İtalyan arkadaşların planıma karşı oldukça çekingen bir itirazı, “Deli misin sen?” oldu. “Verona’da, Perugia’da, hatta belki Floransa’da bisiklete binebilirsin ama Roma’da asla! Bu gerçekten çılgınca!” Ama elbette yapabilirim, diye inatla yanıtladım.
Bir ay sonra Roma’da: Pazar gününü seçiyorum. O zaman İtalya’nın başkentindeki trafik, yoğun bir Cuma öğleden sonra Münih’teki gibidir – Roma standartlarına göre nispeten sessizdir. Bana bisikleti alan Piazza della Repubblica’daki Anantara Palazzo Naiadi otelindeki kapıcı bana deli olup olmadığımı sormuyor. Ama gerçekten bisiklete binmek isteyip istemediğimi tekrar soruyor. “Misafirlerimiz için harika bir Roma golf arabası turu da sunuyoruz” diyor, belki de fikrimi değiştirmeye çalışıyor. “Harika!” “Bunu yarın yapacağım” diye yanıtlıyorum.
Sadece ilk birkaç metreden sonra, metre metre ve sokak sokak, sıradan bir Alman bisikletçiden gerçekte var olmayan bir varlığa dönüşüyorum: Romalı bir bisikletçi. Bisikletçilerin burada sokak sahnesinin bir parçası olmamasının iyi nedenleri var. Sağa dönüş şeritleri, dümdüz ilerleyen sürücüler için sollama rotaları haline geliyor. Bisikletçiler hızla bir araba sürüsündeymiş gibi hissederler.
Kaynak: Kaynak: OpenStreetMap, WELT infografik
Her yerde vızıldar ve beyinde vızıldar. Hemen anlaşılır: Roma bir dünya kültür şehridir, 900 kilisesi ve 13 dikilitaşı vardır, ancak yolları kötüdür. Tekrar tekrar çukurlar ve parke taşları. Sonuçta: Sürücüler birkaç bisikletçiyi görüyor ve etrafından dolanıyor. Zarif ve yetenekli!
Doğrudan Aziz Petrus Bazilikası’nın önüne park etmek – sorun değil
Bir bisikletin eyerinden bakıldığında, her zaman yakındasınız. Sadece araba çığları değil, aynı zamanda harika palazziler, dar sokaklardaki harap evler ve baştan çıkarıcı dondurmacılar. Sadece tutun: sorun değil! Tabii ki bisiklet doğrudan Aziz Petrus Bazilikası’nın önüne, Pantheon’a veya Colosseum’a park edilmiş durumda.
Kolezyum gibi yerlerden geçen bisikletçilerin park etme konusunda endişelenmelerine gerek yok
Kaynak: Getty Images/Alexander Spatari
Almanya’da bir bisikletçi olarak, genellikle kırmızı trafik ışığında ön sıraya geçmek için hile yaparsınız. Roma’da durum farklıdır. Her şeyden önce, alan açısından zordur, çünkü iki şerit üçe, üç çoğu zaman dörte yapılır. Arabalar birbirine yakın.
Ek olarak, ilk sıra zaten dolu: burada toplu startta olduğu gibi on ila on iki motosiklet yan yana sıkıştırılmış, büyük ve küçük, scooter ve scooter, Vespa ve Moto Guzzi. Yeşile döndüğünde, motorlar sanki basit geçiş bir yarış pistiymiş gibi kükredi.
Neredeyse hiç bisiklet yolunun olmadığı üç milyonluk şehirde, bu Pazar günü teslimat hizmetleri ve Tiber kıyısındaki bisikletçiler hariç sekiz bisikletçiyle tanıştım. Tiber boyunca uzanan bisiklet rotası harikadır ve Tiber Adası’ndan Castel Sant’Angelo’ya yapılan tur kesinlikle bir zevk gezisi için tavsiye edilir.
