WELT podcast'lerimizi buradan dinleyebilirsiniz
Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları da bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesine ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.
CHinatown ve Küçük İtalya, New York'ta iyi biliniyor; hem yerli halk hem de turistler bu bölgeleri neredeyse herkes biliyor. Peki Küçük Almanya? Neredeyse bilinmiyor. 1830'lardan itibaren New York'a göç eden Almanlar (çoğu ekonomik mülteci olarak), Yeni Dünya'da kültürel farklılıklarını koruyan ilk göçmen grubunu oluşturdu: atış kulüpleri, kiliseler, gazeteler, bira fabrikaları, tavernalar ve sinagoglarla.
Evet paralel bir toplumdu; renkli, canlı ve kendine güvenen. Sadece Almancanın konuşulduğu sokaklar vardı; Sosis, spaetzle ve kırmızı lahanayla büyüyen çocuklar. 1840 civarında Hudson'da zaten 24.000 civarında Alman vardı; 1880'de bunlar nüfusun yaklaşık dörtte birini oluşturuyordu. Başka bir şekilde de ifade edebilirsiniz: New York'taki Almanlar, bugün Berlin'deki Türkler neyse, o da egemen alt kültürdü.
Diğer göçmen gruplarından dikkate değer bir noktada farklılaşıyorlardı: Almanlar herhangi bir mezhebe mensup değillerdi. Onları takip eden İrlandalılar kesinlikle Katolikti, İskandinavlar çoğunlukla Protestandı ve Ruslar neredeyse tamamen Ortodokstu. Ama Almanlar her türden şeydi: Katolikler, Protestanlar, Yahudiler. Kendilerini mezhebe göre değil, ülke takımlarına göre sıraladılar; Bavyeralılar diğer Bavyeralılara katıldı, Hesse Hesse'ye katıldı.
Bir şehir haritası Almanya'daki yerlere yönlendiriyor
Küçük Almanya Manhattan'ın güneydoğusunda yer alıyordu, merkezi Tompkins Square Park'tı. Alman Başkonsolosluğu'nun girişimiyle, güzelce hazırlanmış yeni bir şehir haritası artık bu bölgeyi ve arkasındaki tarihi bilinmezlikten kurtarıyor. İsviçreli çizgi roman sanatçısı Simon Kiener net bir taslakla toplam 29 turistik yeri sıraladı: Şehir haritası turisti bir tarihi binadan diğerine yönlendiriyor.
Liederkranz Club'dan Brooklyn Köprüsü'ne 29 durak: New York'taki Alman mirası son derece çeşitlidir
Kaynak: Simon Kiener
Tura 1 numaradan, eski Germania Bank binasından (Bowery ve Spring Street) başlayıp daha sonra kronolojik olarak yürüyüşe devam edebilirsiniz. Veya New York halk kütüphanesinin en eski şubesi olan Ottendorfer Kütüphanesi'nden (135-127 İkinci Cadde) başlayabilirsiniz.
Adını, önemli bir Alman göçmen grubuna mensup olan Oswald Ottendorfer'den alıyor: O, 1848'deki başarısız devrimin ardından siyasi zulümden kaçan, sözde Kırk Sekizli bir demokrattı. New York'ta, Almanca yayınlanan “New Yorker Staats-Zeitung”u şehrin üçüncü büyük günlük gazetesi yaptı ve 1886 civarında zirveye ulaştığında yaklaşık 60.000 kopya sattı.
Ottendorfer Kütüphanesi, New York halk kütüphanesinin en eski şubesidir.
Kaynak: Julian Voloj
İçerisi de oldukça güzel olan kütüphanenin hemen yanında üzerinde “Alman Dispanseri” yazan bir ev bulunmaktadır. Günümüzün dilinde dispanser, esrarı yasal olarak satın alabileceğiniz bir yerdir; O zamanlar fakirler için bir hastane olduğu anlaşıldı. Küçük Almanya, başından beri sosyal ihtiyaç sahipleriyle de ilgileniyordu.
