Paris ve New York genellikle art deco'nun kaleleri olarak kabul edilir. Ancak Yeni Zelanda'nın doğu kıyısında, dünyada bu mimari tarzdaki binaların en yoğun olduğu yer var. Bir fast food zincirinin bir şubesi bile bir mücevherin içinde yer alıyor.
Matthew, memleketinin en karanlık saatine tanık olan babasının hikayelerini çok iyi hatırlıyor. 1931 yılının sıcak bir Şubat günüydü; Napier'deki okul binasının duvarları aniden sarsıldı, mobilyalar oyuncak gibi bir kenara itildi ve raflardaki kitaplar bağımsız hale geldi. Matthew'un o zamanlar okul çocuğu olan babası canını kurtarmak için kaçtı.
Yeni Zelanda'nın doğu kıyısındaki Hawke Körfezi bölgesinde meydana gelen 7,8 büyüklüğündeki deprem üç dakikadan az sürdü; gerisini yıkıcı bir yangın halletti; 1855'te kurulan ve adını bir İngiliz generalinden alan Napier'in varlığı sona ermişti. Doğal güçler tarafından yok edildi.
Hastane, kütüphane, St. Paul Kilisesi, her şey iskambil kağıdından bir ev gibi çökmüştü. Depremde 250'den fazla kişi hayatını kaybetti. Başlarını sokacak bir çatısı olanlar bile artçı sarsıntı korkusuyla bahçede ya da sahilde kamp kurdu.
Napier'in yeniden inşası için yeni bölge
Ancak Yeni Zelanda tarihindeki en kötü doğal felaketin yaşandığı Napier, küllerinden yeniden doğan bir anka kuşu gibiydi: Arazi inanılmaz bir şekilde 3 metre yükseldiği için Ahuriri Lagünü'nün büyük bir kısmı kurutuldu. Bu, tarım için arazi, küçük bir havaalanı ve sahil kasabasının yeniden dirilişini yarattı.
Masmavi ve sürekli akan Güney Pasifik boyunca uzanan bir kilometre uzunluğundaki gezinti yolu olan Deniz Geçit Törenini bugün keşfeden herkes, Napier'in sıfır saatinin neye benzediğini hayal bile edemez. Baskın ortam, Art Deco estetiğini her yerde ele alan bir çalışma olan “Muhteşem Gatsby” filminden gelmiş olabilir. Napier'in merkezinde nereye bakarsanız bakın, 20. yüzyılın başında popüler hale gelen bu tarzda bir binayı hemen fark edeceksiniz.
Napier'in yeni başlangıcının ana motifi olan “İnanç ve Cesaret”, deniz kıyısındaki demir kemerlere oyulmuştu. Şehrin bugün karşı karşıya olduğu durum dramatik kemer sıkma önlemlerinin sonucuydu. Matthew, “Etkilenenlerin çoğunun sigortası yoktu, bu nedenle yeniden inşanın mümkün olduğu kadar ucuza yapılması gerekiyordu” diyor. Yetmişli yaşlarının ortasındaki adam, bir rehber olarak ziyaretçilere memleketinin zengin mimari mirasını gösteriyor.
Napier'in yeni yüzü, prefabrik beton parçalardan oluşan modüler bir sistem kullanılarak oluşturuldu. Görevlendirilen mimarlar arasında Louis Hay ve Natusch & Sons'tan mimarlar da vardı. Hay, Amerikalı Frank Lloyd Wright'ın çalışmaları konusunda heyecanlıydı; Stanley Natusch, Londra'da kaldığı süre boyunca Art Deco stiliyle tanıştı. “Art Deco Başkenti” Napier böyle ortaya çıktı.
Dünyadaki en yüksek Art Deco bina yoğunluğu
Paris ve New York genel olarak bu tarzın kaleleri olarak görülüyor; “fakat dünyadaki hiçbir şehirde Napier kadar küçük bir alanda Art Deco binaları yok” diye vurguluyor Matthew, “Miami bile.” Florida şehrinde, bütün bir mahalle büyük ölçüde bu tarzda inşa edildi. ABD'deki en yüksek Art Deco bina yoğunluğuna sahip olduğu kabul ediliyor.
İki dünya savaşı arasında doruğa ulaşan kültür çağına duyulan tutku küreseldi. Ayrıca Napier'de çarpıcı zikzak desenlerde de görülüyor. Ve pastel tonlardaki cepheler – bunlar aynı zamanda renkler suyla seyreltildiği için kırmızı kalemin sonucudur.
