Tanzanya-Zambiya Demiryolu veya kısaca Tazara, Afrika'nın en bilinen demiryollarından biridir. Gecikmeler sakin bir şekilde karşılanmalıdır. Hint Okyanusu'ndan Copperbelt'e kadar 48 saatlik tren yolculuğu sırasındaki durakları yürüyüş ve safari gezileri için kullanabilirsiniz.
İstasyonun önündeki ahşap levhada “Tren bugün saat 20.00'de kalkıyor” yazıyor. Aslında Dar es Salaam'dan öğleden sonra 13.50'de ayrılması gerekiyordu. Altı saatten fazla gecikme o kadar şiddetli ki insanlar Deutsche Bahn'a olumlu bakıyor.
Ama Tanzanya'dayız: Valiz, çanta ve çuval yüklü yolcular sabırla istasyon binasının önünde duruyor. Tanzanya-Zambiya Demiryolu'nun Tazara trenlerinde seyahat eden hiç kimse zamanı pek ciddiye almaz.
Gecikmeyi, hâlâ Tanzanya'nın ekonomik merkezi olan eski başkent hakkında fikir sahibi olmak için kullanıyoruz. Hint Okyanusu'nda bulunan ülke, ülkenin en büyük limanına ev sahipliği yapmaktadır. Yürüyüş liman körfezi boyunca devam ediyor. Alman sömürge döneminde inşa edilen Azania Katedrali'ni, Ulusal Müze'yi ve hareketli Kariakoo pazarını geçiyoruz.
Aklınıza bir fikir geliyor: Darüsselam'da birkaç günlük bir konaklama için gerekenler mevcut. Masaki gece hayatı bölgesinde çok sayıda kafe ve restoran bulunmaktadır. Şehrin kuzeyinde ve güneyinde, örneğin Kigamboni yarımadasında çok güzel plajlar var. Ve gezi noktası Zanzibar sizi çağırıyor. Ada ile Dar es Salaam arasında feribot servisi.
Lüks yok ama trende yeterince konfor var
Ama trene binmek istiyoruz. Gecikme için ek ücret karşılığında vagonlar nihayet saat 22:30'da istasyondan ayrılıyor. Önümüzde 1.860 kilometre var; Tazara güzergahındaki normal yolcu treninin tarifesi neredeyse 48 saate denk geliyor.
Dört kişilik kabinde yolculara yatak tahsis ediliyor, battaniye ve yastık veriliyor. Ayrıca prizler ve bir fan da bulunmaktadır. Lüks yok ama yeterli konfor var.
Tren sürekli bir takırtıyla karanlığın içinden güneybatıya doğru ilerliyor. Aslında biraz uyumak için ideal; keşke C3 kabinindeki üç yolcudan birinin yüksek sesle horlaması olmasaydı.
Gecikme nedeniyle trenin gece yolculuğun hemen başında başlaması utanç verici. Yaklaşık 200 kilometre sonra rota Nyerere Milli Parkı'ndan geçiyor. Tren pencerelerinin arkasındaki savanada filler veya zürafalar göründüğünde sahne genellikle bir tür tren safarisine dönüşür. Ama şimdi bu manzara Tanzanya'nın gece gökyüzünde kayboluyor.
Tazara'da gecikmeler normaldir
Tanzanya-Zambiya Demiryolundaki yolculuk hâlâ bir deneyim. Sabah güneşinin ilk ışınları manzarayı güzel bir ışıkla aydınlatıyor. İnsanlar terk edilmiş istasyon evlerinde iniyor. Burada ana yollardan uzakta bir yerde yaşıyorlar.
Tren Kibaoni kasabasında uzun süre durur. Tren görevlilerinden biri, “Biraz zaman alabilir, güzergahta sorun var” diyor. Tazara, 1970'lerin sonlarında Çin'in yardımıyla inşa edildi ve o zamandan beri neredeyse hiç modernize edilmedi. Gecikmeler ve sorunlar günlük işlerin bir parçasıdır.
Yaklaşık bir saat sonra devam ediyoruz. Tren, tüneller ve eski ahşap köprüler üzerinden, tıpkı bir demiryolu manzarasındaki gibi Tanzanya'nın yeşil ve engebeli güneyinden geçiyor. 40 saatten fazla süren yolculuğun ardından Mbeya'ya ulaşıldığında gecikmenin toplamı 18 saati aştı.
Mbeya, Tanzanya'nın en büyük metropollerinden biridir. Şehir hayatına ilgi duyanlar için buradaki molaya değer: Trenden inin ve yolculuğunuza devam etmek için bir sonraki Tazara treninden birine binin; model bu.
