İspanya'da çoğu ülkenin kuzeyinde olmak üzere 3.000 civarında nüfusu azalmış yerleşim yeri olduğu söyleniyor. Her biri kendi hikayesiyle büyüleyici olan yedi hayalet köy sunuyoruz. Eğer yerleri gezmek istiyorsanız biraz maceracı bir ruha ihtiyacınız var.
İnsanlar bir zamanlar buralarda yaşadı, sevdi, çalıştı, kutladı, dua etti ve yas tuttu. Daha sonra 1950'lerden itibaren İspanya'nın uzak yerlerine kırsaldan göç dalgaları başladı. Makineler birçok kırsal işçiyi gereksiz hale getirdi. Madenler kapandı. Fabrikalar, eğer varsa, yeniden taşındı.
Ticari olmayan web sitesinde çeşitli terk edilmiş yerleri belgeleyen Madrid'den Faustino Calderón, “İnsanlar daha iyi bir yaşam kalitesinin özlemini çekiyordu” diyor. “Şehirlerde farklı, daha az sert ve daha müreffeh bir yaşam olduğunu gördüler ve ebeveynlerini buraya getirdiler.” Pek çok köy yavaş yavaş hayalet köylere dönüştü.
“Kırsal yaşamı çoğu zaman idealize ettik ama hayat çok kötüydü. Eğitim neredeyse yoktu. İnsanlar için mesele tamamen hayatta kalmaktı.” Soria şehrinin Tarih Müzesi'nin arkadaş çevresinin bir üyesi olan Ángel Lorenzo Celorrio, aynı adı taşıyan bölgede birkaç tane bulunan çölleşmeyle de yoğun bir şekilde ilgileniyor. . Ve 64 yaşındaki emekli itfaiyeci, terk edilmiş yerleşim yerleri arasında en sevdiği kişinin adını veriyor: Peñalcázar.
Burayı ve diğer köyleri ziyaret etmek istiyorsanız öncü ve maceracı bir ruha ihtiyacınız var ve yarı yıkılmış kiliselere ve evlere girdiğinizde bunu riski size ait olmak üzere yaparsınız. Turist altyapısı genellikle mevcut değildir.
Suyun olmadığı yer: Peñalcázar, Soria eyaleti
Peñalcázar, kireçtaşı masifinin platosunda gri-kahverengi kaya renkleriyle tam anlamıyla kamufle edilmiştir. Yukarıya çıkan bir yol yok. Zaragoza'nın yaklaşık 140 kilometre batısında, sadece birkaç kişinin yaşadığı La Quiñonería kasabası yakınındaki bir pistten yarım saatlik bir yürüyüşle ulaşabilirsiniz.
Peñalcázar, sert rüzgarlara ve buzlu kışlara maruz kalan mükemmel bir hayalet köydür. Komşu tepelerden ve mısır tarlalarından 1.200 metre yüksekte yükselen bu kale, İspanya'da Moors ve Hıristiyanlar arasındaki savaşların kızıştığı Orta Çağ'da kalesiyle dikkat çekiyordu.
Uçuruma doğru mazgallı bir kale duvarı parçası korunmuştur. Kilisenin ve evlerin kalıntıları kayadan çıkmış gibi görünüyor. Ekonomik temeli hayvancılık ve tarımdı. Günümüz açısından düşünülemez: Vadide akan su yoktu, sadece bir kuyu vardı. Mahalle sakinleri su kaynaklarını yük hayvanlarının sırtına taşıdı.
Duvarlardaki çatlaklardaki Cistus: Aldealcardo, Soria eyaleti
Aldealcardo kasabasının tabelası hala yamaçların girişinde duruyor; 1975'te hayat sona ermişti. Rahip Pazar ayinine eşeğe binerek geldi. Bugün büyük kilise kulesinin kaportasında çimen yetişiyor.
Kilisenin içindeki tonozlar büyük ölçüde sağlamdır. Eskiden kanalın olduğu yerde, yeni renkli bir kafa resmi duvarı bozuyor.
Birisi tozlu zemine taşlardan yapılmış bir haç çizmiş. Dışarda, ev yıkıntıları arasında sarnıçlar, deve dikenleri ve sarı saman çiçekleri yetişiyor. Aldealcardo, Zaragoza'nın yaklaşık 160 kilometre kuzeydoğusunda yer almaktadır.
