Liv Elin Olsen neden bahsettiğini biliyor: “‘Altın Yol’da, Avrupa rotası 6’ya göre on iki dakika, ya da bir hafta, bir yıl ya da bir ömür daha uzun sürüyorsunuz.” burada, onların yarımadasında, oldukça iyi dayanıyor.
Çiftçinin karısı bir zamanlar aşk için kuzey Norveç’teki Balsfjord’dan Trondheim’ın kuzeyine iki saatlik sürüş mesafesindeki Inderøy’a gelmişti. Eşi Arve ile ziraat okulunda tanıştı ve Gülbüret çiftliğine taşındı.
Olsen çiftlikte bir köşe dükkanı açtı. Çiftçiler buradan yiyecek ve el aletleri satın aldılar. Zamanla marketin yanı sıra bir fırın da yapılmış, bir de kafe eklenmiştir. Alışveriş sonrası sohbet etmek için konaklayan mahallelilerin buluşma noktası.
Kaynak: İnfografik DÜNYA
Inderøy engebeli bir tarım arazisidir. Tahıl tarlaları küçük orman alanları ve inek otlaklarıyla dönüşümlü olarak yer almaktadır. Dolambaçlı köy yollarında seyahat eden gezginler, koyu renkli ladin ağaçlarının kristal berraklığında suya yansıdığı iç kısımdaki Granavatnet gölüne gelir. Ve eğer dolambaçlı yoldan giderseniz oldukça iştah açıcı olabilir.
Kuzey Burnu’na giderken pit stop
Sessiz yarımadanın yanında, yalnızca yirmi kilometre uzunluğunda, tüm Norveç’i kesen ve başkent Oslo’dan yaklaşık 3000 kilometre boyunca Kirkenes’e kadar uzanan Avrupa E6 yolu geçmektedir. Ayrıca Kuzey Burnu’na arabayla veya kampçıyla gitmek isteyen turistlere de biniyorlar.
ayrıca oku
Yarımadanın başkenti Straumen’in belediye binasında düşünceler işte burada başladı. Bu turistleri E6’dan Inderøy’a nasıl çekebiliriz?
Inderøy’un ana şehri Straumen’in görünümü. Parlayan mısır tarlaları “Altın Yol” ismine ilham kaynağı oldu
Kaynak: dpa-tmn
Akılda kalıcı bir isim yardımcı olacaktır. Olsen, “1997’de ‘Altın Yol’ için ilk fikirler ortaya çıktı” diye anımsıyor. Çalışma gruplarında tartışmalar yapıldı ve atölye çalışmaları, turistlerin seyahat erzak olarak ekmek, sosis ve peynir satın alabilecekleri çiftlik mağazaları fikrinin doğmasına yol açtı.
‘Altın Yol’ (Norveççe: Gyldne Omvei) göz kamaştırıcı hazinelere benziyor, ancak türetme gerçekçi: Yarımadadaki mısır tarlaları yaz sonu güneşinde altın renginde parlıyor. Ve böylece 25 yıldır E 6’dan Inderøy’a giden 761 numaralı köy yolu üzerinde bir rota var ve buna ‘Altın Yol’ deniyor.
ayrıca oku
Yol yerel mutfağı ve kültürü vaat ediyor. Peynir mandıraları, geleneksel Nord-Trøndelager kostümlerinin bulunduğu bir dikiş atölyesi, 12. yüzyıldan kalma Sakshauger kilisesi, bir dondurma fabrikası. Tabii ki Liv Elin Olsen’in mahkemesi. Uzmanlık alanları: kimyon ekmeği.
Elk dondurması ve Nordic Kölsch
Kuzeyden gelip Vist’te E6’yı terk ederseniz, 761 yolundan birkaç kilometre sonra Gangstad’da görkemli bir çiftlik göreceksiniz. Kurucu Astrid Aasen, Norveç’teki ilk çiftlik peyniri mandırasının burada olduğunu söylüyor. “Bugün 150’den fazla var.” Burada mavi ve beyaz küf peynirlerini, sarımsaklı peynirleri, kimyon notalarını ve Inderøy’un bahçelerinden gelen otları bulabilirsiniz.
Ayrıca on çeşit dondurma da yaratıyorlar, vanilya, çikolata gibi klasiklerin yanı sıra ladin iğnelerinin uçlarının işlendiği geyik dondurması da var. Gangstad dondurması Norveç’te çok sayıda şarküteride yer alıyor ve aynı zamanda Hurtigruten nakliye şirketinin gemilerinde tatlı olarak da servis ediliyor.
