Yazarımız, birkaç yıl önce dünyayı dolaştığından beri, daha uzun bir süre Güneydoğu Asya'da yaşamanın, hatta belki de göç etmenin hayalini kuruyordu. Bölgeye yaptığı bir başka geziden sonra olumsuz yönlerin olumsuz yönlerden daha ağır bastığını biliyor. Burada rüyasının neden bittiğini açıklıyor.
2020 ve sonrasında, pandemi yıllarında dünyayı dolaştım ve birkaç ayımı Tayland başta olmak üzere Güneydoğu Asya'da geçirdim. O zamanlar turizm pek yoktu, kitle turizmi de yoktu; o döneme dair romantik anılarım var. Yıllarca Laos ile Endonezya arasında bir yere yerleşmenin hayalini kurdum.
Gerçekliği kontrol etmek için birkaç haftalığına tekrar bölgeye gittim. Şu anda Corona öncesi kitle turizmi zamanları üzerine inşa ediliyor: Örneğin Tayland, 2025'te 36 milyon ziyaretçi bekliyor; bu, neredeyse Corona'dan önceki yıl olan 2019'daki kadar. Endonezya'nın en popüler adası olan Bali ise 2024 yılı için 6,3 milyon uluslararası varış bildiriyor; bu rakam 2019'a göre 100.000 artış anlamına geliyor.
Yani yine kalabalık ve kalabalık, aşırı turizm geri döndü. Oraya gittiğimde Güneydoğu Asya'daki yaşamın olumsuz yönlerinin farkına vardım. Bu özellikle Tayland'daki Chiang Mai, Vietnam'daki Da Nang ve Bali gibi dijital göçebeler arasında özellikle popüler olan ve halihazırda on binlerce Batılı göçmeni çekmiş olan destinasyonlar için geçerlidir. Orada olmamamın altı nedeni.
Moped olmadan hiçbir şey işe yaramaz – ama mopedle de hoş değil
2020'de altı ay boyunca Kuzey Tayland'da yaşadığımda, mopedle binlerce kilometre yol kat ettim, Myanmar ve Laos sınırındaki ülkeyi dolaştım ve bunun harika olduğunu düşündüm. Her gün yağan yağmurlar bile beni rahatsız etmedi. Çünkü o zamanlar sokaklar boştu ve turizm yoktu. Ve daha önce bilmediğim bir özgürlük, bir mutluluk duygusu ve büyük, geniş bir dünya yaşadım.
Bali'de de benzer güzel bir deneyim yaşamayı umduğumda hayal kırıklığına uğradım. Çünkü Bali'nin birçok yerinde gerçek bir trafik sorunu var. Özellikle Kuta, Canggu ve Ubud gibi turistik bölgelerdeki yol koşulları distopiktir. Saldırganlık nadiren meydana gelse bile, sınırlı trafik alanı için arabalar ve mopedler arasında hala bir savaş var.
Büyük araçlar yolların dar olması nedeniyle trafiği hızla durma noktasına getiriyor. Moped sürücüleri daha sonra kaldırımlara veya banketlere doğru ilerliyor. Kaos var. Ayrıca yollar genellikle harap durumdadır ve kazalar yaygındır. Güneydoğu Asya'nın diğer kırsal bölgelerinde de durum pek farklı değil.
Artan motorizasyonun bir diğer sorunu: hava kirliliği. Dizel is bulutu içinde küçük bir kamyonun arkasında mopedin üzerinde oturan herkes, birdenbire motorlu taşıtlara yönelik AB emisyon düzenlemelerini takdir edecektir. Her ne kadar iki tekerlek üzerinde seyahat etmekten hoşlansam da Güneydoğu Asya'da pek eğlenceli değil.
Ne yazık ki yürümek bir alternatif değil. Kaldırım eksikliği var, varsa ya hasarlıdır ya da moped park yeri olarak hizmet vermektedir. Hava 30 dereceyken ve yüzde 100 nem hissedilirken kim A noktasından B noktasına yol kenarında yürümek ister? En azından ben değilim.
Terlemeyi seviyor olmalısın
Güneydoğu Asya sadece sıcak değil aynı zamanda nemlidir. Tropikal iklim yemyeşil bir doğa sağlar. Ancak bunun da bir bedeli var: Her fiziksel aktivite terleten bir işe dönüşüyor. Koşu, bisiklet ya da diğer açık hava sporları ne olursa olsun, bu iklimde pek keyif yoktur.
