Dağa tırmanmak on dakika mı sürüyor, yoksa sadece beş dakika mı? Bir günlük kayak üzerinden hesaplandığında bu fark gözle görülür biçimde artıyor. Ancak birçok yeni asansör sisteminde rol oynayan yalnızca zaman faktörü değildir. Farklı ülkelerde öne çıkanları sunuyoruz.
Dağda asla durmak yok: Kış misafirleri ayrılıp karlar eridiğinde inşaat ekipleri birçok bölgeye gelerek yeni teleferik ve teleferik yapıyor. Kayakçıların ve snowboardcuların lehine verilen mücadelede daha fazla konfor, kapasite ve hız söz konusu; sonuçta biletler için yüksek fiyatlar ödüyorlar.
Skiresort.de portalı şu anda dünya çapında 200'den fazla yeni tesisi listeliyor. Hepsini sıralamak bir kitabı doldurur. Ancak Alp ülkelerinde, İskandinavya'da ve ayrıca yurt dışında birkaç önemli nokta öne çıkıyor. Bir genel bakış.
Avusturya'dan üç yeni ürün:
1. Dağ demiryolu için kitle fonlaması
İki federal eyalete (Tirol ve Salzburg) yayılan birleşik kayak alanı Skicircus Saalbach-Hinterglemm'de iki yeni teleferik açılıyor. Hinterglemm'de, gondol başına on koltuklu tek kablolu bir gondol olan 12er-Nord, 35 yıllık ayakta duran gondol teleferiğinin yerini alacak.
Yine Skicircus'un bir parçası olan Fieberbrunn'da başka bir tek kablolu gondol olan yeni Streubodenbahn açılıyor. Kış sporları meraklılarını Lärchfilzkogel'e daha hızlı taşıyor ve Avusturya reklamlarına göre 33 yaşındaki Streuboden ve Lärchfilzkogel teleferiklerinin yerini alıyor. İleride mola vermeden dağ istasyonuna gideceğiz. Yeni Streubodenbahn'ın bir özelliği de finansmanı: yerel halk ve konuklar kitlesel fonlamanın bir parçası olarak katılabildiler.
2. Karayolu yerine panorama demiryolu
Salzkammergut'taki Loser kayak alanında yeni bir gondol lifti açıldı. Eylül ayından bu yana faaliyette olan tesis, ilk kış sezonuna giriyor ve iki telesiyejin yerini alıyor. Bu, kışın olduğu kadar yazın da daha fazla konfor anlamına gelir: sadece kış sporları ekipmanları değil, aynı zamanda bebek arabaları ve dağ bisikletleri de dahildir. Ve bu, yaylaya giden panoramik yoldaki araba yolculuklarını da kurtarıyor; yeni demiryolu sayesinde en azından yerel olarak yaz başına yaklaşık 30.000 araba yolculuğunun daha az olacağı ümit ediliyor.
3. Gondolda kayak yapın
Steiermark'ın en büyük kayak alanı iyileştiriliyor: Yeni bir teleferik, Schladming'i Rohrmoos bölgesindeki yeni başlayanlar alanına bağlıyor ve aynı zamanda Planai/Hochwurzen bölgesine olan bağlantıyı iyileştirmeyi amaçlıyor. 30 panoramik gondollu Rohrmoos I-Bahn, iki kişilik telesiyejin yerini alıyor. Gondolların biniş ve inişlerini hızlandırmak amacıyla kayakların iç kısmına alınması gerekiyor. Yeni teleferiğin vadi istasyonu Schladming tren istasyonuna yürüme mesafesindedir.
Schladming-Dachstein bölgesine yeni eklenen bir diğer özellik ise, Kaiblinggrat'taki dört kişilik telesiyejin yerini alan ve çok daha fazla insanı dağa çıkaran, Hauser Kaibling'deki sekiz kişilik telesiyejdir.
İsviçre'den üç yenilik:
1. Dünyanın en dik teleferiği
İsviçre Turizm'e göre dünyanın en dik teleferiği Bernese Oberland'daki Jungfrau kayak bölgesindeki Mürren-Schilthorn kış sporları alanında açılıyor: Aralık ortasından itibaren vadideki Stechelberg ile Mürren dağ köyü arasında uzanıyor ve yüzde 159,4'lük bir eğim. Aynı zamanda Mürren'den 2 bin 677 metredeki Birg orta istasyonuna çıkan iki teleferikten biri açılacak.
