyorsunuz. “Hotel Schatzalp”in üniformalı garsonu çay siparişini yeni almıştı, bu da otelin kapalı terasından birkaç adım çıkıp karda zorlukla yürümesini gerektiriyordu.
Manzara Davos Dorf'un kilise kulelerinin çok ötesine uzanıyor; karşıdaki dağlar gölgeli konumlarıyla soğuk görünüyor. Ama burası güneşli ve akciğerlerden temiz hava akıyor. 1900 yılında açılan “Sanatorium Schatzalp”, Thomas Mann'a Davos'u meşhur eden “Zauberberg” adlı kitabı için ilham kaynağı olmuştur.
Dünyadaki hiçbir pazarlama direktörü böyle bir yeri hayal edemez. Ve elbette, gelecekte Nobel Edebiyat Ödülü sahibi biri, Graubünden'in dağ havasında akciğer sorunlarını hafifletmeye çalışan – o zamanlar tüberkülozdan mustarip olan ya da en azından bundan korkan diğer pek çok kişi gibi – karısını ziyarete buraya gelmemişti.
Katia Mann çok uzakta olmayan “Orman Sanatoryumu”nda kaldı ama kocası, Davos ziyareti sırasında “Schatzalp”in özel yeteneğinden büyülenmişti. Kurgusal karakteri Hans Castorp'u, ev arkadaşlarıyla yaşam, ölüm ve bir kişiden diğerine giden yol hakkında felsefe yapmak için Birinci Dünya Savaşı'nın patlak vermesine kadar yedi yıl boyunca buraya taşıdı. 100 yıl önce, 1924 yılının Kasım ayının sonunda, “Sihirli Dağ” ilk kez yayımlandı ve hızla küresel bir başarıya dönüştü ve bugün de yankılarını sürdürüyor.
Davos'un lüksü ve inzivasında rahatlayın
Füniküler veya alternatif olarak yürüyüş ve kızak yolu, Schatzalp'ı Avrupa'nın en yüksek şehri (1560 metre) Davos'a bağlar. Dibe indiğinizde o büyülü dağ hissi ortadan kalkabiliyor çünkü Davos Platz ve Davos Dorf'a bölünmüş uzun yerleşim yeri çok dünyevi şeylerle uğraşmak zorunda: örneğin trafik sorunları ve bazı eski binalar. Geçtiğimiz on yıllar da çirkin görünüyor – sanki tüberkülozdan ölmek üzere öksürülmüşler gibi – görüntü kalacak.
Bu, dünyanın en büyüklerinin bile her Ocak ayında Davos'taki Dünya Ekonomik Forumu'na gelip rahat bir atmosferde ve muhteşem bir manzarada küresel sorunları ve tartışmalı konuları tartışarak birkaç gün geçirmesine engel değil.
Hepsi, tüm mimari günahlara rağmen büyüsünü koruyan bu dağ tatil yerinin derin nefes alma fırsatını, lüksünü ve inzivasını takdir ediyor. Bununla birlikte, dünya elitlerinin buluşma yeri imajı, fiyatların Dünya Ekonomik Forumu'nun ötesinde bile tüm yıl boyunca yüksek olmasını da sağlıyor.
Havanın özellikle berrak olduğu konforlu otel şezlonglarının ötesinde huzur dolu bir yer arayanlar, bunu Davos'u çevreleyen dağlarda bulacaktır. İki büyük kayak alanı gondol ile doğrudan birbirine bağlanıyor ve sakin Klosters'a doğru uzun inişte düşünceleriniz kelimenin tam anlamıyla uçup gidebilir.
Yamaçlar boyunca rustik ve modern kulübeler vardır ve her zaman bol miktarda alan vardır – en azından durup zirvenin muhteşem manzarasının tadını çıkarmaya yetecek kadar. Ya da adım adım yaklaşan Davos'un manzarası.
