1966'da meydana gelen deprem Özbekistan'ın başkenti Taşkent'in büyük bir bölümünü yok etti. Bu, mimarların modern bir Sovyet şehri vizyonunu gerçekleştirmeleri için bir fırsattı. Orta Asya'nın oryantal ihtişamı binaların cephelerine de yansıyor. Artık dünya mirası haline gelecekler.
Çayhanelerden ve restoranlardan gelen ayakçı çocuklar sabah erkenden oradaydı ve böylece Dilbaro İkramov'un erişte dağı, pazar tezgâhındaki kasede eriyip beyaz bir tümsek haline geldi. Bir dizi altın ön dişini göstererek, “Akşama kadar her şey gitmiş olacak” diyor.
20 yıldır Özbekistan'ın onsuz yaşayamayacağı geniş erişteler olan el yapımı lagman'ı sunuyor; bazen kızartılıyor, bazen haşlanıyor, bazen koyun etiyle, bazen patlıcanla, ama her zaman bol sarımsaklı ve kişnişli. Ve Taşkent'te söylentilere göre en iyi lagman, Chorsu Çarşısı'nın hemen girişindeki Dilbaro standında bulunabilir.
Eski şehrin kalbinde yer alan devasa çarşı, Orta Asya'nın en geleneksel çarşılarından biri olup, yüzyıllar boyunca İpek Yolu üzerinde önemli bir ticaret noktası olmuştur. Geleneksel koşuşturmacanın üzerinde uzanan modernist bina düpedüz çılgın görünüyor: Betondan yapılmış, yüzer gibi görünen devasa bir şemsiye. Uzaktan bakıldığında Taşkent'teki evlerin denizinden parıldayan kubbe, stilize oryantal tasarımlı yüzme havuzu mavisi ve turkuaz mozaikleri, toz içinde bir katedral, bir UFO ya da masalsı dev bir denizanası gibi hayal gücünüze bağlı.
1980 civarında inşa edilen bina, Özbekistan'ın başkentini karakterize eden geç Sovyet modernizminin bir mücevheridir. Sanat ve mimarlık dünyasında giderek daha fazla “Taşkent Modernizmi” olarak anılan ve son dönemde dünya kültür mirası olma şansına sahip olan bu eşsiz tarzın bu kadar çok örneğini başka hiçbir şehir bünyesinde barındırmıyor.
Vizyon modern bir Sovyet şehri
Bunların hepsi bir felaketten kaynaklanıyor. 26 Nisan 1966'da Taşkent'te şiddetli bir deprem meydana geldi. Resmi olarak yalnızca sekiz ölüm yaşandı. Ancak şehrin büyük bir kısmı harabe halindeydi ve 300.000 sakinin yeni yaşam alanına ihtiyacı vardı.
O zamanın mimarları, mekanı sıfırdan planlama ve eski mahallelerin moloz yığınları üzerinde modern bir Sovyet şehri vizyonunu gerçekleştirmek için Moskova'dan gelen parayı kullanma fırsatına sahipti. Yüzlerce konut kulesi inşa edildi ve her bölgeye kendi dekoru verildi: bloklar bazen çiçeklerle, bazen de kozmonotlarla süslendi. Aynı zamanda merkezdeki yıkıntıların arasından doğuya özgü prefabrik yapı ihtişamı tarzında tiyatrolar, müzeler, konferans merkezleri, sergi salonları ve çarşılar büyüdü.
O zamanlar yeni binalardan birinde büyüyen ve şimdi ziyaretçilere memleketindeki ev ormanlarında rehberlik eden Georgiy Agrinskiy, “Sosyalizmin de muhteşem olabileceğini göstermek istediler” diyor. “Giderek daha fazla insan geliyor ve dünyanın en güzel prefabrik binalarını soruyor” diyor.
Ancak Taşkent sakinlerinin çoğu için, uzun yıllar boyunca arka plan bir aksesuardan biraz daha fazlasıydı; prefabrik binalar ise daha çok bir mirastı. Ancak son zamanlarda Özbekistan'ın genç yaratıcıları başkentlerinin mimari mirasını keşfettiler. Sanatçılar ve tasarımcılar YouTube ve Instagram'da “Taşkent Modernizmi”ni kutluyor. Televizyon kulesi gibi bu tarzın ikonları hediyelik eşya dükkanlarındaki tişörtleri süslüyor. Uluslararası mimari sahnesi de aktif hale geldi: Hollandalı Rem Koolhaas gibi önde gelen temsilciler, doğuya özgü panelleri korumaya kararlılar.
