“TV Total Wok Dünya Kupası” yakın zamanda birçok ünlünün katılımıyla yeniden gerçekleşti. Ancak aksiyonu ekranda izlemekten daha iyi olanı kendiniz deneyimlemektir. Tıpkı Innsbruck'taki Olimpiyat buz pistinde Asya tavasıyla koşan yazarımız gibi.
Saat 00:00:00'ı gösteriyor ve trafik ışığı kırmızı. Start binasının dışında kalın kar taneleri gece boyunca dans ediyor. Başlangıç evinde, 38 sıkı giyinmiş erkek ve iki kadın, kaskları, yastıkları ve buz hokeyi pantolonlarıyla küçük Michelin figürlerine bürünmüş halde ortalıkta dolaşıyor.
Çoğu insan buradan ormanın içinden vadiye doğru uzanan beyaz kurdeleye hayranlıkla bakıyor. Açıkça söylemek gerekirse, Igls'deki parlak ışıklı Olimpiyat buz pateni pistinin yalnızca ilk virajını görebilirsiniz.
Ama içeri girdiğinizde hissettiğiniz şey: çıplak buz. Ve hala yankı uyandıran şey: Uzun süreli kızak resmi görevlisi ve 1976 Kış Olimpiyatları için inşa edilen ve 2004'te tamamen yenilenen yapay buz pateni pistinin eski başkanı Peter Knauseder'in Bobcafé'deki buluşma noktasında bize anlattığı ham rakamlar: “Pist 5.500 metrekare buz yüzeyine sahip ve 1.270 metre uzunluğunda. İki buçuk g'nin vücuda etki ettiği bir döner kavşak da dahil olmak üzere, yedi metre yüksekliğe kadar 14 viraj vardır. Maksimum hız 100 km/saat olabilir.”
Sadece profesyonel kızakçılara değil televizyon yapımcılarına da hitap eden rakamlar. TV şovmeni Stefan Raab'ın tasarladığı ve büyük ilgi gören wok dünya şampiyonası bu pistte defalarca düzenlendi.
Başlangıç kamyonla
Ancak son yıllarda bu, Kasım ayı sonu da dahil olmak üzere Sauerland bölgesindeki Winterberg'de gerçekleşti. Igl'lerin aksine, “normal” ziyaretçiler buz pistinde lastikler ve Zipflbob'larla (aynı zamanda eğitimli sürücülerle “misafir bobs'larda” da) hızla aşağı inebilirler, ancak wok kızakla kayma hizmeti sunulmamaktadır. Diğer eski Wok Dünya Kupası lokasyonları Königssee ve Oberhof'ta da yok.
Ancak burada başka bir heyecan daha var. Buzda rafting sırasında dokuza kadar kişi bir tür çift şişme botla buz kanalında yarışıyor. Kısacası: buz kanalında eğlenceli geziler var, ancak Igls'de çok daha hızlı olan wok kızağı benzersizdir.
Dolayısıyla “Wok Yarışı” katılımcılarının yükleme alanında karla kaplı serpantinlerde şoförlük yaptığı kamyonun yeniden nefes almasını büyük bir beklentiyle bekliyoruz.
Bu sefer özlemini duyduğu kargoyu yanında taşıyor: Onu yokuş aşağı götürecek tavalar. Bunlar aslında ticari olarak temin edilebilen, 66 santimetre çapında ve yalnızca iki milimetre duvar kalınlığında olan Çin tavalarıdır ve pilotun rotayı gerçekten yakından deneyimlemesini sağlar. Wok üzerine ekstra kulplar vidalandı ve yuvarlak oturma delikleri minderlerle daha rahat hale getirildi. Koruyucu ekipman da rahattır.
Müdahale etmek sadece yolculuğu daha da kötüleştirir
Organizatörler tarafından önceden ayrılan dört kişilik ilk takım, iki yardımcının iki adet iki wok'u kancalarla bağladığı ve cesur olanların içeri girmesine yardım ettiği başlangıç noktasına gider.
