İzlanda’da Yürüyüş: Laugavegur gerçeküstü bir dünyadan geçiyor

Selvi

New member
Agöz alabildiğine çöller, buzlu buzul nehirlerinin diz boyu geçişleri, her zaman yeni manzaralar – ve tüm bunlar dört gün içinde, İzlanda’nın güneyindeki medeniyetten uzakta. Laugavegur, dünyanın en iyi yürüyüş parkurları listelerinde düzenli olarak yer alan 54 millik bir parkurdur. Yukarı çıktıktan sonra şunu söylemeliyim: Kesinlikle doğru! Ama en başından.

Çoğu yürüyüşçü için macera başkent Reykjavík’te başlar. Thorsmörk’teki başlangıç noktasına bir avuç sırt çantalı gezginle birlikte arazi otobüsüne biniyoruz. Yolculuk yaklaşık dört saat sürüyor ve zorlu, son saat çakıllı bir yolda ve bazı nehirlerden geçiliyor. Otobüs şoförünün su kütlelerinin arasından nasıl geçeceğini bilmesi iyi. Sona doğru yol, toz bulutu 2010’da günlerce Avrupa hava trafiğini felç eden yanardağ Eyjafjallajökull’un eteğinde kıvrılıyor.

Thorsmörk’teki kamp alanında taze bir geceden sonra – sıcaklıklar yaz ortasında bile düşük tek hanelerde – başlıyoruz. Sırt çantaları dört gün boyunca yiyecekle ve gerekli diğer her şeyle dolu. Buradan kuzey yönünde Landmannalaugar varış noktasına 55 kilometre uzaklıktadır.





Kaynak: İnfografik DÜNYA


Laugavegur, kuzeyden güneye ters yönde de yürünebilir. Yürüyüşçülerin çoğu bunu biraz daha yokuş aşağı olduğu için yapıyor. Güney-kuzey yönünde daha çok tırmanışlarımız var ama çoğu zaman yalnızız ve sayısız rengi, kokuyu, sesi tek başımıza deneyimleyebiliyoruz.

Buzlu nehirden sonra volkanlar bekliyor


Güya İzlanda için atipik olan ilk kilometre, küçük bir huş ağacı ormanından geçiyor. İklim nedeniyle ağaçlar çok dik büyümez. Son küçük ağacı geçer geçmez buz gibi bir buzul nehri bizi bekliyordu. Yaz ortasında bile, İzlanda’da bundan bahsedebilirseniz, su sıfır derecenin sadece biraz üzerindedir. Şimdi 13 kiloluk sırt çantamız dahil oradan geçmek zorundayız.


İzlanda: İlk gün, yol büyülü bir huş ormanından geçiyor




İlk gün, yol büyülü bir huş ağacı ormanından geçer.

Kaynak: dpa-tmn


Patikada ikinci kez koşan Avusturyalı öğrenci Amadeus, bunun “saf heyecan” olduğunu söylüyor. “Suya girdikten sonra sorun yok. Dışarı çıkmak o zaman korkudur ”diyor. “Saniyeler içinde ayağınıza binlerce iğne batıyormuş gibi geliyor.” Neyse ki, bu ağrı hızla kesiliyor.


İzlanda: Buzul nehri geçen yazar




yazar buzul nehri geçiyor

Kaynak: dpa-tmn


Patika daha sonra bizi küçük nehirlerin geçtiği volkanik bir manzaraya götürüyor. Küçük bir ahşap köprü, aşırı büyümüş bir geçidin üzerinden geçer. Az önce akarsu boyunca yeşilin birçok farklı tonunu görebiliyordunuz, ancak birkaç metre ileride bir kül çölü başlıyor. Dar yol, yolun sağında ve solunda genişleyen kül nedeniyle sonsuz geniş görünüyor. Bu misafirperver olmayan manzaradaki sessizlik tarif edilemez.


İzlanda: Biraz mesafe ile Laugavegur, Markarfljotsgljufur geçidini geçer




Biraz uzakta, Laugavegur Markarfljotsgljufur vadisinden geçer.

Kaynak: Getty Images/Kelly Cheng


Lav külü ayaklarınızın altında çıtırdar, günlerdir yağmur yağmaz – İzlanda’da nadir görülen bir yürüyüş deneyimi. Yaklaşık 15 kilometrelik başlangıç etabının yarısında, tepeler arasında tek bir ağaçta dinlenme zamanı var. “Bir ağaç! Günlerdir ilk, ”diyor Almanca konuşan mutlu bir çift ters yönden geçiyor.


ayrıca oku








Kül manzarasının sonu yok gibi, insan gidiyor gidiyor. İzlanda’daki bu tür alanların neden aya iniş için uygulandığı anlaşılıyor. Aslında uzaklaşmaya başladığımız Eyjafjallajökull da küçülecek gibi değil.


