eÇarpıcı kaya kapısı “Azure Window” (Maltaca: Tieqa Żerqa, Almanca: Mavi Pencere) 2017'de fırtınaya kurban gittiğinde sağır edici bir çarpışma olmuş olmalı. Gozo'nun kara kütlelerinin eski kıta Gondwana'dan ayrılıp Sicilya'nın 97 kilometre uzağında durma noktasına gelmesi milyonlarca yıl aldı. Daha sonra sürekli dalgalanan denizin taş kemerin oluşması için birkaç bin yıla ihtiyacı vardı. Gozo'nun dönüm noktasının çökmesi tarihte göz açıp kapayıncaya kadar geçti.
Neyse ki bu durum turizmi etkilemedi. Çünkü Gozo'nun “sadece” bir taş kemerden daha fazlasını sunabileceği var. Malta'nın küçük ada kardeşi özellikle aktif tatilciler arasında popülerdir; özellikle arazinin büyüleyici güzelliği nedeniyle bisiklete binme ve yüzmenin birleşimi özellikle popülerdir.
Bisikletçiler dik kayalıklar ve ıssız koylar arasında paralarının karşılığını alıyor. Görülecek yerler ve koylar sayısız uygun döngü halinde güzelce sıralanmıştır. Düz geçişler neredeyse yok ama isterseniz elektrikli bisiklet kiralayabilirsiniz. Genel olarak Gozo, ana adaya göre daha kırsal bir bölgedir ve önemli ölçüde daha az araba trafiğine sahiptir.
Gharb barok kilisesiyle göz dolduruyor
İlk etap için start sinyali Gozo'nun başkenti Victoria'dan geliyor. Gozitanlar başkentlerini genellikle eski Arapça isimle çağırırlar: Rabat. Rabat'tan eski “Azure Penceresi”nin yıkıntılarına doğru iniş, muhteşem bir manzaradır. Daha sonra restore edilen Haçlı kalesi Dwejra Kulesi'nin müzeye dönüştürülen terasında taş manzaranın muhteşem panoramik manzarası var.
Kaynak: İnfografik WELT
Bisiklet turu Marsalforn üzerinden San Lawrenz'e ve yavaş yavaş tırmanarak Gharb'a doğru devam ediyor. Bisikletçiler için mutlak bir vurgudur. Gharb'daki kilise meydanında, yerel kumtaşından inşa edilmiş muhteşem barok kilisenin görüntüsü çok etkileyicidir. Önünde Norman döneminden kalma anıtsal bir taş haç ve parlak kırmızı bir Londra telefon kulübesi var. Kilise meydanı, Malta'nın birçok kültürden etkilenen olaylı tarihini sadece birkaç metrekarede simgelemektedir.
ayrıca oku
Aziz Yuhanna Tarikatı'nın kurucuları Haçlılar, her iki adada da arkalarında muhteşem kutsal yapılar bıraktılar. Pek çok sokak adı hâlâ 870 ile 1090 arasındaki önceki Arap dönemini anımsatıyor. Ve Britanya dönemi için – 1800'de Lord Nelson Malta'yı işgal etmişti – kırmızı telefon kulübeleri orada.
Gharb'daki kilise meydanındaki kırmızı telefon kulübesi İngiliz sömürge yönetimini hatırlatıyor
Kaynak: Norbert Eisele-Hein
İngiliz sömürge yönetimi her iki dünya savaşında da 1964'e kadar devam etti. Bu aynı zamanda ana ada olan Malta ve Gozo'daki her adalının neden akıcı İngilizce konuştuğunu da açıklıyor.
Hatıra olarak çantalarda tuz
Bisiklet turu devam ediyor. Gharb'ın hemen ardından asfaltın kalitesi örnek niteliğinden kabaya doğru değişiyor – geniş lastikli bir bisiklete sahip olanlara tavsiye edilir. Sarnıç ve karaçalıların sıralandığı sahile doğru iniş oldukça dikkat gerektiriyor. Aşınmış kireçtaşı yolları, bisikletçileri daha küçük, ekili arazilerden oluşan karmakarışık bir bölgeden geçirmeye yönlendirir. Yol sebze tarlalarının, zeytin ağaçlarının ve kaktüslerin arasından geçerek Wied-al-Mielah'taki (Maltaca: Tieqa tal-Wied il-Mielaħ) dik uçurum kenarına ulaşır.
