Ach, seni tuhaf Bükreş – seni nasıl tanımlamalı? Zıtlıkların metropolü, bulmacaların ve küçük tuhaflıkların şehri mi? Her şey doğru ama yine de kulağa çaresiz geliyor.
Gürültülü bulvarlarda yürüyorsunuz, muhteşem Art Nouveau cephelerinin, Art Deco otellerinin ve sosyalist apartman bloklarının önünden geçiyorsunuz. Büyük kavşaklardaki küçük çiçekçiler bu toprak sarısı şehre renk katıyor. Brütalist bir kulenin üzerinde “Technoimport” yazıyor. Bir klüp? Sadece dükkanı olan bir konut binası.
Bükreş’teki birçok viraj yarım kalmış gibi bitmemiş görünüyor. Mesela bir şehir sarayına giriyorsunuz, dışarıda uyuklayan bir güvenlik görevlisi var, içeride beyaz örtülü masalar var ama tek bir misafir bile yok. Ve bunun nasıl bir yer olması gerektiğini merak ediyor.
Aziz Joseph Katedrali’nin yanında Katedral Plaza, 19 katlı, 75 metre bulunmaktadır. Mahkeme, 2011 yılında yüksek katlı ofis binasının inşaatını yasa dışı ilan ederek yıkımına karar verdi. Ama kimse kendini sorumlu görmüyordu. Kule bugün hala kullanılmadan orada duruyor.
Aziz Joseph Katedrali’nin yanında, bugün hala kullanılmayan 75 metre yüksekliğindeki Katedral Plaza yer almaktadır.
Kaynak: dpa-tmn
Eski merkezde harap evlerin zemin katlarındaki boşlukları güzel kafeler doldurmuş. İki sokak ötede: kumarhaneler, seks mağazaları, “Bitcoin Al ve Sat” gibi mesajlar taşıyan şüpheli mağazalar. Vitrinlerdeki reklamlar nostaljik anılar gibi silinip gitti. Görünüşe göre güvercinler bile melankolik bir şekilde uçuyor.
Prag ve Budapeşte şüphesiz daha güzel
Ziyaretiniz sırasında Bükreş, sizi biraz halsiz ama aynı zamanda tutumlu yapan yoğun, karasal yaz sıcağından etkilenecek. Klimalar tırtıl gibi evlerin üzerine asılıyor. Sadece arabalar yarışıyor.
Büyük bir kafe zincirinin eski şehirdeki şubesi gün ortasında kapalı. Birçok arka bahçede bir huzur vahası açılır. Trafikten uzakta, ağaçların altında oturup sabahları pasta ve limonata yiyerek geçirebilirsiniz. Bükreş’te bunun, Avrupa’nın diğer büyük şehirlerine kıyasla daha az sonucu olacağı görülüyor. Elbette bir fantezi. Ama bu yüzden seyahat etmiyor musun?
Gece hayatı bölgesi ve aynı zamanda tarihi merkez: Lipscani’nin eski kenti
Kaynak: dpa-tmn
Artık Bükreş’in hafife alındığı söylenebilir, hatta içeriden alınan bir tüyo. Ama bu doğru mu? Turistik anlamda değil. Prag ve Budapeşte şüphesiz daha güzel. Kırılgan ve kayalık olanın kendine has bir çekiciliği olduğunu iddia etmek meşrudur ancak bir klişedir.
Görülecek yerler – ancak hiçbiri birinci sınıf değil
Bu şehri anlatmayı bu kadar zorlaştıran ne? Bunun nedeni, Bükreş’in henüz ziyaretçi sayısını ve restoranlardaki fiyatları artıran kitle turizminin hakimiyetinde olmaması mı?
Şehir dışından gelen bir misafir olarak henüz şehir pazarlaması için bir araç olmadığınızı mı düşünüyorsunuz? Sürekli bir şeyleri kaçırma korkusu olmadan kendinizi bırakabileceğinizi mi? Burada “bir kez görmeniz gereken” dünya standartlarında manzaralar yok.
