Başlamakta olan Netflix dizisi “Yüzyıllık Yalnızlık”ın başarılı romanın hakkını verip vermeyeceği henüz bilinmiyor. Ancak kesin olan bir şey var: Gabriel García Márquez'in izinden Kolombiya'yı gezen herkes, bu yerlerin etkisini her yerde onun işlerinde hissedecektir.
Gabriel García Márquez, hayatı boyunca çok satan romanı “Yüzyıllık Yalnızlık”ın film uyarlamasına direndi. Yazar olarak da bilinen Gabo, dünya çapında 50 milyondan fazla kopya satan çığır açıcı başyapıtının bir film uyarlaması için fazla karmaşık olduğunu söyledi.
Ancak 2014'teki ölümünün ardından yayın hizmeti Netflix, çocuklarını ikna etmeyi ve film haklarını almayı başardı. 16 bölümlük mini dizinin ilk yarısı artık yayında. Literatürün hakkını verip vermediğini zaman gösterecek.
1967 yılında yayımlanan Buendía ailesinin ve kurdukları Macondo köyünün 100 yıllık süreçteki kaderini anlatan roman, Kolombiya tarihindeki gerçek olayların gerçeküstü ve fantastik olaylarla harmanlandığı çok katmanlı bir eser. Roman artık “büyülü gerçekçilik” edebi tarzının en iyi örneği olarak kabul ediliyor.
Melquín Merchán, onu tüm boyutlarıyla anlamak istiyorsanız, García Márquez'in Karayipler'deki ana vatanı olan Kuzey Kolombiya'daki insanları, hayata karşı tutumlarını, gelenekleri, sembolleri ve kültürü tanımalısınız, diyor. Kendisi de kasabadan gelen 27 yaşındaki sanatçı, özellikle yazarın 6 Mart 1927'de doğup çocukluğunu geçirdiği Aracataca'yı anlatıyor.
Gabriel García Márquez'in doğum yerini ziyaret edin
García Márquez'in babasının bir zamanlar çalıştığı eski telgraf ofisi artık müze olarak kullanılıyor. Burada Merchán, bir kısmı “Yüzyıllık Yalnızlık”taki sahnelerden ve karakterlerden ilham alan resimlerini sergiliyor. “Gabo'nun yazdığı gibi resim yapmaya çalışıyorum. Gerçek ile gerçeküstü olanı sürekli karıştıran hikaye anlatma tarzı, büyükanne ve büyükbabalarımızın bize anlattığı hikayelere çok benziyor” diyor Merchán.
Muz tarlalarının ve Karayip kıyılarının boğucu hinterlandındaki Sierra Nevada de Santa Marta sıradağlarının kenarında yer alan Aracataca, bir sömürge incisi değil. Ancak burası Gabo'nun evi ve birçok uzmana göre büyülü Macondo'nun şablonu.
Aracataca'da doğduğu yeri, vaftiz edildiği kiliseyi, yazmayı ve okumayı öğrendiği eski okulunu ziyaret edebilirsiniz. García Márquez bir keresinde “Çalışmalarımın neredeyse tamamı çocukluğumun ilk yıllarından etkilendi” demişti. Ayrıca Macondo adını yakındaki bir muz fincasından ödünç aldı.
Ancak yazar, Macondo'nun kurgusal bir yer olduğunu her zaman açıkça belirtti. Macondo, başyapıtındaki sahneler ve olaylar için kullandığı mekanların çoğunda Kolombiya Karayipleri bölgesinde bulunabilir. Mompox olarak da bilinen Santa Cruz de Mompós'u gören herkesin aklına hemen Macondo gelir. Magdalena Nehri üzerinde cennet gibi bir konuma sahip küçük kasabada zaman durmuş gibi görünüyor.
Mompox, İspanyol sömürge mimarisinin bir mücevheridir
Kurgusal Macondo gibi Mompox da bataklıklarla çevrili ve onlarca yıldır izole edilmiş durumda, bu da kasabanın bugüne kadar İspanyol sömürge mimarisinin bir mücevheri olarak kaldığı anlamına geliyor. 1995 yılında UNESCO Dünya Mirası Alanı ilan edildi. 1540 yılından bu yana inşa edilen eski şehrin büyük bir kısmı halen orijinal işleviyle kullanılıyor.