Depreme karşı koruma için menteşeler
Bugün, deprem ve yeniden yapılanma anısına devasa bir anıt dikiliyor. Tam karşısında o dönemde aceleyle inşa edilen evlerden biri var: İlk bakışta gerçek sosyalizmin emlak standart kataloğundan bir şeye benzeyen on katlı prefabrik bir bina.
Ancak yakından bakarsanız bir sapma fark edeceksiniz: Blok, betondan yapılmış, herhangi bir işlevi olmayan, sadece yapı üzerinde dekorasyon olan oryantal, eğlenceli bir bordürle taçlandırılmıştır. Ve ateş duvarları büyük ölçekli desenlerle süslenmiştir – çok renkli fayanslardan yapılmış soyut çiçekler. Agrinskiy'in açıkladığı gibi iç mekan da dikkat çekici: “Plaka elemanları, binaları daha elastik hale getirmek ve böylece bir sonraki depreme daha iyi dayanabilmelerini sağlamak için menteşelerle bağlanıyor.”
Agrinskiy'in turu genellikle Özbek ulusal kahramanının atlı heykelinin bulunduğu geniş Amir Timur Meydanı'nda başlıyor. 1969'dan kalma 17 katlı bir bina olan “Hotel Özbekistan”a bakmaktadır. Beton cephe Pandjara gibi tasarlanmıştır: Bu, Orta Asya'daki Kur'an okullarında meraklı gözlere karşı koruma sağlayan geleneksel pencere ızgaralarının adıdır. Desen dikdörtgendir ancak yapının ortasında zarif bir kıvrım vardır, böylece ön kısım yumuşak dalgalar oluşturur ve siz geçerken dans ediyormuş gibi görünür.
Metro istasyonları Moskova'daki kadar muhteşem
Taşkent'in metrosu otelin altından gümbürdüyor ve ziyaretçiler mutlaka burayı kullanmalı. 1977 yılında Orta Asya'nın ilk metrosu olarak açıldı; İstasyonlar, Moskova'dakiler gibi muhteşem bir şekilde tasarlanmış. En etkileyici olanlardan biri, uzay motifleri, özenle hazırlanmış sırlı fayanslar, Icarus, Yuri Gagarin ve diğer kozmonotların portreleri, cam yıldızlar ve tavandaki Samanyolu ile Kosmonavtlar tren istasyonudur.
Televizyon kulesi istasyonun üzerinde gökyüzüne 375 metre yükseliyor. Kalkışa hazırlanan ay roketi gibi depreme dayanıklı üç ayak üzerinde duran ve bir minare gibi ince ince spiraller çizerek havaya yükselen yapı, 1980'li yılların başından bu yana ufuk çizgisini şekillendiriyor. Rehber Agrinskiy, “Ortadaki döner restoran, seccadeyi andıran ızgara deseniyle çerçevelenmiş” diyor.
Taşkent haline gelecek olan “Sovyet Doğusu'nun vitrini”ni inşa edenlerin kutsal unsurlarla temastan korkmadıkları açıktı. Aksine, Taşkent modernizminde oryantal ve İslami şekiller ve motifler yaygın bir üslup aracıdır.
Agrinskiy'in en sevdiği yer olan 1974 yılında inşa edilen Halkların Dostluk Sarayı'nda da durum aynı. Lego “Star Wars” kitinden fırlamış gibi dikdörtgen bir uzay gemisini andırıyor. Çevredeki çatı sırtı, sarkıtları anımsatan, betondan yapılmış peteklerden oluşan bir tür inci kolyedir. “Çöl şehirlerinde” diyor rehber, “aynı yapıyı görebilirsiniz: mukarnaslar, ibadet nişlerindeki sarkıt tonozlar. Bazıları bunun Muhammed'in Medine'ye kaçtığı mağaranın anısına yapıldığını söylüyor. Politbüro ve Merkez Komite için arka plan burasıydı.”
Saraya aşağıdan, geniş bir meydanın merdivenlerinden yukarıya doğru yaklaşmanız gerekiyor ama yine de hayranlık kaybolmuş gibi görünüyor. Genç kızlar Sovyet mukarnasının altında balon ve pamuk şekeri satıyor, kalabalık aileler ise ana girişin önünde fotoğraf çektiriyor. Ve görüş hattında, Furkat Bulvarı'nın aşağısında, gök mavisi kiremit kubbeli saygıdeğer devlet sirkinde, şişme kaleler, mini çarpışan arabalar, plastik ördek balıkçılığı, midilli gezileri ile bir tür panayır alanı var; Ana girişin önündeki çeşmelerde onlarca çocuk oynuyor.
