Tenerife'de sahilde uzanırsanız en iyisini kaçırıyorsunuz demektir. 3.718 metre yüksekliğindeki Pico del Teide yanardağına yapılacak tur, sizi eşsiz manzaralarla ödüllendiriyor. Ancak ilk kısım teleferikle tamamlanabilecek olsa bile iyi bir fiziksel kondisyon gerektirir.
Plutarch ona zaten “Kutsalların Adası” unvanını vermişti. Yetenekli bilge Alexander von Humboldt, Tenerife'yi Pico del Teide yanardağıyla “güzelliğin zirvesine” bile yükseltti. Uzman bir kaynaktan alınan bir karar, sonuçta o ilk gerçek gezginlerden biriydi. Von Humboldt'un zamanında, yalnızca birkaç kişi dünyamızın onun kadar büyük bir kısmını görmüş ve keşfetmişti.
Palmiye ağaçlarının altında tembellik etmek, ara sıra Atlantik'in sularına atlamak, rahatça bir bardak sangria içmek – ah evet, tatil cenneti Tenerife'de ada gezintisi kısa sürede yaygınlaşır. Ama eğer kıçınızı kaldıramıyorsanız, en iyi kısmı kaçırıyorsunuz demektir. Bu yüzden uçsuz bucaksız kıvrımlı yollardan dağlara doğru ilerlemeyi tercih ediyoruz.
Sabah erkenden 2356 metre yükseklikteki Teide nehrine çıkan teleferik Teleférico istasyonunda Oliver Conradi ile buluşuyoruz. Oliver'ın ebeveynleri Alman ve Tenerife'de doğdu; Mükemmel Almanca konuşuyor ve adayı eşi benzeri olmayan bir şekilde tanıyor. Eğitimli ada rehberi, 2002'den beri konukları zirveye götürüyor ve aynı zamanda çok istenen zirve iznini de organize ediyor.
Yüksek sezonda büyük gondol, 3.555 metre yükseklikteki La Rambleta dağ istasyonuna 3.000'e kadar ziyaretçi taşıyor. Bundan sonra günde en fazla 200 ziyaretçi için sadece yürüyerek devam edilir. İpucu: Özellikle yüksek sezonda izin belgesinin birkaç ay önceden internet üzerinden sipariş edilmesi gerekmektedir.
Pico del Teide'de dondurucu soğuklar
Tepeye çıktığınızda hava incedir. Ve irtifa hastalığının yalnızca Himalayalar'da olduğunu düşünen herkes ciddi şekilde yanılıyor. Oliver bize alışmamız için zaman veriyor. Öncelikle konuyu netleştirelim: “2.030 kilometrekarelik Tenerife, Saarland ile hemen hemen aynı büyüklükte. Adanın atası olan 'Padre Teide', deniz seviyesinden 3718 metre yükseklikte, İspanya'nın en yüksek dağı ve hatta tüm Atlantik'in en yüksek zirvesidir. Teide'yi deniz seviyesinin altında ölçseydik neredeyse sekiz bin civarında olurdu ve dolayısıyla dünyanın en yüksek üçüncü yanardağı olurdu. Yalnızca Hawaii'deki Mauna Kea ve Mauna Loa biraz daha yüksek.”
Las Américas ve Los Cristianos plajlarında güneşlenenler muhtemelen güneş kremi sürerken, biz de rüzgar estiğinde sırt çantalarımızdan Gore-Tex ceketleri, şapkaları ve eldivenleri çıkarıyoruz. Beş derece civarındaki sıcaklıklar ve neredeyse sakallarınızı parçalayacak kadar soğuk bir rüzgar, soğuk bir başlangıç yapmamıza neden oluyor. Sonuçta Sahra'nın enleminde olduğumuza inanmak zor.
