HMağara kaşifi Roberto Rojo ormanı iyi biliyor ancak şu anda Meksika’nın Yucatán Yarımadası’nda gördüklerinden hoşlanmıyor. Tatil beldesi Cancún’un güneyindeki ormanın içinden uzun, ormansız bir yol geçiyor. Binlerce büyük bina sütunu her 15 metrede bir zemine nüfuz ediyor. Yakında bir turist treni yağmur ormanlarından geçecek.
Üç buçuk yıl süren inşaatın ardından bin 554 kilometre uzunluğundaki “Tren Maya” demiryolu ağının ilk bölümünün hizmete açılması planlanıyor. Başkan Andrés Manuel López Obrador, “Maya Treni Güneydoğu’ya ekonomik ve sosyal kalkınma getirecek” sözünü veriyor. Trenin Yucatán Yarımadası boyunca milyonlarca turisti taşıması amaçlanıyor.
Ancak Rojo, Playa del Carmen yakınlarındaki tozlu inşaat alanında yalnızca yıkım görüyor. Biyolog ve aktivist, López Obrador’un mega projesinin ormanı kesip ekosisteme geri dönülemez zararlar verdiğini söylüyor. “Aşağıda bölgedeki tüm bitkilerin, hayvanların ve insanların bağlı olduğu yeraltı suları var.”
Kaynak: İnfografik WELT
Tren başlangıçta Meksika Körfezi’ndeki San Francisco de Campeche ile Karayipler’deki Cancún arasında çalışacak. Güzergah 473 kilometre uzunluğunda ve kısmen eski bir demiryolu hattı boyunca uzanıyor. Şubat ayının sonuna kadar, karstik ve yağmur ormanlarının içinden geçen en tartışmalı bölümler de dahil olmak üzere, beş eyalette 34 durakla tüm ağın tamamlanması bekleniyor.
Yalnızca Amazon yağmur ormanları daha büyüktür
Chemnitz yakınlarındaki Hainichen’den Elias Siebenborn on iki yıldır bölgede yaşıyor ve seyahat rehberi olarak çalışıyor. Boş zamanlarında “Tren Maya”nın etkilerini belgeliyor. Bir GPS cihazıyla kendini vahşi doğanın ortasına yerleştiriyor ve drone’unu yoğun bitki örtüsünün üzerinden demiryolu güzergahına uçuruyor. “Burada görebilirsiniz” diyor ve drone’un canlı görüntülerini gösteriyor: kilometrelerce uzunlukta bir yol, daha önce el değmemiş doğanın yemyeşil yeşili arasından geçiyor.
Yağmur ormanlarının içinden geçen, ormansızlaşan yolda çalışan ekskavatörler
Kaynak: dpa
Almanlar halihazırda Playa del Carmen ile Tulum arasındaki demiryolu hattı boyunca 121 küçük, orta ve büyük yer altı mağarasını belgeledi. “Kuşları fotoğraflamak için ormana giderdim” diyor. Ancak inşaat başladığında hasarı fark etmeye başladı. “Bunun bu kadar aşırı olabileceğini hiç hayal etmemiştim.” Yeraltı nehirleri mağara sisteminden denize kadar akıyor.
Alman Elias Siebenborn “Tren Maya” projesinin etkilerini belgeliyor
Kaynak: dpa
Meksika, Guatemala ve Belize’deki Selva Maya, Amazon’dan sonra Amerika kıtasındaki en büyük yağmur ormanı alanıdır. Burada Maya uygarlığı bir zamanlar Chichén Itzá gibi güçlü şehirler inşa etmişti. Turist treni çok sayıda harabe alanını saatte maksimum 160 kilometre hızla birbirine bağlayacak. Raylar aynı zamanda normal yolcu ve yük trenleri için de tasarlanmıştır.
Ordu tarafından yönetilen demiryolu hattının inşaatı
Manuel Andrew’un yüksek beklentileri var. 48 yaşındaki adam, Cancún’da gelecekteki tren istasyonunun yakınındaki bir otelde kapı görevlisi olarak çalışıyor. “Tren orada duracağı için unutulan topluluklar artık turizmden destek görecek” diyor. Yerel halk el sanatlarını doğrudan turistlere satabilecek veya otellerde çalışabilecek.
