Yunanistan: Evia – Ege'de gözden kaçan ada

Selvi

New member
ÖEfi olmasaydı, Euboea'nın vahşi doğu kıyısındaki dağlarda yüz üstü yatıp kayalık bir uçuruma yaslanıp uçuruma bakmazdım. Hiçliğe. Altımızda onlarca metrelik kayalıklar: Ufka kadar mavi dalgalı Ege Denizi. Küçük dalgalar halinde küçük çakıl taşlı bir plaja çarpıyor. Ama sonra sis geliyor. Sanki bir ipe çekilmiş gibi sudan yükseliyor, denizi yutuyor, sanki bir rüyaymış gibi nemli, narin bir griye sarılıyor bizi. Efi, “Normalde Halkidiki'deki Athos Dağı'na kadar olan yolu görebilirsiniz” diye iç çekiyor. “Dünyanın en güzel yeridir. Fırsat buldukça buraya geliyorum.”

Efi (Efthymia) Papadopoulou 38 yaşında, özel ihtiyaçları olan çocuklara yönelik Yunanca öğretmeni ve triatloncudur. Dün denizin üzerinde bir dağ sırtına kurulmuş küçük bir kasaba olan Kymi'de sokakta benimle konuştu. Aynen öyle, kapıları ve bahçeleri görebildiğim ferforje balkonlu evlerin arasında dolaşırken. “Siz de güzel doğamızı tanımak istemez misiniz?” diye sordu. “Özel bir enerjisi var!” Efi koşu kıyafetleri giyiyordu ve yüzünde açık bir gülümseme vardı. Bu sabah için zaten randevumuz vardı.

Arkadaşı Jorgos'la birlikte karstik kıyı dağlarına tırmandık. Jorgos'un bildiği gibi ada kadınlarının mum fitili yaptığı çilek ağaçlarının, yalnız keçi ağıllarının ve deve dikenine benzer bitkilerin yanından geçtik. Yabani kekik kokuyor. Turda kimseyle karşılaşmıyoruz, sadece gökyüzünde bir yırtıcı kuş daireler çiziyor. Dev bir çınar ağacının gölgesinde kuru incir yerken Efi Papadopoulou, “Eğriboz'un doğası bizi daha iyi insanlar yapıyor” diyor. “Hâlâ hissediyor musun?”





Kaynak: OpenStreetMap; İnfografik DÜNYA


Euboea'da çok şey hissedebilirsiniz. Her şeyden önce, bir tür hararetli keşif havası. Çünkü Euboea (yerel halkın dediği gibi Evia) büyük bir sürpriz. Olmak istemeyen Yunan adası. Sporadlar ve Kikladlar denizin ortasında küçük ve net bir şekilde yüzerken, denizatı şeklindeki Euboea, 175 kilometreden fazla bir mesafe boyunca ana karaya o kadar yakın ki, orada burada yüzebilirsiniz.

Sahilde partiler yerine pitoresk balıkçı köyleri


Ancak kitle turizmi henüz boğazı geçemedi; bu da Euboea'da havaalanı bulunmamasından kaynaklanıyor. Adada, tıngırdayan scooterlara binen Avrupalı parti insanları yerine, tatil evleri olan sadece birkaç Atinalı var. Lounge müziği kahvehanelerde yabancı bir kelime ama şekerli hamur işleriyle dolu vitrinlerin üzerinde eski tarz neon ışıklar titreşiyor. Sahilde partiler mi? Hiçbiri. Bunun yerine: Karystos gibi antik liman şehirleri ve balıkçıların bazen avlarını güneşte kurutmak için astığı pitoresk sahil kasabaları. Ve çobanlarıyla birlikte kasabalarda ve köy yollarında sık sık karşılaştığınız koyunlar.


Yunanistan'da Euboea: Karystos limanındaki bir kafenin yanına balıkçılar avlarını güneşte kuruması için astılar




Balıkçılar, Karystos limanındaki bir kafenin yanında avlarını güneşte kurumaya astı

Kaynak: joan gravell / Alamy Stock Photo


Euboea ayrıca aynı adı taşıyan köyüyle Gialtra Körfezi gibi önemli noktalara da sahiptir. Doğal liman, Akdeniz'in en güzel limanlarından biri olarak kabul edilir. Sanatçıların buraya yerleştiği yer, köklü bir şarapçılık geleneğine sahip ve aynı zamanda doğal kaplıcalarıyla da ilgi çekiyor.