Birg ile Schilthorn'daki yaklaşık 3.000 metre yükseklikteki dağ istasyonu arasındaki teleferik bahara kadar kapalı kalacak. Yenileniyor ve Mart ortasında yeniden açılması planlanıyor. Bu muhtemelen bölgedeki kayakçılar için katlanılabilir bir durumdur: Kışın Schilthorn'dan yalnızca bir pist yokuş aşağı inmektedir. Bölgedeki diğer yamaçlara erişilebilir.
2. Gondol taksisi için yeni istasyonlar
Geçtiğimiz kış Graubünden'deki Flims Laax Falera'da “Ropetaxi” teknolojisine sahip gondol liftinin ilk gösteriminin ardından, “tam otomatik gondol taksi”nin güzergah ağı bu sezon genişletiliyor: Switzerland Tourism'e göre Startgels'ten Segnes ve Segnes'ten Nagens Sura'ya eklendi.
Sistem, istasyondaki gondolların kendi elektrikli tahrikiyle otonom olarak hareket etmesini ve yolcu sayısına bağlı olarak bireysel olarak çalışabilmesini sağlıyor. Yolcular tek tuşla gidecekleri yeri seçtikten sonra tren değiştirmeye gerek kalmadan istedikleri dağ istasyonuna gidiyorlar.
3. Cam kabinde yokuş yukarı
Valais'teki Alpine Top teleferiği yaz aylarında açıldıktan sonra ilk kış sezonuna giriyor. Tamamen camla kaplı panoramik teleferik, Grimentz'den Grimentz-Zinal kayak alanına kadar uzanmaktadır. 2.700 metre yükseklikteki dağda panoramik bir restoran sizi bekliyor. Göz alıcı olanı, Alplerin en çarpıcı zirvelerinden biri olan Weisshorn'dur (4505 metre).
İtalya'dan üç yeni ürün:
1. Livigno'da dakika sayma
Kayak alanında vakit aynı zamanda paradır: sonuçta bilet fiyatları genellikle yüksektir, bu nedenle her ilave koşu için minnettar olursunuz. Buna göre, dağ demiryolu işletmecileri her zaman yeni bir teleferiğin ne zaman daha fazla insanı ve ideal olarak daha hızlı taşıyabileceğini belirtir.
Livigno'daki gibi: Yeni Mottolino teleferiği orada çalışmaya başlıyor. Aynı adı taşıyan önceki modelle karşılaştırıldığında daha yüksek kapasite sunuyor ve dokuz yerine yalnızca beş dakika 20 saniye çalışıyor. Konfor özelliği: Gondolların koltukları ısıtmalıdır.
Monte Sponda'daki asansör sistemi de yeni: Livigno turizm derneğine göre, yine ısıtmalı olan sekiz koltuklu telesiyej, Lombardiya bölgesindeki ilk “sekiz koltuklu” telesiyej.
2. İki kişilik sandalye yerine teleferik
San Martino di Castrozza kayak alanı, dev Dolomiti Superski ağının güney ucunu işaret ediyor. Bu kış burada ulaşım kapasitesi de artırılacak: Valcigolera gondol teleferiği iki koltuklu telesiyejin yerini alacak.
Ayrıca daha fazla hız da getiriyor: üç buçuk dakika sürüyor, oysa eski telesiyej on dakika sürüyordu.
3. Dolomiti Superski'ye büyük yatırımlar
Genel olarak bu kış ağa çok yatırım yapıldı: Dolomiti Superski'ye göre dokuz tesisin yenilenmesine 95 milyon avronun üzerinde yatırım yapıldı. Diğer şeylerin yanı sıra, aynı adı taşıyan altı kişilik telesiyejin yerini alan Plateau at Kronplatz adında yeni bir sekiz kişilik telesiyej bulunmaktadır. Yeni altı kişilik Porzen telesiyeji, Drei Zinnen kayak alanında çalışıyor ve aynı zamanda Rotwand Dağı'ndaki ilgili pisti de genişletiyor.