Daha cesur renklerdeki geometrik desenler köşeli çıkıntıları süslüyor ve kurşunlu cam pencereler parlıyor. Ferforje balkonlar ve şamdanlar kadar narin sokak lambaları, özellikle Tennyson Caddesi ile Dickens Caddesi arasında, sokakların iki yanında yer alıyor. Taradale banliyösünde McDonald's bile ustaca restore edilmiş bir Art Deco binasında bulunuyor.
Hastings Caddesi ile Emerson Caddesi'nin köşesindeki ASB Bank'ta yerel renk birbirine karışıyor. Diğer binalar gibi Art Deco binası da tipik Maori desenleriyle dekore edilmiştir. Diğer değerli yerler arasında “Criterion” pansiyonu ve Ulusal Tütün Şirketi Binası bulunmaktadır.
Yerel halkın, 1920'lerin çılgın saçlarını, Charleston'u, caz ve çöküşü hatırlatan dekoratif ev sıralarıyla gurur duyması zaman aldı. Art Deco Trust, 30 yılı aşkın bir süredir mimari hazineyi korumaya kendini adamıştır. Ev sahiplerine hazinelerinin profesyonelce yenilenmesinde destek oluyor ve Matthew'la olduğu gibi turistik turlar düzenliyor.
Karnavaldaki gibi kostümler ve geçit töreniyle kutlayın
Bu turlar yaklaşık bir saat sürüyor. Bunlar zamanda geriye yapılan küçük yolculuklardır; Matthew'un kişisel hikayesine bakın. Artık var olmayan yerel bir gazete olan Daily Telegraph'ın genel merkezi veya barı yerli halk ve turistler için popüler bir buluşma yeri olan dört yıldızlı Masonic oteli gibi kasabanın birçok “mücevherinde” duruyor.
Şehir her baharda “Napier Art Deco Festivali” kapsamında mimari mirasını kutluyor. Programda ayrıca rehberli turlar, caz konserleri ve dans gösterileri de yer alıyor.
Zamanı geldiğinde, tıpkı Karnaval öncesi Almanya'da olduğu gibi, şık partiler için önemli olan her şeyi Market'te bulabilirsiniz: pullu işlemeli Charleston elbiseleri, çocuk eldivenleri, tığ işi güneş şemsiyeleri, beyefendi için ince çizgili üç göğüslü takım elbise. Binlerce kişinin katıldığı festivalin öne çıkan özelliği ise eski model araba geçit töreni.
Matthew ve eşi Marjorie de 1938'den kalma Buick'leriyle oradalar. Gururlu sahibi, siyah boyalı, krom unsurlara sahip sekiz silindirli arabayı yıllar önce, kökeni Fransa'da olan Art Deco'nun tüm dünyaya yayıldığı ABD'den satın aldı.
Matthew ve Marjorie rahat koltuklara oturup gün batımına doğru yürüyorlar; tıpkı Jay ve Daisy'nin bir zamanlar “The Great Gatsby”de yaptığı gibi.
İpuçları ve bilgiler:
Varış noktası: Sahil kasabası Napier, Yeni Zelanda'nın Kuzey Adası'ndaki Yeni Zelanda metropolü Auckland'ın yaklaşık 400 kilometre güneyinde yer almaktadır.
Seyahat süresi: Avrupa kışı Yeni Zelanda'da yaz mevsimidir. Aralık ve Ocak aylarında sıcaklıklar yaz ortası değerlerine kadar çıkabilmektedir. Oldukça serin olan Pasifik soğutmayı sağlar.
Varış: Almanya'dan Auckland'a uçuş en az 24 saat sürüyor. Molalar ABD'nin batı kıyısında veya Güneydoğu Asya'da gerçekleşir. Ulusal otobüs şirketi InterCity (intercity.co.nz) ile yaklaşık yedi saatte veya kiralık araba ile biraz daha hızlı bir şekilde Napier'e ulaşabilirsiniz.
Giriş: Alman turistlerin vizeye ihtiyacı yoktur, ancak Yeni Zelanda Elektronik Seyahat Otoritesi (immigration.govt.nz/new-zealand-visas/visas/visa/nzeta) aracılığıyla (17 dolardan başlayan fiyatlarla) zamanında başvuruda bulunmalısınız.