Taşkent'teki prefabrik yapılar dünya mirası olacak
Sirk ve onun taş çağdaşları artık 50 yaşın üzerindedir ve ünlü binaların çoğu artık aşınma ve yıpranma belirtileri göstermektedir. Sarı kurdele tarih müzesinin girişini kapatıyor. Arkasındaki beton desen ufalanıyor ve cephenin önünde dokuma bir halı gibi hafifçe süzülüyor gibi görünüyor. Sonuçta bir inşaat ekibi çoktan geldi.
Ancak muhteşem binaları yiyip bitiren sadece beton kanseri ve pas değil. Georgiy Agrinskiy, “Çok daha kötüsü” diyor, “şu anda buradaki şehri 'Yeni Taşkent' olarak yerle bir eden şey.” Birkaç yıldır şehir merkezi hızlı bir yeniden yapılanma sürecinden geçiyor, iş merkezleri ve ışıltılı kuleler hızla yükseliyor, ucuz, değiştirilebilir, cam aynalı. Sadece birkaç hafta önce en renkli mozaiklerden birinin yerini yeni bir alışveriş merkezi yapmak zorunda kaldı. “Taşkent'teki pek çok kişi eski prefabrik binaları, geride bırakılması daha iyi olan bir tarih bölümüyle ilişkilendiriyor. Kentsel planlama açısından bakıldığında bu elbette utanç verici.”
Ancak yaratıcı sahneden gelen rüzgarlar da var. Geçtiğimiz sonbaharda Devlet Sanat Müzesi, uluslararası sanatçıları, şehir planlamacılarını ve mimarları “Taşkent Modernizmi” başlıklı bir konferansa davet etti. Konferansın sonuç bildirgesinde “Modern bir toplum fikrini ifade eden 1960'lardan 1980'lere kadar olan mimarinin nihayet bir miras olarak kabul edilmesi gerektiği” belirtiliyor.
Üstelik dünyanın en güzel prefabrik binaları dünya mirası haline gelmeli. İtiraz duyuldu – Özbekistan bunun için resmi başvuruyu 2024'ün başında UNESCO'ya sundu. Aralarında “Özbekistan Oteli”, Halkların Dostluk Sarayı, Devlet Sirki ve Chorsu Çarşısı'nın da bulunduğu toplam 16 bina aday listesinde yer alıyor.
Altın dişli erişte satıcısı Dilbaro İkramov, “Başka ne var?” diyor, “sonuçta Chorsu özel bir şey.” Şundan emin: “Dünya mirası olabilir ama müze asla. Ne de olsa gerçek hayatın kızıştığı yer burası.” Gelecekte Dilbaro'nun müşterileri muhtemelen maydanoz ve fıstıkların, ipek eşarpların ve yağlı kuyruklu koyunların soyulmuş arka taraflarının arasında hayranlıkla bakan kültürel turistlerle karışacak. büyük, geniş kubbe.
“Gelsinler” diyor Dilbaro, “Çarşı herkese yetecek kadar büyük.” Haftanın yedi günü burada, standı ana girişin hemen arkasında solda. Aklınız varsa, onun ürettiği Lagman eriştelerinden bir porsiyon deneyin; bunlar da elbette Özbekistan'ın kültürel mirasının bir parçası.
İpuçları ve bilgiler:
Varış: Özbekistan Havayolları Frankfurt veya Münih'ten Taşkent'e aktarmasız uçuyor. LOT ile Varşova üzerinden veya Türk Hava Yolları ile İstanbul üzerinden aktarmalı uçuşlar. Alman pasaportu ile vizeye gerek yoktur.
Özbekistan organizatörü: Studiosus genellikle Taşkent'i vaha şehirleri Semerkant ve Buhara ile birlikte sunuyor; örneğin 15 günlük grup gezisi “Özbekistan, kapsamlı gezi”, uçuş ve yarım pansiyon dahil kişi başı 3.495 Euro'dan başlıyor (studiosus.com). Geoplan, Taşkent'ten başlayan özel bir gezi olarak programında “İpek Yolu Boyunca Özbekistan'ın Harikaları” yer alıyor. Çift kişilik odada uçuşlar dahil 15 günlük ücret kişi başı 4.750 Euro'dur (geoplan-reisen.de).