Athenaeum’un tarihi Bükreş’in “Doğu’nun Paris’i” olarak kabul edildiği Belle Epoque dönemine kadar uzanıyor.
Kaynak: dpa-tmn
Bükreş elbette ilgi çekici yerlerden yoksun değil. Muhteşem konser salonuyla Athenaeum’un tarihi, Bükreş’in “Doğu’nun Paris’i” olarak kabul edildiği Belle Époque dönemine kadar uzanıyor. Merkezin kuzeyinde, şu anki görünümüyle ancak 1936’da açılışı yapılan Arcul de Triumf, ünlü Paris modelini temel alarak buna uyuyor. Rumen bir sanatçı çiftinin eski evinde Ulusal Sanat Müzesi ve Storck Müzesi gibi sergi alanları bulunmaktadır.
Eski bir banka önce genel mağazaya, ardından Carturești Carusel kitabevi haline geldi
Kaynak: dpa-tmn
Lipscani’nin gece hayatı ve eski şehir bölgesinde, eskiden banka, daha sonra genel mağaza olarak kullanılan Carturești Carusel kitabevi ziyaret etmeye değerdir. Listelenen “Manuc Hanı” iç avlusuyla birçok turistin ilgisini çekmektedir, ancak başka bir yerde yemek daha iyidir. Pasajul Victoriei, “Instagram’da en çok paylaşılabilen nokta” olarak kabul ediliyor. Sokağa rengarenk şemsiyeler bakıyor. Oh iyi.
Diktatör Nikolay Çavuşesku’nun mirası
Ancak şehrin en önemli turistik yerleri Bükreş’i eşi benzeri olmayan bir şekilde şekillendiren diktatör Nikolay Çavuşesku (1918-1989) ile ilgilidir. Ve Rumen halkına acımasızca baskı yapan komünist rejimin yıkılmasıyla.
1977’deki yıkıcı depremin ardından Çavuşesku şansını gördü: Eski şehrin büyük bir kısmını yıktırıp yerine anıtsal binaların yer aldığı yeni bir merkez inşa ettirdi. Çoğu kişi megalomani diyor. Bazı tarihçiler stratejik hesaplamanın olduğunu iddia ediyor.
Temsilciler Meclisi bugün hala Bükreş’teki Parlamento Sarayı’nın bir bölümünde toplanıyor
Kaynak: dpa-tmn
O sırada hükümdar dünyanın en büyük binalarından birinin inşasını emretti. 330.000 metrekarelik çimento, çelik ve mermerden oluşan bir canavar olan Parlamento Sarayı’nın yaratılmasında 700 mimar ve 20.000 inşaat işçisi yer aldı. Diktatör tuhaf bir şekilde burayı “Halkın Evi” olarak adlandırdı.
Milletvekilleri Meclisi bugün hâlâ kompleksin bir bölümünde toplanıyor. Rehberler ziyaretçilere devlet salonlarında rehberlik ediyor. Yerde kiraz ağacı, tavanda yaldızlı sıva ve kristal avizeler. En büyüğü, 600 koltuklu bir tiyatro olan Rosetti Hall’da asılı; turist rehberi Stefania’nın açıkladığı gibi, bir tondan daha ağır.
Yoksul Romanya’da inşaat maliyetlerinde patlama
Çavuşesku’nun memnun kalmaması nedeniyle dört kez inşa edilmesi gerektiği söylenen mermer bir merdiveni gösteriyor. Stefania, “İşçilerden biri olan bir ziyaretçi bunu bana doğruladı” diyor. İnşaat maliyetlerinin patlamasına şaşmamalı. Üç milyar ABD doları olduğu söyleniyor ama kimse kesin olarak bilmiyor. Romanya fakir bir ülkeydi.
Parlamento Sarayı’nın içi: Bugün rehberli turlar sırasında hükümdarın “Halk Evi” dediği yere girebilirsiniz.