Oliver muhtemelen Teide'ye 1000'den fazla kez gitmiştir, kırmızı kan hücreleri yüksekteki az miktardaki oksijene mükemmel şekilde alışmıştır. Bu yüzden biz oksijenimizi yönetmek zorundayken o rahat bir şekilde ders verebilir. Daha yavaş bir tempoda ve birçok kısa molayla bize Tenerife'nin birçok iklim bölgesini gelişigüzel açıklıyor: “Geldiğiniz kıyıda, muz, papaya ve mangonun yetiştiği subtropikal koşulların tadını çıkarıyoruz. Deniz seviyesinden 400 ila 600 metre yükseklikte Akdeniz olur. Son derece verimli okyanus iklimi bölgemiz 600 metreden başlıyor; sebze, marul ve patates çok iyi yetişiyor. Avrupa'daki ilk patatesin 16. yüzyılın başlarında Orotava Vadisi'ndeki adaya ekildiğini biliyor musunuz? Ancak 70 yıl sonra Avrupa ana karasına giden yolu bulabildiler.”
1000 ila 2000 metre yükseklikteki Corona Ormanı, yüzde 80'i dev Kanarya çamlarından oluşan bir orman bölgesi olan Tenerife'yi taçlandırıyor. Oliver şöyle devam ediyor: “2000 metre yükseklikten itibaren karaçalı ve kırmızı engerek kafasıyla kıtasal hale geliyor; bunları vadi istasyonunda da çok sayıda buluyoruz,” diye devam ediyor Oliver. İkincisi, Latince adını alan endemik bir bitkidir. Echium Wildpretii İsviçreli Hermann Wildpret sayesinde Tenerife'nin simgesi olarak kabul edilir. Ve 2700 metrenin üzerinde, ilk elden hissedebileceğimiz bir sub-alpin iklimi var.
Tenerife'den diğer Kanarya Adaları'na görünüm
Eldiveniniz yoksa kükürt bacalarında terli parmaklarınızı ısıtabilirsiniz. Oliver göz kırparak, “Fakat yanardağ canlı olduğu için çok fazla derine inmemeye dikkat edin” diye açıklıyor. Bize kayanın içindeki mavi, kırmızı, sarı gibi farklı renkli demir yapıları gösteriyor. Yanında taşıdığı çantasından ponza taşının da aralarında bulunduğu bazaltlı lav taşlarını çıkarıyor. Tenerife'nin yerli halkı Guanche'lerin keskin bıçak yapmak için kullandıkları obsidiyen bile var. “Lütfen yanınıza taş alma fikrine kapılmayın! Havalimanında halihazırda binlerce turistten alınan 3,5 tonluk bir yığın var. Bunun cezaları çok yüksek.”
Aşağıya bakıldığında, ağaç sınırında asılı duran ve yukarıya doğru hareket ederken Kanarya Adaları'ndaki çamları tam anlamıyla sağan kümülüs bulutlarının sayısı giderek artıyor. Aniden Kanarya Adaları pamuk yününe sarılmış gibi görünüyor. Uzakta El Hierro ve La Gomera beliriyor. İki devasa hindistan cevizi makaronu gibi, bulutlar denizinde gerçeküstü bir şekilde süzülüyorlar. Yükselen güneş şimdiden Teide'nin devasa gölgesini neredeyse La Palma'ya kadar düşürüyor.
Yavaş yavaş kayalık patikadan krater kenarındaki en yüksek noktaya doğru ilerliyoruz. Zirvenin kendisi basit ve süssüz, yalnızca en yüksek noktayı süsleyen pirinç bir araştırma işareti var. Çapı 18 kilometre, çevresi 70 kilometre olan krater manzarasının tamamının 360 derecelik panoraması, hayranlıkla ıslık çalmamıza neden oluyor. Devasa lav alanlarıyla çevrili Pico de Teide'nin volkanik konisinin üzerinde duruyoruz. Tenerife'nin kalbi.