Hayatın geri döndüğü yer: San Vicente de Munilla, La Rioja
Angelines Martínez o zamanki hijyen hakkında şunları söylüyor: “Kovaları yıkayıp, hayvanlarla birlikte ahırlara döktüğümüz tencerelerde işlerimizi yapıyorduk.”
Şimdi 74 yaşında olan adam, 16 yaşındayken dağ köyü San Vicente de Munilla'yı gönül rahatlığıyla terk etti. Bunun bir nedeni vardı. Çalışmaya başladığı vadi kasabası Munilla'daki ayakkabı fabrikaları şehirlere taşındı. Aileler de bunu takip etti.
Martínez köyüne döndüğünde nostaljik hissediyor. 55 yaşındaki oğlu Jesús Ángel Pellejero, köyün imajını gözeten bir derneğin başkanıdır ve her yıl haziran ayı başında eski sakinler ve onların torunları için bir festival düzenler.
1980'lerde gecekondu sakinleri köye taşındı; Bazı evler yıllar içinde yenilendi ancak çoğunluğu hala kendi haline bırakıldı.
En yeni sakinlerden biri İspanyol-Alman çift Alberto Varela Lasuen ve Jana Knorrenschild'dir; kendisi bir heykeltıraş, kendisi ise evde doğum yapan bir ebedir. Düsseldorf'tan gelen Knorrenschild, “Alternatif bir yaşam sürüyoruz” diyor. Lasuen, “Benim için burası dünyadaki en iyi yer” diyor. “Huzur kendimi bulmam için alan sağlıyor.”
Yalnızca parçalar: Turruncún, La Rioja
Yeşil tepeler boyunca uzanan kilisenin ve evlerin iskeletlerinin altında, yarış bisikletçileri ve sürücüler köy yolunda dikkatsizce geçip gidiyorlar. Yamaç kavşağını kullanan herkes piknik alanına ve Turruncún'a giden erişim yoluna ulaşacak.
Her şey hala orada, yalnızca parçalar, hatta beş haçı kalan mezarlık bile. Kelebekler dans ediyor. Son sağanak yağmurun damlaları çimenlerin üzerinde asılı duruyor.
Doğa yavaş yavaş topraklarını geri alıyor. Aynı zamanda, 1929'da Turruncún'un bir depremle sarsılması gibi, nüfus azalmasının gelişimini yavaşlatmaktan başka bir işe yaramayan da buydu. Bugün buraya gelen herkes aynı zamanda kayıp bir yerin hastalıklı çekiciliğini de hissedecektir.
Yürüyüş hedefi: Ribera, Bask Ülkesi
Kızıl akbabalar, Bask Valderejo Tabiat Parkı'nın ortasında yer alan ve Purón nehrinin boğazına giden yolda yürüyüşçülerin uğrak yeri olan Ribera üzerinde gökyüzünde sık sık daireler çizer. Ancak sakinlerin kesinlikle onun çekiciliğini fark edecek gözleri yoktu.
20. yüzyılın başında hâlâ 94 tane vardı ancak 1960'ların sonunda terk edildi. Köyün üst kısmında başşehit Stefan'ın anısına bir kilise bulunmaktadır. Portalın yanındaki sütun başlıkları zamanla korunmuştur. Biri pörtlek gözlü bir kapı muhafızının kafasını gösteriyor, ikincisi ise vücutlarının önünde koruyucu kalkanlar bulunan onurlu adamlar arasındaki bir düelloyu gösteriyor.
Lalastra bilgi merkezinden Purón Nehri boyunca uzanan yürüyüş parkuruna çıkan herkes Ribera'yı geçecektir.
Sonra rezervuar geldi: Ruesta, Aragon
Ruesta'nın simgesi, dolambaçlı bir yolun çıktığı, Orta Çağ'dan kalma Mağribi kalesinin çift kulesidir. Derinlerde, köyün kaderi mavi-yeşil tonlarında huzur içinde parlıyor: 1960'ların başında önemli yetiştirme alanlarını sular altında bırakan ve geçim kaynaklarını yok eden Yesa rezervuarı.
