WÇok uçuyor ve muhtemelen bir noktada türbülans yaşamış. Bu, iklim değişikliğinin bir sonucu olarak gelecekte daha yaygın hale gelebilir. Yapılan bir araştırmaya göre British University of Reading'deki araştırmacılar bunu varsayıyor.
Çoğu zaman sadece bir sallanma veya hafif bir sarkma olur, ancak nadir durumlarda ciddi türbülans sonucu yolcular ve mürettebat yaralanır. Açık hava türbülansları özellikle tehlikelidir: Çünkü genellikle pilotlar ve dolayısıyla uçaktaki diğer herkes için herhangi bir uyarıda bulunmadan gelirler.
Araştırmaya göre, örneğin Kuzey Atlantik'te son kırk yılda artış yaşandı. 1979'da burada yaklaşık 467 saat açık hava türbülansı yaşanırken, 2020'de bu sayı 547 saat civarındaydı. Benzer artışlar ABD'de de kaydedildi.
Burada uzmanlar türbülansın nasıl oluştuğunu ve yolcuların hangi basit ama önemli tavsiyelere uyması gerektiğini açıklıyor:
Türbülansa ne sebep olur?
Türbülansın çeşitli nedenleri olabilir. Bunlardan biri jet akımlarıdır. Alman Havacılık ve Uzay Merkezi'nden (DLR) havacılık mühendisi ve pilot Jens Heider, “Bunlar, üst troposferde sekiz ila on iki kilometre yükseklikte bulunan ve bölgeye ve yılın zamanına bağlı olarak yoğunlukları değişen güçlü rüzgar alanlarıdır” diye açıklıyor. Jet akımları atmosferdeki yatay sıcaklık farklılıklarından kaynaklanır. “İklim değişikliği nedeniyle bunlar arttığı için jet akımlarının da güçlenmesi bekleniyor.”
Gök gürültülü fırtınaların içinde ve çevresinde, sıcak hava kütlelerinin yükselmesi ve soğuk hava kütlelerinin batması nedeniyle türbülans ortaya çıkabilir; bu nedenle mümkünse onların etrafından uçarız. İleride uçan makineler de hava türbülansından dolayı türbülansa neden olabilir.
Alplerin karlı zirvelerinin uçaktan görünümü. Yerdeki topoğrafya da türbülansın oluşmasında rol oynuyor
Kaynak: dpa
Ve yerdeki topoğrafyanın da etkisi var. Heider bunu “Dağ sıraları tüm hava paketini kaldırabilir” şeklinde tanımlıyor. Bu durumda türbülans riski daha yüksektir. Veriler, en çalkantılı uçuş rotalarının dağların üzerinden geçtiğini gösteriyor; örneğin Avrupa'da, Alpler üzerindeki uçuşlar sarsıntılı olma eğiliminde olabiliyor.
Açık hava türbülansı nedir?
Alman Hava Durumu Servisi'ne göre bu tür bir türbülans, bulutsuz havadaki türbülans olduğu için çıplak gözle görülemiyor. Çok farklı hızlarda hareket eden önemli ölçüde farklı hava kütlelerinin çarpışmasından kaynaklanır. Buluştuklarında rüzgâr hızının arttığı bir alan oluşur.
ayrıca oku
Heider, teknik jargonda bunların aslında jet akımlarıyla ilişkili olduğunu söylüyor. “Ama bu bir tanım meselesi.” Dağların üzerindeki hava değişimleri de çoğu zaman görülemiyor. Ancak şu kadarı açık: “Bulutlar oluşursa artık açık hava türbülansından söz edemezsiniz.”
Hava deliği olursa ne olur?
Büyük bir şok: Uçak aniden düşüyor. Halk dilinde buna hava deliği denir. Heider, “Makine, etrafındaki havanın battığı bir alana uçuyor ve bunun sonucunda uçak da batıyor” diye açıklıyor.
Uçak bu kadar strese dayanabilir mi?
Kanatlar bükülür, kabin sallanır; güçlü bir türbülansta bir uçağın parçalanabileceğini düşünürsünüz. Ancak Heider, modern uçaklara yönelik katı ve güvenlik bilincine sahip inşaat düzenlemeleri göz önüne alındığında bunun son derece düşük bir ihtimal olduğunu söylüyor. “Türbülans sırasında ortaya çıkan kuvvetler hakkında şu ana kadar bildiğimiz her şeye göre bu imkansız bile.”
Türbülans önlenebilir mi?
