ASu alma yapısı olarak bilinen devasa bir beton borudan beş yıldır gece gündüz kesintisiz su kütleleri akıyor. 2030 yılına kadar, 256 milyon metreküplük devasa eski linyit açık ocak madeninin doldurulması tamamlanacak ve Almanya yeni bir su kaynağına kavuşacak; o zaman yapay olarak yaratılanların en büyüğü olmalıdır.
Bu zaten şu adla belirtilmiştir: Cottbuser Ostsee. Aynı adı taşıyan deniz ve su basmış gölün doğudaki konumu üzerine bir kelime oyunudur. Hiç şüphe yok ki bir gün turistik bir cazibe merkezi haline gelecek.
2015 gibi yakın bir tarihte, ziyaretçiler, çok fazla savrulan toprak ve uçan tohumlarının buranın inmek için yanlış yer olduğunu anlayamadığı birkaç ağaçla 12 mil karelik parçalanmış bir çorak araziye baktılar. Bu esnada fidanların uçlarının çok üzerinde sular kaplar.
Kaynak: İnfografik DÜNYA
Spree’den geliyor; nehir suyu filtrelenir. Su sporları meraklıları ve balıkçılar için mükemmel temiz su. Ve Spree, nehrin her iki tarafında gelişmiş patikalarla kaplı olduğundan, bisikletçiler ve yürüyüşçüler de paralarının karşılığını alıyor. Bozulmamış doğanın, tahsisli bahçelerin ve Sorb köylerinin dönüşümlü olduğu yumuşak bir manzara yaşayacaksınız.
Büyüyen Baltık Denizi üzerindeki gözlem kulesinden görünüm
Turistler, 34 metre yüksekliğindeki Merzdorf gözetleme kulesinden iyi bir genel bakış elde ediyor; Tırmanılacak 173 basamak var, tepede her geçen gün daha da büyüyen gölün engelsiz çepeçevre manzarası var. Gölün diğer tarafında, 34 yıl boyunca Cottbus ve çevresi üzerinde buhar bulutlarının sürüklendiği Jänschwalde linyit yakıtlı elektrik santralinin kuleleri var. Burada doğadan çıkarılan linyit kütlelerinin anıtları.
ayrıca oku
O zamanlar, SED eyaletine elektrik sağlamak için Lusatia’da on binlerce kömür madeni işçisi çalıştı; ne de olsa Doğu Almanya’nın enerji ihtiyacının üçte ikisi Cottbus bölgesinden gelen linyitle karşılanıyordu. Bugün, dünyanın derin oyulmuş katmanlarına dair hiçbir şey görülemez. Doğa merhametle her şeyi büyüttü.
173 basamak çıktıktan sonra Merzdorf gözetleme kulesi sizi çepeçevre güzel bir manzara ile ödüllendiriyor
Kaynak: resim ittifakı / Andreas Franke
Öte yandan, siyasi olarak, Cottbus hâlâ geçmişe katlanmakta zorlanıyor çünkü AfD, hâlâ geçmişin hayalini kuran ve yenileyici bir gelecek için pek bir anlamı olmayan eski madenci müşterilerini çekmeye çalışıyor. Berlin’deki trafik ışığı koalisyonu.
2022’de örneğin belediye başkanlığı seçimlerinde demokrat partiler ile sağcı popülist AfD arasında bile bir çıkmaza girildi; ilk oylama açık kaldı, yalnızca ikinci oylamada sağduyu galip geldi ve AfD gölgede kaldı. Baltık Denizi planlaması için de büyük bir şans, çünkü Cottbus sakinlerinin çoğu bu sıra dışı su kütlesini dört gözle bekliyor.
Cottbus çekici bir şehir oldu
Cottbus, geleceğin teknolojileri şehri olmak istiyor. Ne de olsa, belediye AB fonlarından 50 milyon avro fon aldı. Cottbus ters yüz ediliyor, gelecek açıklık ve ziyaretçilerin neşesi anlamına geliyor. Nostaljik madencilerin aileleri bile artık oyun oynuyor – çocukları zaten, yükselen şehirleri için en modern teknolojiyi savunuyorlar. 1989’da yeniden birleşmeden sonra 30.000 Cottbus sakini şehri terk etti, ancak çoğu geri döndü ve nüfus şimdi yeniden 100.000 civarında.