Kaynak: dpa-tmn
En yüksek salonun boyu 22 metredir. Çavuşesku burada partiler düzenlemek ve karısı Elena’nın büyük bir resmini asmak istiyordu. Stefania, “Ama sonra misafirlerinin ona bakmaktansa ona bakmayı tercih edeceğinden korktu” diyor. Çavuşesku da salonun balkonundan el sallamak istedi. Ama artık bu olmadı. Çavuşesku çifti, devrim sırasında göstermelik bir duruşmada mahkum edildi ve vuruldu.
ayrıca oku
Diktatör son konuşmasını 21 Aralık 1989’da, o zamanlar Merkez Komite binası olan ve şimdi Devrim Meydanı’nda görülebilen balkonda yaptı. Ertesi gün Çavuşesku helikopterle çatıdan kaçtı. Kaderi zaten belirlenmişti.
Çavuşesku villasının lüksü
Çiftin yaşadığı lüks, şehrin zengin kuzeyindeki Çavuşesku villasını gezerken öğrenilebilir. Burada maun ağacının, İran’dan ipek duvar kağıtlarının ve duvar halılarının, XV. Louis tarzı mobilyaların, Japon vazolarının ve Venedik mozaiklerinin, devlet başkanlarının hediyelerinin yanından geçersiniz. Örneğin Kongo’nun diktatörü Mobutu, yanında fildişi heykeller getirmişti.
Diktatörün karısıyla nasıl yaşadığını Çavuşesku’nun villasını ziyaret ederek öğrenebilirsiniz.
Kaynak: dpa-tmn
Burada da bir rehberin satranç tahtasıyla ilgili ilginç anekdotları var: “Çavuşesku’nun ülkedeki en iyi satranç oyuncusu olduğu söyleniyordu. Ama kimse ona karşı oynamaya cesaret edemedi.” Ülkenin en güçlü adamını küçük düşürmek mi? Düşünülemez. Çavuşesku Japonya’dan yanında tavus kuşu getirdi. “En sevdiği kuşlar.” Onların torunları bugün hâlâ evin bahçesinde dolaşıyor.
Çavuşesku’nun villasındaki altın rengi banyo bile lüksün kanıtıdır
Kaynak: dpa-tmn
Tesis 1960 ile 1965 yılları arasında inşa edilmiş ve 1970’lerde genişletilmiştir. Rehber, “Son sözü her zaman Elena söylerdi” diyor. Ve pahalı bir tat. Altın banyo ünlüdür. Mandalina ağacı ve muhtemelen Çavuşeskular tarafından hiç kullanılmamış bir havuz bulunan bir kış bahçesi bulunmaktadır. “İkisi de sudan korkuyordu ve asla suya girmedi.”
Hayat renklerle geri dönüyor
Romenler diktatörlükten kurtuldu, Doğu Bloku çöktü ve barışçıl 1990’lar başladı. İşler yavaş yavaş gelişti.
Sokak sanatı turları düzenleyen Elena Mușat, “Bükreş son 15 yılda çok değişti” diyor. “Günümüzde daha gelişmiş durumda, insanlar yaptıklarının sonuçlarının daha çok farkındalar. Güvenli bir şehir haline geldi.” Daha az çöp ve hırsız var, en azından merkezde neredeyse hiç sokak köpeği yok.
Mușat, devrim sırasında üniversitede milli marşın satırlarını sprey boyayla boyadıklarını söylüyor. Özgürlük ruhu bugün hala grafitilere tutunuyor; pek çok resim ütopyadan söz ediyor. Terk edilmiş binalara sokak sanatıyla yeniden hayat vermek isteyen bir STK var. “Renkleri ve dolayısıyla yaşamı geri getiriyorlar.”
Pek çok resim ütopyaları anlatıyor: Bükreş’teki sokak sanatı
Kaynak: dpa-tmn
Gelecek harika olabilir. Romen, “Ama bu bize bağlı” diyor. “İnsanlar hala televizyondan ve kiliseden güçlü bir şekilde etkileniyor.” Bunun örneği, son derece pahalı ve büyük bir proje olan tartışmalı Halkın Kurtuluşu Katedrali’nin inşasıdır.