Fransa'dan üç yeni ürün:
1. Buzullara koşun
Siyah ve kırmızı koltuklar, metal görünümlü: Yeni Jandri Express 3S'nin büyük Les 2 Alpes kayak alanındaki kabinleri, görsel olarak büyük bir yarış arabası kokpitini andırıyor. Bir kabine 32 kişi sığıyor ve saatte toplam 3.000'e kadar kişi trenle dağa çıkıyor.
Burada zaman faktörü de devreye giriyor: 1985'ten beri eski Jandri Ekspresi buzulun eteğindeki dağ istasyonuna kadar 1.500 metre rakımlı yolu yaklaşık 40 dakikada aşıyor. Yeni sistem seyahat süresini yarıdan fazla azaltarak sadece 17 dakikaya indiriyor.
2. Dağların yeniden doğallaştırılması ve daha fazla kapasite
Eskiyi yeniye dönüştürmek Val-d'Isère'de de geçerli: Vallon demiryolu burada yeniden şekillendi. Gelecekte Pisaillas Buzulu'na gidecek gondollar altı yerine en fazla on kişiyi ağırlayacak. Ulaşım da daha hızlıdır. Dağ istasyonuna önceki 13 dakika yerine altı buçuk dakikada ulaşılabilmektedir.
Uzman dergi Seilbahnen International'ın haberine göre yeni teleferik mevcut güzergah üzerinde çalışacak. Ancak eski demiryolundaki gereksiz 30 destek kaldırılarak dağ yamacının bir kısmının orijinal durumuna döndürülmesi sağlanacaktı.
3. Sınırın karşısındaki yeni telesiyej
France Montagnes turizm derneğine göre, küçük Saint Bernard Geçidi'nde Fransa ile İtalya arasındaki sınır ötesi kayak alanı bağlantısı 40 yaşında. Bu, artık altı kişilik telesiyej ve üç kişilik telesiyej olmayacak olan Chardonnet teleferiğinin yenilenmesiyle kutlanacak. La Rosière (Fransa) ve La Thuile (İtalya) olmak üzere iki bölge arasındaki bağlantı noktasıdır.
İskandinavya'ya baktığımızda:
Uzak kuzeydeki kayak alanlarının bakımına yönelik de yatırımlar yapılıyor. içinde Fin Levi'si örneğin eski Taalo asansörünün yerini yeni bir altı kişilik asansörün aldığı yer.
içinde İsveç salonları Operatör Skistar'a göre, Trol Ormanı'na (Trollskogen) kayaklarla daha rahat ulaşılabilmesi için eski Vinkel teleferiğinin yerini alacak ve genişletilecek şekilde, Norveç sınırı yakınındaki Hundfjället beldesinde düğmeli teleferik açılacak.
Orası sınırın diğer tarafında Norveç'in Trysil bölgesi. Burada 1000 metre uzunluğunda bir çekme lifti de dahil olmak üzere yeni bir kar parkı inşa ediliyor.
Yurtdışına baktığımızda:
Sadece onlar için Amerika Skiresort.de yakın ve orta gelecekte faaliyete geçecek 50 tesisi listeliyor. Bunlardan biri bu kış, Coney Glade Sandalyesinin yerini Coney Express dört kişilik telesiyejin aldığı Colorado'daki lüks kayak merkezi Aspen Snowmass'ta açılıyor.
Brand USA pazarlama organizasyonuna göre Sublette lift, Jackson Hole'daki (Wyoming) en önemli yeniliktir. 37 yaşındaki selefinin yerini alıyor ve operatöre göre neredeyse 500 metreyi dört dakikada tırmanıyor; daha önce bu süre on dakikadan fazlaydı.
Ayrıca Kanada Tatil yerlerinde sürekli bir şeyler oluyor – bunun bir örneği Banff Sunshine'dır. Burada güzel adı Super Angel Luxury olan yeni bir telesiyej açılıyor. Bunun anlamı: “Isıtmalı koltuklar, rahat ayak dayama yerleri ve şık sarı hava şartlarına karşı korumalı kapüşon”, diye yazıyor Destination Canada. Özel tahrik teknolojisi sayesinde sürüşün özellikle “yumuşak, hızlı ve sessiz” olması gerekir.