Manzara açısından dünyanın yarısı adada yer bulmuş gibi görünüyor: İskandinav tarzı ormanlık platolar, Tirol'deki Wilder Kaiser'deki gibi engebeli dağ sıraları, şelaleli Dimosari'deki gibi Vahşi Batı'daki gibi boğazlar, Karayipler zümrüt yeşili koylara benziyor. Güneyde bir çeşit çölü bile geçiyorsunuz. Oradaki sahil o kadar çorak ve ıssız görünüyor ki, kendinizi neredeyse Kuzey Afrika'da hissediyorsunuz.


Euboea'nın güneyinde ilgi çekici bir yürüyüş noktası: Dimosari Boğazı'nın şelaleleri sanki başka bir dünyadan geliyormuş gibi görünüyor




Euboea'nın güneyinde ilgi çekici bir yürüyüş noktası: Dimosari Boğazı'nın şelaleleri sanki başka bir dünyadan geliyormuş gibi görünüyor

Kaynak: Herkül Milas / Alamy Stok Fotoğrafı


Liman kenti Marmari'ye vardıklarında vapurdan inen herkes ortamın ne kadar sessiz olduğunu hemen fark ediyor. İskelede ezik bir araba park edilmiş. Sahibi bir kamp sandalyesine oturuyor ve berrak denize bir olta tutuyor. İngiliz bayrağını dalgalandıran yalnız bir katamaran suyun üzerinde sallanıyor; Mürettebat bir brandanın gölgesinde kestiriyor, tıpkı iki köşe ötedeki keçi sürüsünün devasa bir zakkum çalısının altında yaptığı gibi. Bir Papa kese kağıdındaki hamur buklelerini yiyor. Dar boğazın karşısındaki yarımadada yer alan Atina artık sadece uzak bir anı.

Euboea ıssız bir ada gibi görünüyor


Virajlarla dolu ince bir yol, taşlık dağ sırtlarının üzerinden adanın güneydoğu ucu olan Cavo D'Oro'ya doğru gidiyor. Rüzgâr, kayaların kıvrımlarından geçerek yol alır ve rüzgâr türbinleri bunların üzerinde döner. Tozlu yollar gölgesiz kumsallara çıkıyor, makilerin tatlı kokusu burnunuza doluyor. Komşu Andros adası, öğle vakti pusunda yatıyor ve tankerler aralarındaki boğazdan geçiyor.

Ben ise metrelerce yükseklikte saman balyalarıyla dolu yalnız bir kamyonun peşindeyim. Nereye gitmek istiyor? Burada hiçbir şey yok. Bir ara sokağın ortasında duruyor. Birdenbire katırlı küçük bir adam belirir; Hayvan samanla yüklendi ve katır yolunda sallanarak gözden kayboldu.


Euboea: Bu dağ yolu Dirfi Dağı ve sahilin muhteşem manzarasını sunuyor




Bu dağ yolu Dirfi Dağı ve sahilin muhteşem manzarasını sunuyor

Kaynak: @Didier Marti/Getty Images


On dakika sonra mayomla bir şelalenin altında oturuyorum ve büyük Euboea'nın bile “ıssız ada” kategorisine girip girmeyeceğini merak ediyorum. Yemyeşil nehir vadisi, Sahra'da bir vaha gibi çorak taş dünyasında ortaya çıkmıştır. Dere, kayalar arasından buz gibi soğuk bir şekilde doğal bir havuza akıyor. Ihlamur ağaçları güneş ışığını filtreliyor ve mürekkep mavisi yusufçuklar havada asılı kalıyor. Zakkum çiçekleri suda yüzer. Ve tüm bu ihtişam bana ait.

Tatilde mutlu olmak için fazla bir şeye ihtiyacınız yok


Kymi'nin arkasında kıyıları doğudan batıya değiştiriyorum. Önce kendimi Dyrfis masifinin vahşi dağlarına ve başkent sakinlerinin yaz sıcağından çınar ağaçlarının altında kurtulduğu gölgeli dağ kasabası Steni'ye sığınıyorum. Ancak 70 kilometre daha kuzeyde, Kirinthos'un arkasında mis kokulu yeşil çam ormanları bir anda sona eriyor. Yol şimdi siyah, kömürleşmiş ağaç iskeletlerinden oluşan bir denizden geçiyor. Adada 2021 ve 2023 yıllarında zaman zaman ciddi orman yangınları yaşandı. Bu arada topraktan narin yeşillikler yeniden filizleniyor.