Bisiklet yolları neredeyse görünmüyor
Ancak arada şehre dolambaçlı bir yoldan gitmek isterseniz, bisikletinizi nehir yatağının yanındaki patikadan dik merdivenlerden – yaklaşık 50 basamak – ter içinde sürüklemeniz gerekir. Çoğu pandemi sırasında ortaya çıkan pop-up’lar olan diğer bisiklet şeritlerini artık tespit etmek zor. Çoğunlukla, işaretleme boyası arabalardan çoktan sıyrılmıştır.
Tiber’in yanındaki patikadan şehre dolambaçlı bir yoldan gitmek isterseniz, bisikletinizi birçok merdiven yukarı taşımalısınız.
Kaynak: Victoria Kraft
Romalıların pandemi sırasında onlarca kilometre bisiklet yolu inşa ettiği veya en azından işaretlediği yönündeki haberler doğru olamaz. Tanıştığım birkaç bisikletçi hep bir ağızdan: “Hayır, hayır, hayır, bu olamaz. Bizim için hiçbir şey yapmadılar! Yeni bisiklet yolları bilmiyorum ve her gün Roma’yı bisikletle dolaşırım. Bir Fiat şubesinde asistan olan 25 yaşındaki Cristina, “Covid’den önce yaptığım gibi, bisikletimle bir egzotik gibi hissediyorum” diyor.
Bugün Pazar, erkek arkadaşı yanında. “Eğlenmek için bisiklete binmek sorun değil, ancak bir ulaşım aracı olarak bisiklet Roma’da pek havalı değil. Bir Vespa üzerinde çalışmaya gidiyorum,” diye açıklıyor Flavio.
Flavio, teslimat hizmetleri ve Tiber kıyılarındaki bisikletçiler dışında, o gün bisikletle gördüğüm tek adam. Ben de Roma’nın merkezinde kırmızıyla işaretlenmiş tek bir bisiklet şeridi bulabiliyorum: Tiber’den, bir zamanlar 100.000’den fazla ziyaretçinin önünde araba yarışlarının yapıldığı Circus Maximus’a gidiyor.
Bugün orada çakılda yavaşça bir tur atıyorum, Kolezyum üzerinden Roma’daki ulusal anıt olan Vittoriano’ya devam ediyorum. Orada cılız bir bisiklet yolu var ama büyük ölçüde yaya kalabalığı tarafından kullanılıyor.
Roma, arabalar ve scooterlar için bir şehirdir
Franca ayrıca yaklaşık 50 yıl bisiklet sürdü. Her zaman evden Campo de Fiori’ye ve geri. Oradaki pazar tezgahı onun ikinci evi: “Artık 88 yaşındayım, bu yüzden bisiklet sürmek artık o kadar kolay değil. Çok kötü.” Şimdi metroyu kullanıyor. Ancak genişlemeleri bile yavaş ilerliyor.
Campo de Fiori’deki renkli pazar görülmeye değer
Kaynak: Getty Images/Education Images aracılığıyla Universal Images Grubu
Şaşılacak bir şey yok: Roma’da her zaman arabalar ve scooterlar tercih edildi. Ayrıca Roma, şehrin tepesinde bir şehir olduğu için: herhangi bir yeri kazarsanız, hemen eski Roma’ya rastlarsınız. Sonra arkeologlar gelir önce, kazılar yapılır ve metro inşaatı bir anda planlananın iki üç katı kadar sürer.
Franca farklı zeytinleri ve eski bir balzamik sirkeyi denememe izin veriyor, biraz meyve alıyorum ve Roma sokaklarının labirentine geri dönüyorum. Bu bazen sizi yorabilir çünkü kolayca yolunuzu kaybedebilirsiniz. Bu yüzden yaya bölgelerinde ve tek yönlü caddelerde de seyahat yönünün tersine sürüyorum. Ne de olsa ben gerçekte var olmayan bir şeyim.