Güneydoğu Asya'da insanlar güzel doğanın tadını çıkarmıyor, çoğu zaman klimalı odalara sığınıyor, kafelerde, alışveriş merkezlerinde veya fitness stüdyolarında çok fazla zaman harcıyorlar – asıl mesele klimalı olmalarıdır . Dışarısı ancak gün batımından sonra katlanılabilir hale gelir.
Bir tatilci olarak buna birkaç gün veya hafta dayanabilirsiniz. Ama günlük yaşamda sürekli terlemeyi, sıcaktan ve güneşten kaçmak zorunda kalmayı sinir bozucu buluyorum.
Kıştan nefret eden yağmurlu mevsimi de sevmeyecektir
Biz Almanlar hava koşullarından şikayet etmeyi severiz. Kışlarımızın özellikle gri ve güneş ışığının eksik olduğunu görüyoruz. Kışın maviliklerinde tropikal bölgeleri hayal ettiğimizde çoğu zaman unuttuğumuz şey, oraya düşen yağmur miktarıdır. Çünkü Güneydoğu Asya sadece iki mevsimi biliyor: kurak mevsim ve yağışlı mevsim.
Yağmur mevsimini yaşadım. Örneğin Bali'de kasım ayından mart ayına kadar, kuzey Tayland'da ise mayıs ayından ekim ayına kadar sürer. Şanslıysanız günde yalnızca birkaç saat yağmur yağar. Daha sonra sıklıkla tekrar düzelir. Ama eğer şanssızsanız günlerce yoğun yağmur yağar. Ve bu kötü şans düzenli olarak yaşanıyor.
Yağışlar muson benzeri oranlarda olabilir. Chiang Mai'de sık sık su basmış sokaklarla karşılaştım; bu orada oldukça normal. Ve Bali'deki konaklama yerim şiddetli yağmura dayanamadı. Yeni ve gösterişli bir bina olmasına rağmen yatak odası birkaç dakika içinde aniden kendini su altında buldu.
Ayrıca rahatsız edici: Yüksek nem, kapalı odalarda genellikle küf kokusuna neden olur ve sürekli ıslak olan kıyafetlerin kurutulmasını bir sabır sınavı haline getirir. Güneydoğu Asya'da yaşamak istiyorsanız ıslak olmayı sevmelisiniz.
Bali'de kaliteden vazgeçmek zorundasınız
Özellikle seyahat eden Almanlar, kalite standartlarını karşılamayan bir şey olduğunda şikayet etmeyi severler. Kendimi bundan muaf tutmayacağım. Sonuçta yurtdışındayken de klişe tuzağına düşmemek için standartlarımı düşürmeye ve her türlü eksikliği görmezden gelmeye özellikle dikkat ediyorum.
Ama cılız bir kiralık mopedle çukurlardan geçtiğimde, paslı kask tokam sıkıştığında, elektrik tekrar kesildiğinde veya duş düzgün çalışmadığında ve sıklıkla bir şeyler kırıldığında, uzun vadede bunun benim için yeterli olup olmadığını kendime soruyorum. . Dünya turum bana yaşam standardımı önemli ölçüde azaltabileceğimi öğretti. Ancak Almanya'daki yaşamla karşılaştırıldığında, Güneydoğu Asya'da kalıcı bir günlük yaşam, geriye doğru atılmış önemli bir adım olacaktır ve sonuçta bunu yapmak istemiyorum.
Ya gerçekten hastalanırsam?
Pek çok genç göçmenin çok az düşündüğü bir konu: hastalıklar. Bunda şaşılacak bir şey yok, çünkü çoğu hayatlarının en formda yıllarında. Muhtemelen ortalama bir Alman'a göre risk almaya daha istekliyim, ancak uluslararası sağlık sigortam olmasına rağmen dünya seyahatim sırasında yerel sağlık sigortamı ödemeye devam ettim. Çünkü acil bir durumda evde tedavi görmek isterim.
Alman sağlık sistemi sıklıkla küçümsense de, “Legatum Refah Endeksi 2023”ün uluslararası sıralamasında hâlâ 13. sırada yer alıyor. Listenin başında Güneydoğu Asya eyaleti Singapur yer alıyor. Tayland 31. sırada, Vietnam ise 44. sırada yer alırken Endonezya 167 ülke arasında yalnızca 87. sırada yer alıyor.