Turun öne çıkanlarından biri Wied-al-Mielah'taki kaya kapısının üzerinde bisiklete binmek
Kaynak: Norbert Eisele-Hein
Orada 50 metre yüksekliğindeki kaya kapısı suyun içinde sabit duruyor. “Kapı dağcılar arasında son derece popüler. Dietmar Treptow, ne kadar devasa görünse de, umarım birkaç bin yıl dayanır ve 'Mavi Pencere' gibi çökmez” diyor. Adanın tüm rotalarını bilen Alman göçmen, tırmanma ve yürüyüş rehberleri yazıyor.
Treptow, Qbajjar ve Xwejni Körfezi arasındaki sözde tuz tavalarına gitmeyi öneriyor. Düzensiz dama tahtası şeklinde düzenlenen havuzların tarihi Roma dönemine kadar uzanıyor; yaklaşık 300 tanesi halen kullanılıyor. Havzaları kayadan oymak inanılmaz derecede yorucu bir iş olsa gerek.
Yaklaşık bir el genişliğinde tuzlu su ile dolu olan havuzların parlak yüzeyine tüylü bulutlar yansıyor. Su buharlaşınca kalan deniz tuzu alınıp küçük bez torbalara konularak hatıra olarak satışa sunuluyor.
Qbajjar ile Xwejni Körfezi arasındaki tuz tavalarının tarihi Roma dönemine kadar uzanıyor ve yaklaşık 300 tanesi hala faaliyette.
Kaynak: Getty Images/Marius Roman
Peki oradaki rota? Bisikletçiler için bir başka ilgi çekici nokta; sert kumlardan oluşan dalgalı eğim, eşsiz bir manzaranın ortasında harika bir sürüş keyfi sunuyor. Körfezin sonunda, Marsalforn varış noktasına kısa bir süre kala, anıtsal beyaz kayalar denize doğru yükseliyor. Yolun hemen üzerinde, rüzgârdan korunan kayalık bir nişte pizza ve bira satan bir büfe var; Sallanan sandalyelere rağmen burası, bu zorlu aşamadan sonra dinlenmek için mükemmel bir yer.
Gozo'dan Lourdes'e bisikletle ulaşım
İkinci tur da Rabat'ta başlıyor. Genel olarak St. George Bazilikası, iki opera binası, kalesi, savunma duvarları ve haftalık pazarıyla şehir mükemmel bir başlangıç noktasıdır. Bisikletçiler bir sonraki piknikleri için dolambaçlı sokaklarda taze ekmek, keçi peyniri, salam ve şarap stoklayabilecekleri yeterli sayıda mağaza bulacaklar.
Şimdi cömertçe restore edilmiş bir su kemeri boyunca mükemmel asfalt üzerinde batıya doğru ilerliyoruz. Hedef, Gharb'a çok da uzak olmayan ta' Pinu hac kilisesidir. Gozitanlı çiftçi Karmni Grima'nın 1883 yılında Meryem Ana'nın sesini burada duymasından beri burası bir bakıma Gozo'nun Lourdes'i. Hayaletin haberi hızla yayıldı ve buna, alanda sergilenen koltuk değnekleri ve alçı korselerden de anlaşılacağı üzere, mucizevi iyileşmeler eşlik etti.
Ta' Pinu hac kilisesinin bulunduğu yerde, bir çiftçinin karısının 1883'te Meryem'in sesini duyduğu söyleniyor
Kaynak: Getty Images/Kelly Cheng
Meryem Ana'nın ortaya çıkışının papa tarafından onaylanmasının ardından, muhteşem hac kilisesinin inşaatı 1920'de başladı; 31 Ağustos 1932'de kutsandı ve Papa XI. Pius tarafından onaylandı. Ta' Pinu Bazilikası'na yükseldi.
Unesco Dünya Mirası Alanı'nda meditasyon
Sadece bisikletle mümkün olan başka bir dolambaçlı yol, Rabat'ın kuzeyinden bereketli yüksek bir vadiden Xaghra'ya kadar uzanıyor. Adanın en eski yerleşim yerlerinden biridir. Ggantija'nın Neolitik arkeolojik alanı gerçekten devasa bir şey sunuyor.