15 Şubat 2023’te çekilen fotoğrafta göldeki ölü ağaçların tepeleri görülüyor.
Kaynak: resim ittifakı / Andreas Franke
Duvarın yıkılmasından sonraki yıllarda şehre birçok uzman getirildi, etrafa baktılar, dev deliğe baktılar ve şehri hayal kırıklığına uğratarak terk ettiler. Bunların arasında Cottbus’ta doğan ve sosyalizm altında büyüyen Christin Hoffmann da vardı. Genç bir kadın olarak, şu slogana göre mide bulandırıcı havadan kaçmak istedi: Bir daha asla Cottbus. Ancak işler farklı gelişti, yıllar sonra doktorası olan çevre ekonomisti kocasıyla birlikte ailenin bağrına geri döndü; Cottbus tamamen değiştiği için pişman olmadığı bir karar olduğunu söylüyor: “Burası harika.”
Christin Hoffmann, restore edilmiş manzaraya ve Baltık Denizi’ne ilgi duyan tek bilim insanı değil. Birçok öğrenci ve doktor adayı çok uzaklardan geliyor, Cottbus Üniversitesi’nde Lausitz Bilim Parkı’nı kurdular. Yeşil hidrojen teknolojilerini, enerji depolamayı, sürdürülebilir döngüsel ekonomiyi ve iklim nötr taşımacılığı araştırıyorlar.
Gelecekteki Baltık Denizi’nde yüzen bir fotovoltaik sistem için devasa şantiyenin görünümü
Kaynak: resim ittifakı/dpa/Patrick Pleul
Cottbus ve çevresine güneş enerjisi sağlayacak göl üzerinde yüzen bir fotovoltaik sistem planlanıyor. Su basmış linyit açık ocak madeni gölün ortasında yaklaşık 2.70 metre derinlikte olacak ve sadece kenarlarda daha derin olacaktır. Alışılmadık topografyanın nedeni: Sığ su daha hızlı ısınır – elektrik üretmek için kullanılabilecek ısı. Bilim adamları fikirlerine o kadar ikna oldular ki, Baltık Denizi’nin bir gün Almanya’nın en büyük ısı pompası olacağı ifadesine kapıldılar.
Turistik bir cazibe merkezi olarak göl
Gölün turistik kullanımına yönelik planlama da büyüleyici. 4000 kişilik evler ile Seevorstadt olarak adlandırılan bir şehir limanına sahip bir liman bölgesi planlanmıştır. Otel endüstrisi hızlanıyor, gastronomi en iyi yerler için itişip kakışıyor ve konut endüstrisi komisyoncu kalabalığını kendine çekiyor.
Küçük bir ahşap gemi sembolik olarak eski linyit açık ocak madeni Cottbus-Nord’un kenarında duruyor.
Kaynak: resim ittifakı / Andreas Franke
Baltık Denizi halihazırda 26 kilometrelik dairesel bir rota ile çevrelenmiştir ve yürüyüşçüler, sürücüler ve bisikletçiler için bir deniz ekseni de planlanmıştır; Bu kısım 2026 yılında tamamlanacak. Dört yıl sonra, Baltık Denizi yüzme ve dalış için serbest bırakılacak.
ayrıca oku
Çünkü plana göre 2030 yılına kadar Baltık Denizi tamamen dolacak. Bu durumda suya yalnızca kano ve elektrikli teknelerin girmesine izin verilmelidir. 2030 yılına kadar bir ICE bağlantısının olacağı da artık açık; 40 dakika içinde Berlin veya Dresden’den Cottbus’a gideceksiniz.