Tom Nebe, dpa
Dağda asla durmak yok: Kış misafirleri ayrılıp karlar eridiğinde inşaat ekipleri birçok bölgeye gelerek yeni teleferik ve teleferik yapıyor. Kayakçıların ve snowboardcuların lehine verilen mücadelede daha fazla konfor, kapasite ve hız söz konusu; sonuçta biletler için yüksek fiyatlar ödüyorlar.
Skiresort.de portalı şu anda dünya çapında 200'den fazla yeni tesisi listeliyor. Hepsini sıralamak bir kitabı doldurur. Ancak Alp ülkelerinde, İskandinavya'da ve ayrıca yurt dışında birkaç önemli nokta öne çıkıyor. Bir genel bakış.
Avusturya'dan üç yeni ürün:
1. Dağ demiryolu için kitle fonlaması
İki federal eyalete (Tirol ve Salzburg) yayılan birleşik kayak alanı Skicircus Saalbach-Hinterglemm'de iki yeni teleferik açılıyor. Hinterglemm'de, gondol başına on koltuklu tek kablolu bir gondol olan 12er-Nord, 35 yıllık ayakta duran gondol teleferiğinin yerini alacak.
Yine Skicircus'un bir parçası olan Fieberbrunn'da başka bir tek kablolu gondol olan yeni Streubodenbahn açılıyor. Kış sporları meraklılarını Lärchfilzkogel'e daha hızlı taşıyor ve Avusturya reklamlarına göre 33 yaşındaki Streuboden ve Lärchfilzkogel teleferiklerinin yerini alıyor. İleride mola vermeden dağ istasyonuna gideceğiz. Yeni Streubodenbahn'ın bir özelliği de finansmanı: yerel halk ve konuklar kitlesel fonlamanın bir parçası olarak katılabildiler.
2. Karayolu yerine panorama demiryolu
Salzkammergut'taki Loser kayak alanında yeni bir gondol lifti açıldı. Eylül ayından bu yana faaliyette olan tesis, ilk kış sezonuna giriyor ve iki telesiyejin yerini alıyor. Bu, kışın olduğu kadar yazın da daha fazla konfor anlamına gelir: sadece kış sporları ekipmanları değil, aynı zamanda bebek arabaları ve dağ bisikletleri de dahildir. Ve bu, yaylaya giden panoramik yoldaki araba yolculuklarını da kurtarıyor; yeni demiryolu sayesinde en azından yerel olarak yaz başına yaklaşık 30.000 araba yolculuğunun daha az olacağı ümit ediliyor.
3. Gondolda kayak yapın
Steiermark'ın en büyük kayak alanı iyileştiriliyor: Yeni bir teleferik, Schladming'i Rohrmoos bölgesindeki yeni başlayanlar alanına bağlıyor ve aynı zamanda Planai/Hochwurzen bölgesine olan bağlantıyı iyileştirmeyi amaçlıyor. 30 panoramik gondollu Rohrmoos I-Bahn, iki kişilik telesiyejin yerini alıyor. Gondolların biniş ve inişlerini hızlandırmak amacıyla kayakların iç kısmına alınması gerekiyor. Yeni teleferiğin vadi istasyonu Schladming tren istasyonuna yürüme mesafesindedir.
Schladming-Dachstein bölgesine yeni eklenen bir diğer özellik ise, Kaiblinggrat'taki dört kişilik telesiyejin yerini alan ve çok daha fazla insanı dağa çıkaran, Hauser Kaibling'deki sekiz kişilik telesiyejdir.
İsviçre'den üç yenilik:
1. Dünyanın en dik teleferiği
İsviçre Turizm'e göre dünyanın en dik teleferiği Bernese Oberland'daki Jungfrau kayak bölgesindeki Mürren-Schilthorn kış sporları alanında açılıyor: Aralık ortasından itibaren vadideki Stechelberg ile Mürren dağ köyü arasında uzanıyor ve yüzde 159,4'lük bir eğim. Aynı zamanda Mürren'den 2 bin 677 metredeki Birg orta istasyonuna çıkan iki teleferikten biri açılacak.