Tanzanya'nın güneyinde yürüyüşle mola
Durağı Tanzanya'nın güneyindeki manzarada yürüyüş yapmak için kullanıyoruz. Serengeti, Zanzibar ve Kilimanjaro da dahil olmak üzere ülkenin en önemli destinasyonlarıyla karşılaştırıldığında Mbeya bölgesi hala içeriden gelen bir turist ipucu olarak değerlendiriliyor.
Yürüyüş parkurları henüz pek gelişmediğinden, turlar için bölgenin en yüksek dağı olan Mbeya Zirvesi'ne doğru yola çıktığımız Tiko gibi bir rehber öneriyoruz: “İktidar sadece daha fazla reklam yapması gereken büyük milli parkları düşünüyor; yerel olanlar için turizm yapın” diyor Tiko.
Mbeya Zirvesi'ne yapılan tur rotaya bağlı olarak yaklaşık beş ila sekiz saat sürüyor ve yüksekliği kaynağa bağlı olarak 2800 ila 2900 metre arasında değişiyor. Emin adımlarla ve el emeği gerektiren Loleza Dağı tırmanışını çam ormanlarının arasından geçerek, köylerin arasından geçiyoruz. Bu çaba şehir manzaralarıyla ödüllendirilir.
Mbeya'nın hemen dışındaki Ngozi krater gölü boyunca yürüyüş daha az fiziksel çaba gerektirir, daha kısadır ve aynı zamanda daha az formda olanlar için de uygundur; kıyıya inmeye çalışmadığınız sürece, bu yalnızca yağmur mevsimi dışında mümkün olabilir, ancak o zaman bile birkaç saat sürer.
Önce ormanı andıran bitki örtüsünün içinden geçiyorsunuz, ardından bir seyir noktasına ulaşıyorsunuz. Manzara, göldeki kristal berraklığında su ve yoğun ve parlak yeşil krater kenarından ufuktaki dağ sıralarına kadar uzanıyor. Tiko, “Bölge aynı zamanda Afrika'nın İskoçya'sı olarak da adlandırılıyor” diyor.
Rehber, “Turistlerin çoğu ağustos ayından aralık ayına kadar geliyor” diyor. Bu dönem yürüyüş için ideal olsa da Aralık'tan Nisan'a kadar olan yağmur mevsimi Kitulo Milli Parkı için daha değerlidir. Park, Mbeya'dan arabayla yaklaşık iki saat uzaklıktadır ve “Çiçeklerin Serengeti'si” olarak bilinir. Yağmur mevsimi sırasında ve sonrasında 300'den fazla türün örneği burada çiçek açar.
Diğer Tazara gezginleri, çevredeki kahve çiftliklerinden birini ziyaret etmek için deniz seviyesinden yaklaşık 1.600 metre yükseklikte bulunan Mbeya'daki molayı kullanıyor.
Zambiya sınırında zorla durdurulma
Şehirdeki tren istasyonundan Zambiya'ya giden bir sonraki trene bindiğimizde saat sadece iki buçuk saat gecikiyor. Sınıra doğru manzara yeniden düzleşiyor; güneş battıkça insanlar yolların kenarından köylerine doğru yürüyorlar. Çocuklar trene el sallıyor.
Zambiya'dan kısa bir süre önce sarhoş olduğu anlaşılan bazı adamlar Zambiya banknotlarını sallıyor ve yolculara kötü koşullarda para üstü para teklif ediyor. Tazara trenleriyle seyahat eden herkesin, her iki ülkenin para birimlerini de yanında bulundurması gerekiyor. Birinci sınıf kahvaltı, öğle yemeği ve akşam yemeği talep üzerine verilmektedir. Yemek servisi yalnızca nakit olarak ödenebilir.
Tüm yolcuların treni sınırda bırakması gerekiyor. Önce Tanzanya tarafı ayrılacak, sonra tekrar Zambiya tarafı girecek. Ancak prosedür iyi prova edilmiş ve karmaşık değildir. Kornalar üç kez çalıyor, sonra devam ediyor ve ertesi gece arabalar sarsılarak geçiyor.
Zambiya tarafındaki rota görünüşte monoton, ancak trenin yolların dışındaki birçok küçük köyden birine ulaştığındaki yalnızlık ve manzara, yavaşlama ve misafirperverlik duyguları yaratıyor.