Yürüyüş yaparken, bölgedeki değişiklik belirginleşir
Ancak sadece Cottbus çevresindeki endüstriyel çorak arazi değil, aynı zamanda İkinci Dünya Savaşı’nın bombalanmasından sonra prefabrik binaların hakim olduğu şehrin kendisi de kademeli olarak iyileştiriliyor. Lausitz-City’deki en yüksek kule olan kaslı Spremberger Turm, 13. yüzyıldan kalma müstahkem bir kuledir. Cottbus halkının ona verdiği adla “şişman olan”, yerel halk ve yeni gelenler arasında popüler olan çatı kulesinden loft daireli yenilenmiş evlerin panoramik bir manzarasını sunuyor.
Cottbus halkı, Altmarkt’ta muhterem “Stuben”in önünde oturup şehirlerindeki değişiklikler hakkında sohbet etmeyi tercih ediyor. Her yer, 18. yüzyıldan kalma barok şehir evleri ve klasik saçak evlerinden oluşan etkileyici bir topluluktur. Burası aynı zamanda 1568’de açılan aslan eczanesinin Goethe’nin zehir odası olduğu yerdir. Çeşitli uyuşturucuları ve cinsel güçlendiricileri denemek için seyahatlerinde onu ziyaret etti.
Cottbus’taki Altmarkt, 18. yüzyıldan kalma barok şehir evleri ve klasik saçaklı evlerle çevrilidir.
Kaynak: Getty Images/imageBROKER RF/imageBROKER/Michael Nitzschke
Goethe’nin geleneksel Cottbus Baumkuchen’i de tatıp tatmadığı “Groch & Erben” fabrikasında doğrulanamıyor. Bu düşünülebilir, çünkü Maria Groch 1819’da işi kurduğunda akıllı ve kendine özgü bir kurucuydu ve dolayısıyla tamamen şairin zevkine göre.
Öyle tuhaflıklar ki, posta arabası görevlisi kılığında şehir rehberi, sur kalıntıları ve ortaçağ manastırları önünde anlatmaktan hoşlanıyor. Cottbus 1156’da bir belgede kuruldu, bu yüzden epeyce anekdot var. Seyircinin dikkatini canlı tutmak için posta arabası görevlisi zaman zaman yüksek sesle trompet çalar.
ayrıca oku
Almanya üzerinden dünya turu
Bu arada, Spree’nin suları yorulmadan Baltık Denizi’ni sular altında bırakıyor. Ziyaretçiler, on kilometrelik dairesel bir yürüyüş parkurunda ülkenin ve şehrin şimdiden nasıl değiştiğini deneyimleyebilir; Kısmen doğrudan göl boyunca uzanır ve Spreewehrmühle’yi geçerek şehir merkezine geri döner.
Muhtemelen bu ülkede daha iyiye doğru bu kadar kökten değişen başka bir şehir yoktur. Dresden, Leipzig ve Rostock hızla tekrar yükselmeyi başardı, Cottbus ekibi uzun süre beklemek zorunda kaldı. Ama şehri şimdi çok daha güzel.
İpuçları ve bilgiler:
Ulaşım: Berlin ve Dresden’den trenle Cottbus’a bir buçuk ila iki saat içinde. Baltık Denizi’ne arabayla Peitz yönünde B 169 üzerinden ulaşılabilir, ardından Merzdorf gözetleme kulesine giden işaretleri takip edin. Otopark ve piknik alanları mevcuttur.
Konaklama: Cottbus’taki en iyi otel “Lindner Congress Hotel Cottbus”, 150 Euro’dan başlayan çift kişilik odalar, lindnerhotels.com; “Altstadthotel Am Theatre”, 110 Euro’dan çift kişilik oda, merkezi bir konumda, altstadthotel-am-theater.de; “Hotel Zum Postkutscher”, popüler bir restorana sahip saygıdeğer ev, 80 Euro’dan başlayan çift kişilik odalar, zum-postkutscher.de.
Bilgi: Cottbus Turizm Ofisi, cottbus-tourismus.de
Uç: Cottbus’un eteklerinde, efsanevi peyzaj mimarı Prince Pückler (pueckler-museum.de/park-schloss/der-branitzer-park/) tarafından tasarlanan, ustalıkla düzenlenmiş Branitzer Parkı bulunur.