Bir bisikletçi olarak polise görünmez
Bir Carabinieri aracı bana doğru geliyor. Ama kolluk kuvvetleri için orada olmadığımı hissediyorum. Siyah güneş gözlüklerinin arkasındaki gözleri, Roma’nın ortasında trafik kurallarını çiğneyen bisikletçiyi görmüyor gibi.
Zarif kırmızı dikiş çizgileri olan siyah pantolonlar için yol trafiği zaten pek uygun değil, çünkü bir jandarma olarak aslında orduya aitsin. Savaşlar sırasında ana safların gerisindeydiler ve kimsenin kaçmamasını sağlıyorlardı. Hiçbir bisikletçi bununla ilgilenmez! İspanyol Merdivenleri’ne kalabalık yaya bölgesinden geçmeme şehir polisi bile aldırış etmiyor. Romalıların kendilerini gördüğü şekilde bisikletçiler yok. Bu yüzden polis hiçbir şey görmüyor ve hiçbir şey söylemiyor.
Piazza Navona’da haritaya bir göz atmak, rotanızı planlamanıza yardımcı olacaktır.
Kaynak: Victoria Kraft
İnanamıyorum, bisikletle yaya bölgesindeki bir Romalı trafik görevlisine gidiyorum ve ona Piazza Navona’nın yolunu soruyorum. Bisikletimi zerre kadar umursamıyor ve son derece kibar. Yol biraz karmaşık, diyor ilk başta.
Sonra arkasındaki tek yönlü caddeyi işaret ediyor: “Bu caddeden geçmek en iyisi. Bu en kolay yol!” Dikkat edin, seyahat yönünü işaret ediyor ve size iyi günler diliyor, “una buona giornata”. Bu sokakta yine tepki yok: kimse korna çalmıyor, kimse azarlamıyor. Romalılar kamış serçeleri gibi yemin edebilir!
Havuzda dinlenmek için bisiklete bindikten sonra
Roma’nın merkezi temiz, aslında oldukça küçük ve çoğunlukla düz. Ünlü yedi tepe, Sezar’ın zamanında şehrin sınırlarını belirledi. Ancak akşam eve dönerken, Piazza della Repubblica uzun bir yokuştur. Gerçekten pedal çevirmem gerekiyor.
Fantezi Roma? İşte daha fazla ipucu:
Ancak otelin çatısında uzun bir günün ardından dinlenebileceğiniz hoş bir havuz, ayrıca bir sauna ve iki buhar odası vardır. Bu uyuyor – “Palazzo Naiadi” doğrudan bir Dünya Mirası Alanı üzerinde duruyor, Diocletian Hamamı’nın temelleri üzerine inşa edilmiş. Otelin bodrum katında camın altından bir kısmı görülebiliyor.
Birkaç gün sonra beni havaalanına götüren taksiciye yaşadığım şehirde yaşadıklarımı anlatıyorum. İnanamayarak bana döndü, bana yakından baktı ve şöyle dedi: “Harika! Ve sen hala hayattasın!”
İpuçları ve bilgiler:
Döngü: Örneğin, Bicibaci’de (bicibaci.com) veya Easy Bike Rent’te (easybikerent.it) kiralık bisiklet günlük 13 avro, e-bisiklet 25 avro.
Konaklama: Otel “Anantara Palazzo Naiadi”, dünya mirası alanındaki bir sarayda modern lüks, en iyi restoran, 350 Euro’dan başlayan çift kişilik oda, (anantara.com/de/palazzo-naiadi-rome). “Radisson Blue”, küçük ama şık odalar 190 Euro’dan başlıyor (radissonhotels.com/de-de/reiseziel/italien/rome).
Ek Bilgiler: Roma şehrinin resmi turizm web sitesi (turismoroma.it/en); İtalyan Ulusal Turizm Kurulu ENIT’in web sitesi (italia.it/de).