6.000 yılı aşkın bir süre önce, Büyük Taş Kültürü'nün mimarları, anıtsal tapınaklarını inşa etmek için ağırlığı 50 tona kadar olan taşları hareket ettirdiler. Etkileyici ibadet yeri UNESCO Dünya Mirası Listesi'nde yer alıyor ve adeta meditasyon yapan bir yer.
Ggantija arkeolojik alanının tapınakları 1980'den beri UNESCO Dünya Mirası Alanıdır.
Kaynak: Picture Alliance/imageBROKER/F. kesici
Buradan Ramla Körfezi'nin batı yakasındaki bir mağara olan Calypso Mağarası (Maltaca: L-Għar ta' Calisso) çok uzak değildir. İddiaya göre burası, Odysseia'da adı geçen, efsanevi Ogygia adasındaki mağaradır; burada peri Calypso, tanrıların emriyle yoluna devam etmesine izin vermek zorunda kalmadan önce, gemisi kazaya uğrayan Odysseus'u yedi yıl boyunca esir tutmuştur.
ayrıca oku
Ogygia sıklıkla Gozo ile özdeşleştirilir. Ancak Yunan Gavdos, Hırvat Mljet ve İtalyan Pantelleria gibi diğer adalar da perinin ikamet yeri olduğunu iddia ediyor. Ne olursa olsun, Gozo'daki mağara kesinlikle efsanevidir.
Gozo'nun Calypsos Mağarası'ndan bisikletçiler Ramla Körfezi'nin kumlu plajını şimdiden görebilirler. Orada nihayet bisiklet kıyafetlerinizi çıkarabilir ve suya atlayabilirsiniz. Buranın güzelliği göz önüne alındığında insan Odysseus'un neden buradan ayrılmak istediğini merak ediyor.
İpuçları ve bilgiler:
Oraya varmak: Condor, Lufthansa veya Ryanair gibi birçok Alman havaalanından haftada birkaç kez Malta'ya yaklaşık üç saat içinde. Malta'nın feribot limanı Cirkewwa'dan arabayla feribotla yaklaşık 30 dakikada Gozo'nun feribot limanı Mgarr'a, gozochannel.com.
Gozo'da bisiklet ve bisiklet kiralama: Visitmalta.com/en/cycling; gosomgarrtouristservice.com/e-bikes/; gozo.de/tallinja-e-bikes-zur-miete-jetzt-auch-in-gozo/
Daha fazla bilgi: Visitmalta.com/en/; gozo.com'u ziyaret edin
Geziye katılım Visit Malta tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımıza go2.as/unabhaengigkeit adresinden ulaşılabilir.
Neyse ki bu durum turizmi etkilemedi. Çünkü Gozo'nun “sadece” bir taş kemerden daha fazlasını sunabileceği var. Malta'nın küçük ada kardeşi özellikle aktif tatilciler arasında popülerdir; özellikle arazinin büyüleyici güzelliği nedeniyle bisiklete binme ve yüzmenin birleşimi özellikle popülerdir.
Bisikletçiler dik kayalıklar ve ıssız koylar arasında paralarının karşılığını alıyor. Görülecek yerler ve koylar sayısız uygun döngü halinde güzelce sıralanmıştır. Düz geçişler neredeyse yok ama isterseniz elektrikli bisiklet kiralayabilirsiniz. Genel olarak Gozo, ana adaya göre daha kırsal bir bölgedir ve önemli ölçüde daha az araba trafiğine sahiptir.
Gharb barok kilisesiyle göz dolduruyor
İlk etap için start sinyali Gozo'nun başkenti Victoria'dan geliyor. Gozitanlar başkentlerini genellikle eski Arapça isimle çağırırlar: Rabat. Rabat'tan eski “Azure Penceresi”nin yıkıntılarına doğru iniş, muhteşem bir manzaradır. Daha sonra restore edilen Haçlı kalesi Dwejra Kulesi'nin müzeye dönüştürülen terasında taş manzaranın muhteşem panoramik manzarası var.