Pilotlar, uçuş hazırlığı sırasında aldıkları hava durumu bilgilerinden genellikle nerede türbülansın beklenebileceğini zaten biliyorlar ve bunu hesaba katıyorlar. Ancak fırtınalar ve kuvvetli rüzgarların beklendiği bulutlu alanlar genellikle kontrol sistemleri aracılığıyla açıkça görülse de durum böyle. açık hava türbülansında her zaman durum böyle değildir. Yeni uygulamalar yardımcı olacaktır.
Pilotların tepkisi nasıl?
Alman Havacılık Endüstrisi Federal Birliği'ne (BDL) göre pilotlar, meydana gelen türbülanslara karşı eğitiliyor ve otomatik pilotla uçuş sırasında bile istedikleri zaman manuel olarak müdahale edebiliyorlar. Türbülans meydana gelirse, durumu hava trafik kontrolüne bildirin.
Aynı hava sahasındaki diğer kokpit ekipleri bu durumda tepki verebilir: Mümkünse, hava trafik kontrolüne danışılarak, daha yükseğe veya aşağıya tırmanarak veya farklı bir rota seçilerek kritik rüzgar alanlarından kaçınmak için girişimde bulunulacaktır. Jens Heider, “Tedbirli tarafta olma eğilimindesiniz” diyor.
Peki ya uçak türbülansa uçarsa?
Pilotlar türbülans bekliyorlarsa emniyet kemeri işaretlerini yakarlar. Daha sonra kabin ekibinden hizmeti şimdilik askıya almasını isteyebilirler. Heider şöyle diyor: “Uçtuysanız ve insanlar hâlâ koridorda duruyorsa, artık çok geç demektir.”
Bu nedenle önleme, pilotların ve mürettebatın, aynı zamanda yolcuların da yapabileceği en iyi şeydir. İmkanı olan herkes önceden içkisini boşaltmış veya kapağını kapatmıştır. Heider, “Uçuşlarda yiyeceklerin uçuştuğunu görmedim, ancak çayın bir yolcunun kucağına düştüğünü gördüm” diyor.
Hava yolculuğu hakkında daha fazla bilgi:
Türbülans bazen şiddetli ve uyarı vermeden meydana geldiğinden genel kural şudur: Sadece bacaklarınızı uzatmadığınız veya tuvalete gitmediğiniz sürece koltuğunuzda kalmalı ve daima emniyet kemerinizi takmalısınız. Emniyet kemeri işaretleri sönmüş olsa bile. Alman Havacılık Endüstrisi Federal Birliği de bunu tavsiye ediyor.
Bazı yerlerde sallanmanın daha az olduğunu fark ettiniz mi?
Uçağın ortasında titreşimlerin daha az fark edildiğine dair tavsiyeler var. Uzman Heider, en azından türbülans konusunda oldukça şüpheci. Şöyle diyor: “Uçağın tamamı düşerse, nerede oturduğunuzun bir önemi yok.”
⇨ Yolcular için tahmin:
Bir sonraki uçuşunun sorunsuz mu yoksa dalgalı mı olacağını öğrenmek isteyen yolcular bilgi almak için Turbli.com adresini ziyaret edebilir. Burada başlangıç ve varış havalimanlarına girebilir ve uçuşunuz için türbülans tahminini İngilizce olarak alabilirsiniz. Teklif ücretsizdir.
Ekran görüntüsü Turbli.com'un sağladığı hava durumu tahminlerinin bir örneğini gösteriyor
Kaynak: dpa
Bağlantı, ana sayfadaki giriş maskesini kullanarak bulunamazsa, alternatif olarak kalkış konumunu ve uçuş varış noktasını interaktif bir türbülans haritasına girebilirsiniz. Beklenen rota harita üzerinde gösterilir ve bu, makinenin türbülansın meydana gelebileceği alanlardan geçip geçmeyeceğinin tahmin edilmesini mümkün kılar.
Site ayrıca dünya çapındaki türbülans alanlarına ve rakıma bağlı olarak bunların nerede meydana geldiğine dair genel bir bakış sunuyor. Operatör, akışkanlar mekaniği mühendisi Ignacio Gallego-Marcos'a göre, tahminler ABD hava durumu ajansı NOAA ve İngiliz Met Office'in hava durumu modellerine dayanıyor.
2023'ün en çalkantılı uçuş rotaları
Turbli.com ayrıca her yıl en fazla türbülansa sahip uçuş rotalarının listesini yayınlıyor. Geçen yıl bunlar şunlardı:
Dünya çapında ilk 5:
Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız
Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.