Geziye katılım Lindner Hotel ve Cottbus Turizm Ofisi tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımızı axelspringer.com/de/Werte/downloads adresinde bulabilirsiniz.
Bu zaten şu adla belirtilmiştir: Cottbuser Ostsee. Aynı adı taşıyan deniz ve su basmış gölün doğudaki konumu üzerine bir kelime oyunudur. Hiç şüphe yok ki bir gün turistik bir cazibe merkezi haline gelecek.
2015 gibi yakın bir tarihte, ziyaretçiler, çok fazla savrulan toprak ve uçan tohumlarının buranın inmek için yanlış yer olduğunu anlayamadığı birkaç ağaçla 12 mil karelik parçalanmış bir çorak araziye baktılar. Bu esnada fidanların uçlarının çok üzerinde sular kaplar.
Kaynak: İnfografik DÜNYA
Spree’den geliyor; nehir suyu filtrelenir. Su sporları meraklıları ve balıkçılar için mükemmel temiz su. Ve Spree, nehrin her iki tarafında gelişmiş patikalarla kaplı olduğundan, bisikletçiler ve yürüyüşçüler de paralarının karşılığını alıyor. Bozulmamış doğanın, tahsisli bahçelerin ve Sorb köylerinin dönüşümlü olduğu yumuşak bir manzara yaşayacaksınız.
Büyüyen Baltık Denizi üzerindeki gözlem kulesinden görünüm
Turistler, 34 metre yüksekliğindeki Merzdorf gözetleme kulesinden iyi bir genel bakış elde ediyor; Tırmanılacak 173 basamak var, tepede her geçen gün daha da büyüyen gölün engelsiz çepeçevre manzarası var. Gölün diğer tarafında, 34 yıl boyunca Cottbus ve çevresi üzerinde buhar bulutlarının sürüklendiği Jänschwalde linyit yakıtlı elektrik santralinin kuleleri var. Burada doğadan çıkarılan linyit kütlelerinin anıtları.
ayrıca oku
O zamanlar, SED eyaletine elektrik sağlamak için Lusatia’da on binlerce kömür madeni işçisi çalıştı; ne de olsa Doğu Almanya’nın enerji ihtiyacının üçte ikisi Cottbus bölgesinden gelen linyitle karşılanıyordu. Bugün, dünyanın derin oyulmuş katmanlarına dair hiçbir şey görülemez. Doğa merhametle her şeyi büyüttü.
173 basamak çıktıktan sonra Merzdorf gözetleme kulesi sizi çepeçevre güzel bir manzara ile ödüllendiriyor
Kaynak: resim ittifakı / Andreas Franke
Öte yandan, siyasi olarak, Cottbus hâlâ geçmişe katlanmakta zorlanıyor çünkü AfD, hâlâ geçmişin hayalini kuran ve yenileyici bir gelecek için pek bir anlamı olmayan eski madenci müşterilerini çekmeye çalışıyor. Berlin’deki trafik ışığı koalisyonu.
2022’de örneğin belediye başkanlığı seçimlerinde demokrat partiler ile sağcı popülist AfD arasında bile bir çıkmaza girildi; ilk oylama açık kaldı, yalnızca ikinci oylamada sağduyu galip geldi ve AfD gölgede kaldı. Baltık Denizi planlaması için de büyük bir şans, çünkü Cottbus sakinlerinin çoğu bu sıra dışı su kütlesini dört gözle bekliyor.
Cottbus çekici bir şehir oldu
Cottbus, geleceğin teknolojileri şehri olmak istiyor. Ne de olsa, belediye AB fonlarından 50 milyon avro fon aldı. Cottbus ters yüz ediliyor, gelecek açıklık ve ziyaretçilerin neşesi anlamına geliyor. Nostaljik madencilerin aileleri bile artık oyun oynuyor – çocukları zaten, yükselen şehirleri için en modern teknolojiyi savunuyorlar. 1989’da yeniden birleşmeden sonra 30.000 Cottbus sakini şehri terk etti, ancak çoğu geri döndü ve nüfus şimdi yeniden 100.000 civarında.