Küçük Almanya'yı politik olarak harekete geçiren şeyin ne olduğuna dair bir fikir edinmek istiyorsanız, birkaç sokak daha ilerleyerek “Turn Verein”e (66-68 Doğu 4. Cadde) yürüyün. Belki burada jimnastik de yapılıyordu; Her şeyden önce sosyalistler burada buluşup yaklaşan dünya devrimi hakkında konuştular. Bu arada burada sadece Almanca değil, tiyatro da sahnelendi: Abraham Goldfaden'in Amerika topraklarında sahnelenen ilk Yidiş oyunu olan “Koldunya”nın prömiyeri 1882'de burada yapıldı. Ünlü anarşist Emma Goldman daha sonra burada konuştu.
Manhattan'ın bir cephesinde bu Almanca yazıtta “Birlik sizi güçlü kılar” yazıyor
Kaynak: Julian Voloj
Elbette New York'taki Almanların hepsi devrimci değildi. Çoğu zanaatkâr, fırıncı, bira imalatçısı, puro imalatçısı ve küçük insanlardı; 1848'in anısıyla şekillenen kalbi güvenilir bir şekilde sola doğru atıyordu. Bismarck'ın destekçileri burada yaşamama eğilimindeydi. Alman-Amerikan Tüfek Derneği'nin (12 St. Marks Place) cephesinde şöyle yazıyor: “Birlik güçtür”.
Çeşme neden New York'ta sona erdi?
Alman New Yorkluları anımsatan binaların hepsi Manhattan'ın güneydoğusunda değil. En büyük anıt zaten göz ardı edilemez: görkemli Brooklyn Köprüsü – memleketi Thüringen'deki Mühlhausen'deki Divi Blasii Kilisesi'nin Gotik kemerli pencerelerini köprü sütunlarına dahil eden Hegelci Johann August Roebling tarafından tasarlandı.
Brooklyn Köprüsü, memleketi Mühlhausen'deki Divi Blasii Kilisesi'nin Gotik pencerelerinden ilham alan Johann August Roebling tarafından tasarlandı.
Kaynak: Getty Images/© Marco Bottigelli
Yukarı Doğu Yakası'nda (6 Doğu 87. Cadde), halen Schubert ve Mendelssohn'un şarkılarının konserlerine ev sahipliği yapan Liederkranz Kulübü bulunmaktadır. Bronx'ta ise Heinrich Heine'nin anısına inşa edilen Loreley Çeşmesi'ni (Büyük Yolcu Salonu'ndaki Doğu 161. Cadde) bulabilirsiniz.
Bu çeşmenin aslında Düsseldorf'ta olması gerekiyordu ama Düsseldorf halkı şairi Yahudi olduğu için (vaftiz edilmiş olsa bile) affetmedi. Aralarında devrimci Carl Schurz'un da bulunduğu bir grup Alman-Amerikalı daha sonra Heine Memorial Association'ı kurdu ve çeşme 1899'da New York'ta kuruldu.
Bronx'taki Loreley Çeşmesi Heinrich Heine'i anımsatıyor
Kaynak: Picture Alliance/dpa/Christina Horsten
Schurz çok ilginç bir adamdı: 1848'de Baden'deki devrime katıldı, önce İsviçre'ye, sonra Büyük Britanya'ya kaçtı, Amerika Birleşik Devletleri'ne göç etti, Abraham Lincoln'ün çalışanı oldu, kölelikten nefret ediyordu, orduda general olarak görev yaptı. İç Savaş, Senatör ve son olarak İçişleri Bakanıydı; Bu görevde, Yerli Amerikalılara yönelik politikayı sivil otoritelere tabi kıldı.
2001'deki terör saldırısından önceki en büyük felaket
Bugün neden artık Küçük Almanya yok? Neden sadece “Schaller & Weber” (1654 İkinci Cadde) şarküterisi ve hemen yanında Alman klişelerinin sauerbraten ve Jägerschnitzel ile güvenilir bir şekilde servis edildiği “Heidelberg” (1648 İkinci Cadde) restoranı var?