28 saat daha geçtikten sonra tren, ülkenin kuzeyindeki Copperbelt bölgesi, önemli bakır madenciliği bölgesi ve başkent Lusaka arasında bir geçiş kasabası olan Kapiri Mposhi'ye ulaşıyor. Burada yapılacak pek bir şey yok. Bu nedenle çoğu turist bir sonraki otobüse atlayarak iki milyondan fazla nüfusu olan ve av rezervleriyle çevrili canlı bir Afrika metropolü olan Lusaka'ya gidiyor.
Nyerere Milli Parkı'ndaki Tazara treniyle tren safarisini kaçırdıysanız, Lusaka'dan, örneğin şehir kapılarından 30 kilometre uzaklıktaki Lusaka Milli Parkı'ndan bir oyun gezisine yetişebilirsiniz. Zürafaların ve gergedanların yaşadığı ve demiryolu hattının bulunmadığı burada yürüyüş safarileri yapılıyor.
İpuçları ve bilgiler:
Varış noktası: Tanzanya, Afrika'nın doğusunda Hint Okyanusu kıyısında yer alır ve güneybatıda denize kıyısı olmayan Zambiya eyaletiyle komşudur.
Seyahat süresi: Tazara trenleri tüm yıl boyunca çalışmaktadır. Tren yolculuğunu yarıda bırakıp yürüyüşe çıkmak istiyorsanız, en iyisi Nisan ve Mayıs aylarındaki asıl yağışlı sezondan kaçınmaktır.
Varış: Uçakla en az on saat içinde Dar es Salaam'a varıyoruz.
Giriş: Tanzanya'ya girmek için turistlerin vizeye ihtiyaçları var ve bu vizeye önceden internet üzerinden 50$ karşılığında başvurulabiliyor. Alman vatandaşlarının Zambiya için vizeye ihtiyacı yoktur. Sınırda sınır görevlileri, 90 güne kadar kalışlar için pasaportlara pul dağıtıyor.
Tanzanya-Zambiya Demiryolu: Sıradan yolcu treni her Salı ve Cuma günü çalışmaktadır. Öğleden sonra Dar es Salaam ve Kapiri-Mposhi'den ayrılıyor. Mukuba Ekspres Treni'nin aksine, tüm operasyonel istasyonlarda durur. Birinci sınıf biletin fiyatı 97.200 Tanzanya şilini, yani yaklaşık 38 avroya denk geliyor (Ekspres: 116.800 Tanzanya şilini, 46 avro). Daha fazla bilgi: tazarasite.com.
dpa
İstasyonun önündeki ahşap levhada “Tren bugün saat 20.00'de kalkıyor” yazıyor. Aslında Dar es Salaam'dan öğleden sonra 13.50'de ayrılması gerekiyordu. Altı saatten fazla gecikme o kadar şiddetli ki insanlar Deutsche Bahn'a olumlu bakıyor.
Ama Tanzanya'dayız: Valiz, çanta ve çuval yüklü yolcular sabırla istasyon binasının önünde duruyor. Tanzanya-Zambiya Demiryolu'nun Tazara trenlerinde seyahat eden hiç kimse zamanı pek ciddiye almaz.
Gecikmeyi, hâlâ Tanzanya'nın ekonomik merkezi olan eski başkent hakkında fikir sahibi olmak için kullanıyoruz. Hint Okyanusu'nda bulunan ülke, ülkenin en büyük limanına ev sahipliği yapmaktadır. Yürüyüş liman körfezi boyunca devam ediyor. Alman sömürge döneminde inşa edilen Azania Katedrali'ni, Ulusal Müze'yi ve hareketli Kariakoo pazarını geçiyoruz.
Aklınıza bir fikir geliyor: Darüsselam'da birkaç günlük bir konaklama için gerekenler mevcut. Masaki gece hayatı bölgesinde çok sayıda kafe ve restoran bulunmaktadır. Şehrin kuzeyinde ve güneyinde, örneğin Kigamboni yarımadasında çok güzel plajlar var. Ve gezi noktası Zanzibar sizi çağırıyor. Ada ile Dar es Salaam arasında feribot servisi.
Lüks yok ama trende yeterince konfor var
Ama trene binmek istiyoruz. Gecikme için ek ücret karşılığında vagonlar nihayet saat 22:30'da istasyondan ayrılıyor. Önümüzde 1.860 kilometre var; Tazara güzergahındaki normal yolcu treninin tarifesi neredeyse 48 saate denk geliyor.
Dört kişilik kabinde yolculara yatak tahsis ediliyor, battaniye ve yastık veriliyor. Ayrıca prizler ve bir fan da bulunmaktadır. Lüks yok ama yeterli konfor var.