Kanarya Adaları için daha fazla ipucu:
Güneybatıda katılaşmış lav akıntıları, çılgınca parçalanmış lavlardan oluşan devasa alanlar ve tuhaf biçimli kaya kuleleri hakimdir. Bu “Roques”lar mini Dolomitlere benziyor. Doğu kesiminde, bazıları renkli karaçalı çalılarıyla büyümüş olan kül ve kül tepeleri vardır. Birkaç dakikalık şaşkınlık dolu sessizliğin ardından Oliver yeniden başlıyor: “Parque Nacional de las Cañadas del Teide, 1954'te milli park ve 2007'de UNESCO Dünya Mirası Alanı ilan edildi. Batı kıyısındaki turizm merkezi Las Américas, jeolojik olarak yaklaşık on bir milyon yıllıktır. Teide'nin tabanı yaklaşık 4,5 milyon yıl önce kuruldu. 170.000 yıl önce muhtemelen beş ila altı bin metre yüksekliğinde bir dağ çöküp bu ay manzarasını geride bırakmıştı.”
“Zirve piramidinin tarihi MS 900 civarındaki bir patlamaya dayanıyor. Jeolojik açıdan bakıldığında bu bir milisaniye, yani göz açıp kapayıncaya kadar bir süre. Oliver sıradan bir şekilde “Teide, Tenerife pastasının üstündeki kirazdır” diye ders veriyor ve sırt çantasından bir zirve likörü çıkarıyor. Merhaba muhteşem manzaralara ve birçok içgörüye sahip muhteşem bir turda. Tatilimizin en önemli noktası. Sahilde ortaya çıkan ağrıyan kasları iyileştirmek için hala yeterli zaman var.
Daha fazla bilgi:
Teide'ye: Teide'ye giden teleferik her gün sabah 8'den akşam 6'ya, ara sıra akşam 19:40'a kadar açık, iniş ve çıkış 41 avro, çocuklar için 20,50 avro, rehberli turla 53 avro veya 5 ila 13 yaş arası çocuklar için 33 avro ( volkanit com).
Milli Park İdaresi'nden zirve izni ve erişim koşulları: rrpp.oapn.es/real/ParquesNac/index.aspx
Oliver Conradi ile zirve turunun ücreti kişi başı 50 Euro'dur: elements-tenerife.com/pico-del-teide (İspanyolca)
Daha fazla bilgi: webtenerife.de
Geziye katılım Tenerife Turizm tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımıza şu adresten ulaşabilirsiniz: go2.as/independence.
Plutarch ona zaten “Kutsalların Adası” unvanını vermişti. Yetenekli bilge Alexander von Humboldt, Tenerife'yi Pico del Teide yanardağıyla “güzelliğin zirvesine” bile yükseltti. Uzman bir kaynaktan alınan bir karar, sonuçta o ilk gerçek gezginlerden biriydi. Von Humboldt'un zamanında, yalnızca birkaç kişi dünyamızın onun kadar büyük bir kısmını görmüş ve keşfetmişti.
Palmiye ağaçlarının altında tembellik etmek, ara sıra Atlantik'in sularına atlamak, rahatça bir bardak sangria içmek – ah evet, tatil cenneti Tenerife'de ada gezintisi kısa sürede yaygınlaşır. Ama eğer kıçınızı kaldıramıyorsanız, en iyi kısmı kaçırıyorsunuz demektir. Bu yüzden uçsuz bucaksız kıvrımlı yollardan dağlara doğru ilerlemeyi tercih ediyoruz.
Sabah erkenden 2356 metre yükseklikteki Teide nehrine çıkan teleferik Teleférico istasyonunda Oliver Conradi ile buluşuyoruz. Oliver'ın ebeveynleri Alman ve Tenerife'de doğdu; Mükemmel Almanca konuşuyor ve adayı eşi benzeri olmayan bir şekilde tanıyor. Eğitimli ada rehberi, 2002'den beri konukları zirveye götürüyor ve aynı zamanda çok istenen zirve iznini de organize ediyor.
Yüksek sezonda büyük gondol, 3.555 metre yükseklikteki La Rambleta dağ istasyonuna 3.000'e kadar ziyaretçi taşıyor. Bundan sonra günde en fazla 200 ziyaretçi için sadece yürüyerek devam edilir. İpucu: Özellikle yüksek sezonda izin belgesinin birkaç ay önceden internet üzerinden sipariş edilmesi gerekmektedir.
