WELT podcast'lerimizi buradan dinleyebilirsiniz
Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, kişisel verilerin iletilmesine ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir; çünkü gömülü içeriğin sağlayıcıları, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak bu izni gerektirir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.
DAlmanya'daki Avrupa Futbol Şampiyonası henüz başlamamıştı ve zaten bir kaybeden vardı: Deutsche Bahn. Dünyanın her yerinden hayranlar, Almanların yıllardır uğraştığı harap altyapı ve gecikmelerle alay etti. Bazı durumlarda demiryolu, özellikle revize edilen AB Yolcu Hakları Yönetmeliği'nin 2023'te yürürlüğe girmesinden bu yana tazminat ödemek zorunda kalıyor. Almanya Avrupa Tüketici Merkezi avukatı André Schulze-Wethmar, tren yolcularının nelere dikkat etmesi gerektiğini, nelerin geliştiğini ve nerede gizli tuzakların bulunduğunu açıklıyor.
DÜNYA: Yeni Yolcu Hakları Yönetmeliğine göre demiryolunun gecikmeler için ne zaman ödeme yapması gerekiyor?
André Schulze-Wethmar: İlk 60 dakika geçtikten sonra. Bu durumda yolcu, bekleme süresine uygun yiyecek ve içeceklerin yanı sıra bilet fiyatının yüzde 25'i tutarında tazminat almaya hak kazanır. İki saatlik beklemenin ardından ücretin yüzde 50'si alınır.
DÜNYA: Gecikme durumunda ücretsiz yeniden rezervasyon hakkı var mıdır?
Schulze-Wethmar: Evet. Ve tren yolcusunun 20 dakikadan fazla geç geleceği öngörülebilir olsa bile. Daha sonra tren bağlantısı otomatik olarak iptal edilir ve rezervasyon gerektirmediği sürece başka bir trene binebilirsiniz. Ama dikkat et! Bu düzenleme yalnızca Deutsche Bahn trenleri için ve Almanya içinde geçerlidir.
DÜNYA: Peki ya DB dışında bir şirketle rötarlı bir tren yolculuğuna çıkarsanız?
Schulze-Wethmar: O zaman biraz daha sabra ihtiyacınız var. Ücretsiz yeniden rezervasyon yalnızca gecikmenin 60 dakikadan fazla olması bekleniyorsa talep edilebilir. Tren şirketi bunu trenin tarifeli kalkış saatinden 100 dakika sonra yapmazsa, seyahatinizi kendiniz organize edebilir ve masrafları tren şirketine fatura edebilirsiniz. Ancak ileriye dönük seyahatinizi organize etme hakkı tren ve otobüslerle sınırlıdır. Tren şirketi kiralık araba veya uçuşlar için ödeme yapmaz.
Gezginlerin bazen trenlerini beklerken çok sabırlı olmaları gerekir
Kaynak: Picture Alliance/dpa/Tom Weller
DÜNYA: Tren gecikmesi nedeniyle rezervasyon değişikliği yapmak zorunda kalan bir yolcu, bağlantılı trenler için de rezervasyon değişikliği yapabilir mi?
Schulze-Wethmar: Belirli durumlarda bu mümkündür, yani tüm seyahatin rezervasyonunu birlikte yaptıysanız ve bir geçiş bileti aldıysanız. Emin değilseniz seyahatin kalkış ve varış noktaları bir arada listelendiğinden böyle bir bileti tanıyabilirsiniz.
Seyahat için tek seferde rezervasyon yaptırırsanız ancak rotanın ayrı bölümleri için birden fazla bilet alırsanız durum farklıdır. Birçok bilet satıcısı kullanım koşullarında her bilet için ayrı bir taşıma sözleşmesi yapıldığını belirtmektedir. Ve bu, ücretsiz yeniden rezervasyon hakkına sahip olan tek kişidir.
DÜNYA: Bir örnek verebilir misiniz?
Schulze-Wethmar: Yurt dışına trenle seyahat ediyorsanız, örneğin Paris üzerinden Fransa'nın güneyine seyahat ediyorsanız, ayrı biletler alabilirsiniz: biri Alman treni, diğeri Fransız treni için. Birçok kişi biletleri aynı sipariş sürecinde aldıklarını zannettikleri için bunun farkında değiller. Bu işleri karmaşıklaştırıyor. Bu nedenle transferler için her zaman yeterli zamanın ayrılması tavsiye edilir.