Geziye katılım Anantara Hotels & Resorts tarafından desteklenmiştir. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımızı axelspringer.com/de/Werte/downloads adresinde bulabilirsiniz.
Bir ay sonra Roma’da: Pazar gününü seçiyorum. O zaman İtalya’nın başkentindeki trafik, yoğun bir Cuma öğleden sonra Münih’teki gibidir – Roma standartlarına göre nispeten sessizdir. Bana bisikleti alan Piazza della Repubblica’daki Anantara Palazzo Naiadi otelindeki kapıcı bana deli olup olmadığımı sormuyor. Ama gerçekten bisiklete binmek isteyip istemediğimi tekrar soruyor. “Misafirlerimiz için harika bir Roma golf arabası turu da sunuyoruz” diyor, belki de fikrimi değiştirmeye çalışıyor. “Harika!” “Bunu yarın yapacağım” diye yanıtlıyorum.
Sadece ilk birkaç metreden sonra, metre metre ve sokak sokak, sıradan bir Alman bisikletçiden gerçekte var olmayan bir varlığa dönüşüyorum: Romalı bir bisikletçi. Bisikletçilerin burada sokak sahnesinin bir parçası olmamasının iyi nedenleri var. Sağa dönüş şeritleri, dümdüz ilerleyen sürücüler için sollama rotaları haline geliyor. Bisikletçiler hızla bir araba sürüsündeymiş gibi hissederler.
Kaynak: Kaynak: OpenStreetMap, WELT infografik
Her yerde vızıldar ve beyinde vızıldar. Hemen anlaşılır: Roma bir dünya kültür şehridir, 900 kilisesi ve 13 dikilitaşı vardır, ancak yolları kötüdür. Tekrar tekrar çukurlar ve parke taşları. Sonuçta: Sürücüler birkaç bisikletçiyi görüyor ve etrafından dolanıyor. Zarif ve yetenekli!
Doğrudan Aziz Petrus Bazilikası’nın önüne park etmek – sorun değil
Bir bisikletin eyerinden bakıldığında, her zaman yakındasınız. Sadece araba çığları değil, aynı zamanda harika palazziler, dar sokaklardaki harap evler ve baştan çıkarıcı dondurmacılar. Sadece tutun: sorun değil! Tabii ki bisiklet doğrudan Aziz Petrus Bazilikası’nın önüne, Pantheon’a veya Colosseum’a park edilmiş durumda.
Kolezyum gibi yerlerden geçen bisikletçilerin park etme konusunda endişelenmelerine gerek yok
Kaynak: Getty Images/Alexander Spatari
Almanya’da bir bisikletçi olarak, genellikle kırmızı trafik ışığında ön sıraya geçmek için hile yaparsınız. Roma’da durum farklıdır. Her şeyden önce, alan açısından zordur, çünkü iki şerit üçe, üç çoğu zaman dörte yapılır. Arabalar birbirine yakın.
Ek olarak, ilk sıra zaten dolu: burada toplu startta olduğu gibi on ila on iki motosiklet yan yana sıkıştırılmış, büyük ve küçük, scooter ve scooter, Vespa ve Moto Guzzi. Yeşile döndüğünde, motorlar sanki basit geçiş bir yarış pistiymiş gibi kükredi.
Neredeyse hiç bisiklet yolunun olmadığı üç milyonluk şehirde, bu Pazar günü teslimat hizmetleri ve Tiber kıyısındaki bisikletçiler hariç sekiz bisikletçiyle tanıştım. Tiber boyunca uzanan bisiklet rotası harikadır ve Tiber Adası’ndan Castel Sant’Angelo’ya yapılan tur kesinlikle bir zevk gezisi için tavsiye edilir.