15 Şubat 2023’te çekilen fotoğrafta göldeki ölü ağaçların tepeleri görülüyor.
Kaynak: resim ittifakı / Andreas Franke
Duvarın yıkılmasından sonraki yıllarda şehre birçok uzman getirildi, etrafa baktılar, dev deliğe baktılar ve şehri hayal kırıklığına uğratarak terk ettiler. Bunların arasında Cottbus’ta doğan ve sosyalizm altında büyüyen Christin Hoffmann da vardı. Genç bir kadın olarak, şu slogana göre mide bulandırıcı havadan kaçmak istedi: Bir daha asla Cottbus. Ancak işler farklı gelişti, yıllar sonra doktorası olan çevre ekonomisti kocasıyla birlikte ailenin bağrına geri döndü; Cottbus tamamen değiştiği için pişman olmadığı bir karar olduğunu söylüyor: “Burası harika.”
Christin Hoffmann, restore edilmiş manzaraya ve Baltık Denizi’ne ilgi duyan tek bilim insanı değil. Birçok öğrenci ve doktor adayı çok uzaklardan geliyor, Cottbus Üniversitesi’nde Lausitz Bilim Parkı’nı kurdular. Yeşil hidrojen teknolojilerini, enerji depolamayı, sürdürülebilir döngüsel ekonomiyi ve iklim nötr taşımacılığı araştırıyorlar.
Gelecekteki Baltık Denizi’nde yüzen bir fotovoltaik sistem için devasa şantiyenin görünümü
Kaynak: resim ittifakı/dpa/Patrick Pleul
Cottbus ve çevresine güneş enerjisi sağlayacak göl üzerinde yüzen bir fotovoltaik sistem planlanıyor. Su basmış linyit açık ocak madeni gölün ortasında yaklaşık 2.70 metre derinlikte olacak ve sadece kenarlarda daha derin olacaktır. Alışılmadık topografyanın nedeni: Sığ su daha hızlı ısınır – elektrik üretmek için kullanılabilecek ısı. Bilim adamları fikirlerine o kadar ikna oldular ki, Baltık Denizi’nin bir gün Almanya’nın en büyük ısı pompası olacağı ifadesine kapıldılar.
Turistik bir cazibe merkezi olarak göl
Gölün turistik kullanımına yönelik planlama da büyüleyici. 4000 kişilik evler ile Seevorstadt olarak adlandırılan bir şehir limanına sahip bir liman bölgesi planlanmıştır. Otel endüstrisi hızlanıyor, gastronomi en iyi yerler için itişip kakışıyor ve konut endüstrisi komisyoncu kalabalığını kendine çekiyor.
Küçük bir ahşap gemi sembolik olarak eski linyit açık ocak madeni Cottbus-Nord’un kenarında duruyor.
Kaynak: resim ittifakı / Andreas Franke
Baltık Denizi halihazırda 26 kilometrelik dairesel bir rota ile çevrelenmiştir ve yürüyüşçüler, sürücüler ve bisikletçiler için bir deniz ekseni de planlanmıştır; Bu kısım 2026 yılında tamamlanacak. Dört yıl sonra, Baltık Denizi yüzme ve dalış için serbest bırakılacak.
ayrıca oku
Çünkü plana göre 2030 yılına kadar Baltık Denizi tamamen dolacak. Bu durumda suya yalnızca kano ve elektrikli teknelerin girmesine izin verilmelidir. 2030 yılına kadar bir ICE bağlantısının olacağı da artık açık; 40 dakika içinde Berlin veya Dresden’den Cottbus’a gideceksiniz.
Yürüyüş yaparken, bölgedeki değişiklik belirginleşir
Ancak sadece Cottbus çevresindeki endüstriyel çorak arazi değil, aynı zamanda İkinci Dünya Savaşı’nın bombalanmasından sonra prefabrik binaların hakim olduğu şehrin kendisi de kademeli olarak iyileştiriliyor. Lausitz-City’deki en yüksek kule olan kaslı Spremberger Turm, 13. yüzyıldan kalma müstahkem bir kuledir. Cottbus halkının ona verdiği adla “şişman olan”, yerel halk ve yeni gelenler arasında popüler olan çatı kulesinden loft daireli yenilenmiş evlerin panoramik bir manzarasını sunuyor.