Sömürge dönemlerinde Mompox, Güney Amerika'dan gelen altın için önemli bir ticaret noktasıydı. Günümüzde çok sayıda altın ve gümüşçü hala geleneksel telkari sanatını uygulamaktadır. “Yüz Yıllık Yalnızlık”la dünyaca ünlü olan Japon balığı muskaları da Mompox'tan geliyor.
Kurgusal karakter Albay Aureliano onları yaptı ve hemen yeniden yok etti, ancak yeniden başladı ve bu nedenle yalnızlığının farkına varmadı. García Márquez bunu bir yalnızlık çığlığının metaforu olarak kullandı. Japon balığını ve Mompox'u burada manastır okuluna giden eşi Mercedes Barcha aracılığıyla tanıyordu.
1950'lerde Japon balığı muskalarını icat eden kuyumcu Luis Guillermo Trespalacios'du. Bugün kızı Flor, küçük müzesindeki ziyaretçilere babasının ilk baskılarını ve araçlarını gururla gösteriyor. Mekanın gelenekleri ve tarihi cazibesi aynı zamanda García Márquez'e ünlü eseri “Öngörülen Bir Ölümün Tarihçesi”nin fonu olarak ilham kaynağı olmuştur.
Diğerleri için sömürge sahil kasabası Ciénaga gerçek Macondo'dur. Kesin olan şey: Gabo'nun romanı, 1928'de burada hükümet ve Amerikan United Fruit Company tarafından grev yapan muz plantasyon işçilerine karşı gerçekleştirilen sözde muz katliamını konu alıyor.
Lagünlerin labirentinde yüzen bir köy
Ciénaga'dan, García Márquez'in “Yüzyıllık Yalnızlık” kitabında da bahsettiği, aynı adı taşıyan kıyı lagünlerinin bitişik bataklık alanlarından bir tekneye biniyorsunuz. Mangrov ormanları ve lagünlerden oluşan bu labirentin ortasında yüzen Nueva Venecia köyü, yani “Yeni Venedik” yer alıyor. Büyülü, büyüleyici bir yer.
İnsanlar balıkçılıkla geçiniyor. Renkli ahşap evleri kazıklar üzerine inşa edilmiş. Yol yok. Sadece tekneyle dolaşabilirsiniz. İnsanlar fakir ama yaşama sevinçleri ve misafirperverlikleri çok büyük.
Gece çökerken Karayip davullarının ve çamaşır tahtası enstrümanlarının sesleri köydeki sessizliği bozuyor. Kutlama yok, ama sözde ele geçirilmiş bir kızın şeytan çıkarılması var. Cadılar, iblisler, batıl inançlar; fantastik, gerçeküstü bir dünya, gerçek dünyayla karışıyor; tıpkı Gabo'nun “büyülü gerçekçilik”inde olduğu gibi.
Lagünün diğer tarafında sahil kasabası Barranquilla var. Yazar burada gençliğini ve çıraklığını “El Heraldo” gazetesinde gazeteci olarak geçirdi. Barranquilla o zamanlar genç, vahşi ve dizginsiz bir sanayi şehriydi. Ve bugün hala Kolombiya'nın müziğinin ve karnavalının kalesidir. García Márquez, 22 yaşındayken kendisini edebi ve yaratıcı açıdan etkileyen bir grup genç entelektüele katıldı.
Macondo kurgusal olmaya devam ediyor ama her yerde
Romanın son bölümünde Macondo, Buendias ailesinin son ailesinden Aureliano Babilonia'nın yaşadığı bir kasabaya dönüşür. Aureliano her öğleden sonra Álvaro, Germán, Alfonso ve Gabriel ile buluşuyor. Barranquilla'ya ve onun eski fotoğraflarının bugün hala asılı olduğu ve Gabo'nun eski daktilosunun bulunduğu “La Cueva” restoranında düzenli olarak buluşan sanatçı grubuna açık bir gönderme.