Ayrıca kaskın gerçekten kapalı olup olmadığını, öndeki kişinin bacaklarının sıkıca kenetlenmiş olup olmadığını (öndeki kişinin yatay olarak havada tuttuğunu) ve oturma pozisyonunun dik olup olmadığını tekrar kontrol edersiniz.
Wok sürücülerine bir kez daha hatırlatıyorlar: “Kolları asla bırakmayın, yalnızca tamamen hareketsiz kaldıklarında!” Ve şu ipucunu verin: “Pist duvarına çarpsanız bile çalışmasına izin verin. Yönlendirmeye çalışmayın, zaten işe yaramayacak. Tepkileriniz yolculuğu yalnızca olumsuz yönde etkileyebilir, asla olumlu yönde etkilemez!”
Daha sonra trafik ışığı yeşile döner ve mini konvoyu kendi kendine hızlanana kadar iterler. İlk birkaç saniye zararsız görünüyor, neredeyse insanların el sallayacaklarını düşünüyorsunuz. Şu anda hoş olmayan bir heyecana ya da hızlı bir nabız atışına dair hiçbir işaret yok. Bunun nedeni muhtemelen bungee jumping ve diğer maceralardan farklı olarak tehlikeyle doğrudan yüzleşmek zorunda olmamanızdır.
Wok'ta dondurmanın üzerinde 90 şey var
Bu değişmek üzere. Üçüncü takım çağrıldığında oradayım. Yolculardan ikisini tanımıyorum, sözlü olarak birbirimizi azarlıyoruz: “Senin için de ilk sefer mi?” Aklıma bir fikir geliyor: Yabancılar tedbirsizce bir manevra yapmayacaklar herhalde? İyisiyle kötüsüyle tuzağa düşersiniz!
Burada da sunulan insanlı yarış kızağı sürüşlerinin aksine, bir emektar veya hatta organizasyon ekibinin bir üyesi gemide bulunmuyor. Organizatörler biz yarış kızağı pistine yeni başlayanları biraz zorluyor ve sonra bizi beyaz şahmeranla baş başa bırakıyor.
Ve daha ilk virajdan itibaren gerçek rengini gösteriyor. Hızlı bir şekilde hız kazanıyoruz. Hatta çok hızlı. Muazzam güçler bizi çanaklara doğru bastırıyor ve kıvrımlara doğru taşıyor. Bazen sola, bazen sağa gidiyor ve çok geçmeden sizi gerçekten koltuğunuza bastırdığınız kavşağa giriyoruz.
Dik oturuyoruz, bu da bize harika bir görüş açısı sağlıyor ancak 90 derecelik açıyı korumak giderek zorlaşıyor. Daha sonra bu eğitim koşusunda zaten saatte 90 kilometreye ulaştığımızı öğreneceğim. Arabada şaka, tavada delilik.
Omuz duvara çarpıyor
Kulpları tutmak çok fazla güç gerektirir. Ben de inatla bunu yapıyorum. Bırakma fikri nabzımı hızlandırıyor. Bir virajın dışına çıkma düşüncesi gibi.
Bu daha önce hiç olmamıştı ama hayal gücü görünmez bir yolcu olarak gemide. Özellikle iki ya da üç tur sonra omuz vatkalarımla duvara çarptığımda ve bunun konvoyun sarsılmasına neden olacağını hayal ettiğimde. Ancak 14. virajdan sonra aniden hızla yokuş yukarı çıkana kadar rahatsız edilmeden yarışıyoruz.
Çıkış! Ancak zirveye ulaşamıyoruz ve kısa bir duraklamanın ardından yeniden başlıyoruz. Bu sefer geriye doğru. Bilinmeyene doğru iki veya üç virajda yıldırım hızıyla yarışıyoruz. Sonra tekrar ileri ve geri, sonunda dengeye gelip dışarı çıkıncaya kadar.