Birg ile Schilthorn'daki yaklaşık 3.000 metre yükseklikteki dağ istasyonu arasındaki teleferik bahara kadar kapalı kalacak. Yenileniyor ve Mart ortasında yeniden açılması planlanıyor. Bu muhtemelen bölgedeki kayakçılar için katlanılabilir bir durumdur: Kışın Schilthorn'dan yalnızca bir pist yokuş aşağı inmektedir. Bölgedeki diğer yamaçlara erişilebilir.
2. Gondol taksisi için yeni istasyonlar
Geçtiğimiz kış Graubünden'deki Flims Laax Falera'da “Ropetaxi” teknolojisine sahip gondol liftinin ilk gösteriminin ardından, “tam otomatik gondol taksi”nin güzergah ağı bu sezon genişletiliyor: Switzerland Tourism'e göre Startgels'ten Segnes ve Segnes'ten Nagens Sura'ya eklendi.
Sistem, istasyondaki gondolların kendi elektrikli tahrikiyle otonom olarak hareket etmesini ve yolcu sayısına bağlı olarak bireysel olarak çalışabilmesini sağlıyor. Yolcular tek tuşla gidecekleri yeri seçtikten sonra tren değiştirmeye gerek kalmadan istedikleri dağ istasyonuna gidiyorlar.
3. Cam kabinde yokuş yukarı
Valais'teki Alpine Top teleferiği yaz aylarında açıldıktan sonra ilk kış sezonuna giriyor. Tamamen camla kaplı panoramik teleferik, Grimentz'den Grimentz-Zinal kayak alanına kadar uzanmaktadır. 2.700 metre yükseklikteki dağda panoramik bir restoran sizi bekliyor. Göz alıcı olanı, Alplerin en çarpıcı zirvelerinden biri olan Weisshorn'dur (4505 metre).
İtalya'dan üç yeni ürün:
1. Livigno'da dakika sayma
Kayak alanında vakit aynı zamanda paradır: sonuçta bilet fiyatları genellikle yüksektir, bu nedenle her ilave koşu için minnettar olursunuz. Buna göre, dağ demiryolu işletmecileri her zaman yeni bir teleferiğin ne zaman daha fazla insanı ve ideal olarak daha hızlı taşıyabileceğini belirtir.
Livigno'daki gibi: Yeni Mottolino teleferiği orada çalışmaya başlıyor. Aynı adı taşıyan önceki modelle karşılaştırıldığında daha yüksek kapasite sunuyor ve dokuz yerine yalnızca beş dakika 20 saniye çalışıyor. Konfor özelliği: Gondolların koltukları ısıtmalıdır.
Monte Sponda'daki asansör sistemi de yeni: Livigno turizm derneğine göre, yine ısıtmalı olan sekiz koltuklu telesiyej, Lombardiya bölgesindeki ilk “sekiz koltuklu” telesiyej.
2. İki kişilik sandalye yerine teleferik
San Martino di Castrozza kayak alanı, dev Dolomiti Superski ağının güney ucunu işaret ediyor. Bu kış burada ulaşım kapasitesi de artırılacak: Valcigolera gondol teleferiği iki koltuklu telesiyejin yerini alacak.
Ayrıca daha fazla hız da getiriyor: üç buçuk dakika sürüyor, oysa eski telesiyej on dakika sürüyordu.
3. Dolomiti Superski'ye büyük yatırımlar
Genel olarak bu kış ağa çok yatırım yapıldı: Dolomiti Superski'ye göre dokuz tesisin yenilenmesine 95 milyon avronun üzerinde yatırım yapıldı. Diğer şeylerin yanı sıra, aynı adı taşıyan altı kişilik telesiyejin yerini alan Plateau at Kronplatz adında yeni bir sekiz kişilik telesiyej bulunmaktadır. Yeni altı kişilik Porzen telesiyeji, Drei Zinnen kayak alanında çalışıyor ve aynı zamanda Rotwand Dağı'ndaki ilgili pisti de genişletiyor.