İzlanda: İlk günün sonunda Emstrur kamp alanının kabinleri ve çadırları görünür.




İlk günün sonunda Emstrur kamp alanına ait kabin ve çadırlar karşınıza çıkıyor.

Kaynak: dpa-tmn


Bir noktada çok renkli çadırlar görüyoruz. Kamp alanımız. Zamanında rezervasyon yaptıranlar kulübelerde kalabilir, ancak kampçılar için birkaç tuvalet ve diş fırçalamak için buzlu su da vardır.

Karanlık bir kül çölü


İzlanda’da yaz, neredeyse hiç havanın kararmadığı anlamına gelir. Yılın bu zamanında güneş sabah 4 civarında doğar. Çadırda uyanırken en güzel ses sessizliktir. Çünkü bu şu anlama gelir: Yağmur yağmaz, yürüyüş için mükemmel koşullar. Kulübelerin yanından ilk tırmanışa geçerken yerel bir rehber, “Güneşte bir tişörtle yürüyüşe başlayabileceğiniz bu yıl ilk gün,” diyor. Neredeyse 20 derece!


İzlanda’daki tatiller için daha fazla ipucu:




Ferðafélag Adaları Yürüyüş Derneği’nden Ingunn Sigurðardóttir, 2022’de yaklaşık 12.000 kişinin Laugavegur’da yürüdüğünü söylüyor. “Korona öncesi rakamlarımıza yakın.” Bence kamp alanlarına ve kulübelere arazi araçlarıyla ulaşılabiliyor olması biraz üzücü – ara sıra araba görüyorsunuz ve öyle olmadığınızı anlıyorsunuz. her şeyden uzakta sandığın gibi.

Yürüyüşün ikinci günü, gri ve siyahın akla gelebilecek her tonunda yeniden küllerle başlar. Yürümek, kumsalda yürümek gibi zordur. Manzara kilometrelerce aynı göründüğü için sıkışıp kalmış gibi hissediyorsunuz.


İzlanda: Bir nehir lav manzarasında ilerliyor




Bir nehir lav manzarasında ilerliyor

Kaynak: Getty Images/Jean-Baptiste Parpant


Bir dağ nehri olan dalgalanan ve gürleyen bir ses duyduğumuzda, bakışlarım karanlık kül çölüne takıldı. On ila on iki metrede, bu turdaki en geniş ve en güçlü olanıdır.

Su diz boyu olduğu için mottosu: yürüyüş pantolonunu çıkar, ayakkabılarını çıkar ve dişlerini sık. Sonra yokuş yukarı ve yokuş aşağı gidiyor ve ilk kez kar alanlarını geçiyor. Bugünkü varış noktamız, arka planda karla kaplı volkanların olduğu büyük bir dağ gölü üzerinde.

Gerçeküstü bir manzarada Ateş ve Buz


Gece fırtınalı, yağmur yağıyor. Ama yakında güneş yeniden parlayacak. Ve bir sonraki nehir bekliyor. Burada geçiş için doğru yeri bulmak için yaklaşık 30 dakikaya ihtiyacımız var.

Kısa bir süre sonra nehir yaklaşık 1000 metreye kadar dik bir yokuşa başlar. Diğer yönden yürüyüşçülerin çok rahat bir şekilde sürekli size doğru gelmeleri biraz iç karartıcı. Ama çaba buna değer. Hava burada olduğu gibi işbirliği yaptığı sürece, ne kadar yükseğe çıkarsanız, manzara o kadar etkileyici olur. Açık bir günde eski bir dostunuz Eyjafjallajökull’u görebilirsiniz.

Burada başka bir dünya başlıyor. Artık yeşil yok. Şimdi sayısız kar alanı bize eşlik ediyor. Aralarında her zaman dumanın yükseldiği kaplıcalar vardır. Buz ve ateş yan yana, gerçeküstü görünüyor.


İzlanda'daki Álftavatn ve Hrafntinnusker arasında: Kaplıcalardan buhar yükseliyor, hemen yanlarında kar alanları var




Álftavatn ve Hrafntinnusker arasında: Kaplıcalardan buhar yükseliyor, hemen yanlarında kar alanları var

Kaynak: dpa-tmn


Bir şelale yavaşça bir kayanın üzerine yuva yapar. Çürük yumurta kokusu burun deliklerinize doluyor – kükürt kokusu. Bazı yerlerde yayların sıcaklığını ayaklarınızın altında hissedebilirsiniz.