Çoğu zaman sadece bir sallanma veya hafif bir sarkma olur, ancak nadir durumlarda ciddi türbülans sonucu yolcular ve mürettebat yaralanır. Açık hava türbülansları özellikle tehlikelidir: Çünkü genellikle pilotlar ve dolayısıyla uçaktaki diğer herkes için herhangi bir uyarıda bulunmadan gelirler.
Araştırmaya göre, örneğin Kuzey Atlantik'te son kırk yılda artış yaşandı. 1979'da burada yaklaşık 467 saat açık hava türbülansı yaşanırken, 2020'de bu sayı 547 saat civarındaydı. Benzer artışlar ABD'de de kaydedildi.
Burada uzmanlar türbülansın nasıl oluştuğunu ve yolcuların hangi basit ama önemli tavsiyelere uyması gerektiğini açıklıyor:
Türbülansa ne sebep olur?
Türbülansın çeşitli nedenleri olabilir. Bunlardan biri jet akımlarıdır. Alman Havacılık ve Uzay Merkezi'nden (DLR) havacılık mühendisi ve pilot Jens Heider, “Bunlar, üst troposferde sekiz ila on iki kilometre yükseklikte bulunan ve bölgeye ve yılın zamanına bağlı olarak yoğunlukları değişen güçlü rüzgar alanlarıdır” diye açıklıyor. Jet akımları atmosferdeki yatay sıcaklık farklılıklarından kaynaklanır. “İklim değişikliği nedeniyle bunlar arttığı için jet akımlarının da güçlenmesi bekleniyor.”
Gök gürültülü fırtınaların içinde ve çevresinde, sıcak hava kütlelerinin yükselmesi ve soğuk hava kütlelerinin batması nedeniyle türbülans ortaya çıkabilir; bu nedenle mümkünse onların etrafından uçarız. İleride uçan makineler de hava türbülansından dolayı türbülansa neden olabilir.
Alplerin karlı zirvelerinin uçaktan görünümü. Yerdeki topoğrafya da türbülansın oluşmasında rol oynuyor
Kaynak: dpa
Ve yerdeki topoğrafyanın da etkisi var. Heider bunu “Dağ sıraları tüm hava paketini kaldırabilir” şeklinde tanımlıyor. Bu durumda türbülans riski daha yüksektir. Veriler, en çalkantılı uçuş rotalarının dağların üzerinden geçtiğini gösteriyor; örneğin Avrupa'da, Alpler üzerindeki uçuşlar sarsıntılı olma eğiliminde olabiliyor.
Açık hava türbülansı nedir?
Alman Hava Durumu Servisi'ne göre bu tür bir türbülans, bulutsuz havadaki türbülans olduğu için çıplak gözle görülemiyor. Çok farklı hızlarda hareket eden önemli ölçüde farklı hava kütlelerinin çarpışmasından kaynaklanır. Buluştuklarında rüzgâr hızının arttığı bir alan oluşur.
ayrıca oku
Heider, teknik jargonda bunların aslında jet akımlarıyla ilişkili olduğunu söylüyor. “Ama bu bir tanım meselesi.” Dağların üzerindeki hava değişimleri de çoğu zaman görülemiyor. Ancak şu kadarı açık: “Bulutlar oluşursa artık açık hava türbülansından söz edemezsiniz.”
Hava deliği olursa ne olur?
Büyük bir şok: Uçak aniden düşüyor. Halk dilinde buna hava deliği denir. Heider, “Makine, etrafındaki havanın battığı bir alana uçuyor ve bunun sonucunda uçak da batıyor” diye açıklıyor.
Uçak bu kadar strese dayanabilir mi?
Kanatlar bükülür, kabin sallanır; güçlü bir türbülansta bir uçağın parçalanabileceğini düşünürsünüz. Ancak Heider, modern uçaklara yönelik katı ve güvenlik bilincine sahip inşaat düzenlemeleri göz önüne alındığında bunun son derece düşük bir ihtimal olduğunu söylüyor. “Türbülans sırasında ortaya çıkan kuvvetler hakkında şu ana kadar bildiğimiz her şeye göre bu imkansız bile.”
Türbülans önlenebilir mi?
Pilotlar, uçuş hazırlığı sırasında aldıkları hava durumu bilgilerinden genellikle nerede türbülansın beklenebileceğini zaten biliyorlar ve bunu hesaba katıyorlar. Ancak fırtınalar ve kuvvetli rüzgarların beklendiği bulutlu alanlar genellikle kontrol sistemleri aracılığıyla açıkça görülse de durum böyle. açık hava türbülansında her zaman durum böyle değildir. Yeni uygulamalar yardımcı olacaktır.
Pilotların tepkisi nasıl?