Bisiklet yolları neredeyse görünmüyor
Ancak arada şehre dolambaçlı bir yoldan gitmek isterseniz, bisikletinizi nehir yatağının yanındaki patikadan dik merdivenlerden – yaklaşık 50 basamak – ter içinde sürüklemeniz gerekir. Çoğu pandemi sırasında ortaya çıkan pop-up’lar olan diğer bisiklet şeritlerini artık tespit etmek zor. Çoğunlukla, işaretleme boyası arabalardan çoktan sıyrılmıştır.
Tiber’in yanındaki patikadan şehre dolambaçlı bir yoldan gitmek isterseniz, bisikletinizi birçok merdiven yukarı taşımalısınız.
Kaynak: Victoria Kraft
Romalıların pandemi sırasında onlarca kilometre bisiklet yolu inşa ettiği veya en azından işaretlediği yönündeki haberler doğru olamaz. Tanıştığım birkaç bisikletçi hep bir ağızdan: “Hayır, hayır, hayır, bu olamaz. Bizim için hiçbir şey yapmadılar! Yeni bisiklet yolları bilmiyorum ve her gün Roma’yı bisikletle dolaşırım. Bir Fiat şubesinde asistan olan 25 yaşındaki Cristina, “Covid’den önce yaptığım gibi, bisikletimle bir egzotik gibi hissediyorum” diyor.
Bugün Pazar, erkek arkadaşı yanında. “Eğlenmek için bisiklete binmek sorun değil, ancak bir ulaşım aracı olarak bisiklet Roma’da pek havalı değil. Bir Vespa üzerinde çalışmaya gidiyorum,” diye açıklıyor Flavio.
Flavio, teslimat hizmetleri ve Tiber kıyılarındaki bisikletçiler dışında, o gün bisikletle gördüğüm tek adam. Ben de Roma’nın merkezinde kırmızıyla işaretlenmiş tek bir bisiklet şeridi bulabiliyorum: Tiber’den, bir zamanlar 100.000’den fazla ziyaretçinin önünde araba yarışlarının yapıldığı Circus Maximus’a gidiyor.
Bugün orada çakılda yavaşça bir tur atıyorum, Kolezyum üzerinden Roma’daki ulusal anıt olan Vittoriano’ya devam ediyorum. Orada cılız bir bisiklet yolu var ama büyük ölçüde yaya kalabalığı tarafından kullanılıyor.
Roma, arabalar ve scooterlar için bir şehirdir
Franca ayrıca yaklaşık 50 yıl bisiklet sürdü. Her zaman evden Campo de Fiori’ye ve geri. Oradaki pazar tezgahı onun ikinci evi: “Artık 88 yaşındayım, bu yüzden bisiklet sürmek artık o kadar kolay değil. Çok kötü.” Şimdi metroyu kullanıyor. Ancak genişlemeleri bile yavaş ilerliyor.
Campo de Fiori’deki renkli pazar görülmeye değer
Kaynak: Getty Images/Education Images aracılığıyla Universal Images Grubu
Şaşılacak bir şey yok: Roma’da her zaman arabalar ve scooterlar tercih edildi. Ayrıca Roma, şehrin tepesinde bir şehir olduğu için: herhangi bir yeri kazarsanız, hemen eski Roma’ya rastlarsınız. Sonra arkeologlar gelir önce, kazılar yapılır ve metro inşaatı bir anda planlananın iki üç katı kadar sürer.
Franca farklı zeytinleri ve eski bir balzamik sirkeyi denememe izin veriyor, biraz meyve alıyorum ve Roma sokaklarının labirentine geri dönüyorum. Bu bazen sizi yorabilir çünkü kolayca yolunuzu kaybedebilirsiniz. Bu yüzden yaya bölgelerinde ve tek yönlü caddelerde de seyahat yönünün tersine sürüyorum. Ne de olsa ben gerçekte var olmayan bir şeyim.