Bunun cevabını Tompkins Square Park'ta bulabilirsiniz: Oradaki anıt çeşme, 11 Eylül 2001'deki terör saldırısından önce New York'u vuran en büyük felaketi temsil ediyor. 15 Haziran 1904'te çarklı vapur General Slocum, Doğu Nehri'nde bir geziye çıktı; Gemide Protestan bir Alman kilise topluluğu da vardı. Doğu Nehri'nin ortasında gemide yangın çıktı: O gün çoğu kadın ve çocuk olmak üzere 1000'den fazla kişi yandı, boğuldu ve boğuldu.
Çoğunluğu o gün çalışmak zorunda olan erkeklerden oluşan hayatta kalanlar bu anıya dayanamadı. Hayatta kalanların çoğu intihar etti ve diğerleri taşındı. Bu felaketin en azından iyi bir yanı vardı: Daha sonra yapılan denemeler, can yeleklerinin suya taş gibi battığını ve müfettişlere rüşvet verildiğini ortaya çıkardı. Bunun sonucunda New York'ta ilk kez zorunlu güvenlik rejimi getirildi. Elbette bu artık hayatta kalanlara yardımcı olmuyordu.
1917'de Birinci Dünya Savaşı sırasında ABD'de acımasız Alman karşıtı duygular ortaya çıktığında, Beethoven'ın notaları herkesin önünde yakıldı ve savaşın Alman muhalifleri sivil haklarını kaybetti, Küçük Almanya artık yoktu. Çoktan dört rüzgâra dağılmıştı. Çok daha sonra, bölgenin Yukarı Doğu Yakası'nda kasvetli bir ahireti vardı: Bir Amerikan Nazi örgütü olan Alman Bund, 1930'larda burada çok popülerdi ve 1939'da Madison Square Garden'da 20.000 katılımcının katıldığı, gamalı haç bayrakları dalgalanan bir toplantı düzenledi.
Canlı, renkli ve insan dostu olan orijinal Küçük Almanya'dan geriye yalnızca bir hatıra kaldı. Ve bu şehir haritası.
Kart, New York'taki Alman Başkonsolosluğu'nda (871 United Nations Plaza) ve Second Avenue'deki Ottendorfer Kütüphanesi ve Tompkins Square Park'taki Kütüphane gibi bazı New York halk kütüphanelerinde ücretsiz olarak mevcuttur.
Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız
Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları da bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesine ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.
Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları da bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesine ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.
CHinatown ve Küçük İtalya, New York'ta iyi biliniyor; hem yerli halk hem de turistler bu bölgeleri neredeyse herkes biliyor. Peki Küçük Almanya? Neredeyse bilinmiyor. 1830'lardan itibaren New York'a göç eden Almanlar (çoğu ekonomik mülteci olarak), Yeni Dünya'da kültürel farklılıklarını koruyan ilk göçmen grubunu oluşturdu: atış kulüpleri, kiliseler, gazeteler, bira fabrikaları, tavernalar ve sinagoglarla.
Evet paralel bir toplumdu; renkli, canlı ve kendine güvenen. Sadece Almancanın konuşulduğu sokaklar vardı; Sosis, spaetzle ve kırmızı lahanayla büyüyen çocuklar. 1840 civarında Hudson'da zaten 24.000 civarında Alman vardı; 1880'de bunlar nüfusun yaklaşık dörtte birini oluşturuyordu. Başka bir şekilde de ifade edebilirsiniz: New York'taki Almanlar, bugün Berlin'deki Türkler neyse, o da egemen alt kültürdü.
Diğer göçmen gruplarından dikkate değer bir noktada farklılaşıyorlardı: Almanlar herhangi bir mezhebe mensup değillerdi. Onları takip eden İrlandalılar kesinlikle Katolikti, İskandinavlar çoğunlukla Protestandı ve Ruslar neredeyse tamamen Ortodokstu. Ama Almanlar her türden şeydi: Katolikler, Protestanlar, Yahudiler. Kendilerini mezhebe göre değil, ülke takımlarına göre sıraladılar; Bavyeralılar diğer Bavyeralılara katıldı, Hesse Hesse'ye katıldı.