Kaynak: İnfografik WELT
Bisiklet turu Marsalforn üzerinden San Lawrenz'e ve yavaş yavaş tırmanarak Gharb'a doğru devam ediyor. Bisikletçiler için mutlak bir vurgudur. Gharb'daki kilise meydanında, yerel kumtaşından inşa edilmiş muhteşem barok kilisenin görüntüsü çok etkileyicidir. Önünde Norman döneminden kalma anıtsal bir taş haç ve parlak kırmızı bir Londra telefon kulübesi var. Kilise meydanı, Malta'nın birçok kültürden etkilenen olaylı tarihini sadece birkaç metrekarede simgelemektedir.
ayrıca oku
Aziz Yuhanna Tarikatı'nın kurucuları Haçlılar, her iki adada da arkalarında muhteşem kutsal yapılar bıraktılar. Pek çok sokak adı hâlâ 870 ile 1090 arasındaki önceki Arap dönemini anımsatıyor. Ve Britanya dönemi için – 1800'de Lord Nelson Malta'yı işgal etmişti – kırmızı telefon kulübeleri orada.
Gharb'daki kilise meydanındaki kırmızı telefon kulübesi İngiliz sömürge yönetimini hatırlatıyor
Kaynak: Norbert Eisele-Hein
İngiliz sömürge yönetimi her iki dünya savaşında da 1964'e kadar devam etti. Bu aynı zamanda ana ada olan Malta ve Gozo'daki her adalının neden akıcı İngilizce konuştuğunu da açıklıyor.
Hatıra olarak çantalarda tuz
Bisiklet turu devam ediyor. Gharb'ın hemen ardından asfaltın kalitesi örnek niteliğinden kabaya doğru değişiyor – geniş lastikli bir bisiklete sahip olanlara tavsiye edilir. Sarnıç ve karaçalıların sıralandığı sahile doğru iniş oldukça dikkat gerektiriyor. Aşınmış kireçtaşı yolları, bisikletçileri daha küçük, ekili arazilerden oluşan karmakarışık bir bölgeden geçirmeye yönlendirir. Yol sebze tarlalarının, zeytin ağaçlarının ve kaktüslerin arasından geçerek Wied-al-Mielah'taki (Maltaca: Tieqa tal-Wied il-Mielaħ) dik uçurum kenarına ulaşır.
Turun öne çıkanlarından biri Wied-al-Mielah'taki kaya kapısının üzerinde bisiklete binmek
Kaynak: Norbert Eisele-Hein
Orada 50 metre yüksekliğindeki kaya kapısı suyun içinde sabit duruyor. “Kapı dağcılar arasında son derece popüler. Dietmar Treptow, ne kadar devasa görünse de, umarım birkaç bin yıl dayanır ve 'Mavi Pencere' gibi çökmez” diyor. Adanın tüm rotalarını bilen Alman göçmen, tırmanma ve yürüyüş rehberleri yazıyor.
Treptow, Qbajjar ve Xwejni Körfezi arasındaki sözde tuz tavalarına gitmeyi öneriyor. Düzensiz dama tahtası şeklinde düzenlenen havuzların tarihi Roma dönemine kadar uzanıyor; yaklaşık 300 tanesi halen kullanılıyor. Havzaları kayadan oymak inanılmaz derecede yorucu bir iş olsa gerek.
Yaklaşık bir el genişliğinde tuzlu su ile dolu olan havuzların parlak yüzeyine tüylü bulutlar yansıyor. Su buharlaşınca kalan deniz tuzu alınıp küçük bez torbalara konularak hatıra olarak satışa sunuluyor.
Qbajjar ile Xwejni Körfezi arasındaki tuz tavalarının tarihi Roma dönemine kadar uzanıyor ve yaklaşık 300 tanesi hala faaliyette.
Kaynak: Getty Images/Marius Roman
Peki oradaki rota? Bisikletçiler için bir başka ilgi çekici nokta; sert kumlardan oluşan dalgalı eğim, eşsiz bir manzaranın ortasında harika bir sürüş keyfi sunuyor. Körfezin sonunda, Marsalforn varış noktasına kısa bir süre kala, anıtsal beyaz kayalar denize doğru yükseliyor. Yolun hemen üzerinde, rüzgârdan korunan kayalık bir nişte pizza ve bira satan bir büfe var; Sallanan sandalyelere rağmen burası, bu zorlu aşamadan sonra dinlenmek için mükemmel bir yer.
Gozo'dan Lourdes'e bisikletle ulaşım
İkinci tur da Rabat'ta başlıyor. Genel olarak St. George Bazilikası, iki opera binası, kalesi, savunma duvarları ve haftalık pazarıyla şehir mükemmel bir başlangıç noktasıdır. Bisikletçiler bir sonraki piknikleri için dolambaçlı sokaklarda taze ekmek, keçi peyniri, salam ve şarap stoklayabilecekleri yeterli sayıda mağaza bulacaklar.