Bu nedenle acil bir durumda, mümkün olan en iyi tedaviyi almak için Güneydoğu Asya'da masrafları size ait olmak üzere Bangkok veya Singapur'a uçmak alışılmadık bir durum değildir. Tedavi masraflarının karşılanıp karşılanmayacağı ve ne kadar karşılanacağı ilgili yabancı sağlık sigortası şirketi ile netleştirilmelidir. Her durumda pahalı olma riski büyüktür.
Soylulaştırmanın parçası olmak istemiyorum
Ancak başka bir sorun daha var: Pek çok yabancı, muhtemelen çok fazla, Güneydoğu Asya'da yaşamanın hayalini kuruyor. Bilinmeyenlerin cazibesi, kültürlerin egzotikliği, muhteşem yemekler, tüm bunlar sadece Almanları büyülemiyor. Harika kumsallar, etkileyici manzaralar, tropikal bitki örtüsü ve son olarak ama bir o kadar da önemlisi, düşük yaşam maliyeti birçok stresli Batılının göç etme hayalini kurmasına neden oluyor. Güneydoğu Asya'daki insanların açık sözlülüğüne, dostluğuna ve yaşamlarını ne kadar rahat sürdürdüklerine her zaman hayret etmişimdir.
Günümüzde yurt dışından Alman işverenlerin yanında çalışarak bu hayali gerçeğe dönüştürmek her zamankinden daha kolay. Çevrimiçi çalışan insanlar en iyi koşullara sahiptir. Dijital göçebeler olarak adlandırılan bu kişiler, istikrarlı bir internet bağlantısı olması koşuluyla dünyanın en güzel yerlerinde yaşayabilir ve uzun vadeli bir vize alırlar.
Bunu yapmak için belirli kriterlerin karşılanması gerekir. Örneğin Bali'de bir yıl kalma izni alabilmek için Endonezyalı olmayan bir şirketle iş sözleşmesi yapılması ve yıllık en az 58.000 Euro gelir elde edilmesi gerekiyor. Tayland daha cömerttir ve 2024'ten bu yana beş yıllık vize vermektedir; bu da en geç 180 günde bir (veya uzatma başvurusuyla 360 günde bir) – örneğin kısaca Laos'a – ayrılmanızı gerektirir. Hesabınızda en az 14.000 Euro varsa ya da yıllık bu tutarda gelir elde ettiğinizi kanıtlayabilirseniz, “Destinasyon Tayland Vizesi” (DTV) olarak adlandırılan vizeyi 350 Euro karşılığında alabilirsiniz.
Etkiler Bali'de ve Tayland'daki Chiang Mai veya Vietnam'daki Da Nang gibi diğer göçmen sıcak noktalarında açıkça görülebilir. Göçmenlere yönelik tüm altyapı burada oluşturuldu. Bunun en iyi örneği Bali'nin Canggu bölgesidir. Popüler kafeler ve restoranlar, ortak çalışma alanları, masaj stüdyoları ve plaj kulüpleriyle çevrili bir spor salonu diğerini takip ediyor.
Buna göre izleyici kitlesi, erkek ya da kadın fark etmeksizin, scooterlarının üzerinde uçuşan yelelerle az giyinen, çalkantılı trafikte modern savaşçılar gibi davranan akıllı ve fit görünümlü yabancılardan oluşan bir koleksiyon. Ayrıca birçok Güneydoğu Asyalının mütevazı yaşam tarzına ters düşen “lüks bedenim, çevrimiçi işim, sörf tahtam” gibi tuhaf bir aura da var. Benim işim değil.
Gurbetçilerin fiyatları artırdığı ve yerlileri yaşam alanlarından dışarı ittiği bir sır değil. Canggu'yu gördüğümde şok oldum. Bali'nin nasıl olacağını hayal ettiğimin tam tersi. Burada sadece birkaç bin kişi yaşasa da burası bazı yerlerde şehir cehennemi gibi görünüyor. Ancak sabah saat yedide mahallede ilk CrossFit dersleri başladığında hoparlörlerden gelen bas sesler ve antrenörlerin bağırışları iç huzuru bozar.
Şans eseri hâlâ Bali'de hemen aşık olduğum cennet gibi yerler buldum. Ancak bir gün buraların turistler ya da göçmenler tarafından istila edilebileceği düşüncesi beni buraların reklamını yapmaktan alıkoyuyor. Yerel halk bile bana bölgelerinin bir gün Canggu'ya benzeyebileceğinden korktuklarını ifade etti.