Astrid Aasen, Gangstad’daki çiftlik peyniri mandırasının kurucusudur. Çeşitlerini Inderøy’un bahçelerinden topladığı şifalı bitkilerle geliştiriyor
Kaynak: dpa-tmn
Per ve Steinar Morten kardeşler çiftçi ve bira üreticisidir. Süt ineklerinin bakımını üstlenen Per, 1990’lı yıllarda Steinar’ı farklı bir yola soktu: “İki yıl boyunca deneyler yaptım, her şey Kölsch’e benzer bir birayla başladı. Biz buna Kölsch değil, küçük bir fiyort adasından esinlenerek Kvamsholmer adını verdik.”
2007 yılında Inderøy Gårdsbryggeri tüm resmi izinleri aldı ve çiftçilerin bira üreticileri faaliyete geçebildi. Bugün Steinar Morten, yüzde 3,7’lik hafif ve kolay içecekten, yüzde 10,2 alkol içeriği nedeniyle yalnızca devlet tarafından işletilen Vinmonopolet mağazalarında satılabilen sert biraya kadar 28 bira üretiyor.
Aquavit kuzeyde de altındır
Bu aynı zamanda hayat suyu için de geçerlidir. su hayatı – daha çok aquavit olarak bilinir. Bu, Berg Gård’da Svein Berfjord ve oğlu Vebjørn tarafından damıtılmıştır.
“Kendimize sorduk: Tarlalarımızda yetişen kimyonu ne yapacağız? Lahana turşusu mu, aquavit mi?” Cevap: Svein akevittbonde, yani aquavit çiftçisi oldu.
Inderøy Aquavit’i yalnızca eyaletteki Vinmonopolet mağazalarından satın alabilirsiniz – ancak çiftlikte tadımlara izin verilmektedir.
Kaynak: dpa-tmn
Yüzde 42 alkol oranına sahip Aquavit No. 1, 2016 baharında ilk kez satışa sunulan kendi kendine damıtılmış ürünün adıdır. Dokuz ay boyunca şeri fıçılarında dinlendirilmiş, anason ve kimyonla tatlandırılmıştır. İlk yıl her şişe Svein ve ailesi tarafından tek tek ve elle numaralandırıldı; birkaç ayda 5000 şişeye ulaşıldı.
Yedi yıl sonra bu pek mümkün değil çünkü Inderøy Brenneri yılda yaklaşık 30.000 şişe üretiyor: 22 farklı türde aquavit şifalı bitkilerle, karahindiba veya genç çam iğneleriyle, üvez ve ahududu veya çayır tatlısıyla damıtılıyor.
Devlet küçük yudumlara izin veriyor
En çok satanlar mı? Svein “Tabii ki %38’lik Gyldne Aquavit’imiz” diyor. Yani altın aquavit. “Buna bu adı verdik çünkü eklenen tüm otlar ‘Altın Yol’un solunda ve sağında büyüyor.”
Çiftlik dükkanında aquavit’i arayan herkes boşuna arayacaktır: o da yalnızca Vinmonopolet mağazasından satın alınabilir. Karşılığında çiftlik dükkanından aquavit aromalı reçel alabilirsiniz.
E 6’yı kapatmak yalnızca Norveç’te Inderøy Yarımadası’na gitmek için değerli değildir. Storseisund Köprüsü’ndeki Atlantik kıyısı da dolaşmaya değer
Kaynak: Getty Images/500px/Benjamin gs
Burada ayrıca haftalık tadımlar da yapılıyor. Damıtımevinin fıçı deposunda mum ışığında, atmosferik: Hayat suyunun farklı çeşitlerinden – devletin izin verdiği – küçük tatma yudumları.
Mandıra çiftçisi Per Magnus’ta, sabah erkenden ahırdaki sıra ineklere geliyor, ardından kendisi ve eşi Lisa, Straumen yakınındaki “Gårdshotell Husfrua”da (İngilizce: “Hofhotel Hausfrau”) misafirler için kahvaltı hazırlıyor.
ayrıca oku
Ahşap evin odaları oyuncak bebek evine benziyor. Oturma odaları ve yatak odalarındaki bazı mobilya ve dekorlar gibi, tarihi de 1866 yılına kadar uzanıyor. Burada, Inderøy’un pek kullanılmayan köy yollarında bisikletle dolaşanlar veya sahil boyunca yaklaşık 20 kilometre uzunluğundaki Kultursti kültür yolu boyunca yürüyüş yapanlar için konaklama imkanı bulabilirsiniz.