Dört derece soğuk suda banyo yapmak
Markus Blum gibi insanlarla tanışmak burada çok özel oluyor. Açık hava sporcularının sıkıntısı olmayan İsviçre'de 49 yaşındaki oyuncu bir kez daha öne çıkıyor. Ailesiyle birlikte Kanada'nın vahşi doğasında nasıl gezdiği ve birçok kış ayını yalnız bir kulübede geçirdiği gibi projeleri kitaplarda ve filmlerde belgelenmiştir. Ayrıca çöl gezileri hakkında da rapor verebilir.
Memleketi Davos için eski büyülü dağ dünyasını modern sağlıklı yaşam ve sağlık trendleriyle birleştiren bir teklif geliştirdi: buz banyosu. “Konfor bölgenizin dışına çıkıp bir kova buzlu suya veya soğuk bir dağ gölüne gitmek, odaklanmış ve bilinçli nefes almayı gerektirir” diyor. Söyledikten hemen sonra: Önce sıcak bir odada biraz nefes egzersizi yapıyorsunuz, ardından Blum'un sizin için hazırladığı üç kare delik dışında kışın donan Schwarzsee'ye bir minibüsle gidiyorsunuz.
Suyun dört derece soğuk olduğunu söylüyor. Artık nefesinizi kontrol altına almanız, bakışlarınızı odaklamanız, cesaretinizi toplamanız önemli. Bu yapılır yapılmaz, yalnızca şapka ve mayo giyerek buzlu suya girersiniz, ta ki başınızı suyun üzerinde tutan son şey yalnızca ön kollarınız olana kadar. Nefes alarak sakinleşin, tekme gelene kadar durumun gelişmesine izin verin – biraz konsantrasyon ve iyi niyetle çok geçmeden sıcaklık ve hoş bir sakinlik gibi bir şey hissedebilirsiniz.
Üç dakikadan kısa bir süre sonra buz deliğinden dışarı çıkıyorsunuz ve Thomas Mann'ın zamanında Davos'un ünlü olduğu şey yeniden gerçekleşiyor: ciğerleriniz en iyi dağ havasıyla doluyor. Buz banyosu sağlıklı mı? Geziye uzman olarak eşlik eden Walter Kistler, “Ruh için tasarlandı, aksi takdirde buna inanmak zorundasınız” diyor.
Otel sizi başka bir dünyaya götürüyor
Ama soğuk su kesinlikle acıktırır. “Schatzalp”a geri dönüyoruz, fünikülere biniyoruz ve dört dakika sonra başka bir dünyaya geçiyoruz. Otel müdürü Paulo Bernardo resepsiyonda bekliyor. On yıldır görevde, ödüllü “Davos 1917” dizisinin çekimlerine eşlik ediyor ve eski lüks sanatoryum zamanından bu yana pek çok şeyin korunduğu evinin her detayını biliyor.
Oda kapılarının neden bu kadar geniş olduğunu (“yatakların içinden geçmesi gerekiyordu”), neden birçok balkonun birbirine bağlı olduğunu (“doktorlar güvenlik nedeniyle odalara muayene için gelmediler”) ve nerede olduğunu açıklıyor. bir zamanlar dünyanın en modern röntgen cihazıydı.
Bugün burası pek çok salondan biri, çünkü şöminenin önündeki derin deri koltuktaki alışveriş ve sohbet hâlâ burada odak noktası. Tarihi odalarda bilinçli olarak televizyon bulunmamaktadır. Evin her çarşamba “Sihirli Dağ” filminin gösterildiği küçük bir sineması var. Okumayı tercih ediyorsanız: Kitabı istediğiniz zaman resepsiyondan satın alabilirsiniz.
Her halükarda Davos, Kuzey Alman kıyı adamı Thomas Mann'ın ne olduğunu biliyor. Bu nedenle kitap yıldönümü sadece 2024'te kutlanmayacak, 2025'te de her türlü etkinlik, okuma ve performansla devam edecek – ardından yazarın 150. doğum günü kutlanacak. Nefes almaya neredeyse hiç zaman kalmıyor.