Taze ekşi mayalı ekmek üzerine haşlanmış yumurta ile avokado tostunu sevsem ve mango ve papaya ile taze smoothie kaselerine hayır diyemesem de, Güneydoğu Asya'daki soylulaştırmanın bir parçası olmak istemiyorum.
2020 ve sonrasında, pandemi yıllarında dünyayı dolaştım ve birkaç ayımı Tayland başta olmak üzere Güneydoğu Asya'da geçirdim. O zamanlar turizm pek yoktu, kitle turizmi de yoktu; o döneme dair romantik anılarım var. Yıllarca Laos ile Endonezya arasında bir yere yerleşmenin hayalini kurdum.
Gerçekliği kontrol etmek için birkaç haftalığına tekrar bölgeye gittim. Şu anda Corona öncesi kitle turizmi zamanları üzerine inşa ediliyor: Örneğin Tayland, 2025'te 36 milyon ziyaretçi bekliyor; bu, neredeyse Corona'dan önceki yıl olan 2019'daki kadar. Endonezya'nın en popüler adası olan Bali ise 2024 yılı için 6,3 milyon uluslararası varış bildiriyor; bu rakam 2019'a göre 100.000 artış anlamına geliyor.
Yani yine kalabalık ve kalabalık, aşırı turizm geri döndü. Oraya gittiğimde Güneydoğu Asya'daki yaşamın olumsuz yönlerinin farkına vardım. Bu özellikle Tayland'daki Chiang Mai, Vietnam'daki Da Nang ve Bali gibi dijital göçebeler arasında özellikle popüler olan ve halihazırda on binlerce Batılı göçmeni çekmiş olan destinasyonlar için geçerlidir. Orada olmamamın altı nedeni.
Moped olmadan hiçbir şey işe yaramaz – ama mopedle de hoş değil
2020'de altı ay boyunca Kuzey Tayland'da yaşadığımda, mopedle binlerce kilometre yol kat ettim, Myanmar ve Laos sınırındaki ülkeyi dolaştım ve bunun harika olduğunu düşündüm. Her gün yağan yağmurlar bile beni rahatsız etmedi. Çünkü o zamanlar sokaklar boştu ve turizm yoktu. Ve daha önce bilmediğim bir özgürlük, bir mutluluk duygusu ve büyük, geniş bir dünya yaşadım.
Bali'de de benzer güzel bir deneyim yaşamayı umduğumda hayal kırıklığına uğradım. Çünkü Bali'nin birçok yerinde gerçek bir trafik sorunu var. Özellikle Kuta, Canggu ve Ubud gibi turistik bölgelerdeki yol koşulları distopiktir. Saldırganlık nadiren meydana gelse bile, sınırlı trafik alanı için arabalar ve mopedler arasında hala bir savaş var.
Büyük araçlar yolların dar olması nedeniyle trafiği hızla durma noktasına getiriyor. Moped sürücüleri daha sonra kaldırımlara veya banketlere doğru ilerliyor. Kaos var. Ayrıca yollar genellikle harap durumdadır ve kazalar yaygındır. Güneydoğu Asya'nın diğer kırsal bölgelerinde de durum pek farklı değil.
Artan motorizasyonun bir diğer sorunu: hava kirliliği. Dizel is bulutu içinde küçük bir kamyonun arkasında mopedin üzerinde oturan herkes, birdenbire motorlu taşıtlara yönelik AB emisyon düzenlemelerini takdir edecektir. Her ne kadar iki tekerlek üzerinde seyahat etmekten hoşlansam da Güneydoğu Asya'da pek eğlenceli değil.
Ne yazık ki yürümek bir alternatif değil. Kaldırım eksikliği var, varsa ya hasarlıdır ya da moped park yeri olarak hizmet vermektedir. Hava 30 dereceyken ve yüzde 100 nem hissedilirken kim A noktasından B noktasına yol kenarında yürümek ister? En azından ben değilim.
Terlemeyi seviyor olmalısın
Güneydoğu Asya sadece sıcak değil aynı zamanda nemlidir. Tropikal iklim yemyeşil bir doğa sağlar. Ancak bunun da bir bedeli var: Her fiziksel aktivite terleten bir işe dönüşüyor. Koşu, bisiklet ya da diğer açık hava sporları ne olursa olsun, bu iklimde pek keyif yoktur.
Güneydoğu Asya'da insanlar güzel doğanın tadını çıkarmıyor, çoğu zaman klimalı odalara sığınıyor, kafelerde, alışveriş merkezlerinde veya fitness stüdyolarında çok fazla zaman harcıyorlar – asıl mesele klimalı olmalarıdır . Dışarısı ancak gün batımından sonra katlanılabilir hale gelir.