Yakındaki Cartagena de Indias, yazara daha çok “Kolera Günlerinde Aşk” için bir sahne görevi gördü. Ancak Kolombiya'da son yıllarını geçirdiği kıyı metropolü de “Yüzyıllık Yalnızlık”taki pek çok detayda yer alıyor.
Karayip havası, çiçeklerle süslenmiş ahşap balkonlara sahip pastel renkli kolonyal evler, rüya gibi avlular – Cartagena'nın canlı eski kenti, García Márquez'i başından beri büyüledi. Gabo'nun Yeni İbero-Amerikan Gazetecilik Vakfı'ndan Orlando Oliveros, “Şehir, onun çalışmalarını dünyadaki başka hiçbir yerin olmadığı kadar etkiledi” diyor.
Meksika'da ölen Gabriel García Márquez de küllerinin bir kısmının Cartagena'ya gömülmesini istedi. Şu anda bir üniversite binası olan eski La Merced manastırının avlusunda büstünün altında yatıyor. Macondo kurgusal olmaya devam ediyor ama Kolombiya Karayip halkının söylediği gibi her yerde ve içimizde.
İpuçları ve bilgiler:
Seyahat için en iyi zaman: Yüzyıllık Yalnızlık romanı Kolombiya'nın Karayip kıyısında geçiyor. Aralık'tan Nisan'a kadar olan kurak mevsim orada kalmak için idealdir.
Varış: Birçok havayolu Almanya'dan Bogota'ya doğrudan uçuyor. Oradan Cartagena de Indias varış noktasına doğru geçiş yapacaksınız.
Giriş: Ülkeye girişte vize gerekmemektedir ancak altı ay geçerli pasaport gerekmektedir. Seyahat aşılarına gerek yoktur. Ancak Dışişleri Bakanlığı'na göre, 2.300 metrenin altındaki bölgelere seyahat ediyorsanız sarıhumma ve hepatit A'ya karşı aşı yapılması tavsiye ediliyor.
Turlar: Impulse Travel veya Dorado Experiences gibi acenteler, Gabriel García Márquez'in izinde Karayipler'de turlar ve geziler sunuyor.
Daha fazla bilgi: colombia.travel/de
dpa
Gabriel García Márquez, hayatı boyunca çok satan romanı “Yüzyıllık Yalnızlık”ın film uyarlamasına direndi. Yazar olarak da bilinen Gabo, dünya çapında 50 milyondan fazla kopya satan çığır açıcı başyapıtının bir film uyarlaması için fazla karmaşık olduğunu söyledi.
Ancak 2014'teki ölümünün ardından yayın hizmeti Netflix, çocuklarını ikna etmeyi ve film haklarını almayı başardı. 16 bölümlük mini dizinin ilk yarısı artık yayında. Literatürün hakkını verip vermediğini zaman gösterecek.
1967 yılında yayımlanan Buendía ailesinin ve kurdukları Macondo köyünün 100 yıllık süreçteki kaderini anlatan roman, Kolombiya tarihindeki gerçek olayların gerçeküstü ve fantastik olaylarla harmanlandığı çok katmanlı bir eser. Roman artık “büyülü gerçekçilik” edebi tarzının en iyi örneği olarak kabul ediliyor.
Melquín Merchán, onu tüm boyutlarıyla anlamak istiyorsanız, García Márquez'in Karayipler'deki ana vatanı olan Kuzey Kolombiya'daki insanları, hayata karşı tutumlarını, gelenekleri, sembolleri ve kültürü tanımalısınız, diyor. Kendisi de kasabadan gelen 27 yaşındaki sanatçı, özellikle yazarın 6 Mart 1927'de doğup çocukluğunu geçirdiği Aracataca'yı anlatıyor.
Gabriel García Márquez'in doğum yerini ziyaret edin
García Márquez'in babasının bir zamanlar çalıştığı eski telgraf ofisi artık müze olarak kullanılıyor. Burada Merchán, bir kısmı “Yüzyıllık Yalnızlık”taki sahnelerden ve karakterlerden ilham alan resimlerini sergiliyor. “Gabo'nun yazdığı gibi resim yapmaya çalışıyorum. Gerçek ile gerçeküstü olanı sürekli karıştıran hikaye anlatma tarzı, büyükanne ve büyükbabalarımızın bize anlattığı hikayelere çok benziyor” diyor Merchán.