Tren sürekli bir takırtıyla karanlığın içinden güneybatıya doğru ilerliyor. Aslında biraz uyumak için ideal; keşke C3 kabinindeki üç yolcudan birinin yüksek sesle horlaması olmasaydı.
Gecikme nedeniyle trenin gece yolculuğun hemen başında başlaması utanç verici. Yaklaşık 200 kilometre sonra rota Nyerere Milli Parkı'ndan geçiyor. Tren pencerelerinin arkasındaki savanada filler veya zürafalar göründüğünde sahne genellikle bir tür tren safarisine dönüşür. Ama şimdi bu manzara Tanzanya'nın gece gökyüzünde kayboluyor.
Tazara'da gecikmeler normaldir
Tanzanya-Zambiya Demiryolundaki yolculuk hâlâ bir deneyim. Sabah güneşinin ilk ışınları manzarayı güzel bir ışıkla aydınlatıyor. İnsanlar terk edilmiş istasyon evlerinde iniyor. Burada ana yollardan uzakta bir yerde yaşıyorlar.
Tren Kibaoni kasabasında uzun süre durur. Tren görevlilerinden biri, “Biraz zaman alabilir, güzergahta sorun var” diyor. Tazara, 1970'lerin sonlarında Çin'in yardımıyla inşa edildi ve o zamandan beri neredeyse hiç modernize edilmedi. Gecikmeler ve sorunlar günlük işlerin bir parçasıdır.
Yaklaşık bir saat sonra devam ediyoruz. Tren, tüneller ve eski ahşap köprüler üzerinden, tıpkı bir demiryolu manzarasındaki gibi Tanzanya'nın yeşil ve engebeli güneyinden geçiyor. 40 saatten fazla süren yolculuğun ardından Mbeya'ya ulaşıldığında gecikmenin toplamı 18 saati aştı.
Mbeya, Tanzanya'nın en büyük metropollerinden biridir. Şehir hayatına ilgi duyanlar için buradaki molaya değer: Trenden inin ve yolculuğunuza devam etmek için bir sonraki Tazara treninden birine binin; model bu.
Tanzanya'nın güneyinde yürüyüşle mola
Durağı Tanzanya'nın güneyindeki manzarada yürüyüş yapmak için kullanıyoruz. Serengeti, Zanzibar ve Kilimanjaro da dahil olmak üzere ülkenin en önemli destinasyonlarıyla karşılaştırıldığında Mbeya bölgesi hala içeriden gelen bir turist ipucu olarak değerlendiriliyor.
Yürüyüş parkurları henüz pek gelişmediğinden, turlar için bölgenin en yüksek dağı olan Mbeya Zirvesi'ne doğru yola çıktığımız Tiko gibi bir rehber öneriyoruz: “İktidar sadece daha fazla reklam yapması gereken büyük milli parkları düşünüyor; yerel olanlar için turizm yapın” diyor Tiko.
Mbeya Zirvesi'ne yapılan tur rotaya bağlı olarak yaklaşık beş ila sekiz saat sürüyor ve yüksekliği kaynağa bağlı olarak 2800 ila 2900 metre arasında değişiyor. Emin adımlarla ve el emeği gerektiren Loleza Dağı tırmanışını çam ormanlarının arasından geçerek, köylerin arasından geçiyoruz. Bu çaba şehir manzaralarıyla ödüllendirilir.
Mbeya'nın hemen dışındaki Ngozi krater gölü boyunca yürüyüş daha az fiziksel çaba gerektirir, daha kısadır ve aynı zamanda daha az formda olanlar için de uygundur; kıyıya inmeye çalışmadığınız sürece, bu yalnızca yağmur mevsimi dışında mümkün olabilir, ancak o zaman bile birkaç saat sürer.
Önce ormanı andıran bitki örtüsünün içinden geçiyorsunuz, ardından bir seyir noktasına ulaşıyorsunuz. Manzara, göldeki kristal berraklığında su ve yoğun ve parlak yeşil krater kenarından ufuktaki dağ sıralarına kadar uzanıyor. Tiko, “Bölge aynı zamanda Afrika'nın İskoçya'sı olarak da adlandırılıyor” diyor.
Rehber, “Turistlerin çoğu ağustos ayından aralık ayına kadar geliyor” diyor. Bu dönem yürüyüş için ideal olsa da Aralık'tan Nisan'a kadar olan yağmur mevsimi Kitulo Milli Parkı için daha değerlidir. Park, Mbeya'dan arabayla yaklaşık iki saat uzaklıktadır ve “Çiçeklerin Serengeti'si” olarak bilinir. Yağmur mevsimi sırasında ve sonrasında 300'den fazla türün örneği burada çiçek açar.