Bir tatilci olarak buna birkaç gün veya hafta dayanabilirsiniz. Ama günlük yaşamda sürekli terlemeyi, sıcaktan ve güneşten kaçmak zorunda kalmayı sinir bozucu buluyorum.
Kıştan nefret eden yağmurlu mevsimi de sevmeyecektir
Biz Almanlar hava koşullarından şikayet etmeyi severiz. Kışlarımızın özellikle gri ve güneş ışığının eksik olduğunu görüyoruz. Kışın maviliklerinde tropikal bölgeleri hayal ettiğimizde çoğu zaman unuttuğumuz şey, oraya düşen yağmur miktarıdır. Çünkü Güneydoğu Asya sadece iki mevsimi biliyor: kurak mevsim ve yağışlı mevsim.
Yağmur mevsimini yaşadım. Örneğin Bali'de kasım ayından mart ayına kadar, kuzey Tayland'da ise mayıs ayından ekim ayına kadar sürer. Şanslıysanız günde yalnızca birkaç saat yağmur yağar. Daha sonra sıklıkla tekrar düzelir. Ama eğer şanssızsanız günlerce yoğun yağmur yağar. Ve bu kötü şans düzenli olarak yaşanıyor.
Yağışlar muson benzeri oranlarda olabilir. Chiang Mai'de sık sık su basmış sokaklarla karşılaştım; bu orada oldukça normal. Ve Bali'deki konaklama yerim şiddetli yağmura dayanamadı. Yeni ve gösterişli bir bina olmasına rağmen yatak odası birkaç dakika içinde aniden kendini su altında buldu.
Ayrıca rahatsız edici: Yüksek nem, kapalı odalarda genellikle küf kokusuna neden olur ve sürekli ıslak olan kıyafetlerin kurutulmasını bir sabır sınavı haline getirir. Güneydoğu Asya'da yaşamak istiyorsanız ıslak olmayı sevmelisiniz.
Bali'de kaliteden vazgeçmek zorundasınız
Özellikle seyahat eden Almanlar, kalite standartlarını karşılamayan bir şey olduğunda şikayet etmeyi severler. Kendimi bundan muaf tutmayacağım. Sonuçta yurtdışındayken de klişe tuzağına düşmemek için standartlarımı düşürmeye ve her türlü eksikliği görmezden gelmeye özellikle dikkat ediyorum.
Ama cılız bir kiralık mopedle çukurlardan geçtiğimde, paslı kask tokam sıkıştığında, elektrik tekrar kesildiğinde veya duş düzgün çalışmadığında ve sıklıkla bir şeyler kırıldığında, uzun vadede bunun benim için yeterli olup olmadığını kendime soruyorum. . Dünya turum bana yaşam standardımı önemli ölçüde azaltabileceğimi öğretti. Ancak Almanya'daki yaşamla karşılaştırıldığında, Güneydoğu Asya'da kalıcı bir günlük yaşam, geriye doğru atılmış önemli bir adım olacaktır ve sonuçta bunu yapmak istemiyorum.
Ya gerçekten hastalanırsam?
Pek çok genç göçmenin çok az düşündüğü bir konu: hastalıklar. Bunda şaşılacak bir şey yok, çünkü çoğu hayatlarının en formda yıllarında. Muhtemelen ortalama bir Alman'a göre risk almaya daha istekliyim, ancak uluslararası sağlık sigortam olmasına rağmen dünya seyahatim sırasında yerel sağlık sigortamı ödemeye devam ettim. Çünkü acil bir durumda evde tedavi görmek isterim.
Alman sağlık sistemi sıklıkla küçümsense de, “Legatum Refah Endeksi 2023”ün uluslararası sıralamasında hâlâ 13. sırada yer alıyor. Listenin başında Güneydoğu Asya eyaleti Singapur yer alıyor. Tayland 31. sırada, Vietnam ise 44. sırada yer alırken Endonezya 167 ülke arasında yalnızca 87. sırada yer alıyor.
Bu nedenle acil bir durumda, mümkün olan en iyi tedaviyi almak için Güneydoğu Asya'da masrafları size ait olmak üzere Bangkok veya Singapur'a uçmak alışılmadık bir durum değildir. Tedavi masraflarının karşılanıp karşılanmayacağı ve ne kadar karşılanacağı ilgili yabancı sağlık sigortası şirketi ile netleştirilmelidir. Her durumda pahalı olma riski büyüktür.