İpuçları ve bilgiler:
Varış: İsviçre'de trenle yolculuk hâlâ tavsiye ediliyor: SBB ile Landquart'a, ardından Rhaetian Demiryolu ile Davos'a. Zürih Havaalanı, iki buçuk saatin biraz altında bir yolculuk süresiyle trenle iyi bağlantılara sahiptir. Arabayla en hızlı bağlantı A13 üzerinden Chur'a ve ardından Davos'a kadardır.
Konaklama: Zauberberg Hotel “Schatzalp” geçmişe doğru büyüleyici bir yolculuktur, 92 oda, bir dağ evi, bir villa ve bir daire mevcuttur, çift kişilik odalar ve kahvaltı, tesis içi kayak alanı ve Schatzalpbahn dahil olmak üzere çift kişilik oda başına 272 Euro'ya eşdeğerdir. (schatzalp.ch). Şehrin aşağısında, “Mountain Plaza Hotel” (dört yıldız), alışveriş caddelerine ve Davos Dorf vadi istasyonuna iyi bağlantılar, çift kişilik odalar ve kahvaltının fiyatı 232 Euro'dan (mountainplaza.ch) sunulmaktadır.
Daha fazla bilgi: davos.ch; Graubuenden.ch; myswitzerland.com. Davosklostersmountains.ch, yetişkinler için beş günlük kayak biletinin beş günlük ücretinin 364 avro olduğunu belirtiyor.
Geziye katılım İsviçre Turizm tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımıza şu adresten ulaşabilirsiniz: go2.as/independence.
Göğsünde en azından biraz baskı yok mu? Öksürme ihtimalin var mı? Ya da en azından cızırtılı bir boğaz? Bu mekana kendinizi kaptırmak ve genel deneyim açısından bu hiç de fena olmazdı.
Sonuçta, burada dünyaca ünlü iklimsel sağlık beldesi Davos'tasınız ve belki de yüz yıl önce kullanılan rafya kaplı, eski moda şezlonglara uzanarak bir tür uzanma tedavisiyle rahatlıyorsunuz. “Hotel Schatzalp”in üniformalı garsonu çay siparişini yeni almıştı, bu da otelin kapalı terasından birkaç adım çıkıp karda zorlukla yürümesini gerektiriyordu.
Manzara Davos Dorf'un kilise kulelerinin çok ötesine uzanıyor; karşıdaki dağlar gölgeli konumlarıyla soğuk görünüyor. Ama burası güneşli ve akciğerlerden temiz hava akıyor. 1900 yılında açılan “Sanatorium Schatzalp”, Thomas Mann'a Davos'u meşhur eden “Zauberberg” adlı kitabı için ilham kaynağı olmuştur.
Dünyadaki hiçbir pazarlama direktörü böyle bir yeri hayal edemez. Ve elbette, gelecekte Nobel Edebiyat Ödülü sahibi biri, Graubünden'in dağ havasında akciğer sorunlarını hafifletmeye çalışan – o zamanlar tüberkülozdan mustarip olan ya da en azından bundan korkan diğer pek çok kişi gibi – karısını ziyarete buraya gelmemişti.
Katia Mann çok uzakta olmayan “Orman Sanatoryumu”nda kaldı ama kocası, Davos ziyareti sırasında “Schatzalp”in özel yeteneğinden büyülenmişti. Kurgusal karakteri Hans Castorp'u, ev arkadaşlarıyla yaşam, ölüm ve bir kişiden diğerine giden yol hakkında felsefe yapmak için Birinci Dünya Savaşı'nın patlak vermesine kadar yedi yıl boyunca buraya taşıdı. 100 yıl önce, 1924 yılının Kasım ayının sonunda, “Sihirli Dağ” ilk kez yayımlandı ve hızla küresel bir başarıya dönüştü ve bugün de yankılarını sürdürüyor.