Tren yolculuğu hakkında daha fazlası:
DÜNYA: Trenim 100 dakikadan fazla gecikirse ve rezervasyonumu “daha hızlı” bir trenle değiştirecek kadar şanslıysam ve yine de bağlantı trenimi kaçırırsam ve hatta devam etmenin bir yolu olmadığı için tren istasyonunda mahsur kalırsam ne yapmalıyım? Benim yolculuğum?
Schulze-Wethmar: Bu durumda yolcu, eğer pratikte mümkünse, masrafları demiryolu şirketine ait olmak üzere bir otelde bir gecelik konaklama hakkına sahip olacaktır. Ancak önceden tren şirketiyle iletişime geçmelisiniz. Çünkü mahsur kalan yolcuya yardım etmekle yükümlüdür. Ancak bu aynı zamanda yolcuların hangi otelde ve ne kadar süreyle konaklayacağına da şirketin karar verebilmesi anlamına geliyor. Ayrıca tren şirketiyle iletişime geçmeniz de tavsiye edilir çünkü bazı gecikme durumlarında tazminat ödemek zorunda kalmazlar.
DÜNYA: Bunlar hangileri?
Schulze-Wethmar: Gecikmelerin parkurların silinmesi gibi doğal afetler gibi mücbir sebeplerden kaynaklanması durumunda. Yeni Yolcu Hakları Yönetmeliği'nin yürürlüğe girmesinden bu yana, Avrupa'daki demiryollarını tazminat ödemelerinden koruyan iki nokta daha var: Birincisi, kablo hırsızlığı veya raylarda insan gibi sabotaj gibi üçüncü şahısların suiistimalleri durumunda. Öte yandan, gecikme bir yolcunun hatasından, yani trendeki kişilerin kötü davranışlarından kaynaklanıyorsa.
DÜNYA: Sebepsiz yere acil durum frenini çeken yol arkadaşlarını mı kastediyorsunuz?
Schulze-Wethmar: Örneğin. Veya bir pandemi sırasında bir yolcu korona maskesini takmayı reddediyor. İki yıl önce bu tür düzenlemeler hâlâ yürürlükteyken, maske yasağını uygulamak için federal polisin ara sıra çağrılması gerekiyordu. Elbette bu bir veya iki gecikmeye yol açtı. Gelecekte demiryolunun bu gibi durumlarda tazminat ödemesi veya ücretsiz rezervasyon değişikliği yapması gerekmeyecek.
André Schulze-Wethmar, Kehl'deki Avrupa Tüketici Merkezi'nde demiryolu hukuku uzmanı ve avukattır
Kaynak: EVZ
DÜNYA: Peki ya demiryolu grevi?
Schulze-Wethmar: O zaman demiryolunun tazminat ödemesi gerekiyor çünkü demiryolu personelinin grevleri mücbir sebep kapsamına girmiyor. Grev nedeniyle tren iptal edilirse ve seyahat etmemeye karar verirseniz bilet ücretinin iadesini talep etme hakkınız vardır ancak tazminat hakkınız yoktur. Tren şirketi bunu ancak yolculuğa başlayıp varış noktanıza geç varmanız durumunda ödemek zorundadır. Ancak bu durumda ücretin iadesini de talep edemezsiniz.
DÜNYA: Demiryolunda grev varsa ve yolcu yeniden rezervasyon yaptırmak istemiyorsa ve Frankfurt'tan Roma'ya hafta sonu gezisinin daha geç varışla artık bir anlam ifade etmemesi nedeniyle geziyi iptal etmek istiyorsa, o zaman otelin iptali ve kaybedilen tatil keyfi için tazminat talep edebilirsiniz. ?
Schulze-Wethmar: İyi olur. Ancak burada cevap açıkça ortada: Hayır. Demiryolu şirketinin bu tür takip masraflarını karşılama zorunluluğu yoktur. Bu durumda sorumluluk ayrıcalığından yararlanır. Uzun bir kelime ama bu sadece demiryolu şirketinin tazminat ödeme yükümlülüğünden kurtulduğu anlamına geliyor.
Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, kişisel verilerin iletilmesine ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir; çünkü gömülü içeriğin sağlayıcıları, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak bu izni gerektirir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.
DAlmanya'daki Avrupa Futbol Şampiyonası henüz başlamamıştı ve zaten bir kaybeden vardı: Deutsche Bahn. Dünyanın her yerinden hayranlar, Almanların yıllardır uğraştığı harap altyapı ve gecikmelerle alay etti. Bazı durumlarda demiryolu, özellikle revize edilen AB Yolcu Hakları Yönetmeliği'nin 2023'te yürürlüğe girmesinden bu yana tazminat ödemek zorunda kalıyor. Almanya Avrupa Tüketici Merkezi avukatı André Schulze-Wethmar, tren yolcularının nelere dikkat etmesi gerektiğini, nelerin geliştiğini ve nerede gizli tuzakların bulunduğunu açıklıyor.
DÜNYA: Yeni Yolcu Hakları Yönetmeliğine göre demiryolunun gecikmeler için ne zaman ödeme yapması gerekiyor?
André Schulze-Wethmar: İlk 60 dakika geçtikten sonra. Bu durumda yolcu, bekleme süresine uygun yiyecek ve içeceklerin yanı sıra bilet fiyatının yüzde 25'i tutarında tazminat almaya hak kazanır. İki saatlik beklemenin ardından ücretin yüzde 50'si alınır.
DÜNYA: Gecikme durumunda ücretsiz yeniden rezervasyon hakkı var mıdır?
Schulze-Wethmar: Evet. Ve tren yolcusunun 20 dakikadan fazla geç geleceği öngörülebilir olsa bile. Daha sonra tren bağlantısı otomatik olarak iptal edilir ve rezervasyon gerektirmediği sürece başka bir trene binebilirsiniz. Ama dikkat et! Bu düzenleme yalnızca Deutsche Bahn trenleri için ve Almanya içinde geçerlidir.
DÜNYA: Peki ya DB dışında bir şirketle rötarlı bir tren yolculuğuna çıkarsanız?
Schulze-Wethmar: O zaman biraz daha sabra ihtiyacınız var. Ücretsiz yeniden rezervasyon yalnızca gecikmenin 60 dakikadan fazla olması bekleniyorsa talep edilebilir. Tren şirketi bunu trenin tarifeli kalkış saatinden 100 dakika sonra yapmazsa, seyahatinizi kendiniz organize edebilir ve masrafları tren şirketine fatura edebilirsiniz. Ancak ileriye dönük seyahatinizi organize etme hakkı tren ve otobüslerle sınırlıdır. Tren şirketi kiralık araba veya uçuşlar için ödeme yapmaz.
Gezginlerin bazen trenlerini beklerken çok sabırlı olmaları gerekir
Kaynak: Picture Alliance/dpa/Tom Weller
DÜNYA: Tren gecikmesi nedeniyle rezervasyon değişikliği yapmak zorunda kalan bir yolcu, bağlantılı trenler için de rezervasyon değişikliği yapabilir mi?
Schulze-Wethmar: Belirli durumlarda bu mümkündür, yani tüm seyahatin rezervasyonunu birlikte yaptıysanız ve bir geçiş bileti aldıysanız. Emin değilseniz seyahatin kalkış ve varış noktaları bir arada listelendiğinden böyle bir bileti tanıyabilirsiniz.
Seyahat için tek seferde rezervasyon yaptırırsanız ancak rotanın ayrı bölümleri için birden fazla bilet alırsanız durum farklıdır. Birçok bilet satıcısı kullanım koşullarında her bilet için ayrı bir taşıma sözleşmesi yapıldığını belirtmektedir. Ve bu, ücretsiz yeniden rezervasyon hakkına sahip olan tek kişidir.
DÜNYA: Bir örnek verebilir misiniz?
Schulze-Wethmar: Yurt dışına trenle seyahat ediyorsanız, örneğin Paris üzerinden Fransa'nın güneyine seyahat ediyorsanız, ayrı biletler alabilirsiniz: biri Alman treni, diğeri Fransız treni için. Birçok kişi biletleri aynı sipariş sürecinde aldıklarını zannettikleri için bunun farkında değiller. Bu işleri karmaşıklaştırıyor. Bu nedenle transferler için her zaman yeterli zamanın ayrılması tavsiye edilir.
