Uçuşta sorun: Uçaktaki kol dayanağı kimin elinde?

Selvi

New member
Uzun mesafe seyahati Küçük görgü kuralları

Uçakta kol dayanağının sahibi kim?



Yer eksikliği, özellikle uzun mesafeli uçuşlarda uçakta strese neden olabilir. Olası bir sorun kaynağı, her santimetrenin sıklıkla kavga edildiği kol dayanağıdır. Çatışmalarda nasıl davranılacağına dair ipuçları veriyoruz.




16:56 itibariyle| Okuma süresi: 4 dakika




Pencere veya koridor kenarındaki koltukta oturan yolcuların bazen kol dayama yeri tamamen kendilerine ait olabilir




Pencere veya koridor kenarındaki koltukta oturan yolcuların bazen kol dayama yeri tamamen kendilerine ait olabilir

Kaynak: Getty Images/Oscar Wong


WELT podcast'lerimizi buradan dinleyebilirsiniz

Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.



FGünümüzde uçak yolcuları sayısız sıkıntıyla karşı karşıyadır. Bunlar arasında kalabalık uçuşlar, çok sıkışık görünen koltuklar ve koltuğunuzu yatırıp yatıramayacağınız konusunda hararetli tartışmalar yer alıyor. Ancak görgü kurallarına yönelik en ısrarcı eleştiri kol dayanağıdır. Sizinle yanınızda oturan kişi arasındaki bu ince sınırın sahibi kim?

Uçak koltukları artık eskisi kadar geniş değil. Bazı yolcuların kalan küçük alandan mümkün olduğu kadar fazlasını almaya çalışması şaşırtıcı değil. Örneğin kol dayanağı. Aslında dirsek savaşı genellikle kalkıştan önce başlar. Siz kolunuzu kol dayanağının yalnızca küçük bir kısmına yerleştirdiniz, ancak komşunuz doğal olarak tüm genişliği kullanıyor.

Hayatta daha önemli sorular olabilir, ancak uzun mesafeli bir uçuş sırasında düşünmek için bolca zamanınız olur: Aslında kim haklı? Peki haklarınızı nasıl alırsınız?

Kol dayanağı uçaktaki her iki koltuğun da parçasıdır


Kol dayanağı o kadar önemli bir konu ki, fikir araştırma enstitüsü YouGov bu konuda yıllık bir anket başlatıyor. Akıllı şirketler, çift katlı kol dayanağı Ataç ve takılabilir kol dayanağı bölücü Soarigami gibi icatları şimdiden pazara sundu.

Geçen yıl bu ikilem bilime bile girdi. Londra'daki Kingston Üniversitesi'nin yıllık tasarım yarışmasını, orta kol dayanağının isteğe göre her iki yolcu için ince veya bir yolcu için daha rahat olacak şekilde ayarlanmasına olanak tanıyan bir cihaz kazandı.

Peki yanınızda böyle mucizevi bir çözüm yoksa ne yaparsınız? Görgü kurallarıyla ilgili sorularla ilgilenen Amerikalı yazar Lizzie Post için konu açık: “Teknik olarak kol dayama yeri her iki koltuğun da parçası. O yüzden ikisini de kullanmalarına izin veriliyor.” Aslında herkesin kol dayanağının yüzde 50'sine sahip olmasına izin verilmeli. Ancak genellikle bunun için çok küçüktür.


ayrıca oku


Çin havayolu Hainan Airlines'ın hostesleri, ağırlıklarının artık gereklilikleri karşılamaması halinde uçuş yasağıyla tehdit ediliyor






Eski hava hostesi ve BBC köşe yazarı Beth Blair bu nedenle Solomonik bir çözüm öneriyor: Bir yolcu dirseğini desteklemek için kol dayanağının ön ucunu kullanıyor, diğeri ise kol dayanağının arka ucunu kullanıyor. Şüphe durumunda, inatçı çağdaşlarınızla doğrudan konuşabilirsiniz, örneğin şu sözlerle: “Dirseğimi buraya koyup kol dayanağının ön kısmını kullanmanıza izin vermemin bir sakıncası var mı?”

Yabancılar arasında fiziksel temas tabu


Yani ortak kolçak kimseye ait değil. Ancak şöyle bir gelenek var: Koridor ve pencere koltuklarında oturan yolcular, ortada oturan kişiye karşı cömert davranmalı ve ona “kol dayama önceliği” tanımalıdır. Çünkü dışarıda oturanların zaten kendilerine ait sırt dayanakları var. Ve orta koltuğun başka dezavantajları da var: Pencere yok, koridora doğrudan erişim yok ve ayrıca komşuları da zorlayabilecek iki kol dayama yeri var.

Ama tek bir şey kesinlikle mümkün değil: Yanınızda oturan kişiye dokunmak. Yabancılar arasında fiziksel temas tabudur. Ancak dirsek çarpmak kesinlikle insanların çok dar alanlarda çaresizlikten yaptıkları bir şeydir: Kollarını yukarı çekerler ve bu gerginlikten duydukları hoşnutsuzluğu dirsekleriyle tavuk kanadı gibi ifade ederler. Zorlanan kişinin yapması gereken tek şey mümkün olduğunca uygun tepki vermektir. Ama nasıl?


Pek uyumlu görünmüyor: Kadın gergin bir şekilde omuzlarını yukarı çekerken kendisi kol dayanağını elinde tutuyor




Pek uyumlu görünmüyor: Kadın gergin bir şekilde omuzlarını yukarı çekerken kendisi kol dayanağını elinde tutuyor

Kaynak: Getty Images/Westend61


Lizzie Post, buna kendiniz karşı çıkmamanızı, bunun yerine konuyu kelimelerle ele almanızı tavsiye ediyor. Bunun gibi bir şey işe yarayabilir: “Sizi rahatlatmak için söylüyorum, kol dayanağına ihtiyacım yok. Onları kullanmaktan çekinmeyin. Orta koltuğun dar olduğunu anlıyorum.” Ve eğer diğer kişi hala dürtmeye devam ediyorsa şu cümleyi denemeye değer: “Dirseğinize dikkat eder misiniz? Beni biraz zorluyor gibi görünüyor.”

Uçuş görevlisiyle gizlice iletişime geçin


Peki ya diğer kişi durup dokunmaya devam ederse? O zaman tek yapmanız gereken uçuş görevlisini açmak. Beth Blair bunu yapmak için arama düğmesine basılmamasını öneriyor. Ayağa kalkıp uçuş görevlisiyle gizlice iletişime geçmek daha iyidir. O zaman karşı tarafla yüzünü kurtararak konuşma fırsatına sahip olursun.


Uçuşlarda yaşanan sorunlar hakkında daha fazla bilgi:




Tartışma kontrolden çıkarsa ve uçuş görevlisi uzlaşmaya varamazsa ne olur? Bu durumda genellikle karar veren, uçaktaki en üst rütbeli kişi yani uçuş kaptanıdır. Karar verme yetkisine sahiptir ve örneğin tartışmaları çözebilir.

İnanması zor ama bu tür davalar zaten tahkim mahkemesinin önünde sonuçlandı. Ancak Almanya'nın baş hakemi Heinz Klewe, davacı yolculara çok az şans tanıyor: Toplu Taşıma Tahkim Kurulu'nun (SÖP) genel müdürü “Kol dayama hakkı yok” diye açıklıyor. Tamamen hukuki açıdan bakıldığında, şüphe durumunda komşulardan hiçbiri kol dayanağını kullanamaz.