Festival: Bir sonraki Art Deco Festivali Napier (artdecofestival.co.nz) 13-16 Şubat 2025 tarihleri arasında gerçekleşecek.
Bilgi: newzealand.com/de/napier
dpa
Matthew, memleketinin en karanlık saatine tanık olan babasının hikayelerini çok iyi hatırlıyor. 1931 yılının sıcak bir Şubat günüydü; Napier'deki okul binasının duvarları aniden sarsıldı, mobilyalar oyuncak gibi bir kenara itildi ve raflardaki kitaplar bağımsız hale geldi. Matthew'un o zamanlar okul çocuğu olan babası canını kurtarmak için kaçtı.
Yeni Zelanda'nın doğu kıyısındaki Hawke Körfezi bölgesinde meydana gelen 7,8 büyüklüğündeki deprem üç dakikadan az sürdü; gerisini yıkıcı bir yangın halletti; 1855'te kurulan ve adını bir İngiliz generalinden alan Napier'in varlığı sona ermişti. Doğal güçler tarafından yok edildi.
Hastane, kütüphane, St. Paul Kilisesi, her şey iskambil kağıdından bir ev gibi çökmüştü. Depremde 250'den fazla kişi hayatını kaybetti. Başlarını sokacak bir çatısı olanlar bile artçı sarsıntı korkusuyla bahçede ya da sahilde kamp kurdu.
Napier'in yeniden inşası için yeni bölge
Ancak Yeni Zelanda tarihindeki en kötü doğal felaketin yaşandığı Napier, küllerinden yeniden doğan bir anka kuşu gibiydi: Arazi inanılmaz bir şekilde 3 metre yükseldiği için Ahuriri Lagünü'nün büyük bir kısmı kurutuldu. Bu, tarım için arazi, küçük bir havaalanı ve sahil kasabasının yeniden dirilişini yarattı.
Masmavi ve sürekli akan Güney Pasifik boyunca uzanan bir kilometre uzunluğundaki gezinti yolu olan Deniz Geçit Törenini bugün keşfeden herkes, Napier'in sıfır saatinin neye benzediğini hayal bile edemez. Baskın ortam, Art Deco estetiğini her yerde ele alan bir çalışma olan “Muhteşem Gatsby” filminden gelmiş olabilir. Napier'in merkezinde nereye bakarsanız bakın, 20. yüzyılın başında popüler hale gelen bu tarzda bir binayı hemen fark edeceksiniz.
Napier'in yeni başlangıcının ana motifi olan “İnanç ve Cesaret”, deniz kıyısındaki demir kemerlere oyulmuştu. Şehrin bugün karşı karşıya olduğu durum dramatik kemer sıkma önlemlerinin sonucuydu. Matthew, “Etkilenenlerin çoğunun sigortası yoktu, bu nedenle yeniden inşanın mümkün olduğu kadar ucuza yapılması gerekiyordu” diyor. Yetmişli yaşlarının ortasındaki adam, bir rehber olarak ziyaretçilere memleketinin zengin mimari mirasını gösteriyor.
Napier'in yeni yüzü, prefabrik beton parçalardan oluşan modüler bir sistem kullanılarak oluşturuldu. Görevlendirilen mimarlar arasında Louis Hay ve Natusch & Sons'tan mimarlar da vardı. Hay, Amerikalı Frank Lloyd Wright'ın çalışmaları konusunda heyecanlıydı; Stanley Natusch, Londra'da kaldığı süre boyunca Art Deco stiliyle tanıştı. “Art Deco Başkenti” Napier böyle ortaya çıktı.
Dünyadaki en yüksek Art Deco bina yoğunluğu
Paris ve New York genel olarak bu tarzın kaleleri olarak görülüyor; “fakat dünyadaki hiçbir şehirde Napier kadar küçük bir alanda Art Deco binaları yok” diye vurguluyor Matthew, “Miami bile.” Florida şehrinde, bütün bir mahalle büyük ölçüde bu tarzda inşa edildi. ABD'deki en yüksek Art Deco bina yoğunluğuna sahip olduğu kabul ediliyor.
İki dünya savaşı arasında doruğa ulaşan kültür çağına duyulan tutku küreseldi. Ayrıca Napier'de çarpıcı zikzak desenlerde de görülüyor. Ve pastel tonlardaki cepheler – bunlar aynı zamanda renkler suyla seyreltildiği için kırmızı kalemin sonucudur.