“Hareketin muhalifleri, insanların ilerlemesine yardımcı olmak için başka neler öneriyor? Yağmur ormanlarına zarar vermeden ekonomik fırsatlar yaratan başka bir proje bulurlarsa ben de katılacağım” diyor Manuel Andrew.
Sahil beldesi Playa del Carmen yakınlarında Maya treni inşaatı çalışmaları
Kaynak: dpa
Ordu tarafından yönetilen Maya Treni’nin maliyeti, inşaatın başlamasından bu yana üç katına çıkarak 500 milyar pesoya (27 milyar euro) ulaştı. Projeye Avrupalı şirketler de katılıyor. Deutsche Bahn’ın bir yan kuruluşu danışmanlık görevleriyle görevlendirildi. Silahlı kuvvetler ayrıca biri arkeolojik kalıntıların bulunduğu Calakmul Biyosfer Rezervi’nde olmak üzere altı otel inşa ediyor. Meksika’daki son jaguarlardan bazıları orada yaşıyor. Topluluk arazileri kamulaştırıldı veya satın alındı ve emlak işi patlama yaşıyor.
Meksika Devlet Başkanı López Obrador, dünyada başka hiçbir ülkenin bu kadar büyük bir demiryolu projesini bu kadar kısa sürede hayata geçirmediğini söylüyor. Cancún’daki Meksika Çevre Hukuku Merkezi’nden (CEMDA) Aarón Hernández, kendisini eleştirenlerin bu noktada onunla aynı fikirde olduğunu söylüyor: İnşaat çok hızlı, çok fazla doğaçlamayla ve zorunlu çevre koruma raporları olmadan yapıldı.
Cancún’daki gelecekteki merkez istasyon yapım aşamasında
Kaynak: dpa
Projeye yönelik şikayetlerin artması üzerine solcu milliyetçi devlet başkanı, Maya treninin durdurulamaması için ordunun kontrolündeki bir ulusal güvenlik meselesi olduğunu ilan etti. Proje aynı zamanda topluluklar içinde bölünmelere de yol açtı. İnsan hakları savunucuları da bölgenin militarizasyonunu eleştiriyor.
Meksika’dan ABD’ye yeni sınır
Ekonomik açıdan gelişen Yucatán eyaletinin başkenti Mérida’da güzel bir atmosfer var. Trenin ilk güzergahında yer alan kent, daha fazla turiste hazırlanıyor. Sokakların kaldırımları yenilenecek, evlerin cepheleri yeni boyanacak ve gastronomi koridoru inşa edilecek. Maya topluluklarının ve haciendaların bulunduğu eyalet, Meksika’nın en güvenli eyaleti olarak kabul ediliyor.
Yucatán Yarımadası zaten tatilciler arasında popüler ancak yeni demiryolu hattının daha da fazla turist çekmesi bekleniyor
Kaynak: dpa
Ancak kalkınma planları turizmle sınırlı değil. Vali Mauricio Vila’ya göre Yucatán, ekonomik anlamda Meksika’nın “ABD ile yeni sınırı” olmak istiyor. Mal ihracatı için Meksika Körfezi’ndeki bir liman genişletiliyor ve yeni sanayi parkları inşa ediliyor. Maya Treni demiryolu ağı, López Obrador hükümetinin başka bir projesi olan Pasifik ve Atlantik arasındaki endüstriyel Okyanuslararası Koridor ile bağlantılıdır.
Playa del Carmen’deki aktivist Roberto Rojo, Maya treninin doğal kaynaklar, insanlar ve onların kültürü pahasına uygulanan bir ekonomik planın parçası olduğunu söylüyor. “Bazıları turizmden geçimimizi sağladığımızı düşünüyor. Ama biz turistlerin ilgisini çeken doğadan yaşıyoruz. Doğayı görmezden gelirsek ne turizmimiz olur, ne doğamız olur, dolayısıyla gelirimiz olmaz.”