Bir bisikletçi olarak polise görünmez
Bir Carabinieri aracı bana doğru geliyor. Ama kolluk kuvvetleri için orada olmadığımı hissediyorum. Siyah güneş gözlüklerinin arkasındaki gözleri, Roma’nın ortasında trafik kurallarını çiğneyen bisikletçiyi görmüyor gibi.
Zarif kırmızı dikiş çizgileri olan siyah pantolonlar için yol trafiği zaten pek uygun değil, çünkü bir jandarma olarak aslında orduya aitsin. Savaşlar sırasında ana safların gerisindeydiler ve kimsenin kaçmamasını sağlıyorlardı. Hiçbir bisikletçi bununla ilgilenmez! İspanyol Merdivenleri’ne kalabalık yaya bölgesinden geçmeme şehir polisi bile aldırış etmiyor. Romalıların kendilerini gördüğü şekilde bisikletçiler yok. Bu yüzden polis hiçbir şey görmüyor ve hiçbir şey söylemiyor.
Piazza Navona’da haritaya bir göz atmak, rotanızı planlamanıza yardımcı olacaktır.
Kaynak: Victoria Kraft
İnanamıyorum, bisikletle yaya bölgesindeki bir Romalı trafik görevlisine gidiyorum ve ona Piazza Navona’nın yolunu soruyorum. Bisikletimi zerre kadar umursamıyor ve son derece kibar. Yol biraz karmaşık, diyor ilk başta.
Sonra arkasındaki tek yönlü caddeyi işaret ediyor: “Bu caddeden geçmek en iyisi. Bu en kolay yol!” Dikkat edin, seyahat yönünü işaret ediyor ve size iyi günler diliyor, “una buona giornata”. Bu sokakta yine tepki yok: kimse korna çalmıyor, kimse azarlamıyor. Romalılar kamış serçeleri gibi yemin edebilir!
Havuzda dinlenmek için bisiklete bindikten sonra
Roma’nın merkezi temiz, aslında oldukça küçük ve çoğunlukla düz. Ünlü yedi tepe, Sezar’ın zamanında şehrin sınırlarını belirledi. Ancak akşam eve dönerken, Piazza della Repubblica uzun bir yokuştur. Gerçekten pedal çevirmem gerekiyor.
Fantezi Roma? İşte daha fazla ipucu:
Ancak otelin çatısında uzun bir günün ardından dinlenebileceğiniz hoş bir havuz, ayrıca bir sauna ve iki buhar odası vardır. Bu uyuyor – “Palazzo Naiadi” doğrudan bir Dünya Mirası Alanı üzerinde duruyor, Diocletian Hamamı’nın temelleri üzerine inşa edilmiş. Otelin bodrum katında camın altından bir kısmı görülebiliyor.
Birkaç gün sonra beni havaalanına götüren taksiciye yaşadığım şehirde yaşadıklarımı anlatıyorum. İnanamayarak bana döndü, bana yakından baktı ve şöyle dedi: “Harika! Ve sen hala hayattasın!”
İpuçları ve bilgiler:
Döngü: Örneğin, Bicibaci’de (bicibaci.com) veya Easy Bike Rent’te (easybikerent.it) kiralık bisiklet günlük 13 avro, e-bisiklet 25 avro.
Konaklama: Otel “Anantara Palazzo Naiadi”, dünya mirası alanındaki bir sarayda modern lüks, en iyi restoran, 350 Euro’dan başlayan çift kişilik oda, (anantara.com/de/palazzo-naiadi-rome). “Radisson Blue”, küçük ama şık odalar 190 Euro’dan başlıyor (radissonhotels.com/de-de/reiseziel/italien/rome).
Ek Bilgiler: Roma şehrinin resmi turizm web sitesi (turismoroma.it/en); İtalyan Ulusal Turizm Kurulu ENIT’in web sitesi (italia.it/de).
Geziye katılım Anantara Hotels & Resorts tarafından desteklenmiştir. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımızı axelspringer.com/de/Werte/downloads adresinde bulabilirsiniz.