Daha cesur renklerdeki geometrik desenler köşeli çıkıntıları süslüyor ve kurşunlu cam pencereler parlıyor. Ferforje balkonlar ve şamdanlar kadar narin sokak lambaları, özellikle Tennyson Caddesi ile Dickens Caddesi arasında, sokakların iki yanında yer alıyor. Taradale banliyösünde McDonald's bile ustaca restore edilmiş bir Art Deco binasında bulunuyor.
Hastings Caddesi ile Emerson Caddesi'nin köşesindeki ASB Bank'ta yerel renk birbirine karışıyor. Diğer binalar gibi Art Deco binası da tipik Maori desenleriyle dekore edilmiştir. Diğer değerli yerler arasında “Criterion” pansiyonu ve Ulusal Tütün Şirketi Binası bulunmaktadır.
Yerel halkın, 1920'lerin çılgın saçlarını, Charleston'u, caz ve çöküşü hatırlatan dekoratif ev sıralarıyla gurur duyması zaman aldı. Art Deco Trust, 30 yılı aşkın bir süredir mimari hazineyi korumaya kendini adamıştır. Ev sahiplerine hazinelerinin profesyonelce yenilenmesinde destek oluyor ve Matthew'la olduğu gibi turistik turlar düzenliyor.
Karnavaldaki gibi kostümler ve geçit töreniyle kutlayın
Bu turlar yaklaşık bir saat sürüyor. Bunlar zamanda geriye yapılan küçük yolculuklardır; Matthew'un kişisel hikayesine bakın. Artık var olmayan yerel bir gazete olan Daily Telegraph'ın genel merkezi veya barı yerli halk ve turistler için popüler bir buluşma yeri olan dört yıldızlı Masonic oteli gibi kasabanın birçok “mücevherinde” duruyor.
Şehir her baharda “Napier Art Deco Festivali” kapsamında mimari mirasını kutluyor. Programda ayrıca rehberli turlar, caz konserleri ve dans gösterileri de yer alıyor.
Zamanı geldiğinde, tıpkı Karnaval öncesi Almanya'da olduğu gibi, şık partiler için önemli olan her şeyi Market'te bulabilirsiniz: pullu işlemeli Charleston elbiseleri, çocuk eldivenleri, tığ işi güneş şemsiyeleri, beyefendi için ince çizgili üç göğüslü takım elbise. Binlerce kişinin katıldığı festivalin öne çıkan özelliği ise eski model araba geçit töreni.
Matthew ve eşi Marjorie de 1938'den kalma Buick'leriyle oradalar. Gururlu sahibi, siyah boyalı, krom unsurlara sahip sekiz silindirli arabayı yıllar önce, kökeni Fransa'da olan Art Deco'nun tüm dünyaya yayıldığı ABD'den satın aldı.
Matthew ve Marjorie rahat koltuklara oturup gün batımına doğru yürüyorlar; tıpkı Jay ve Daisy'nin bir zamanlar “The Great Gatsby”de yaptığı gibi.
İpuçları ve bilgiler:
Varış noktası: Sahil kasabası Napier, Yeni Zelanda'nın Kuzey Adası'ndaki Yeni Zelanda metropolü Auckland'ın yaklaşık 400 kilometre güneyinde yer almaktadır.
Seyahat süresi: Avrupa kışı Yeni Zelanda'da yaz mevsimidir. Aralık ve Ocak aylarında sıcaklıklar yaz ortası değerlerine kadar çıkabilmektedir. Oldukça serin olan Pasifik soğutmayı sağlar.
Varış: Almanya'dan Auckland'a uçuş en az 24 saat sürüyor. Molalar ABD'nin batı kıyısında veya Güneydoğu Asya'da gerçekleşir. Ulusal otobüs şirketi InterCity (intercity.co.nz) ile yaklaşık yedi saatte veya kiralık araba ile biraz daha hızlı bir şekilde Napier'e ulaşabilirsiniz.
Giriş: Alman turistlerin vizeye ihtiyacı yoktur, ancak Yeni Zelanda Elektronik Seyahat Otoritesi (immigration.govt.nz/new-zealand-visas/visas/visa/nzeta) aracılığıyla (17 dolardan başlayan fiyatlarla) zamanında başvuruda bulunmalısınız.
Festival: Bir sonraki Art Deco Festivali Napier (artdecofestival.co.nz) 13-16 Şubat 2025 tarihleri arasında gerçekleşecek.
Bilgi: newzealand.com/de/napier
dpa