Muz tarlalarının ve Karayip kıyılarının boğucu hinterlandındaki Sierra Nevada de Santa Marta sıradağlarının kenarında yer alan Aracataca, bir sömürge incisi değil. Ancak burası Gabo'nun evi ve birçok uzmana göre büyülü Macondo'nun şablonu.
Aracataca'da doğduğu yeri, vaftiz edildiği kiliseyi, yazmayı ve okumayı öğrendiği eski okulunu ziyaret edebilirsiniz. García Márquez bir keresinde “Çalışmalarımın neredeyse tamamı çocukluğumun ilk yıllarından etkilendi” demişti. Ayrıca Macondo adını yakındaki bir muz fincasından ödünç aldı.
Ancak yazar, Macondo'nun kurgusal bir yer olduğunu her zaman açıkça belirtti. Macondo, başyapıtındaki sahneler ve olaylar için kullandığı mekanların çoğunda Kolombiya Karayipleri bölgesinde bulunabilir. Mompox olarak da bilinen Santa Cruz de Mompós'u gören herkesin aklına hemen Macondo gelir. Magdalena Nehri üzerinde cennet gibi bir konuma sahip küçük kasabada zaman durmuş gibi görünüyor.
Mompox, İspanyol sömürge mimarisinin bir mücevheridir
Kurgusal Macondo gibi Mompox da bataklıklarla çevrili ve onlarca yıldır izole edilmiş durumda, bu da kasabanın bugüne kadar İspanyol sömürge mimarisinin bir mücevheri olarak kaldığı anlamına geliyor. 1995 yılında UNESCO Dünya Mirası Alanı ilan edildi. 1540 yılından bu yana inşa edilen eski şehrin büyük bir kısmı halen orijinal işleviyle kullanılıyor.
Sömürge dönemlerinde Mompox, Güney Amerika'dan gelen altın için önemli bir ticaret noktasıydı. Günümüzde çok sayıda altın ve gümüşçü hala geleneksel telkari sanatını uygulamaktadır. “Yüz Yıllık Yalnızlık”la dünyaca ünlü olan Japon balığı muskaları da Mompox'tan geliyor.
Kurgusal karakter Albay Aureliano onları yaptı ve hemen yeniden yok etti, ancak yeniden başladı ve bu nedenle yalnızlığının farkına varmadı. García Márquez bunu bir yalnızlık çığlığının metaforu olarak kullandı. Japon balığını ve Mompox'u burada manastır okuluna giden eşi Mercedes Barcha aracılığıyla tanıyordu.
1950'lerde Japon balığı muskalarını icat eden kuyumcu Luis Guillermo Trespalacios'du. Bugün kızı Flor, küçük müzesindeki ziyaretçilere babasının ilk baskılarını ve araçlarını gururla gösteriyor. Mekanın gelenekleri ve tarihi cazibesi aynı zamanda García Márquez'e ünlü eseri “Öngörülen Bir Ölümün Tarihçesi”nin fonu olarak ilham kaynağı olmuştur.
Diğerleri için sömürge sahil kasabası Ciénaga gerçek Macondo'dur. Kesin olan şey: Gabo'nun romanı, 1928'de burada hükümet ve Amerikan United Fruit Company tarafından grev yapan muz plantasyon işçilerine karşı gerçekleştirilen sözde muz katliamını konu alıyor.
Lagünlerin labirentinde yüzen bir köy
Ciénaga'dan, García Márquez'in “Yüzyıllık Yalnızlık” kitabında da bahsettiği, aynı adı taşıyan kıyı lagünlerinin bitişik bataklık alanlarından bir tekneye biniyorsunuz. Mangrov ormanları ve lagünlerden oluşan bu labirentin ortasında yüzen Nueva Venecia köyü, yani “Yeni Venedik” yer alıyor. Büyülü, büyüleyici bir yer.