Vay, bu çılgıncaydı. 75 saniye ne kadar uzun olabilir! Ama takip edemiyoruz. Kamyonla yeniden yola çıkıyoruz. Şimdi yeniden önemli ölçüde daha hızlı olduğumuz “gerçek” yarış geliyor. Bunu sadece daha iyi zamanda (1:11:21) değil, aynı zamanda pistin sonundaki tırmanışı yönettiğimizde de fark ediyoruz.
Rahatlamayla son
Gerginlik azalıyor, yüzlere gülümseme yayılıyor, bazı katılımcılar yarış kızağı kafesinden bir tişört alıyor: “Başardım!” Peter Knauseder bana yerleştirme listesini veriyor. Üçüncü olduk, bronz! Maksimum hızı 92,8 km/saattir.
Birinci sırada bitirenler neredeyse yüz sınırını aştı. Bu nasıl çalışıyor? “Optimum ağırlık ve daha geç başlangıç, o zaman buz daha hızlıdır. Ve sonra bu, optimum sürüş hattına bağlıdır” diye analiz ediyor Knauseder. Ancak yerleştirme ne olursa olsun: hiç kimse çok özel bir şey deneyimlemiş olma hissini ortadan kaldıramaz.
İpuçları ve bilgiler:
Wok gezileri belirlenen tarihlerde herkese sunulmaktadır. Her wok gezisi bir antrenman koşusu ve bir yarışma koşusundan oluşur. Katılımcılara tam buz hokeyi ekipmanı ve kapüşonlu bir kask verilir. Kızakların maksimum ağırlığı: 105 kilo. Maliyet: Kişi başı 120 Euro, bilgi ve rezervasyon: knauseder-event.at, olympiaworld.at, innsbruck.info. Jochen Schweizer ile Igls'de wok kızakla kayma 115 Euro ile biraz daha ucuz.
Alternatifler:
Saat 00:00:00'ı gösteriyor ve trafik ışığı kırmızı. Start binasının dışında kalın kar taneleri gece boyunca dans ediyor. Başlangıç evinde, 38 sıkı giyinmiş erkek ve iki kadın, kaskları, yastıkları ve buz hokeyi pantolonlarıyla küçük Michelin figürlerine bürünmüş halde ortalıkta dolaşıyor.
Çoğu insan buradan ormanın içinden vadiye doğru uzanan beyaz kurdeleye hayranlıkla bakıyor. Açıkça söylemek gerekirse, Igls'deki parlak ışıklı Olimpiyat buz pateni pistinin yalnızca ilk virajını görebilirsiniz.
Ama içeri girdiğinizde hissettiğiniz şey: çıplak buz. Ve hala yankı uyandıran şey: Uzun süreli kızak resmi görevlisi ve 1976 Kış Olimpiyatları için inşa edilen ve 2004'te tamamen yenilenen yapay buz pateni pistinin eski başkanı Peter Knauseder'in Bobcafé'deki buluşma noktasında bize anlattığı ham rakamlar: “Pist 5.500 metrekare buz yüzeyine sahip ve 1.270 metre uzunluğunda. İki buçuk g'nin vücuda etki ettiği bir döner kavşak da dahil olmak üzere, yedi metre yüksekliğe kadar 14 viraj vardır. Maksimum hız 100 km/saat olabilir.”
Sadece profesyonel kızakçılara değil televizyon yapımcılarına da hitap eden rakamlar. TV şovmeni Stefan Raab'ın tasarladığı ve büyük ilgi gören wok dünya şampiyonası bu pistte defalarca düzenlendi.
Başlangıç kamyonla
Ancak son yıllarda bu, Kasım ayı sonu da dahil olmak üzere Sauerland bölgesindeki Winterberg'de gerçekleşti. Igl'lerin aksine, “normal” ziyaretçiler buz pistinde lastikler ve Zipflbob'larla (aynı zamanda eğitimli sürücülerle “misafir bobs'larda” da) hızla aşağı inebilirler, ancak wok kızakla kayma hizmeti sunulmamaktadır. Diğer eski Wok Dünya Kupası lokasyonları Königssee ve Oberhof'ta da yok.