Şimdi, bazıları 100 metreden daha uzun olan birkaç kar alanını geçmeniz gerekiyor. Farkındalık burada önemlidir. Eriyen suyun dağdan aşağı aktığı bu tür kar alanlarının altında kanallar oluşur. Bu yerlerde buz çok ince olabilir. Dikkatli olmazsan içeri girersin.


İzlanda: Patikadaki en yüksek kulübe olan Hrafntinnusker'den kısa bir süre önce, birçok kar alanından birini geçmeniz gerekiyor




Yoldaki en yüksek kulübe olan Hrafntinnusker’den kısa bir süre önce, birçok kar alanından birini geçmeniz gerekiyor.

Kaynak: dpa-tmn


Patikadaki en yüksek kulübeye ulaşıyoruz. Normalde üçüncü etap yaklaşık on iki kilometre sonra burada bitiyor. Ancak vardığımızda hancı bize yürümeye devam etmemizi tavsiye ediyor. “Yarın şiddetli fırtınalar olacak!”


İzlanda: Hrafntinnusker kulübesi yaklaşık 1050 metre yükseklikte.  Hancı fırtına uyarısı yaptığı için konaklamadan devam ediyoruz.




Hrafntinnusker kulübesi yaklaşık 1050 metre yükseklikte. Hancı fırtına uyarısı yaptığı için konaklamadan devam ediyoruz.

Kaynak: dpa-tmn


Böylece Landmannalaugar’a giden son on iki kilometreyi yürüyoruz. Ayakların ağrısa bile.

Kaplıcalar ve renkli dağlar


Gideceğimiz yere giderken bir kez daha birkaç kaplıcadan geçiyoruz. Kayadaki bir delikten sıcak su fışkırıyor – biz ona “tüküren canavar” diyoruz. Su yerden 100 dereceye varan sıcaklıklarda çıkıyor ve sanki hiç durmadan köpürüyor. Kaynaklardaki mavi tonlarıyla renkli arka plan, manzarada gerçek bir renk sıçramasıdır.

Vadiye iner. Aniden manzara son birkaç günden tamamen farklı. Aşağıya inerken solda yeşil, mavi, kırmızı ve sarı renklerde rengarenk dağlar görüyoruz. Buna karşılık, sağdaki lav taşları neredeyse tekdüze görünüyor.


Laugavegur yürüyüşünün varış noktası olan Landmannalaugar'a inin: arkadaki dağlar karla kaplıdır.




Laugavegur yürüyüşünün varış noktası olan Landmannalaugar’a inin: arkadaki dağlar karla kaplıdır.

Kaynak: dpa-tmn


Yürüyüşün sonunda yine yosunlarla kaplı eski bir lav tarlasından geçiyoruz. Yol, manzara sayısız çadıra açılana kadar kıvrımlı: Landmannalaugar. Bitişte bir ödül olarak, kamp alanının hemen yanındaki nehre atlama sizi bekliyor. Ve bu sefer herhangi bir çaba harcamanıza gerek yok: kaplıca burayı hoş bir küvete dönüştürüyor.

İzlanda için ipuçları ve bilgiler:


Ulaşım: Yaz aylarında, çeşitli havayollarından çeşitli Alman havaalanlarından Reykjavík’e direkt uçuşlar. Oradan üç ila dört saat içinde adanın güneyindeki Landmannalaugar veya Thorsmörk’e.

yürüyüş yolu: Laugavegur yaklaşık 55 kilometre uzunluğundadır. Dört güne bölmeniz önerilir. Yürüyüş derneği Ferðafélag Íslands tarafından yürütülen parkur boyunca altı kabin ve kamp alanı bulunmaktadır. Web sitesinde (İngilizce), yürüyüşünüzü planlamak için ihtiyacınız olan tüm bilgileri de listeler: fi.is/en

seyahat süresi: Laugavegur’da yürüyüş sezonu genellikle 25 Haziran’da başlar ve 25 Eylül’e kadar devam eder. Yazar izini Ağustos ayında yürüdü.

yemekler: Tüm yürüyüş süresi boyunca yanınızda erzak bulundurmanız tavsiye edilir. Kulübelerdeki barlar dışında yol boyunca satın alınacak bir şey yok. İçme suyunun yanınızda taşınmasına gerek yoktur. Yeterince nehir var, sularını filtrelemenize gerek yok.

Ek Bilgiler: Yürüyüş derneği Ferðafélag Íslands: fi.is/en; Turizm organizasyonu İzlanda’yı ziyaret edin: de.visiticeland.com; İzlanda Turist Kurulu: ferdamalastofa.is/en