Daha fazla bilgi: uzbekistan.travel/tr
Geziye katılım Studiosus Reisen tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımıza şu adresten ulaşabilirsiniz: go2.as/independence.
Çayhanelerden ve restoranlardan gelen ayakçı çocuklar sabah erkenden oradaydı ve böylece Dilbaro İkramov'un erişte dağı, pazar tezgâhındaki kasede eriyip beyaz bir tümsek haline geldi. Bir dizi altın ön dişini göstererek, “Akşama kadar her şey gitmiş olacak” diyor.
20 yıldır Özbekistan'ın onsuz yaşayamayacağı geniş erişteler olan el yapımı lagman'ı sunuyor; bazen kızartılıyor, bazen haşlanıyor, bazen koyun etiyle, bazen patlıcanla, ama her zaman bol sarımsaklı ve kişnişli. Ve Taşkent'te söylentilere göre en iyi lagman, Chorsu Çarşısı'nın hemen girişindeki Dilbaro standında bulunabilir.
Eski şehrin kalbinde yer alan devasa çarşı, Orta Asya'nın en geleneksel çarşılarından biri olup, yüzyıllar boyunca İpek Yolu üzerinde önemli bir ticaret noktası olmuştur. Geleneksel koşuşturmacanın üzerinde uzanan modernist bina düpedüz çılgın görünüyor: Betondan yapılmış, yüzer gibi görünen devasa bir şemsiye. Uzaktan bakıldığında Taşkent'teki evlerin denizinden parıldayan kubbe, stilize oryantal tasarımlı yüzme havuzu mavisi ve turkuaz mozaikleri, toz içinde bir katedral, bir UFO ya da masalsı dev bir denizanası gibi hayal gücünüze bağlı.
1980 civarında inşa edilen bina, Özbekistan'ın başkentini karakterize eden geç Sovyet modernizminin bir mücevheridir. Sanat ve mimarlık dünyasında giderek daha fazla “Taşkent Modernizmi” olarak anılan ve son dönemde dünya kültür mirası olma şansına sahip olan bu eşsiz tarzın bu kadar çok örneğini başka hiçbir şehir bünyesinde barındırmıyor.
Vizyon modern bir Sovyet şehri
Bunların hepsi bir felaketten kaynaklanıyor. 26 Nisan 1966'da Taşkent'te şiddetli bir deprem meydana geldi. Resmi olarak yalnızca sekiz ölüm yaşandı. Ancak şehrin büyük bir kısmı harabe halindeydi ve 300.000 sakinin yeni yaşam alanına ihtiyacı vardı.
O zamanın mimarları, mekanı sıfırdan planlama ve eski mahallelerin moloz yığınları üzerinde modern bir Sovyet şehri vizyonunu gerçekleştirmek için Moskova'dan gelen parayı kullanma fırsatına sahipti. Yüzlerce konut kulesi inşa edildi ve her bölgeye kendi dekoru verildi: bloklar bazen çiçeklerle, bazen de kozmonotlarla süslendi. Aynı zamanda merkezdeki yıkıntıların arasından doğuya özgü prefabrik yapı ihtişamı tarzında tiyatrolar, müzeler, konferans merkezleri, sergi salonları ve çarşılar büyüdü.
O zamanlar yeni binalardan birinde büyüyen ve şimdi ziyaretçilere memleketindeki ev ormanlarında rehberlik eden Georgiy Agrinskiy, “Sosyalizmin de muhteşem olabileceğini göstermek istediler” diyor. “Giderek daha fazla insan geliyor ve dünyanın en güzel prefabrik binalarını soruyor” diyor.
Ancak Taşkent sakinlerinin çoğu için, uzun yıllar boyunca arka plan bir aksesuardan biraz daha fazlasıydı; prefabrik binalar ise daha çok bir mirastı. Ancak son zamanlarda Özbekistan'ın genç yaratıcıları başkentlerinin mimari mirasını keşfettiler. Sanatçılar ve tasarımcılar YouTube ve Instagram'da “Taşkent Modernizmi”ni kutluyor. Televizyon kulesi gibi bu tarzın ikonları hediyelik eşya dükkanlarındaki tişörtleri süslüyor. Uluslararası mimari sahnesi de aktif hale geldi: Hollandalı Rem Koolhaas gibi önde gelen temsilciler, doğuya özgü panelleri korumaya kararlılar.