Tren Maya hakkında daha fazla bilgi: trenmaya.gob.mx (İspanyolca)
Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız
Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.
Üç buçuk yıl süren inşaatın ardından bin 554 kilometre uzunluğundaki “Tren Maya” demiryolu ağının ilk bölümünün hizmete açılması planlanıyor. Başkan Andrés Manuel López Obrador, “Maya Treni Güneydoğu’ya ekonomik ve sosyal kalkınma getirecek” sözünü veriyor. Trenin Yucatán Yarımadası boyunca milyonlarca turisti taşıması amaçlanıyor.
Ancak Rojo, Playa del Carmen yakınlarındaki tozlu inşaat alanında yalnızca yıkım görüyor. Biyolog ve aktivist, López Obrador’un mega projesinin ormanı kesip ekosisteme geri dönülemez zararlar verdiğini söylüyor. “Aşağıda bölgedeki tüm bitkilerin, hayvanların ve insanların bağlı olduğu yeraltı suları var.”
Kaynak: İnfografik WELT
Tren başlangıçta Meksika Körfezi’ndeki San Francisco de Campeche ile Karayipler’deki Cancún arasında çalışacak. Güzergah 473 kilometre uzunluğunda ve kısmen eski bir demiryolu hattı boyunca uzanıyor. Şubat ayının sonuna kadar, karstik ve yağmur ormanlarının içinden geçen en tartışmalı bölümler de dahil olmak üzere, beş eyalette 34 durakla tüm ağın tamamlanması bekleniyor.
Yalnızca Amazon yağmur ormanları daha büyüktür
Chemnitz yakınlarındaki Hainichen’den Elias Siebenborn on iki yıldır bölgede yaşıyor ve seyahat rehberi olarak çalışıyor. Boş zamanlarında “Tren Maya”nın etkilerini belgeliyor. Bir GPS cihazıyla kendini vahşi doğanın ortasına yerleştiriyor ve drone’unu yoğun bitki örtüsünün üzerinden demiryolu güzergahına uçuruyor. “Burada görebilirsiniz” diyor ve drone’un canlı görüntülerini gösteriyor: kilometrelerce uzunlukta bir yol, daha önce el değmemiş doğanın yemyeşil yeşili arasından geçiyor.
Yağmur ormanlarının içinden geçen, ormansızlaşan yolda çalışan ekskavatörler
Kaynak: dpa
Almanlar halihazırda Playa del Carmen ile Tulum arasındaki demiryolu hattı boyunca 121 küçük, orta ve büyük yer altı mağarasını belgeledi. “Kuşları fotoğraflamak için ormana giderdim” diyor. Ancak inşaat başladığında hasarı fark etmeye başladı. “Bunun bu kadar aşırı olabileceğini hiç hayal etmemiştim.” Yeraltı nehirleri mağara sisteminden denize kadar akıyor.
Alman Elias Siebenborn “Tren Maya” projesinin etkilerini belgeliyor
Kaynak: dpa
Meksika, Guatemala ve Belize’deki Selva Maya, Amazon’dan sonra Amerika kıtasındaki en büyük yağmur ormanı alanıdır. Burada Maya uygarlığı bir zamanlar Chichén Itzá gibi güçlü şehirler inşa etmişti. Turist treni çok sayıda harabe alanını saatte maksimum 160 kilometre hızla birbirine bağlayacak. Raylar aynı zamanda normal yolcu ve yük trenleri için de tasarlanmıştır.
Ordu tarafından yönetilen demiryolu hattının inşaatı
Manuel Andrew’un yüksek beklentileri var. 48 yaşındaki adam, Cancún’da gelecekteki tren istasyonunun yakınındaki bir otelde kapı görevlisi olarak çalışıyor. “Tren orada duracağı için unutulan topluluklar artık turizmden destek görecek” diyor. Yerel halk el sanatlarını doğrudan turistlere satabilecek veya otellerde çalışabilecek.