Cottbus halkı, Altmarkt’ta muhterem “Stuben”in önünde oturup şehirlerindeki değişiklikler hakkında sohbet etmeyi tercih ediyor. Her yer, 18. yüzyıldan kalma barok şehir evleri ve klasik saçak evlerinden oluşan etkileyici bir topluluktur. Burası aynı zamanda 1568’de açılan aslan eczanesinin Goethe’nin zehir odası olduğu yerdir. Çeşitli uyuşturucuları ve cinsel güçlendiricileri denemek için seyahatlerinde onu ziyaret etti.
Cottbus’taki Altmarkt, 18. yüzyıldan kalma barok şehir evleri ve klasik saçaklı evlerle çevrilidir.
Kaynak: Getty Images/imageBROKER RF/imageBROKER/Michael Nitzschke
Goethe’nin geleneksel Cottbus Baumkuchen’i de tatıp tatmadığı “Groch & Erben” fabrikasında doğrulanamıyor. Bu düşünülebilir, çünkü Maria Groch 1819’da işi kurduğunda akıllı ve kendine özgü bir kurucuydu ve dolayısıyla tamamen şairin zevkine göre.
Öyle tuhaflıklar ki, posta arabası görevlisi kılığında şehir rehberi, sur kalıntıları ve ortaçağ manastırları önünde anlatmaktan hoşlanıyor. Cottbus 1156’da bir belgede kuruldu, bu yüzden epeyce anekdot var. Seyircinin dikkatini canlı tutmak için posta arabası görevlisi zaman zaman yüksek sesle trompet çalar.
ayrıca oku
Almanya üzerinden dünya turu
Bu arada, Spree’nin suları yorulmadan Baltık Denizi’ni sular altında bırakıyor. Ziyaretçiler, on kilometrelik dairesel bir yürüyüş parkurunda ülkenin ve şehrin şimdiden nasıl değiştiğini deneyimleyebilir; Kısmen doğrudan göl boyunca uzanır ve Spreewehrmühle’yi geçerek şehir merkezine geri döner.
Muhtemelen bu ülkede daha iyiye doğru bu kadar kökten değişen başka bir şehir yoktur. Dresden, Leipzig ve Rostock hızla tekrar yükselmeyi başardı, Cottbus ekibi uzun süre beklemek zorunda kaldı. Ama şehri şimdi çok daha güzel.
İpuçları ve bilgiler:
Ulaşım: Berlin ve Dresden’den trenle Cottbus’a bir buçuk ila iki saat içinde. Baltık Denizi’ne arabayla Peitz yönünde B 169 üzerinden ulaşılabilir, ardından Merzdorf gözetleme kulesine giden işaretleri takip edin. Otopark ve piknik alanları mevcuttur.
Konaklama: Cottbus’taki en iyi otel “Lindner Congress Hotel Cottbus”, 150 Euro’dan başlayan çift kişilik odalar, lindnerhotels.com; “Altstadthotel Am Theatre”, 110 Euro’dan çift kişilik oda, merkezi bir konumda, altstadthotel-am-theater.de; “Hotel Zum Postkutscher”, popüler bir restorana sahip saygıdeğer ev, 80 Euro’dan başlayan çift kişilik odalar, zum-postkutscher.de.
Bilgi: Cottbus Turizm Ofisi, cottbus-tourismus.de
Uç: Cottbus’un eteklerinde, efsanevi peyzaj mimarı Prince Pückler (pueckler-museum.de/park-schloss/der-branitzer-park/) tarafından tasarlanan, ustalıkla düzenlenmiş Branitzer Parkı bulunur.
Geziye katılım Lindner Hotel ve Cottbus Turizm Ofisi tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımızı axelspringer.com/de/Werte/downloads adresinde bulabilirsiniz.