Gizlilik yerine şeffaflık
Diğer güçler çoktan ortadan kaybolmuş durumda: Bir zamanlar Securitate gizli polisinin bulunduğu yerde, Romanya Mimarlar Birliği artık eski genel merkezin yıkıntıları üzerindeki cam bir binada bulunuyor. Gizlilik yerine şeffaflık.
Böylece Bükreş’te dolaşıyorsunuz ve her zaman başlangıçta bir gizem oluşturan tuhaf görünümlü yerlere hayran kalıyorsunuz. Mușat, “Duvarların kulakları ve anlatacak pek çok hikayesi var” diyor.
Bükreş’te oturup dinlemek için hâlâ vaktiniz var. Çünkü Lipscani’de en fazla akşamları, birkaç turistik ara sokakta sokaklar aşırı kalabalık değil ve yoğun bir gezi programı da yok. Ama bu muhtemelen sadece benim hayal gücüm.
Herhangi bir seyahat destinasyonu gibi Bükreş de etkisi yerin kendisinden çok ziyaretçiyle ilgili olan bir projeksiyondur. Genç bir Rumen kadın bir kafede sohbet ederken bu şehirle işinin bittiğini ilan eder. Başka bir yere gitmesi gerekiyor. Bunu sen de anlayabilirsin. Bir turist olarak burada yalnızca kısa bir süre kalma ve bu süre zarfında ilham alma ayrıcalığına sahipsiniz.
Kaynak: İnfografik WELT
İpuçları ve bilgiler:
Oraya varmak: Lufthansa, Ryanair ve Romanya’nın ulusal havayolu şirketi Tarom gibi birçok Alman havaalanından Bükreş’e direkt uçuşlar mevcuttur.
Giriş: Romanya Avrupa Birliği’ne aittir. Geçerli bir kimlik kartı ile giriş mümkündür.
Para: Ulusal para birimi Romanya Leyi’dir (RON). Nakit para ATM’lerde ve döviz bürolarında mevcuttur. Kredi kartları her yerde yaygındır.
Bilgi: ziyaretbükreş.bugün
Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız
Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.
Gürültülü bulvarlarda yürüyorsunuz, muhteşem Art Nouveau cephelerinin, Art Deco otellerinin ve sosyalist apartman bloklarının önünden geçiyorsunuz. Büyük kavşaklardaki küçük çiçekçiler bu toprak sarısı şehre renk katıyor. Brütalist bir kulenin üzerinde “Technoimport” yazıyor. Bir klüp? Sadece dükkanı olan bir konut binası.
Bükreş’teki birçok viraj yarım kalmış gibi bitmemiş görünüyor. Mesela bir şehir sarayına giriyorsunuz, dışarıda uyuklayan bir güvenlik görevlisi var, içeride beyaz örtülü masalar var ama tek bir misafir bile yok. Ve bunun nasıl bir yer olması gerektiğini merak ediyor.
Aziz Joseph Katedrali’nin yanında Katedral Plaza, 19 katlı, 75 metre bulunmaktadır. Mahkeme, 2011 yılında yüksek katlı ofis binasının inşaatını yasa dışı ilan ederek yıkımına karar verdi. Ama kimse kendini sorumlu görmüyordu. Kule bugün hala kullanılmadan orada duruyor.
Aziz Joseph Katedrali’nin yanında, bugün hala kullanılmayan 75 metre yüksekliğindeki Katedral Plaza yer almaktadır.
Kaynak: dpa-tmn
Eski merkezde harap evlerin zemin katlarındaki boşlukları güzel kafeler doldurmuş. İki sokak ötede: kumarhaneler, seks mağazaları, “Bitcoin Al ve Sat” gibi mesajlar taşıyan şüpheli mağazalar. Vitrinlerdeki reklamlar nostaljik anılar gibi silinip gitti. Görünüşe göre güvercinler bile melankolik bir şekilde uçuyor.