Soylulaştırmanın parçası olmak istemiyorum
Ancak başka bir sorun daha var: Pek çok yabancı, muhtemelen çok fazla, Güneydoğu Asya'da yaşamanın hayalini kuruyor. Bilinmeyenlerin cazibesi, kültürlerin egzotikliği, muhteşem yemekler, tüm bunlar sadece Almanları büyülemiyor. Harika kumsallar, etkileyici manzaralar, tropikal bitki örtüsü ve son olarak ama bir o kadar da önemlisi, düşük yaşam maliyeti birçok stresli Batılının göç etme hayalini kurmasına neden oluyor. Güneydoğu Asya'daki insanların açık sözlülüğüne, dostluğuna ve yaşamlarını ne kadar rahat sürdürdüklerine her zaman hayret etmişimdir.
Günümüzde yurt dışından Alman işverenlerin yanında çalışarak bu hayali gerçeğe dönüştürmek her zamankinden daha kolay. Çevrimiçi çalışan insanlar en iyi koşullara sahiptir. Dijital göçebeler olarak adlandırılan bu kişiler, istikrarlı bir internet bağlantısı olması koşuluyla dünyanın en güzel yerlerinde yaşayabilir ve uzun vadeli bir vize alırlar.
Bunu yapmak için belirli kriterlerin karşılanması gerekir. Örneğin Bali'de bir yıl kalma izni alabilmek için Endonezyalı olmayan bir şirketle iş sözleşmesi yapılması ve yıllık en az 58.000 Euro gelir elde edilmesi gerekiyor. Tayland daha cömerttir ve 2024'ten bu yana beş yıllık vize vermektedir; bu da en geç 180 günde bir (veya uzatma başvurusuyla 360 günde bir) – örneğin kısaca Laos'a – ayrılmanızı gerektirir. Hesabınızda en az 14.000 Euro varsa ya da yıllık bu tutarda gelir elde ettiğinizi kanıtlayabilirseniz, “Destinasyon Tayland Vizesi” (DTV) olarak adlandırılan vizeyi 350 Euro karşılığında alabilirsiniz.
Etkiler Bali'de ve Tayland'daki Chiang Mai veya Vietnam'daki Da Nang gibi diğer göçmen sıcak noktalarında açıkça görülebilir. Göçmenlere yönelik tüm altyapı burada oluşturuldu. Bunun en iyi örneği Bali'nin Canggu bölgesidir. Popüler kafeler ve restoranlar, ortak çalışma alanları, masaj stüdyoları ve plaj kulüpleriyle çevrili bir spor salonu diğerini takip ediyor.
Buna göre izleyici kitlesi, erkek ya da kadın fark etmeksizin, scooterlarının üzerinde uçuşan yelelerle az giyinen, çalkantılı trafikte modern savaşçılar gibi davranan akıllı ve fit görünümlü yabancılardan oluşan bir koleksiyon. Ayrıca birçok Güneydoğu Asyalının mütevazı yaşam tarzına ters düşen “lüks bedenim, çevrimiçi işim, sörf tahtam” gibi tuhaf bir aura da var. Benim işim değil.
Gurbetçilerin fiyatları artırdığı ve yerlileri yaşam alanlarından dışarı ittiği bir sır değil. Canggu'yu gördüğümde şok oldum. Bali'nin nasıl olacağını hayal ettiğimin tam tersi. Burada sadece birkaç bin kişi yaşasa da burası bazı yerlerde şehir cehennemi gibi görünüyor. Ancak sabah saat yedide mahallede ilk CrossFit dersleri başladığında hoparlörlerden gelen bas sesler ve antrenörlerin bağırışları iç huzuru bozar.
Şans eseri hâlâ Bali'de hemen aşık olduğum cennet gibi yerler buldum. Ancak bir gün buraların turistler ya da göçmenler tarafından istila edilebileceği düşüncesi beni buraların reklamını yapmaktan alıkoyuyor. Yerel halk bile bana bölgelerinin bir gün Canggu'ya benzeyebileceğinden korktuklarını ifade etti.
Taze ekşi mayalı ekmek üzerine haşlanmış yumurta ile avokado tostunu sevsem ve mango ve papaya ile taze smoothie kaselerine hayır diyemesem de, Güneydoğu Asya'daki soylulaştırmanın bir parçası olmak istemiyorum.