Tren yolculuğu hakkında daha fazlası:
DÜNYA: Trenim 100 dakikadan fazla gecikirse ve rezervasyonumu “daha hızlı” bir trenle değiştirecek kadar şanslıysam ve yine de bağlantı trenimi kaçırırsam ve hatta devam etmenin bir yolu olmadığı için tren istasyonunda mahsur kalırsam ne yapmalıyım? Benim yolculuğum?
Schulze-Wethmar: Bu durumda yolcu, eğer pratikte mümkünse, masrafları demiryolu şirketine ait olmak üzere bir otelde bir gecelik konaklama hakkına sahip olacaktır. Ancak önceden tren şirketiyle iletişime geçmelisiniz. Çünkü mahsur kalan yolcuya yardım etmekle yükümlüdür. Ancak bu aynı zamanda yolcuların hangi otelde ve ne kadar süreyle konaklayacağına da şirketin karar verebilmesi anlamına geliyor. Ayrıca tren şirketiyle iletişime geçmeniz de tavsiye edilir çünkü bazı gecikme durumlarında tazminat ödemek zorunda kalmazlar.
DÜNYA: Bunlar hangileri?
Schulze-Wethmar: Gecikmelerin parkurların silinmesi gibi doğal afetler gibi mücbir sebeplerden kaynaklanması durumunda. Yeni Yolcu Hakları Yönetmeliği'nin yürürlüğe girmesinden bu yana, Avrupa'daki demiryollarını tazminat ödemelerinden koruyan iki nokta daha var: Birincisi, kablo hırsızlığı veya raylarda insan gibi sabotaj gibi üçüncü şahısların suiistimalleri durumunda. Öte yandan, gecikme bir yolcunun hatasından, yani trendeki kişilerin kötü davranışlarından kaynaklanıyorsa.
DÜNYA: Sebepsiz yere acil durum frenini çeken yol arkadaşlarını mı kastediyorsunuz?
Schulze-Wethmar: Örneğin. Veya bir pandemi sırasında bir yolcu korona maskesini takmayı reddediyor. İki yıl önce bu tür düzenlemeler hâlâ yürürlükteyken, maske yasağını uygulamak için federal polisin ara sıra çağrılması gerekiyordu. Elbette bu bir veya iki gecikmeye yol açtı. Gelecekte demiryolunun bu gibi durumlarda tazminat ödemesi veya ücretsiz rezervasyon değişikliği yapması gerekmeyecek.
André Schulze-Wethmar, Kehl'deki Avrupa Tüketici Merkezi'nde demiryolu hukuku uzmanı ve avukattır
Kaynak: EVZ
DÜNYA: Peki ya demiryolu grevi?
Schulze-Wethmar: O zaman demiryolunun tazminat ödemesi gerekiyor çünkü demiryolu personelinin grevleri mücbir sebep kapsamına girmiyor. Grev nedeniyle tren iptal edilirse ve seyahat etmemeye karar verirseniz bilet ücretinin iadesini talep etme hakkınız vardır ancak tazminat hakkınız yoktur. Tren şirketi bunu ancak yolculuğa başlayıp varış noktanıza geç varmanız durumunda ödemek zorundadır. Ancak bu durumda ücretin iadesini de talep edemezsiniz.
DÜNYA: Demiryolunda grev varsa ve yolcu yeniden rezervasyon yaptırmak istemiyorsa ve Frankfurt'tan Roma'ya hafta sonu gezisinin daha geç varışla artık bir anlam ifade etmemesi nedeniyle geziyi iptal etmek istiyorsa, o zaman otelin iptali ve kaybedilen tatil keyfi için tazminat talep edebilirsiniz. ?
Schulze-Wethmar: İyi olur. Ancak burada cevap açıkça ortada: Hayır. Demiryolu şirketinin bu tür takip masraflarını karşılama zorunluluğu yoktur. Bu durumda sorumluluk ayrıcalığından yararlanır. Uzun bir kelime ama bu sadece demiryolu şirketinin tazminat ödeme yükümlülüğünden kurtulduğu anlamına geliyor.