Civardaki bir başka adres de – görünüşe göre – “Øyna Kulturlandskapshotell”. Kristine Daling Sakshaug ve kocası Frode, pansiyonlarına milyonlar yatırdı: Suya bakan bir tepeyle bütünleşmiş gibi görünen, yeşil çatılı, modüler ahşap yaşanabilir bloklardan oluşan bir komplekste 16 çift kişilik oda. 2020’den beri geceyi burada Trondheimfjord manzarası eşliğinde geçirebilirsiniz.
Mimarlık ve doğa birleşmeli: Inderøy’daki yeşil çatılı “Oyna Kulturlandskapshotell”
Kaynak: dpa-tmn
“Altın Yol”da bir gezgin olarak, tipik Norveç manzarasının keyfini başka her yerde de çıkarabilirsiniz. Belki bir ömür boyu değil ama en azından birkaç güzel gün için.
İpuçları ve bilgiler:
Tatil istikameti: ‘Altın Yol’ (‘Den Gyldne Onvei’), E6’dan Røra ve Vist kasabalarındaki Trøndelag ilindeki Inderøy yarımadasına, çiftlik mağazalarına, çiftlik kafelerine, sanat galerilerine ve peynir mandıralarına uzanır. En büyük şehri Trondheim olan bölge, orta Norveç’in bir parçasıdır. Oslo’ya arabayla sekiz saatlik bir mesafe var.
Oraya varmak: Dovrebanen ile Oslo’dan doğrudan Trondheim’a giden tren yolculuğu yaklaşık yedi saat sürüyor. Trondheim’dan Nordlandsbanen ile Steinkjer’e, oradan da kiralık arabayla Inderøy’a devam edin. En yakın havaalanı Trondheim-Værnes’tir (TRD).
seyahat süresi: Mayıs ayından ekim ayına kadar çiftlik mağazaları tüm yıl boyunca açıktır.
Konaklama: Farklı fiyat aralıklarında kır otelleri, tatil evleri ve apartlar, kulübeler ve kamp alanları mevcuttur. “Øyna Kulturlandskapshotell”de çift kişilik odada bir gecelik konaklamanın maliyeti 250 Euro’ya eşdeğerdir; “Gårdshotell Husfrua”da 130 Euro civarında daha ucuza satılıyor.
Ek Bilgiler: Visit Norveç’te veya “Altın Yol” ağında
Çiftçinin karısı bir zamanlar aşk için kuzey Norveç’teki Balsfjord’dan Trondheim’ın kuzeyine iki saatlik sürüş mesafesindeki Inderøy’a gelmişti. Eşi Arve ile ziraat okulunda tanıştı ve Gülbüret çiftliğine taşındı.
Olsen çiftlikte bir köşe dükkanı açtı. Çiftçiler buradan yiyecek ve el aletleri satın aldılar. Zamanla marketin yanı sıra bir fırın da yapılmış, bir de kafe eklenmiştir. Alışveriş sonrası sohbet etmek için konaklayan mahallelilerin buluşma noktası.
Kaynak: İnfografik DÜNYA
Inderøy engebeli bir tarım arazisidir. Tahıl tarlaları küçük orman alanları ve inek otlaklarıyla dönüşümlü olarak yer almaktadır. Dolambaçlı köy yollarında seyahat eden gezginler, koyu renkli ladin ağaçlarının kristal berraklığında suya yansıdığı iç kısımdaki Granavatnet gölüne gelir. Ve eğer dolambaçlı yoldan giderseniz oldukça iştah açıcı olabilir.
Kuzey Burnu’na giderken pit stop
Sessiz yarımadanın yanında, yalnızca yirmi kilometre uzunluğunda, tüm Norveç’i kesen ve başkent Oslo’dan yaklaşık 3000 kilometre boyunca Kirkenes’e kadar uzanan Avrupa E6 yolu geçmektedir. Ayrıca Kuzey Burnu’na arabayla veya kampçıyla gitmek isteyen turistlere de biniyorlar.
ayrıca oku
Yarımadanın başkenti Straumen’in belediye binasında düşünceler işte burada başladı. Bu turistleri E6’dan Inderøy’a nasıl çekebiliriz?