Alman Havacılık Endüstrisi Federal Birliği'ne (BDL) göre pilotlar, meydana gelen türbülanslara karşı eğitiliyor ve otomatik pilotla uçuş sırasında bile istedikleri zaman manuel olarak müdahale edebiliyorlar. Türbülans meydana gelirse, durumu hava trafik kontrolüne bildirin.
Aynı hava sahasındaki diğer kokpit ekipleri bu durumda tepki verebilir: Mümkünse, hava trafik kontrolüne danışılarak, daha yükseğe veya aşağıya tırmanarak veya farklı bir rota seçilerek kritik rüzgar alanlarından kaçınmak için girişimde bulunulacaktır. Jens Heider, “Tedbirli tarafta olma eğilimindesiniz” diyor.
Peki ya uçak türbülansa uçarsa?
Pilotlar türbülans bekliyorlarsa emniyet kemeri işaretlerini yakarlar. Daha sonra kabin ekibinden hizmeti şimdilik askıya almasını isteyebilirler. Heider şöyle diyor: “Uçtuysanız ve insanlar hâlâ koridorda duruyorsa, artık çok geç demektir.”
Bu nedenle önleme, pilotların ve mürettebatın, aynı zamanda yolcuların da yapabileceği en iyi şeydir. İmkanı olan herkes önceden içkisini boşaltmış veya kapağını kapatmıştır. Heider, “Uçuşlarda yiyeceklerin uçuştuğunu görmedim, ancak çayın bir yolcunun kucağına düştüğünü gördüm” diyor.
Hava yolculuğu hakkında daha fazla bilgi:
Türbülans bazen şiddetli ve uyarı vermeden meydana geldiğinden genel kural şudur: Sadece bacaklarınızı uzatmadığınız veya tuvalete gitmediğiniz sürece koltuğunuzda kalmalı ve daima emniyet kemerinizi takmalısınız. Emniyet kemeri işaretleri sönmüş olsa bile. Alman Havacılık Endüstrisi Federal Birliği de bunu tavsiye ediyor.
Bazı yerlerde sallanmanın daha az olduğunu fark ettiniz mi?
Uçağın ortasında titreşimlerin daha az fark edildiğine dair tavsiyeler var. Uzman Heider, en azından türbülans konusunda oldukça şüpheci. Şöyle diyor: “Uçağın tamamı düşerse, nerede oturduğunuzun bir önemi yok.”
⇨ Yolcular için tahmin:
Bir sonraki uçuşunun sorunsuz mu yoksa dalgalı mı olacağını öğrenmek isteyen yolcular bilgi almak için Turbli.com adresini ziyaret edebilir. Burada başlangıç ve varış havalimanlarına girebilir ve uçuşunuz için türbülans tahminini İngilizce olarak alabilirsiniz. Teklif ücretsizdir.
Ekran görüntüsü Turbli.com'un sağladığı hava durumu tahminlerinin bir örneğini gösteriyor
Kaynak: dpa
Bağlantı, ana sayfadaki giriş maskesini kullanarak bulunamazsa, alternatif olarak kalkış konumunu ve uçuş varış noktasını interaktif bir türbülans haritasına girebilirsiniz. Beklenen rota harita üzerinde gösterilir ve bu, makinenin türbülansın meydana gelebileceği alanlardan geçip geçmeyeceğinin tahmin edilmesini mümkün kılar.
Site ayrıca dünya çapındaki türbülans alanlarına ve rakıma bağlı olarak bunların nerede meydana geldiğine dair genel bir bakış sunuyor. Operatör, akışkanlar mekaniği mühendisi Ignacio Gallego-Marcos'a göre, tahminler ABD hava durumu ajansı NOAA ve İngiliz Met Office'in hava durumu modellerine dayanıyor.
2023'ün en çalkantılı uçuş rotaları
Turbli.com ayrıca her yıl en fazla türbülansa sahip uçuş rotalarının listesini yayınlıyor. Geçen yıl bunlar şunlardı:
Dünya çapında ilk 5:
- Santiago de Şili – Santa Cruz (Bolivya)
- Almatı (Kazakistan) – Bişkek (Kırgızistan)
- Lanzhou (Çin) – Chengdu (Çin)
- Nagoya (Japonya) – Sendai (Japonya)
- Milano (İtalya) – Cenevre (İsviçre)
- Milano (İtalya) – Cenevre (İsviçre)
- Milano (İtalya) – Zürih (İsviçre)
- Cenevre (İsviçre) – Zürih (İsviçre)
- Marsilya (Fransa) – Zürih (İsviçre)
- Ljubljana (Slovenya) – Zürih (İsviçre)
Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız
Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.