Prag ve Budapeşte şüphesiz daha güzel
Ziyaretiniz sırasında Bükreş, sizi biraz halsiz ama aynı zamanda tutumlu yapan yoğun, karasal yaz sıcağından etkilenecek. Klimalar tırtıl gibi evlerin üzerine asılıyor. Sadece arabalar yarışıyor.
Büyük bir kafe zincirinin eski şehirdeki şubesi gün ortasında kapalı. Birçok arka bahçede bir huzur vahası açılır. Trafikten uzakta, ağaçların altında oturup sabahları pasta ve limonata yiyerek geçirebilirsiniz. Bükreş’te bunun, Avrupa’nın diğer büyük şehirlerine kıyasla daha az sonucu olacağı görülüyor. Elbette bir fantezi. Ama bu yüzden seyahat etmiyor musun?
Gece hayatı bölgesi ve aynı zamanda tarihi merkez: Lipscani’nin eski kenti
Kaynak: dpa-tmn
Artık Bükreş’in hafife alındığı söylenebilir, hatta içeriden alınan bir tüyo. Ama bu doğru mu? Turistik anlamda değil. Prag ve Budapeşte şüphesiz daha güzel. Kırılgan ve kayalık olanın kendine has bir çekiciliği olduğunu iddia etmek meşrudur ancak bir klişedir.
Görülecek yerler – ancak hiçbiri birinci sınıf değil
Bu şehri anlatmayı bu kadar zorlaştıran ne? Bunun nedeni, Bükreş’in henüz ziyaretçi sayısını ve restoranlardaki fiyatları artıran kitle turizminin hakimiyetinde olmaması mı?
Şehir dışından gelen bir misafir olarak henüz şehir pazarlaması için bir araç olmadığınızı mı düşünüyorsunuz? Sürekli bir şeyleri kaçırma korkusu olmadan kendinizi bırakabileceğinizi mi? Burada “bir kez görmeniz gereken” dünya standartlarında manzaralar yok.
Athenaeum’un tarihi Bükreş’in “Doğu’nun Paris’i” olarak kabul edildiği Belle Epoque dönemine kadar uzanıyor.
Kaynak: dpa-tmn
Bükreş elbette ilgi çekici yerlerden yoksun değil. Muhteşem konser salonuyla Athenaeum’un tarihi, Bükreş’in “Doğu’nun Paris’i” olarak kabul edildiği Belle Époque dönemine kadar uzanıyor. Merkezin kuzeyinde, şu anki görünümüyle ancak 1936’da açılışı yapılan Arcul de Triumf, ünlü Paris modelini temel alarak buna uyuyor. Rumen bir sanatçı çiftinin eski evinde Ulusal Sanat Müzesi ve Storck Müzesi gibi sergi alanları bulunmaktadır.
Eski bir banka önce genel mağazaya, ardından Carturești Carusel kitabevi haline geldi
Kaynak: dpa-tmn
Lipscani’nin gece hayatı ve eski şehir bölgesinde, eskiden banka, daha sonra genel mağaza olarak kullanılan Carturești Carusel kitabevi ziyaret etmeye değerdir. Listelenen “Manuc Hanı” iç avlusuyla birçok turistin ilgisini çekmektedir, ancak başka bir yerde yemek daha iyidir. Pasajul Victoriei, “Instagram’da en çok paylaşılabilen nokta” olarak kabul ediliyor. Sokağa rengarenk şemsiyeler bakıyor. Oh iyi.
Diktatör Nikolay Çavuşesku’nun mirası
Ancak şehrin en önemli turistik yerleri Bükreş’i eşi benzeri olmayan bir şekilde şekillendiren diktatör Nikolay Çavuşesku (1918-1989) ile ilgilidir. Ve Rumen halkına acımasızca baskı yapan komünist rejimin yıkılmasıyla.
1977’deki yıkıcı depremin ardından Çavuşesku şansını gördü: Eski şehrin büyük bir kısmını yıktırıp yerine anıtsal binaların yer aldığı yeni bir merkez inşa ettirdi. Çoğu kişi megalomani diyor. Bazı tarihçiler stratejik hesaplamanın olduğunu iddia ediyor.