Bugün kasabanın eteklerinde bir pansiyonda kalan hacılar ve günübirlik geziciler bir bar terasında mola veriyor. Pireneler'de bulunan Ruesta, İspanya'da turizm altyapısının geliştiği çok az sayıdaki terk edilmiş köyden biridir.
Şilili Carolina Proessel her yere yardım ediyor. 28 yaşındaki genç, birkaç yeni yerleşimciden biri olarak bir yıldır burada yaşıyor. Ayrıca huzur ve sessizlikten de keyif alıyor ve şöyle diyor: “Avrupa'da alışılmadık bir şey bulmak istedim.” Hiç sıkıcı değil. Ama kesinlikle herkese göre değil, diyor.
Hac yolu üzerinde yer alan: Manjarín, León Eyaleti
Burada Aziz James Yolu'na denk gelen dağ yolu baştan sona Manjarín'den geçiyor. Brambles duvarlardan büyür. Arkasında sığırlar otluyor. 12. yüzyılda kurulan mezrada pek çok insan hiç yaşamadı.
19. yüzyılın başlarından bu yana kalıcı olarak iskansız kalan köy, gerilemeye devam ediyor. Manjarín yakınındaki kasaba Foncebadón, durumun böyle olmak zorunda olmadığını gösteriyor. Milenyumun başına kadar Foncebadón harabe halindeydi ve St. James Yolu'ndaki patlama sayesinde harabelerden yeniden dirilişini kutladı.
İpuçları ve bilgiler:
Seyahat süresi: İlkbahardan sonbaharın sonuna kadar.
Varış: Kuzey İspanya'nın en önemli havalimanı Bilbao'dur, ardından kiralık araçla yola devam edilir.
İpuçları: Hayalet köyleri keşfederken dikenli bitkilerden daha iyi korunmak için sağlam ayakkabılar ve uzun pantolonlar giymenizi öneririz. Karanlıkta keşif yapılması tavsiye edilmez.
Daha fazla bilgi: Amatör araştırmacı Faustino Calderón, web sitesinde (lospueblosdeshabitados.net) İspanya'nın her yerinden köyleri derledi. Soria'daki Tarih Müzesi Dostları'nın (Museo Numantino) web sitesi, Soria ilindeki nüfusun azaldığı alanlar hakkında bilgi sağlar (despoblados.amigosdelmuseonumantino.es).
dpa
İnsanlar bir zamanlar buralarda yaşadı, sevdi, çalıştı, kutladı, dua etti ve yas tuttu. Daha sonra 1950'lerden itibaren İspanya'nın uzak yerlerine kırsaldan göç dalgaları başladı. Makineler birçok kırsal işçiyi gereksiz hale getirdi. Madenler kapandı. Fabrikalar, eğer varsa, yeniden taşındı.
Ticari olmayan web sitesinde çeşitli terk edilmiş yerleri belgeleyen Madrid'den Faustino Calderón, “İnsanlar daha iyi bir yaşam kalitesinin özlemini çekiyordu” diyor. “Şehirlerde farklı, daha az sert ve daha müreffeh bir yaşam olduğunu gördüler ve ebeveynlerini buraya getirdiler.” Pek çok köy yavaş yavaş hayalet köylere dönüştü.
“Kırsal yaşamı çoğu zaman idealize ettik ama hayat çok kötüydü. Eğitim neredeyse yoktu. İnsanlar için mesele tamamen hayatta kalmaktı.” Soria şehrinin Tarih Müzesi'nin arkadaş çevresinin bir üyesi olan Ángel Lorenzo Celorrio, aynı adı taşıyan bölgede birkaç tane bulunan çölleşmeyle de yoğun bir şekilde ilgileniyor. . Ve 64 yaşındaki emekli itfaiyeci, terk edilmiş yerleşim yerleri arasında en sevdiği kişinin adını veriyor: Peñalcázar.
Burayı ve diğer köyleri ziyaret etmek istiyorsanız öncü ve maceracı bir ruha ihtiyacınız var ve yarı yıkılmış kiliselere ve evlere girdiğinizde bunu riski size ait olmak üzere yaparsınız. Turist altyapısı genellikle mevcut değildir.