Davos'un lüksü ve inzivasında rahatlayın
Füniküler veya alternatif olarak yürüyüş ve kızak yolu, Schatzalp'ı Avrupa'nın en yüksek şehri (1560 metre) Davos'a bağlar. Dibe indiğinizde o büyülü dağ hissi ortadan kalkabiliyor çünkü Davos Platz ve Davos Dorf'a bölünmüş uzun yerleşim yeri çok dünyevi şeylerle uğraşmak zorunda: örneğin trafik sorunları ve bazı eski binalar. Geçtiğimiz on yıllar da çirkin görünüyor – sanki tüberkülozdan ölmek üzere öksürülmüşler gibi – görüntü kalacak.
Bu, dünyanın en büyüklerinin bile her Ocak ayında Davos'taki Dünya Ekonomik Forumu'na gelip rahat bir atmosferde ve muhteşem bir manzarada küresel sorunları ve tartışmalı konuları tartışarak birkaç gün geçirmesine engel değil.
Hepsi, tüm mimari günahlara rağmen büyüsünü koruyan bu dağ tatil yerinin derin nefes alma fırsatını, lüksünü ve inzivasını takdir ediyor. Bununla birlikte, dünya elitlerinin buluşma yeri imajı, fiyatların Dünya Ekonomik Forumu'nun ötesinde bile tüm yıl boyunca yüksek olmasını da sağlıyor.
Havanın özellikle berrak olduğu konforlu otel şezlonglarının ötesinde huzur dolu bir yer arayanlar, bunu Davos'u çevreleyen dağlarda bulacaktır. İki büyük kayak alanı gondol ile doğrudan birbirine bağlanıyor ve sakin Klosters'a doğru uzun inişte düşünceleriniz kelimenin tam anlamıyla uçup gidebilir.
Yamaçlar boyunca rustik ve modern kulübeler vardır ve her zaman bol miktarda alan vardır – en azından durup zirvenin muhteşem manzarasının tadını çıkarmaya yetecek kadar. Ya da adım adım yaklaşan Davos'un manzarası.
Dört derece soğuk suda banyo yapmak
Markus Blum gibi insanlarla tanışmak burada çok özel oluyor. Açık hava sporcularının sıkıntısı olmayan İsviçre'de 49 yaşındaki oyuncu bir kez daha öne çıkıyor. Ailesiyle birlikte Kanada'nın vahşi doğasında nasıl gezdiği ve birçok kış ayını yalnız bir kulübede geçirdiği gibi projeleri kitaplarda ve filmlerde belgelenmiştir. Ayrıca çöl gezileri hakkında da rapor verebilir.
Memleketi Davos için eski büyülü dağ dünyasını modern sağlıklı yaşam ve sağlık trendleriyle birleştiren bir teklif geliştirdi: buz banyosu. “Konfor bölgenizin dışına çıkıp bir kova buzlu suya veya soğuk bir dağ gölüne gitmek, odaklanmış ve bilinçli nefes almayı gerektirir” diyor. Söyledikten hemen sonra: Önce sıcak bir odada biraz nefes egzersizi yapıyorsunuz, ardından Blum'un sizin için hazırladığı üç kare delik dışında kışın donan Schwarzsee'ye bir minibüsle gidiyorsunuz.
Suyun dört derece soğuk olduğunu söylüyor. Artık nefesinizi kontrol altına almanız, bakışlarınızı odaklamanız, cesaretinizi toplamanız önemli. Bu yapılır yapılmaz, yalnızca şapka ve mayo giyerek buzlu suya girersiniz, ta ki başınızı suyun üzerinde tutan son şey yalnızca ön kollarınız olana kadar. Nefes alarak sakinleşin, tekme gelene kadar durumun gelişmesine izin verin – biraz konsantrasyon ve iyi niyetle çok geçmeden sıcaklık ve hoş bir sakinlik gibi bir şey hissedebilirsiniz.