Şimdi cömertçe restore edilmiş bir su kemeri boyunca mükemmel asfalt üzerinde batıya doğru ilerliyoruz. Hedef, Gharb'a çok da uzak olmayan ta' Pinu hac kilisesidir. Gozitanlı çiftçi Karmni Grima'nın 1883 yılında Meryem Ana'nın sesini burada duymasından beri burası bir bakıma Gozo'nun Lourdes'i. Hayaletin haberi hızla yayıldı ve buna, alanda sergilenen koltuk değnekleri ve alçı korselerden de anlaşılacağı üzere, mucizevi iyileşmeler eşlik etti.
Ta' Pinu hac kilisesinin bulunduğu yerde, bir çiftçinin karısının 1883'te Meryem'in sesini duyduğu söyleniyor
Kaynak: Getty Images/Kelly Cheng
Meryem Ana'nın ortaya çıkışının papa tarafından onaylanmasının ardından, muhteşem hac kilisesinin inşaatı 1920'de başladı; 31 Ağustos 1932'de kutsandı ve Papa XI. Pius tarafından onaylandı. Ta' Pinu Bazilikası'na yükseldi.
Unesco Dünya Mirası Alanı'nda meditasyon
Sadece bisikletle mümkün olan başka bir dolambaçlı yol, Rabat'ın kuzeyinden bereketli yüksek bir vadiden Xaghra'ya kadar uzanıyor. Adanın en eski yerleşim yerlerinden biridir. Ggantija'nın Neolitik arkeolojik alanı gerçekten devasa bir şey sunuyor.
6.000 yılı aşkın bir süre önce, Büyük Taş Kültürü'nün mimarları, anıtsal tapınaklarını inşa etmek için ağırlığı 50 tona kadar olan taşları hareket ettirdiler. Etkileyici ibadet yeri UNESCO Dünya Mirası Listesi'nde yer alıyor ve adeta meditasyon yapan bir yer.
Ggantija arkeolojik alanının tapınakları 1980'den beri UNESCO Dünya Mirası Alanıdır.
Kaynak: Picture Alliance/imageBROKER/F. kesici
Buradan Ramla Körfezi'nin batı yakasındaki bir mağara olan Calypso Mağarası (Maltaca: L-Għar ta' Calisso) çok uzak değildir. İddiaya göre burası, Odysseia'da adı geçen, efsanevi Ogygia adasındaki mağaradır; burada peri Calypso, tanrıların emriyle yoluna devam etmesine izin vermek zorunda kalmadan önce, gemisi kazaya uğrayan Odysseus'u yedi yıl boyunca esir tutmuştur.
ayrıca oku
Ogygia sıklıkla Gozo ile özdeşleştirilir. Ancak Yunan Gavdos, Hırvat Mljet ve İtalyan Pantelleria gibi diğer adalar da perinin ikamet yeri olduğunu iddia ediyor. Ne olursa olsun, Gozo'daki mağara kesinlikle efsanevidir.
Gozo'nun Calypsos Mağarası'ndan bisikletçiler Ramla Körfezi'nin kumlu plajını şimdiden görebilirler. Orada nihayet bisiklet kıyafetlerinizi çıkarabilir ve suya atlayabilirsiniz. Buranın güzelliği göz önüne alındığında insan Odysseus'un neden buradan ayrılmak istediğini merak ediyor.
İpuçları ve bilgiler:
Oraya varmak: Condor, Lufthansa veya Ryanair gibi birçok Alman havaalanından haftada birkaç kez Malta'ya yaklaşık üç saat içinde. Malta'nın feribot limanı Cirkewwa'dan arabayla feribotla yaklaşık 30 dakikada Gozo'nun feribot limanı Mgarr'a, gozochannel.com.
Gozo'da bisiklet ve bisiklet kiralama: Visitmalta.com/en/cycling; gosomgarrtouristservice.com/e-bikes/; gozo.de/tallinja-e-bikes-zur-miete-jetzt-auch-in-gozo/
Daha fazla bilgi: Visitmalta.com/en/; gozo.com'u ziyaret edin
Geziye katılım Visit Malta tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımıza go2.as/unabhaengigkeit adresinden ulaşılabilir.