Diğer Tazara gezginleri, çevredeki kahve çiftliklerinden birini ziyaret etmek için deniz seviyesinden yaklaşık 1.600 metre yükseklikte bulunan Mbeya'daki molayı kullanıyor.
Zambiya sınırında zorla durdurulma
Şehirdeki tren istasyonundan Zambiya'ya giden bir sonraki trene bindiğimizde saat sadece iki buçuk saat gecikiyor. Sınıra doğru manzara yeniden düzleşiyor; güneş battıkça insanlar yolların kenarından köylerine doğru yürüyorlar. Çocuklar trene el sallıyor.
Zambiya'dan kısa bir süre önce sarhoş olduğu anlaşılan bazı adamlar Zambiya banknotlarını sallıyor ve yolculara kötü koşullarda para üstü para teklif ediyor. Tazara trenleriyle seyahat eden herkesin, her iki ülkenin para birimlerini de yanında bulundurması gerekiyor. Birinci sınıf kahvaltı, öğle yemeği ve akşam yemeği talep üzerine verilmektedir. Yemek servisi yalnızca nakit olarak ödenebilir.
Tüm yolcuların treni sınırda bırakması gerekiyor. Önce Tanzanya tarafı ayrılacak, sonra tekrar Zambiya tarafı girecek. Ancak prosedür iyi prova edilmiş ve karmaşık değildir. Kornalar üç kez çalıyor, sonra devam ediyor ve ertesi gece arabalar sarsılarak geçiyor.
Zambiya tarafındaki rota görünüşte monoton, ancak trenin yolların dışındaki birçok küçük köyden birine ulaştığındaki yalnızlık ve manzara, yavaşlama ve misafirperverlik duyguları yaratıyor.
28 saat daha geçtikten sonra tren, ülkenin kuzeyindeki Copperbelt bölgesi, önemli bakır madenciliği bölgesi ve başkent Lusaka arasında bir geçiş kasabası olan Kapiri Mposhi'ye ulaşıyor. Burada yapılacak pek bir şey yok. Bu nedenle çoğu turist bir sonraki otobüse atlayarak iki milyondan fazla nüfusu olan ve av rezervleriyle çevrili canlı bir Afrika metropolü olan Lusaka'ya gidiyor.
Nyerere Milli Parkı'ndaki Tazara treniyle tren safarisini kaçırdıysanız, Lusaka'dan, örneğin şehir kapılarından 30 kilometre uzaklıktaki Lusaka Milli Parkı'ndan bir oyun gezisine yetişebilirsiniz. Zürafaların ve gergedanların yaşadığı ve demiryolu hattının bulunmadığı burada yürüyüş safarileri yapılıyor.
İpuçları ve bilgiler:
Varış noktası: Tanzanya, Afrika'nın doğusunda Hint Okyanusu kıyısında yer alır ve güneybatıda denize kıyısı olmayan Zambiya eyaletiyle komşudur.
Seyahat süresi: Tazara trenleri tüm yıl boyunca çalışmaktadır. Tren yolculuğunu yarıda bırakıp yürüyüşe çıkmak istiyorsanız, en iyisi Nisan ve Mayıs aylarındaki asıl yağışlı sezondan kaçınmaktır.
Varış: Uçakla en az on saat içinde Dar es Salaam'a varıyoruz.
Giriş: Tanzanya'ya girmek için turistlerin vizeye ihtiyaçları var ve bu vizeye önceden internet üzerinden 50$ karşılığında başvurulabiliyor. Alman vatandaşlarının Zambiya için vizeye ihtiyacı yoktur. Sınırda sınır görevlileri, 90 güne kadar kalışlar için pasaportlara pul dağıtıyor.
Tanzanya-Zambiya Demiryolu: Sıradan yolcu treni her Salı ve Cuma günü çalışmaktadır. Öğleden sonra Dar es Salaam ve Kapiri-Mposhi'den ayrılıyor. Mukuba Ekspres Treni'nin aksine, tüm operasyonel istasyonlarda durur. Birinci sınıf biletin fiyatı 97.200 Tanzanya şilini, yani yaklaşık 38 avroya denk geliyor (Ekspres: 116.800 Tanzanya şilini, 46 avro). Daha fazla bilgi: tazarasite.com.
dpa