Üç dakikadan kısa bir süre sonra buz deliğinden dışarı çıkıyorsunuz ve Thomas Mann'ın zamanında Davos'un ünlü olduğu şey yeniden gerçekleşiyor: ciğerleriniz en iyi dağ havasıyla doluyor. Buz banyosu sağlıklı mı? Geziye uzman olarak eşlik eden Walter Kistler, “Ruh için tasarlandı, aksi takdirde buna inanmak zorundasınız” diyor.
Otel sizi başka bir dünyaya götürüyor
Ama soğuk su kesinlikle acıktırır. “Schatzalp”a geri dönüyoruz, fünikülere biniyoruz ve dört dakika sonra başka bir dünyaya geçiyoruz. Otel müdürü Paulo Bernardo resepsiyonda bekliyor. On yıldır görevde, ödüllü “Davos 1917” dizisinin çekimlerine eşlik ediyor ve eski lüks sanatoryum zamanından bu yana pek çok şeyin korunduğu evinin her detayını biliyor.
Oda kapılarının neden bu kadar geniş olduğunu (“yatakların içinden geçmesi gerekiyordu”), neden birçok balkonun birbirine bağlı olduğunu (“doktorlar güvenlik nedeniyle odalara muayene için gelmediler”) ve nerede olduğunu açıklıyor. bir zamanlar dünyanın en modern röntgen cihazıydı.
Bugün burası pek çok salondan biri, çünkü şöminenin önündeki derin deri koltuktaki alışveriş ve sohbet hâlâ burada odak noktası. Tarihi odalarda bilinçli olarak televizyon bulunmamaktadır. Evin her çarşamba “Sihirli Dağ” filminin gösterildiği küçük bir sineması var. Okumayı tercih ediyorsanız: Kitabı istediğiniz zaman resepsiyondan satın alabilirsiniz.
Her halükarda Davos, Kuzey Alman kıyı adamı Thomas Mann'ın ne olduğunu biliyor. Bu nedenle kitap yıldönümü sadece 2024'te kutlanmayacak, 2025'te de her türlü etkinlik, okuma ve performansla devam edecek – ardından yazarın 150. doğum günü kutlanacak. Nefes almaya neredeyse hiç zaman kalmıyor.
İpuçları ve bilgiler:
Varış: İsviçre'de trenle yolculuk hâlâ tavsiye ediliyor: SBB ile Landquart'a, ardından Rhaetian Demiryolu ile Davos'a. Zürih Havaalanı, iki buçuk saatin biraz altında bir yolculuk süresiyle trenle iyi bağlantılara sahiptir. Arabayla en hızlı bağlantı A13 üzerinden Chur'a ve ardından Davos'a kadardır.
Konaklama: Zauberberg Hotel “Schatzalp” geçmişe doğru büyüleyici bir yolculuktur, 92 oda, bir dağ evi, bir villa ve bir daire mevcuttur, çift kişilik odalar ve kahvaltı, tesis içi kayak alanı ve Schatzalpbahn dahil olmak üzere çift kişilik oda başına 272 Euro'ya eşdeğerdir. (schatzalp.ch). Şehrin aşağısında, “Mountain Plaza Hotel” (dört yıldız), alışveriş caddelerine ve Davos Dorf vadi istasyonuna iyi bağlantılar, çift kişilik odalar ve kahvaltının fiyatı 232 Euro'dan (mountainplaza.ch) sunulmaktadır.
Daha fazla bilgi: davos.ch; Graubuenden.ch; myswitzerland.com. Davosklostersmountains.ch, yetişkinler için beş günlük kayak biletinin beş günlük ücretinin 364 avro olduğunu belirtiyor.
Geziye katılım İsviçre Turizm tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımıza şu adresten ulaşabilirsiniz: go2.as/independence.