Depreme karşı koruma için menteşeler
Bugün, deprem ve yeniden yapılanma anısına devasa bir anıt dikiliyor. Tam karşısında o dönemde aceleyle inşa edilen evlerden biri var: İlk bakışta gerçek sosyalizmin emlak standart kataloğundan bir şeye benzeyen on katlı prefabrik bir bina.
Ancak yakından bakarsanız bir sapma fark edeceksiniz: Blok, betondan yapılmış, herhangi bir işlevi olmayan, sadece yapı üzerinde dekorasyon olan oryantal, eğlenceli bir bordürle taçlandırılmıştır. Ve ateş duvarları büyük ölçekli desenlerle süslenmiştir – çok renkli fayanslardan yapılmış soyut çiçekler. Agrinskiy'in açıkladığı gibi iç mekan da dikkat çekici: “Plaka elemanları, binaları daha elastik hale getirmek ve böylece bir sonraki depreme daha iyi dayanabilmelerini sağlamak için menteşelerle bağlanıyor.”
Agrinskiy'in turu genellikle Özbek ulusal kahramanının atlı heykelinin bulunduğu geniş Amir Timur Meydanı'nda başlıyor. 1969'dan kalma 17 katlı bir bina olan “Hotel Özbekistan”a bakmaktadır. Beton cephe Pandjara gibi tasarlanmıştır: Bu, Orta Asya'daki Kur'an okullarında meraklı gözlere karşı koruma sağlayan geleneksel pencere ızgaralarının adıdır. Desen dikdörtgendir ancak yapının ortasında zarif bir kıvrım vardır, böylece ön kısım yumuşak dalgalar oluşturur ve siz geçerken dans ediyormuş gibi görünür.
Metro istasyonları Moskova'daki kadar muhteşem
Taşkent'in metrosu otelin altından gümbürdüyor ve ziyaretçiler mutlaka burayı kullanmalı. 1977 yılında Orta Asya'nın ilk metrosu olarak açıldı; İstasyonlar, Moskova'dakiler gibi muhteşem bir şekilde tasarlanmış. En etkileyici olanlardan biri, uzay motifleri, özenle hazırlanmış sırlı fayanslar, Icarus, Yuri Gagarin ve diğer kozmonotların portreleri, cam yıldızlar ve tavandaki Samanyolu ile Kosmonavtlar tren istasyonudur.
Televizyon kulesi istasyonun üzerinde gökyüzüne 375 metre yükseliyor. Kalkışa hazırlanan ay roketi gibi depreme dayanıklı üç ayak üzerinde duran ve bir minare gibi ince ince spiraller çizerek havaya yükselen yapı, 1980'li yılların başından bu yana ufuk çizgisini şekillendiriyor. Rehber Agrinskiy, “Ortadaki döner restoran, seccadeyi andıran ızgara deseniyle çerçevelenmiş” diyor.
Taşkent haline gelecek olan “Sovyet Doğusu'nun vitrini”ni inşa edenlerin kutsal unsurlarla temastan korkmadıkları açıktı. Aksine, Taşkent modernizminde oryantal ve İslami şekiller ve motifler yaygın bir üslup aracıdır.
Agrinskiy'in en sevdiği yer olan 1974 yılında inşa edilen Halkların Dostluk Sarayı'nda da durum aynı. Lego “Star Wars” kitinden fırlamış gibi dikdörtgen bir uzay gemisini andırıyor. Çevredeki çatı sırtı, sarkıtları anımsatan, betondan yapılmış peteklerden oluşan bir tür inci kolyedir. “Çöl şehirlerinde” diyor rehber, “aynı yapıyı görebilirsiniz: mukarnaslar, ibadet nişlerindeki sarkıt tonozlar. Bazıları bunun Muhammed'in Medine'ye kaçtığı mağaranın anısına yapıldığını söylüyor. Politbüro ve Merkez Komite için arka plan burasıydı.”
Saraya aşağıdan, geniş bir meydanın merdivenlerinden yukarıya doğru yaklaşmanız gerekiyor ama yine de hayranlık kaybolmuş gibi görünüyor. Genç kızlar Sovyet mukarnasının altında balon ve pamuk şekeri satıyor, kalabalık aileler ise ana girişin önünde fotoğraf çektiriyor. Ve görüş hattında, Furkat Bulvarı'nın aşağısında, gök mavisi kiremit kubbeli saygıdeğer devlet sirkinde, şişme kaleler, mini çarpışan arabalar, plastik ördek balıkçılığı, midilli gezileri ile bir tür panayır alanı var; Ana girişin önündeki çeşmelerde onlarca çocuk oynuyor.