Inderøy’un ana şehri Straumen’in görünümü. Parlayan mısır tarlaları “Altın Yol” ismine ilham kaynağı oldu
Kaynak: dpa-tmn
Akılda kalıcı bir isim yardımcı olacaktır. Olsen, “1997’de ‘Altın Yol’ için ilk fikirler ortaya çıktı” diye anımsıyor. Çalışma gruplarında tartışmalar yapıldı ve atölye çalışmaları, turistlerin seyahat erzak olarak ekmek, sosis ve peynir satın alabilecekleri çiftlik mağazaları fikrinin doğmasına yol açtı.
‘Altın Yol’ (Norveççe: Gyldne Omvei) göz kamaştırıcı hazinelere benziyor, ancak türetme gerçekçi: Yarımadadaki mısır tarlaları yaz sonu güneşinde altın renginde parlıyor. Ve böylece 25 yıldır E 6’dan Inderøy’a giden 761 numaralı köy yolu üzerinde bir rota var ve buna ‘Altın Yol’ deniyor.
ayrıca oku
Yol yerel mutfağı ve kültürü vaat ediyor. Peynir mandıraları, geleneksel Nord-Trøndelager kostümlerinin bulunduğu bir dikiş atölyesi, 12. yüzyıldan kalma Sakshauger kilisesi, bir dondurma fabrikası. Tabii ki Liv Elin Olsen’in mahkemesi. Uzmanlık alanları: kimyon ekmeği.
Elk dondurması ve Nordic Kölsch
Kuzeyden gelip Vist’te E6’yı terk ederseniz, 761 yolundan birkaç kilometre sonra Gangstad’da görkemli bir çiftlik göreceksiniz. Kurucu Astrid Aasen, Norveç’teki ilk çiftlik peyniri mandırasının burada olduğunu söylüyor. “Bugün 150’den fazla var.” Burada mavi ve beyaz küf peynirlerini, sarımsaklı peynirleri, kimyon notalarını ve Inderøy’un bahçelerinden gelen otları bulabilirsiniz.
Ayrıca on çeşit dondurma da yaratıyorlar, vanilya, çikolata gibi klasiklerin yanı sıra ladin iğnelerinin uçlarının işlendiği geyik dondurması da var. Gangstad dondurması Norveç’te çok sayıda şarküteride yer alıyor ve aynı zamanda Hurtigruten nakliye şirketinin gemilerinde tatlı olarak da servis ediliyor.
Astrid Aasen, Gangstad’daki çiftlik peyniri mandırasının kurucusudur. Çeşitlerini Inderøy’un bahçelerinden topladığı şifalı bitkilerle geliştiriyor
Kaynak: dpa-tmn
Per ve Steinar Morten kardeşler çiftçi ve bira üreticisidir. Süt ineklerinin bakımını üstlenen Per, 1990’lı yıllarda Steinar’ı farklı bir yola soktu: “İki yıl boyunca deneyler yaptım, her şey Kölsch’e benzer bir birayla başladı. Biz buna Kölsch değil, küçük bir fiyort adasından esinlenerek Kvamsholmer adını verdik.”
2007 yılında Inderøy Gårdsbryggeri tüm resmi izinleri aldı ve çiftçilerin bira üreticileri faaliyete geçebildi. Bugün Steinar Morten, yüzde 3,7’lik hafif ve kolay içecekten, yüzde 10,2 alkol içeriği nedeniyle yalnızca devlet tarafından işletilen Vinmonopolet mağazalarında satılabilen sert biraya kadar 28 bira üretiyor.
Aquavit kuzeyde de altındır
Bu aynı zamanda hayat suyu için de geçerlidir. su hayatı – daha çok aquavit olarak bilinir. Bu, Berg Gård’da Svein Berfjord ve oğlu Vebjørn tarafından damıtılmıştır.
“Kendimize sorduk: Tarlalarımızda yetişen kimyonu ne yapacağız? Lahana turşusu mu, aquavit mi?” Cevap: Svein akevittbonde, yani aquavit çiftçisi oldu.
Inderøy Aquavit’i yalnızca eyaletteki Vinmonopolet mağazalarından satın alabilirsiniz – ancak çiftlikte tadımlara izin verilmektedir.
Kaynak: dpa-tmn
Yüzde 42 alkol oranına sahip Aquavit No. 1, 2016 baharında ilk kez satışa sunulan kendi kendine damıtılmış ürünün adıdır. Dokuz ay boyunca şeri fıçılarında dinlendirilmiş, anason ve kimyonla tatlandırılmıştır. İlk yıl her şişe Svein ve ailesi tarafından tek tek ve elle numaralandırıldı; birkaç ayda 5000 şişeye ulaşıldı.