“Hareketin muhalifleri, insanların ilerlemesine yardımcı olmak için başka neler öneriyor? Yağmur ormanlarına zarar vermeden ekonomik fırsatlar yaratan başka bir proje bulurlarsa ben de katılacağım” diyor Manuel Andrew.
Sahil beldesi Playa del Carmen yakınlarında Maya treni inşaatı çalışmaları
Kaynak: dpa
Ordu tarafından yönetilen Maya Treni’nin maliyeti, inşaatın başlamasından bu yana üç katına çıkarak 500 milyar pesoya (27 milyar euro) ulaştı. Projeye Avrupalı şirketler de katılıyor. Deutsche Bahn’ın bir yan kuruluşu danışmanlık görevleriyle görevlendirildi. Silahlı kuvvetler ayrıca biri arkeolojik kalıntıların bulunduğu Calakmul Biyosfer Rezervi’nde olmak üzere altı otel inşa ediyor. Meksika’daki son jaguarlardan bazıları orada yaşıyor. Topluluk arazileri kamulaştırıldı veya satın alındı ve emlak işi patlama yaşıyor.
Meksika Devlet Başkanı López Obrador, dünyada başka hiçbir ülkenin bu kadar büyük bir demiryolu projesini bu kadar kısa sürede hayata geçirmediğini söylüyor. Cancún’daki Meksika Çevre Hukuku Merkezi’nden (CEMDA) Aarón Hernández, kendisini eleştirenlerin bu noktada onunla aynı fikirde olduğunu söylüyor: İnşaat çok hızlı, çok fazla doğaçlamayla ve zorunlu çevre koruma raporları olmadan yapıldı.
Cancún’daki gelecekteki merkez istasyon yapım aşamasında
Kaynak: dpa
Projeye yönelik şikayetlerin artması üzerine solcu milliyetçi devlet başkanı, Maya treninin durdurulamaması için ordunun kontrolündeki bir ulusal güvenlik meselesi olduğunu ilan etti. Proje aynı zamanda topluluklar içinde bölünmelere de yol açtı. İnsan hakları savunucuları da bölgenin militarizasyonunu eleştiriyor.
Meksika’dan ABD’ye yeni sınır
Ekonomik açıdan gelişen Yucatán eyaletinin başkenti Mérida’da güzel bir atmosfer var. Trenin ilk güzergahında yer alan kent, daha fazla turiste hazırlanıyor. Sokakların kaldırımları yenilenecek, evlerin cepheleri yeni boyanacak ve gastronomi koridoru inşa edilecek. Maya topluluklarının ve haciendaların bulunduğu eyalet, Meksika’nın en güvenli eyaleti olarak kabul ediliyor.
Yucatán Yarımadası zaten tatilciler arasında popüler ancak yeni demiryolu hattının daha da fazla turist çekmesi bekleniyor
Kaynak: dpa
Ancak kalkınma planları turizmle sınırlı değil. Vali Mauricio Vila’ya göre Yucatán, ekonomik anlamda Meksika’nın “ABD ile yeni sınırı” olmak istiyor. Mal ihracatı için Meksika Körfezi’ndeki bir liman genişletiliyor ve yeni sanayi parkları inşa ediliyor. Maya Treni demiryolu ağı, López Obrador hükümetinin başka bir projesi olan Pasifik ve Atlantik arasındaki endüstriyel Okyanuslararası Koridor ile bağlantılıdır.
Playa del Carmen’deki aktivist Roberto Rojo, Maya treninin doğal kaynaklar, insanlar ve onların kültürü pahasına uygulanan bir ekonomik planın parçası olduğunu söylüyor. “Bazıları turizmden geçimimizi sağladığımızı düşünüyor. Ama biz turistlerin ilgisini çeken doğadan yaşıyoruz. Doğayı görmezden gelirsek ne turizmimiz olur, ne doğamız olur, dolayısıyla gelirimiz olmaz.”
Tren Maya hakkında daha fazla bilgi: trenmaya.gob.mx (İspanyolca)
Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız
Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.