Bir şehir haritası Almanya'daki yerlere yönlendiriyor
Küçük Almanya Manhattan'ın güneydoğusunda yer alıyordu, merkezi Tompkins Square Park'tı. Alman Başkonsolosluğu'nun girişimiyle, güzelce hazırlanmış yeni bir şehir haritası artık bu bölgeyi ve arkasındaki tarihi bilinmezlikten kurtarıyor. İsviçreli çizgi roman sanatçısı Simon Kiener net bir taslakla toplam 29 turistik yeri sıraladı: Şehir haritası turisti bir tarihi binadan diğerine yönlendiriyor.
Liederkranz Club'dan Brooklyn Köprüsü'ne 29 durak: New York'taki Alman mirası son derece çeşitlidir
Kaynak: Simon Kiener
Tura 1 numaradan, eski Germania Bank binasından (Bowery ve Spring Street) başlayıp daha sonra kronolojik olarak yürüyüşe devam edebilirsiniz. Veya New York halk kütüphanesinin en eski şubesi olan Ottendorfer Kütüphanesi'nden (135-127 İkinci Cadde) başlayabilirsiniz.
Adını, önemli bir Alman göçmen grubuna mensup olan Oswald Ottendorfer'den alıyor: O, 1848'deki başarısız devrimin ardından siyasi zulümden kaçan, sözde Kırk Sekizli bir demokrattı. New York'ta, Almanca yayınlanan “New Yorker Staats-Zeitung”u şehrin üçüncü büyük günlük gazetesi yaptı ve 1886 civarında zirveye ulaştığında yaklaşık 60.000 kopya sattı.
Ottendorfer Kütüphanesi, New York halk kütüphanesinin en eski şubesidir.
Kaynak: Julian Voloj
İçerisi de oldukça güzel olan kütüphanenin hemen yanında üzerinde “Alman Dispanseri” yazan bir ev bulunmaktadır. Günümüzün dilinde dispanser, esrarı yasal olarak satın alabileceğiniz bir yerdir; O zamanlar fakirler için bir hastane olduğu anlaşıldı. Küçük Almanya, başından beri sosyal ihtiyaç sahipleriyle de ilgileniyordu.
Küçük Almanya'yı politik olarak harekete geçiren şeyin ne olduğuna dair bir fikir edinmek istiyorsanız, birkaç sokak daha ilerleyerek “Turn Verein”e (66-68 Doğu 4. Cadde) yürüyün. Belki burada jimnastik de yapılıyordu; Her şeyden önce sosyalistler burada buluşup yaklaşan dünya devrimi hakkında konuştular. Bu arada burada sadece Almanca değil, tiyatro da sahnelendi: Abraham Goldfaden'in Amerika topraklarında sahnelenen ilk Yidiş oyunu olan “Koldunya”nın prömiyeri 1882'de burada yapıldı. Ünlü anarşist Emma Goldman daha sonra burada konuştu.
Manhattan'ın bir cephesinde bu Almanca yazıtta “Birlik sizi güçlü kılar” yazıyor
Kaynak: Julian Voloj
Elbette New York'taki Almanların hepsi devrimci değildi. Çoğu zanaatkâr, fırıncı, bira imalatçısı, puro imalatçısı ve küçük insanlardı; 1848'in anısıyla şekillenen kalbi güvenilir bir şekilde sola doğru atıyordu. Bismarck'ın destekçileri burada yaşamama eğilimindeydi. Alman-Amerikan Tüfek Derneği'nin (12 St. Marks Place) cephesinde şöyle yazıyor: “Birlik güçtür”.
Çeşme neden New York'ta sona erdi?
Alman New Yorkluları anımsatan binaların hepsi Manhattan'ın güneydoğusunda değil. En büyük anıt zaten göz ardı edilemez: görkemli Brooklyn Köprüsü – memleketi Thüringen'deki Mühlhausen'deki Divi Blasii Kilisesi'nin Gotik kemerli pencerelerini köprü sütunlarına dahil eden Hegelci Johann August Roebling tarafından tasarlandı.
Brooklyn Köprüsü, memleketi Mühlhausen'deki Divi Blasii Kilisesi'nin Gotik pencerelerinden ilham alan Johann August Roebling tarafından tasarlandı.