Yedi yıl sonra bu pek mümkün değil çünkü Inderøy Brenneri yılda yaklaşık 30.000 şişe üretiyor: 22 farklı türde aquavit şifalı bitkilerle, karahindiba veya genç çam iğneleriyle, üvez ve ahududu veya çayır tatlısıyla damıtılıyor.
Devlet küçük yudumlara izin veriyor
En çok satanlar mı? Svein “Tabii ki %38’lik Gyldne Aquavit’imiz” diyor. Yani altın aquavit. “Buna bu adı verdik çünkü eklenen tüm otlar ‘Altın Yol’un solunda ve sağında büyüyor.”
Çiftlik dükkanında aquavit’i arayan herkes boşuna arayacaktır: o da yalnızca Vinmonopolet mağazasından satın alınabilir. Karşılığında çiftlik dükkanından aquavit aromalı reçel alabilirsiniz.
E 6’yı kapatmak yalnızca Norveç’te Inderøy Yarımadası’na gitmek için değerli değildir. Storseisund Köprüsü’ndeki Atlantik kıyısı da dolaşmaya değer
Kaynak: Getty Images/500px/Benjamin gs
Burada ayrıca haftalık tadımlar da yapılıyor. Damıtımevinin fıçı deposunda mum ışığında, atmosferik: Hayat suyunun farklı çeşitlerinden – devletin izin verdiği – küçük tatma yudumları.
Mandıra çiftçisi Per Magnus’ta, sabah erkenden ahırdaki sıra ineklere geliyor, ardından kendisi ve eşi Lisa, Straumen yakınındaki “Gårdshotell Husfrua”da (İngilizce: “Hofhotel Hausfrau”) misafirler için kahvaltı hazırlıyor.
ayrıca oku
Ahşap evin odaları oyuncak bebek evine benziyor. Oturma odaları ve yatak odalarındaki bazı mobilya ve dekorlar gibi, tarihi de 1866 yılına kadar uzanıyor. Burada, Inderøy’un pek kullanılmayan köy yollarında bisikletle dolaşanlar veya sahil boyunca yaklaşık 20 kilometre uzunluğundaki Kultursti kültür yolu boyunca yürüyüş yapanlar için konaklama imkanı bulabilirsiniz.
Civardaki bir başka adres de – görünüşe göre – “Øyna Kulturlandskapshotell”. Kristine Daling Sakshaug ve kocası Frode, pansiyonlarına milyonlar yatırdı: Suya bakan bir tepeyle bütünleşmiş gibi görünen, yeşil çatılı, modüler ahşap yaşanabilir bloklardan oluşan bir komplekste 16 çift kişilik oda. 2020’den beri geceyi burada Trondheimfjord manzarası eşliğinde geçirebilirsiniz.
Mimarlık ve doğa birleşmeli: Inderøy’daki yeşil çatılı “Oyna Kulturlandskapshotell”
Kaynak: dpa-tmn
“Altın Yol”da bir gezgin olarak, tipik Norveç manzarasının keyfini başka her yerde de çıkarabilirsiniz. Belki bir ömür boyu değil ama en azından birkaç güzel gün için.
İpuçları ve bilgiler:
Tatil istikameti: ‘Altın Yol’ (‘Den Gyldne Onvei’), E6’dan Røra ve Vist kasabalarındaki Trøndelag ilindeki Inderøy yarımadasına, çiftlik mağazalarına, çiftlik kafelerine, sanat galerilerine ve peynir mandıralarına uzanır. En büyük şehri Trondheim olan bölge, orta Norveç’in bir parçasıdır. Oslo’ya arabayla sekiz saatlik bir mesafe var.
Oraya varmak: Dovrebanen ile Oslo’dan doğrudan Trondheim’a giden tren yolculuğu yaklaşık yedi saat sürüyor. Trondheim’dan Nordlandsbanen ile Steinkjer’e, oradan da kiralık arabayla Inderøy’a devam edin. En yakın havaalanı Trondheim-Værnes’tir (TRD).
seyahat süresi: Mayıs ayından ekim ayına kadar çiftlik mağazaları tüm yıl boyunca açıktır.
Konaklama: Farklı fiyat aralıklarında kır otelleri, tatil evleri ve apartlar, kulübeler ve kamp alanları mevcuttur. “Øyna Kulturlandskapshotell”de çift kişilik odada bir gecelik konaklamanın maliyeti 250 Euro’ya eşdeğerdir; “Gårdshotell Husfrua”da 130 Euro civarında daha ucuza satılıyor.
Ek Bilgiler: Visit Norveç’te veya “Altın Yol” ağında