Taşkent'teki prefabrik yapılar dünya mirası olacak
Sirk ve onun taş çağdaşları artık 50 yaşın üzerindedir ve ünlü binaların çoğu artık aşınma ve yıpranma belirtileri göstermektedir. Sarı kurdele tarih müzesinin girişini kapatıyor. Arkasındaki beton desen ufalanıyor ve cephenin önünde dokuma bir halı gibi hafifçe süzülüyor gibi görünüyor. Sonuçta bir inşaat ekibi çoktan geldi.
Ancak muhteşem binaları yiyip bitiren sadece beton kanseri ve pas değil. Georgiy Agrinskiy, “Çok daha kötüsü” diyor, “şu anda buradaki şehri 'Yeni Taşkent' olarak yerle bir eden şey.” Birkaç yıldır şehir merkezi hızlı bir yeniden yapılanma sürecinden geçiyor, iş merkezleri ve ışıltılı kuleler hızla yükseliyor, ucuz, değiştirilebilir, cam aynalı. Sadece birkaç hafta önce en renkli mozaiklerden birinin yerini yeni bir alışveriş merkezi yapmak zorunda kaldı. “Taşkent'teki pek çok kişi eski prefabrik binaları, geride bırakılması daha iyi olan bir tarih bölümüyle ilişkilendiriyor. Kentsel planlama açısından bakıldığında bu elbette utanç verici.”
Ancak yaratıcı sahneden gelen rüzgarlar da var. Geçtiğimiz sonbaharda Devlet Sanat Müzesi, uluslararası sanatçıları, şehir planlamacılarını ve mimarları “Taşkent Modernizmi” başlıklı bir konferansa davet etti. Konferansın sonuç bildirgesinde “Modern bir toplum fikrini ifade eden 1960'lardan 1980'lere kadar olan mimarinin nihayet bir miras olarak kabul edilmesi gerektiği” belirtiliyor.
Üstelik dünyanın en güzel prefabrik binaları dünya mirası haline gelmeli. İtiraz duyuldu – Özbekistan bunun için resmi başvuruyu 2024'ün başında UNESCO'ya sundu. Aralarında “Özbekistan Oteli”, Halkların Dostluk Sarayı, Devlet Sirki ve Chorsu Çarşısı'nın da bulunduğu toplam 16 bina aday listesinde yer alıyor.
Altın dişli erişte satıcısı Dilbaro İkramov, “Başka ne var?” diyor, “sonuçta Chorsu özel bir şey.” Şundan emin: “Dünya mirası olabilir ama müze asla. Ne de olsa gerçek hayatın kızıştığı yer burası.” Gelecekte Dilbaro'nun müşterileri muhtemelen maydanoz ve fıstıkların, ipek eşarpların ve yağlı kuyruklu koyunların soyulmuş arka taraflarının arasında hayranlıkla bakan kültürel turistlerle karışacak. büyük, geniş kubbe.
“Gelsinler” diyor Dilbaro, “Çarşı herkese yetecek kadar büyük.” Haftanın yedi günü burada, standı ana girişin hemen arkasında solda. Aklınız varsa, onun ürettiği Lagman eriştelerinden bir porsiyon deneyin; bunlar da elbette Özbekistan'ın kültürel mirasının bir parçası.
İpuçları ve bilgiler:
Varış: Özbekistan Havayolları Frankfurt veya Münih'ten Taşkent'e aktarmasız uçuyor. LOT ile Varşova üzerinden veya Türk Hava Yolları ile İstanbul üzerinden aktarmalı uçuşlar. Alman pasaportu ile vizeye gerek yoktur.
Özbekistan organizatörü: Studiosus genellikle Taşkent'i vaha şehirleri Semerkant ve Buhara ile birlikte sunuyor; örneğin 15 günlük grup gezisi “Özbekistan, kapsamlı gezi”, uçuş ve yarım pansiyon dahil kişi başı 3.495 Euro'dan başlıyor (studiosus.com). Geoplan, Taşkent'ten başlayan özel bir gezi olarak programında “İpek Yolu Boyunca Özbekistan'ın Harikaları” yer alıyor. Çift kişilik odada uçuşlar dahil 15 günlük ücret kişi başı 4.750 Euro'dur (geoplan-reisen.de).
Daha fazla bilgi: uzbekistan.travel/tr
Geziye katılım Studiosus Reisen tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımıza şu adresten ulaşabilirsiniz: go2.as/independence.