Pico del Teide'de dondurucu soğuklar
Tepeye çıktığınızda hava incedir. Ve irtifa hastalığının yalnızca Himalayalar'da olduğunu düşünen herkes ciddi şekilde yanılıyor. Oliver bize alışmamız için zaman veriyor. Öncelikle konuyu netleştirelim: “2.030 kilometrekarelik Tenerife, Saarland ile hemen hemen aynı büyüklükte. Adanın atası olan 'Padre Teide', deniz seviyesinden 3718 metre yükseklikte, İspanya'nın en yüksek dağı ve hatta tüm Atlantik'in en yüksek zirvesidir. Teide'yi deniz seviyesinin altında ölçseydik neredeyse sekiz bin civarında olurdu ve dolayısıyla dünyanın en yüksek üçüncü yanardağı olurdu. Yalnızca Hawaii'deki Mauna Kea ve Mauna Loa biraz daha yüksek.”
Las Américas ve Los Cristianos plajlarında güneşlenenler muhtemelen güneş kremi sürerken, biz de rüzgar estiğinde sırt çantalarımızdan Gore-Tex ceketleri, şapkaları ve eldivenleri çıkarıyoruz. Beş derece civarındaki sıcaklıklar ve neredeyse sakallarınızı parçalayacak kadar soğuk bir rüzgar, soğuk bir başlangıç yapmamıza neden oluyor. Sonuçta Sahra'nın enleminde olduğumuza inanmak zor.
Oliver muhtemelen Teide'ye 1000'den fazla kez gitmiştir, kırmızı kan hücreleri yüksekteki az miktardaki oksijene mükemmel şekilde alışmıştır. Bu yüzden biz oksijenimizi yönetmek zorundayken o rahat bir şekilde ders verebilir. Daha yavaş bir tempoda ve birçok kısa molayla bize Tenerife'nin birçok iklim bölgesini gelişigüzel açıklıyor: “Geldiğiniz kıyıda, muz, papaya ve mangonun yetiştiği subtropikal koşulların tadını çıkarıyoruz. Deniz seviyesinden 400 ila 600 metre yükseklikte Akdeniz olur. Son derece verimli okyanus iklimi bölgemiz 600 metreden başlıyor; sebze, marul ve patates çok iyi yetişiyor. Avrupa'daki ilk patatesin 16. yüzyılın başlarında Orotava Vadisi'ndeki adaya ekildiğini biliyor musunuz? Ancak 70 yıl sonra Avrupa ana karasına giden yolu bulabildiler.”
1000 ila 2000 metre yükseklikteki Corona Ormanı, yüzde 80'i dev Kanarya çamlarından oluşan bir orman bölgesi olan Tenerife'yi taçlandırıyor. Oliver şöyle devam ediyor: “2000 metre yükseklikten itibaren karaçalı ve kırmızı engerek kafasıyla kıtasal hale geliyor; bunları vadi istasyonunda da çok sayıda buluyoruz,” diye devam ediyor Oliver. İkincisi, Latince adını alan endemik bir bitkidir. Echium Wildpretii İsviçreli Hermann Wildpret sayesinde Tenerife'nin simgesi olarak kabul edilir. Ve 2700 metrenin üzerinde, ilk elden hissedebileceğimiz bir sub-alpin iklimi var.
Tenerife'den diğer Kanarya Adaları'na görünüm
Eldiveniniz yoksa kükürt bacalarında terli parmaklarınızı ısıtabilirsiniz. Oliver göz kırparak, “Fakat yanardağ canlı olduğu için çok fazla derine inmemeye dikkat edin” diye açıklıyor. Bize kayanın içindeki mavi, kırmızı, sarı gibi farklı renkli demir yapıları gösteriyor. Yanında taşıdığı çantasından ponza taşının da aralarında bulunduğu bazaltlı lav taşlarını çıkarıyor. Tenerife'nin yerli halkı Guanche'lerin keskin bıçak yapmak için kullandıkları obsidiyen bile var. “Lütfen yanınıza taş alma fikrine kapılmayın! Havalimanında halihazırda binlerce turistten alınan 3,5 tonluk bir yığın var. Bunun cezaları çok yüksek.”