Temsilciler Meclisi bugün hala Bükreş’teki Parlamento Sarayı’nın bir bölümünde toplanıyor
Kaynak: dpa-tmn
O sırada hükümdar dünyanın en büyük binalarından birinin inşasını emretti. 330.000 metrekarelik çimento, çelik ve mermerden oluşan bir canavar olan Parlamento Sarayı’nın yaratılmasında 700 mimar ve 20.000 inşaat işçisi yer aldı. Diktatör tuhaf bir şekilde burayı “Halkın Evi” olarak adlandırdı.
Milletvekilleri Meclisi bugün hâlâ kompleksin bir bölümünde toplanıyor. Rehberler ziyaretçilere devlet salonlarında rehberlik ediyor. Yerde kiraz ağacı, tavanda yaldızlı sıva ve kristal avizeler. En büyüğü, 600 koltuklu bir tiyatro olan Rosetti Hall’da asılı; turist rehberi Stefania’nın açıkladığı gibi, bir tondan daha ağır.
Yoksul Romanya’da inşaat maliyetlerinde patlama
Çavuşesku’nun memnun kalmaması nedeniyle dört kez inşa edilmesi gerektiği söylenen mermer bir merdiveni gösteriyor. Stefania, “İşçilerden biri olan bir ziyaretçi bunu bana doğruladı” diyor. İnşaat maliyetlerinin patlamasına şaşmamalı. Üç milyar ABD doları olduğu söyleniyor ama kimse kesin olarak bilmiyor. Romanya fakir bir ülkeydi.
Parlamento Sarayı’nın içi: Bugün rehberli turlar sırasında hükümdarın “Halk Evi” dediği yere girebilirsiniz.
Kaynak: dpa-tmn
En yüksek salonun boyu 22 metredir. Çavuşesku burada partiler düzenlemek ve karısı Elena’nın büyük bir resmini asmak istiyordu. Stefania, “Ama sonra misafirlerinin ona bakmaktansa ona bakmayı tercih edeceğinden korktu” diyor. Çavuşesku da salonun balkonundan el sallamak istedi. Ama artık bu olmadı. Çavuşesku çifti, devrim sırasında göstermelik bir duruşmada mahkum edildi ve vuruldu.
ayrıca oku
Diktatör son konuşmasını 21 Aralık 1989’da, o zamanlar Merkez Komite binası olan ve şimdi Devrim Meydanı’nda görülebilen balkonda yaptı. Ertesi gün Çavuşesku helikopterle çatıdan kaçtı. Kaderi zaten belirlenmişti.
Çavuşesku villasının lüksü
Çiftin yaşadığı lüks, şehrin zengin kuzeyindeki Çavuşesku villasını gezerken öğrenilebilir. Burada maun ağacının, İran’dan ipek duvar kağıtlarının ve duvar halılarının, XV. Louis tarzı mobilyaların, Japon vazolarının ve Venedik mozaiklerinin, devlet başkanlarının hediyelerinin yanından geçersiniz. Örneğin Kongo’nun diktatörü Mobutu, yanında fildişi heykeller getirmişti.
Diktatörün karısıyla nasıl yaşadığını Çavuşesku’nun villasını ziyaret ederek öğrenebilirsiniz.
Kaynak: dpa-tmn
Burada da bir rehberin satranç tahtasıyla ilgili ilginç anekdotları var: “Çavuşesku’nun ülkedeki en iyi satranç oyuncusu olduğu söyleniyordu. Ama kimse ona karşı oynamaya cesaret edemedi.” Ülkenin en güçlü adamını küçük düşürmek mi? Düşünülemez. Çavuşesku Japonya’dan yanında tavus kuşu getirdi. “En sevdiği kuşlar.” Onların torunları bugün hâlâ evin bahçesinde dolaşıyor.