Kaynak: Getty Images/© Marco Bottigelli
Yukarı Doğu Yakası'nda (6 Doğu 87. Cadde), halen Schubert ve Mendelssohn'un şarkılarının konserlerine ev sahipliği yapan Liederkranz Kulübü bulunmaktadır. Bronx'ta ise Heinrich Heine'nin anısına inşa edilen Loreley Çeşmesi'ni (Büyük Yolcu Salonu'ndaki Doğu 161. Cadde) bulabilirsiniz.
Bu çeşmenin aslında Düsseldorf'ta olması gerekiyordu ama Düsseldorf halkı şairi Yahudi olduğu için (vaftiz edilmiş olsa bile) affetmedi. Aralarında devrimci Carl Schurz'un da bulunduğu bir grup Alman-Amerikalı daha sonra Heine Memorial Association'ı kurdu ve çeşme 1899'da New York'ta kuruldu.
Bronx'taki Loreley Çeşmesi Heinrich Heine'i anımsatıyor
Kaynak: Picture Alliance/dpa/Christina Horsten
Schurz çok ilginç bir adamdı: 1848'de Baden'deki devrime katıldı, önce İsviçre'ye, sonra Büyük Britanya'ya kaçtı, Amerika Birleşik Devletleri'ne göç etti, Abraham Lincoln'ün çalışanı oldu, kölelikten nefret ediyordu, orduda general olarak görev yaptı. İç Savaş, Senatör ve son olarak İçişleri Bakanıydı; Bu görevde, Yerli Amerikalılara yönelik politikayı sivil otoritelere tabi kıldı.
2001'deki terör saldırısından önceki en büyük felaket
Bugün neden artık Küçük Almanya yok? Neden sadece “Schaller & Weber” (1654 İkinci Cadde) şarküterisi ve hemen yanında Alman klişelerinin sauerbraten ve Jägerschnitzel ile güvenilir bir şekilde servis edildiği “Heidelberg” (1648 İkinci Cadde) restoranı var?
Bunun cevabını Tompkins Square Park'ta bulabilirsiniz: Oradaki anıt çeşme, 11 Eylül 2001'deki terör saldırısından önce New York'u vuran en büyük felaketi temsil ediyor. 15 Haziran 1904'te çarklı vapur General Slocum, Doğu Nehri'nde bir geziye çıktı; Gemide Protestan bir Alman kilise topluluğu da vardı. Doğu Nehri'nin ortasında gemide yangın çıktı: O gün çoğu kadın ve çocuk olmak üzere 1000'den fazla kişi yandı, boğuldu ve boğuldu.
Çoğunluğu o gün çalışmak zorunda olan erkeklerden oluşan hayatta kalanlar bu anıya dayanamadı. Hayatta kalanların çoğu intihar etti ve diğerleri taşındı. Bu felaketin en azından iyi bir yanı vardı: Daha sonra yapılan denemeler, can yeleklerinin suya taş gibi battığını ve müfettişlere rüşvet verildiğini ortaya çıkardı. Bunun sonucunda New York'ta ilk kez zorunlu güvenlik rejimi getirildi. Elbette bu artık hayatta kalanlara yardımcı olmuyordu.
1917'de Birinci Dünya Savaşı sırasında ABD'de acımasız Alman karşıtı duygular ortaya çıktığında, Beethoven'ın notaları herkesin önünde yakıldı ve savaşın Alman muhalifleri sivil haklarını kaybetti, Küçük Almanya artık yoktu. Çoktan dört rüzgâra dağılmıştı. Çok daha sonra, bölgenin Yukarı Doğu Yakası'nda kasvetli bir ahireti vardı: Bir Amerikan Nazi örgütü olan Alman Bund, 1930'larda burada çok popülerdi ve 1939'da Madison Square Garden'da 20.000 katılımcının katıldığı, gamalı haç bayrakları dalgalanan bir toplantı düzenledi.
Canlı, renkli ve insan dostu olan orijinal Küçük Almanya'dan geriye yalnızca bir hatıra kaldı. Ve bu şehir haritası.
Kart, New York'taki Alman Başkonsolosluğu'nda (871 United Nations Plaza) ve Second Avenue'deki Ottendorfer Kütüphanesi ve Tompkins Square Park'taki Kütüphane gibi bazı New York halk kütüphanelerinde ücretsiz olarak mevcuttur.
Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız
Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları da bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesine ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.