Fransa'dan üç yeni ürün:
1. Buzullara koşun
Siyah ve kırmızı koltuklar, metal görünümlü: Yeni Jandri Express 3S'nin büyük Les 2 Alpes kayak alanındaki kabinleri, görsel olarak büyük bir yarış arabası kokpitini andırıyor. Bir kabine 32 kişi sığıyor ve saatte toplam 3.000'e kadar kişi trenle dağa çıkıyor.
Burada zaman faktörü de devreye giriyor: 1985'ten beri eski Jandri Ekspresi buzulun eteğindeki dağ istasyonuna kadar 1.500 metre rakımlı yolu yaklaşık 40 dakikada aşıyor. Yeni sistem seyahat süresini yarıdan fazla azaltarak sadece 17 dakikaya indiriyor.
2. Dağların yeniden doğallaştırılması ve daha fazla kapasite
Eskiyi yeniye dönüştürmek Val-d'Isère'de de geçerli: Vallon demiryolu burada yeniden şekillendi. Gelecekte Pisaillas Buzulu'na gidecek gondollar altı yerine en fazla on kişiyi ağırlayacak. Ulaşım da daha hızlıdır. Dağ istasyonuna önceki 13 dakika yerine altı buçuk dakikada ulaşılabilmektedir.
Uzman dergi Seilbahnen International'ın haberine göre yeni teleferik mevcut güzergah üzerinde çalışacak. Ancak eski demiryolundaki gereksiz 30 destek kaldırılarak dağ yamacının bir kısmının orijinal durumuna döndürülmesi sağlanacaktı.
3. Sınırın karşısındaki yeni telesiyej
France Montagnes turizm derneğine göre, küçük Saint Bernard Geçidi'nde Fransa ile İtalya arasındaki sınır ötesi kayak alanı bağlantısı 40 yaşında. Bu, artık altı kişilik telesiyej ve üç kişilik telesiyej olmayacak olan Chardonnet teleferiğinin yenilenmesiyle kutlanacak. La Rosière (Fransa) ve La Thuile (İtalya) olmak üzere iki bölge arasındaki bağlantı noktasıdır.
İskandinavya'ya baktığımızda:
Uzak kuzeydeki kayak alanlarının bakımına yönelik de yatırımlar yapılıyor. içinde Fin Levi'si örneğin eski Taalo asansörünün yerini yeni bir altı kişilik asansörün aldığı yer.
içinde İsveç salonları Operatör Skistar'a göre, Trol Ormanı'na (Trollskogen) kayaklarla daha rahat ulaşılabilmesi için eski Vinkel teleferiğinin yerini alacak ve genişletilecek şekilde, Norveç sınırı yakınındaki Hundfjället beldesinde düğmeli teleferik açılacak.
Orası sınırın diğer tarafında Norveç'in Trysil bölgesi. Burada 1000 metre uzunluğunda bir çekme lifti de dahil olmak üzere yeni bir kar parkı inşa ediliyor.
Yurtdışına baktığımızda:
Sadece onlar için Amerika Skiresort.de yakın ve orta gelecekte faaliyete geçecek 50 tesisi listeliyor. Bunlardan biri bu kış, Coney Glade Sandalyesinin yerini Coney Express dört kişilik telesiyejin aldığı Colorado'daki lüks kayak merkezi Aspen Snowmass'ta açılıyor.
Brand USA pazarlama organizasyonuna göre Sublette lift, Jackson Hole'daki (Wyoming) en önemli yeniliktir. 37 yaşındaki selefinin yerini alıyor ve operatöre göre neredeyse 500 metreyi dört dakikada tırmanıyor; daha önce bu süre on dakikadan fazlaydı.
Ayrıca Kanada Tatil yerlerinde sürekli bir şeyler oluyor – bunun bir örneği Banff Sunshine'dır. Burada güzel adı Super Angel Luxury olan yeni bir telesiyej açılıyor. Bunun anlamı: “Isıtmalı koltuklar, rahat ayak dayama yerleri ve şık sarı hava şartlarına karşı korumalı kapüşon”, diye yazıyor Destination Canada. Özel tahrik teknolojisi sayesinde sürüşün özellikle “yumuşak, hızlı ve sessiz” olması gerekir.
Tom Nebe, dpa