Aşağıya bakıldığında, ağaç sınırında asılı duran ve yukarıya doğru hareket ederken Kanarya Adaları'ndaki çamları tam anlamıyla sağan kümülüs bulutlarının sayısı giderek artıyor. Aniden Kanarya Adaları pamuk yününe sarılmış gibi görünüyor. Uzakta El Hierro ve La Gomera beliriyor. İki devasa hindistan cevizi makaronu gibi, bulutlar denizinde gerçeküstü bir şekilde süzülüyorlar. Yükselen güneş şimdiden Teide'nin devasa gölgesini neredeyse La Palma'ya kadar düşürüyor.
Yavaş yavaş kayalık patikadan krater kenarındaki en yüksek noktaya doğru ilerliyoruz. Zirvenin kendisi basit ve süssüz, yalnızca en yüksek noktayı süsleyen pirinç bir araştırma işareti var. Çapı 18 kilometre, çevresi 70 kilometre olan krater manzarasının tamamının 360 derecelik panoraması, hayranlıkla ıslık çalmamıza neden oluyor. Devasa lav alanlarıyla çevrili Pico de Teide'nin volkanik konisinin üzerinde duruyoruz. Tenerife'nin kalbi.
Kanarya Adaları için daha fazla ipucu:
Güneybatıda katılaşmış lav akıntıları, çılgınca parçalanmış lavlardan oluşan devasa alanlar ve tuhaf biçimli kaya kuleleri hakimdir. Bu “Roques”lar mini Dolomitlere benziyor. Doğu kesiminde, bazıları renkli karaçalı çalılarıyla büyümüş olan kül ve kül tepeleri vardır. Birkaç dakikalık şaşkınlık dolu sessizliğin ardından Oliver yeniden başlıyor: “Parque Nacional de las Cañadas del Teide, 1954'te milli park ve 2007'de UNESCO Dünya Mirası Alanı ilan edildi. Batı kıyısındaki turizm merkezi Las Américas, jeolojik olarak yaklaşık on bir milyon yıllıktır. Teide'nin tabanı yaklaşık 4,5 milyon yıl önce kuruldu. 170.000 yıl önce muhtemelen beş ila altı bin metre yüksekliğinde bir dağ çöküp bu ay manzarasını geride bırakmıştı.”
“Zirve piramidinin tarihi MS 900 civarındaki bir patlamaya dayanıyor. Jeolojik açıdan bakıldığında bu bir milisaniye, yani göz açıp kapayıncaya kadar bir süre. Oliver sıradan bir şekilde “Teide, Tenerife pastasının üstündeki kirazdır” diye ders veriyor ve sırt çantasından bir zirve likörü çıkarıyor. Merhaba muhteşem manzaralara ve birçok içgörüye sahip muhteşem bir turda. Tatilimizin en önemli noktası. Sahilde ortaya çıkan ağrıyan kasları iyileştirmek için hala yeterli zaman var.
Daha fazla bilgi:
Teide'ye: Teide'ye giden teleferik her gün sabah 8'den akşam 6'ya, ara sıra akşam 19:40'a kadar açık, iniş ve çıkış 41 avro, çocuklar için 20,50 avro, rehberli turla 53 avro veya 5 ila 13 yaş arası çocuklar için 33 avro ( volkanit com).
Milli Park İdaresi'nden zirve izni ve erişim koşulları: rrpp.oapn.es/real/ParquesNac/index.aspx
Oliver Conradi ile zirve turunun ücreti kişi başı 50 Euro'dur: elements-tenerife.com/pico-del-teide (İspanyolca)
Daha fazla bilgi: webtenerife.de
Geziye katılım Tenerife Turizm tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımıza şu adresten ulaşabilirsiniz: go2.as/independence.