Çavuşesku’nun villasındaki altın rengi banyo bile lüksün kanıtıdır
Kaynak: dpa-tmn
Tesis 1960 ile 1965 yılları arasında inşa edilmiş ve 1970’lerde genişletilmiştir. Rehber, “Son sözü her zaman Elena söylerdi” diyor. Ve pahalı bir tat. Altın banyo ünlüdür. Mandalina ağacı ve muhtemelen Çavuşeskular tarafından hiç kullanılmamış bir havuz bulunan bir kış bahçesi bulunmaktadır. “İkisi de sudan korkuyordu ve asla suya girmedi.”
Hayat renklerle geri dönüyor
Romenler diktatörlükten kurtuldu, Doğu Bloku çöktü ve barışçıl 1990’lar başladı. İşler yavaş yavaş gelişti.
Sokak sanatı turları düzenleyen Elena Mușat, “Bükreş son 15 yılda çok değişti” diyor. “Günümüzde daha gelişmiş durumda, insanlar yaptıklarının sonuçlarının daha çok farkındalar. Güvenli bir şehir haline geldi.” Daha az çöp ve hırsız var, en azından merkezde neredeyse hiç sokak köpeği yok.
Mușat, devrim sırasında üniversitede milli marşın satırlarını sprey boyayla boyadıklarını söylüyor. Özgürlük ruhu bugün hala grafitilere tutunuyor; pek çok resim ütopyadan söz ediyor. Terk edilmiş binalara sokak sanatıyla yeniden hayat vermek isteyen bir STK var. “Renkleri ve dolayısıyla yaşamı geri getiriyorlar.”
Pek çok resim ütopyaları anlatıyor: Bükreş’teki sokak sanatı
Kaynak: dpa-tmn
Gelecek harika olabilir. Romen, “Ama bu bize bağlı” diyor. “İnsanlar hala televizyondan ve kiliseden güçlü bir şekilde etkileniyor.” Bunun örneği, son derece pahalı ve büyük bir proje olan tartışmalı Halkın Kurtuluşu Katedrali’nin inşasıdır.
Gizlilik yerine şeffaflık
Diğer güçler çoktan ortadan kaybolmuş durumda: Bir zamanlar Securitate gizli polisinin bulunduğu yerde, Romanya Mimarlar Birliği artık eski genel merkezin yıkıntıları üzerindeki cam bir binada bulunuyor. Gizlilik yerine şeffaflık.
Böylece Bükreş’te dolaşıyorsunuz ve her zaman başlangıçta bir gizem oluşturan tuhaf görünümlü yerlere hayran kalıyorsunuz. Mușat, “Duvarların kulakları ve anlatacak pek çok hikayesi var” diyor.
Bükreş’te oturup dinlemek için hâlâ vaktiniz var. Çünkü Lipscani’de en fazla akşamları, birkaç turistik ara sokakta sokaklar aşırı kalabalık değil ve yoğun bir gezi programı da yok. Ama bu muhtemelen sadece benim hayal gücüm.
Herhangi bir seyahat destinasyonu gibi Bükreş de etkisi yerin kendisinden çok ziyaretçiyle ilgili olan bir projeksiyondur. Genç bir Rumen kadın bir kafede sohbet ederken bu şehirle işinin bittiğini ilan eder. Başka bir yere gitmesi gerekiyor. Bunu sen de anlayabilirsin. Bir turist olarak burada yalnızca kısa bir süre kalma ve bu süre zarfında ilham alma ayrıcalığına sahipsiniz.
Kaynak: İnfografik WELT
İpuçları ve bilgiler:
Oraya varmak: Lufthansa, Ryanair ve Romanya’nın ulusal havayolu şirketi Tarom gibi birçok Alman havaalanından Bükreş’e direkt uçuşlar mevcuttur.
Giriş: Romanya Avrupa Birliği’ne aittir. Geçerli bir kimlik kartı ile giriş mümkündür.
Para: Ulusal para birimi Romanya Leyi’dir (RON). Nakit para ATM’lerde ve döviz bürolarında mevcuttur. Kredi kartları her yerde yaygındır.
Bilgi: ziyaretbükreş.bugün
Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız
Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.