Ancak burada başka bir heyecan daha var. Buzda rafting sırasında dokuza kadar kişi bir tür çift şişme botla buz kanalında yarışıyor. Kısacası: buz kanalında eğlenceli geziler var, ancak Igls'de çok daha hızlı olan wok kızağı benzersizdir.
Dolayısıyla “Wok Yarışı” katılımcılarının yükleme alanında karla kaplı serpantinlerde şoförlük yaptığı kamyonun yeniden nefes almasını büyük bir beklentiyle bekliyoruz.
Bu sefer özlemini duyduğu kargoyu yanında taşıyor: Onu yokuş aşağı götürecek tavalar. Bunlar aslında ticari olarak temin edilebilen, 66 santimetre çapında ve yalnızca iki milimetre duvar kalınlığında olan Çin tavalarıdır ve pilotun rotayı gerçekten yakından deneyimlemesini sağlar. Wok üzerine ekstra kulplar vidalandı ve yuvarlak oturma delikleri minderlerle daha rahat hale getirildi. Koruyucu ekipman da rahattır.
Müdahale etmek sadece yolculuğu daha da kötüleştirir
Organizatörler tarafından önceden ayrılan dört kişilik ilk takım, iki yardımcının iki adet iki wok'u kancalarla bağladığı ve cesur olanların içeri girmesine yardım ettiği başlangıç noktasına gider.
Ayrıca kaskın gerçekten kapalı olup olmadığını, öndeki kişinin bacaklarının sıkıca kenetlenmiş olup olmadığını (öndeki kişinin yatay olarak havada tuttuğunu) ve oturma pozisyonunun dik olup olmadığını tekrar kontrol edersiniz.
Wok sürücülerine bir kez daha hatırlatıyorlar: “Kolları asla bırakmayın, yalnızca tamamen hareketsiz kaldıklarında!” Ve şu ipucunu verin: “Pist duvarına çarpsanız bile çalışmasına izin verin. Yönlendirmeye çalışmayın, zaten işe yaramayacak. Tepkileriniz yolculuğu yalnızca olumsuz yönde etkileyebilir, asla olumlu yönde etkilemez!”
Daha sonra trafik ışığı yeşile döner ve mini konvoyu kendi kendine hızlanana kadar iterler. İlk birkaç saniye zararsız görünüyor, neredeyse insanların el sallayacaklarını düşünüyorsunuz. Şu anda hoş olmayan bir heyecana ya da hızlı bir nabız atışına dair hiçbir işaret yok. Bunun nedeni muhtemelen bungee jumping ve diğer maceralardan farklı olarak tehlikeyle doğrudan yüzleşmek zorunda olmamanızdır.
Wok'ta dondurmanın üzerinde 90 şey var
Bu değişmek üzere. Üçüncü takım çağrıldığında oradayım. Yolculardan ikisini tanımıyorum, sözlü olarak birbirimizi azarlıyoruz: “Senin için de ilk sefer mi?” Aklıma bir fikir geliyor: Yabancılar tedbirsizce bir manevra yapmayacaklar herhalde? İyisiyle kötüsüyle tuzağa düşersiniz!
Burada da sunulan insanlı yarış kızağı sürüşlerinin aksine, bir emektar veya hatta organizasyon ekibinin bir üyesi gemide bulunmuyor. Organizatörler biz yarış kızağı pistine yeni başlayanları biraz zorluyor ve sonra bizi beyaz şahmeranla baş başa bırakıyor.
Ve daha ilk virajdan itibaren gerçek rengini gösteriyor. Hızlı bir şekilde hız kazanıyoruz. Hatta çok hızlı. Muazzam güçler bizi çanaklara doğru bastırıyor ve kıvrımlara doğru taşıyor. Bazen sola, bazen sağa gidiyor ve çok geçmeden sizi gerçekten koltuğunuza bastırdığınız kavşağa giriyoruz.