Suyun olmadığı yer: Peñalcázar, Soria eyaleti
Peñalcázar, kireçtaşı masifinin platosunda gri-kahverengi kaya renkleriyle tam anlamıyla kamufle edilmiştir. Yukarıya çıkan bir yol yok. Zaragoza'nın yaklaşık 140 kilometre batısında, sadece birkaç kişinin yaşadığı La Quiñonería kasabası yakınındaki bir pistten yarım saatlik bir yürüyüşle ulaşabilirsiniz.
Peñalcázar, sert rüzgarlara ve buzlu kışlara maruz kalan mükemmel bir hayalet köydür. Komşu tepelerden ve mısır tarlalarından 1.200 metre yüksekte yükselen bu kale, İspanya'da Moors ve Hıristiyanlar arasındaki savaşların kızıştığı Orta Çağ'da kalesiyle dikkat çekiyordu.
Uçuruma doğru mazgallı bir kale duvarı parçası korunmuştur. Kilisenin ve evlerin kalıntıları kayadan çıkmış gibi görünüyor. Ekonomik temeli hayvancılık ve tarımdı. Günümüz açısından düşünülemez: Vadide akan su yoktu, sadece bir kuyu vardı. Mahalle sakinleri su kaynaklarını yük hayvanlarının sırtına taşıdı.
Duvarlardaki çatlaklardaki Cistus: Aldealcardo, Soria eyaleti
Aldealcardo kasabasının tabelası hala yamaçların girişinde duruyor; 1975'te hayat sona ermişti. Rahip Pazar ayinine eşeğe binerek geldi. Bugün büyük kilise kulesinin kaportasında çimen yetişiyor.
Kilisenin içindeki tonozlar büyük ölçüde sağlamdır. Eskiden kanalın olduğu yerde, yeni renkli bir kafa resmi duvarı bozuyor.
Birisi tozlu zemine taşlardan yapılmış bir haç çizmiş. Dışarda, ev yıkıntıları arasında sarnıçlar, deve dikenleri ve sarı saman çiçekleri yetişiyor. Aldealcardo, Zaragoza'nın yaklaşık 160 kilometre kuzeydoğusunda yer almaktadır.
Hayatın geri döndüğü yer: San Vicente de Munilla, La Rioja
Angelines Martínez o zamanki hijyen hakkında şunları söylüyor: “Kovaları yıkayıp, hayvanlarla birlikte ahırlara döktüğümüz tencerelerde işlerimizi yapıyorduk.”
Şimdi 74 yaşında olan adam, 16 yaşındayken dağ köyü San Vicente de Munilla'yı gönül rahatlığıyla terk etti. Bunun bir nedeni vardı. Çalışmaya başladığı vadi kasabası Munilla'daki ayakkabı fabrikaları şehirlere taşındı. Aileler de bunu takip etti.
Martínez köyüne döndüğünde nostaljik hissediyor. 55 yaşındaki oğlu Jesús Ángel Pellejero, köyün imajını gözeten bir derneğin başkanıdır ve her yıl haziran ayı başında eski sakinler ve onların torunları için bir festival düzenler.
1980'lerde gecekondu sakinleri köye taşındı; Bazı evler yıllar içinde yenilendi ancak çoğunluğu hala kendi haline bırakıldı.
En yeni sakinlerden biri İspanyol-Alman çift Alberto Varela Lasuen ve Jana Knorrenschild'dir; kendisi bir heykeltıraş, kendisi ise evde doğum yapan bir ebedir. Düsseldorf'tan gelen Knorrenschild, “Alternatif bir yaşam sürüyoruz” diyor. Lasuen, “Benim için burası dünyadaki en iyi yer” diyor. “Huzur kendimi bulmam için alan sağlıyor.”
Yalnızca parçalar: Turruncún, La Rioja
Yeşil tepeler boyunca uzanan kilisenin ve evlerin iskeletlerinin altında, yarış bisikletçileri ve sürücüler köy yolunda dikkatsizce geçip gidiyorlar. Yamaç kavşağını kullanan herkes piknik alanına ve Turruncún'a giden erişim yoluna ulaşacak.
Her şey hala orada, yalnızca parçalar, hatta beş haçı kalan mezarlık bile. Kelebekler dans ediyor. Son sağanak yağmurun damlaları çimenlerin üzerinde asılı duruyor.