İnsanlar balıkçılıkla geçiniyor. Renkli ahşap evleri kazıklar üzerine inşa edilmiş. Yol yok. Sadece tekneyle dolaşabilirsiniz. İnsanlar fakir ama yaşama sevinçleri ve misafirperverlikleri çok büyük.
Gece çökerken Karayip davullarının ve çamaşır tahtası enstrümanlarının sesleri köydeki sessizliği bozuyor. Kutlama yok, ama sözde ele geçirilmiş bir kızın şeytan çıkarılması var. Cadılar, iblisler, batıl inançlar; fantastik, gerçeküstü bir dünya, gerçek dünyayla karışıyor; tıpkı Gabo'nun “büyülü gerçekçilik”inde olduğu gibi.
Lagünün diğer tarafında sahil kasabası Barranquilla var. Yazar burada gençliğini ve çıraklığını “El Heraldo” gazetesinde gazeteci olarak geçirdi. Barranquilla o zamanlar genç, vahşi ve dizginsiz bir sanayi şehriydi. Ve bugün hala Kolombiya'nın müziğinin ve karnavalının kalesidir. García Márquez, 22 yaşındayken kendisini edebi ve yaratıcı açıdan etkileyen bir grup genç entelektüele katıldı.
Macondo kurgusal olmaya devam ediyor ama her yerde
Romanın son bölümünde Macondo, Buendias ailesinin son ailesinden Aureliano Babilonia'nın yaşadığı bir kasabaya dönüşür. Aureliano her öğleden sonra Álvaro, Germán, Alfonso ve Gabriel ile buluşuyor. Barranquilla'ya ve onun eski fotoğraflarının bugün hala asılı olduğu ve Gabo'nun eski daktilosunun bulunduğu “La Cueva” restoranında düzenli olarak buluşan sanatçı grubuna açık bir gönderme.
Yakındaki Cartagena de Indias, yazara daha çok “Kolera Günlerinde Aşk” için bir sahne görevi gördü. Ancak Kolombiya'da son yıllarını geçirdiği kıyı metropolü de “Yüzyıllık Yalnızlık”taki pek çok detayda yer alıyor.
Karayip havası, çiçeklerle süslenmiş ahşap balkonlara sahip pastel renkli kolonyal evler, rüya gibi avlular – Cartagena'nın canlı eski kenti, García Márquez'i başından beri büyüledi. Gabo'nun Yeni İbero-Amerikan Gazetecilik Vakfı'ndan Orlando Oliveros, “Şehir, onun çalışmalarını dünyadaki başka hiçbir yerin olmadığı kadar etkiledi” diyor.
Meksika'da ölen Gabriel García Márquez de küllerinin bir kısmının Cartagena'ya gömülmesini istedi. Şu anda bir üniversite binası olan eski La Merced manastırının avlusunda büstünün altında yatıyor. Macondo kurgusal olmaya devam ediyor ama Kolombiya Karayip halkının söylediği gibi her yerde ve içimizde.
İpuçları ve bilgiler:
Seyahat için en iyi zaman: Yüzyıllık Yalnızlık romanı Kolombiya'nın Karayip kıyısında geçiyor. Aralık'tan Nisan'a kadar olan kurak mevsim orada kalmak için idealdir.
Varış: Birçok havayolu Almanya'dan Bogota'ya doğrudan uçuyor. Oradan Cartagena de Indias varış noktasına doğru geçiş yapacaksınız.
Giriş: Ülkeye girişte vize gerekmemektedir ancak altı ay geçerli pasaport gerekmektedir. Seyahat aşılarına gerek yoktur. Ancak Dışişleri Bakanlığı'na göre, 2.300 metrenin altındaki bölgelere seyahat ediyorsanız sarıhumma ve hepatit A'ya karşı aşı yapılması tavsiye ediliyor.
Turlar: Impulse Travel veya Dorado Experiences gibi acenteler, Gabriel García Márquez'in izinde Karayipler'de turlar ve geziler sunuyor.
Daha fazla bilgi: colombia.travel/de
dpa