Dik oturuyoruz, bu da bize harika bir görüş açısı sağlıyor ancak 90 derecelik açıyı korumak giderek zorlaşıyor. Daha sonra bu eğitim koşusunda zaten saatte 90 kilometreye ulaştığımızı öğreneceğim. Arabada şaka, tavada delilik.
Omuz duvara çarpıyor
Kulpları tutmak çok fazla güç gerektirir. Ben de inatla bunu yapıyorum. Bırakma fikri nabzımı hızlandırıyor. Bir virajın dışına çıkma düşüncesi gibi.
Bu daha önce hiç olmamıştı ama hayal gücü görünmez bir yolcu olarak gemide. Özellikle iki ya da üç tur sonra omuz vatkalarımla duvara çarptığımda ve bunun konvoyun sarsılmasına neden olacağını hayal ettiğimde. Ancak 14. virajdan sonra aniden hızla yokuş yukarı çıkana kadar rahatsız edilmeden yarışıyoruz.
Çıkış! Ancak zirveye ulaşamıyoruz ve kısa bir duraklamanın ardından yeniden başlıyoruz. Bu sefer geriye doğru. Bilinmeyene doğru iki veya üç virajda yıldırım hızıyla yarışıyoruz. Sonra tekrar ileri ve geri, sonunda dengeye gelip dışarı çıkıncaya kadar.
Vay, bu çılgıncaydı. 75 saniye ne kadar uzun olabilir! Ama takip edemiyoruz. Kamyonla yeniden yola çıkıyoruz. Şimdi yeniden önemli ölçüde daha hızlı olduğumuz “gerçek” yarış geliyor. Bunu sadece daha iyi zamanda (1:11:21) değil, aynı zamanda pistin sonundaki tırmanışı yönettiğimizde de fark ediyoruz.
Rahatlamayla son
Gerginlik azalıyor, yüzlere gülümseme yayılıyor, bazı katılımcılar yarış kızağı kafesinden bir tişört alıyor: “Başardım!” Peter Knauseder bana yerleştirme listesini veriyor. Üçüncü olduk, bronz! Maksimum hızı 92,8 km/saattir.
Birinci sırada bitirenler neredeyse yüz sınırını aştı. Bu nasıl çalışıyor? “Optimum ağırlık ve daha geç başlangıç, o zaman buz daha hızlıdır. Ve sonra bu, optimum sürüş hattına bağlıdır” diye analiz ediyor Knauseder. Ancak yerleştirme ne olursa olsun: hiç kimse çok özel bir şey deneyimlemiş olma hissini ortadan kaldıramaz.
İpuçları ve bilgiler:
Wok gezileri belirlenen tarihlerde herkese sunulmaktadır. Her wok gezisi bir antrenman koşusu ve bir yarışma koşusundan oluşur. Katılımcılara tam buz hokeyi ekipmanı ve kapüşonlu bir kask verilir. Kızakların maksimum ağırlığı: 105 kilo. Maliyet: Kişi başı 120 Euro, bilgi ve rezervasyon: knauseder-event.at, olympiaworld.at, innsbruck.info. Jochen Schweizer ile Igls'de wok kızakla kayma 115 Euro ile biraz daha ucuz.
Alternatifler:
- Oberhof, Thüringen'de buz raftingi, kişi başı 35 Euro, bob-icerafting.de
- Yukarı Bavyera'daki Königssee'deki buz kanalı, konuk kızakla kayma kişi başı 15 Euro, yarış bob taksisi kişi başı 95 Euro'dan, rennbob-taxi.com/de
- Sauerland bölgesindeki Winterberg'deki buz arenası: Buz tüpleri (lastikler) kişi başı 13 Euro, Zipflbob 35 Euro, veltins-eisarena.de