Doğa yavaş yavaş topraklarını geri alıyor. Aynı zamanda, 1929'da Turruncún'un bir depremle sarsılması gibi, nüfus azalmasının gelişimini yavaşlatmaktan başka bir işe yaramayan da buydu. Bugün buraya gelen herkes aynı zamanda kayıp bir yerin hastalıklı çekiciliğini de hissedecektir.
Yürüyüş hedefi: Ribera, Bask Ülkesi
Kızıl akbabalar, Bask Valderejo Tabiat Parkı'nın ortasında yer alan ve Purón nehrinin boğazına giden yolda yürüyüşçülerin uğrak yeri olan Ribera üzerinde gökyüzünde sık sık daireler çizer. Ancak sakinlerin kesinlikle onun çekiciliğini fark edecek gözleri yoktu.
20. yüzyılın başında hâlâ 94 tane vardı ancak 1960'ların sonunda terk edildi. Köyün üst kısmında başşehit Stefan'ın anısına bir kilise bulunmaktadır. Portalın yanındaki sütun başlıkları zamanla korunmuştur. Biri pörtlek gözlü bir kapı muhafızının kafasını gösteriyor, ikincisi ise vücutlarının önünde koruyucu kalkanlar bulunan onurlu adamlar arasındaki bir düelloyu gösteriyor.
Lalastra bilgi merkezinden Purón Nehri boyunca uzanan yürüyüş parkuruna çıkan herkes Ribera'yı geçecektir.
Sonra rezervuar geldi: Ruesta, Aragon
Ruesta'nın simgesi, dolambaçlı bir yolun çıktığı, Orta Çağ'dan kalma Mağribi kalesinin çift kulesidir. Derinlerde, köyün kaderi mavi-yeşil tonlarında huzur içinde parlıyor: 1960'ların başında önemli yetiştirme alanlarını sular altında bırakan ve geçim kaynaklarını yok eden Yesa rezervuarı.
Bugün kasabanın eteklerinde bir pansiyonda kalan hacılar ve günübirlik geziciler bir bar terasında mola veriyor. Pireneler'de bulunan Ruesta, İspanya'da turizm altyapısının geliştiği çok az sayıdaki terk edilmiş köyden biridir.
Şilili Carolina Proessel her yere yardım ediyor. 28 yaşındaki genç, birkaç yeni yerleşimciden biri olarak bir yıldır burada yaşıyor. Ayrıca huzur ve sessizlikten de keyif alıyor ve şöyle diyor: “Avrupa'da alışılmadık bir şey bulmak istedim.” Hiç sıkıcı değil. Ama kesinlikle herkese göre değil, diyor.
Hac yolu üzerinde yer alan: Manjarín, León Eyaleti
Burada Aziz James Yolu'na denk gelen dağ yolu baştan sona Manjarín'den geçiyor. Brambles duvarlardan büyür. Arkasında sığırlar otluyor. 12. yüzyılda kurulan mezrada pek çok insan hiç yaşamadı.
19. yüzyılın başlarından bu yana kalıcı olarak iskansız kalan köy, gerilemeye devam ediyor. Manjarín yakınındaki kasaba Foncebadón, durumun böyle olmak zorunda olmadığını gösteriyor. Milenyumun başına kadar Foncebadón harabe halindeydi ve St. James Yolu'ndaki patlama sayesinde harabelerden yeniden dirilişini kutladı.
İpuçları ve bilgiler:
Seyahat süresi: İlkbahardan sonbaharın sonuna kadar.
Varış: Kuzey İspanya'nın en önemli havalimanı Bilbao'dur, ardından kiralık araçla yola devam edilir.
İpuçları: Hayalet köyleri keşfederken dikenli bitkilerden daha iyi korunmak için sağlam ayakkabılar ve uzun pantolonlar giymenizi öneririz. Karanlıkta keşif yapılması tavsiye edilmez.
Daha fazla bilgi: Amatör araştırmacı Faustino Calderón, web sitesinde (lospueblosdeshabitados.net) İspanya'nın her yerinden köyleri derledi. Soria'daki Tarih Müzesi Dostları'nın (Museo Numantino) web sitesi, Soria ilindeki nüfusun azaldığı alanlar hakkında bilgi sağlar (despoblados.amigosdelmuseonumantino.es).
dpa