Yunanistan için daha fazla ipucu:




Uygulamalı bir iyimser olan Marina Valli, yangınları olumlu bile görebiliyor. Atina'da doğan o ve kocası, batı kıyısındaki Rovies yakınlarındaki büyüleyici kır oteli “Eleonas”ı işletiyor. 2021 yangını zeytinliklerinin yarısını küle çevirdi; ağaçların kesilmesi gerekiyordu. Marina Valli göz kırparak, “Artık denizin çok daha güzel bir manzarası var” diyor.

Otelden Rovies'e doğru yürüyen ve zakkum çalılarının arasından rüzgarla sahile giden herkes, yalnız doğada neredeyse hiçbir ruhla karşılaşmayacak. Derenin suyu, yolun yanındaki çakıl taşlarının üzerinden kristal berraklığında ve dostane bir şekilde akıyor. Burada, Euboea'nın kuzeyinde, Marina Valli'nin düşündüğü gibi tercihen sonsuza kadar dayanmak kolaydır. Terasta durup, akşam ışığında toz mavisi rengindeki denize ve arkasında ana karadaki dağların solmakta olan silüetine bakarken, “Bu benim büyük mutluluğum” diyor.


Yunanistan: Euboea'da Gün Batımı




Plaj partisi yerine sessiz mutluluk: Euboea'da gün batımı

Kaynak: Getty Images/Konstantinos Valsamidis / 500px


Daha sonra Mısır'ı ve Akdeniz'in çoğunu kapsayan karmaşık, oldukça Yunan bir aile hikayesini anlatıyor. Ertesi sabah beni gönderiyor. Gezi için. “Özel bir yer” diyor. “On beş dakika sonra orada olacaksın. Sadece dağa doğru sür.

Yoldayken, bu parlak, hafif inişli çıkışlı batı kıyısının da korkunç yapılaşmalarla dolu olabileceğini hayal ediyorum. Eğlence parkları, golf sahaları, marinalar. Ancak Euboea'nın kuzeybatısındaki bölge bazı nedenlerden dolayı sadece rahat bir balıkçı kasabası olarak kaldı. Ve Marina'nın tavsiyesi olan Agios Giorgios manastırında.


Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız

Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, kişisel verilerin iletilmesine ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir; çünkü gömülü içeriğin sağlayıcıları, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak bu izni gerektirir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.



Yeşil yüksek bir vadide gizlenmiş tareti ve balkonları olan kompleks, bu sessiz sahil için ideal bir cazibe merkezidir; geri kalan üç rahibenin dua etmek için karanlık kiliseye koştuğu saksılarla dolu bir avlu. Çok sesli ilahiler ve tütsü dışarıya nüfuz ediyor. Asmaların altında oturuyorum, bana su ve meyve jölesi ikram ediliyor, denize bakıyorum ve alışılmadık derecede manevi hissediyorum. Sessiz, bilinmeyen Euboea bana nazikçe tatil mutluluğunu yaşamak için biraz ihtiyacın olduğunu hatırlattı.

İpuçları ve bilgiler:


Oraya varmak: Varış noktasının Euboea'nın güneyi veya kuzeyi olmasına bağlı olarak Atina veya Selanik havalimanları önerilir. Adaya Halkida köprüsünden veya Rafina veya Glyfa'dan feribotla ulaşabilirsiniz. Sitede bir araba şarttır.

Konaklama: Rovies: Stefanos ve Marina Villa tarafından tasarlanan, aydınlık ve sevgiyle döşenmiş küçük kır oteli “Eleonas”, sahilin üzerinde yer almaktadır, çift kişilik odaları ve kahvaltısı 110 Euro'dan başlamaktadır (eleonashotel.com).

Kymi: “Archontiko Boutique Hotel” temiz, cömertçe dekore edilmiş odalar, geniş Siroz adası manzarası, sebze kiş ve tarçınlı yoğurt içeren özel kahvaltı, 54 Euro'dan başlayan kahvaltılı çift kişilik odalar (arxontikokimis.gr) sunmaktadır.

Loutra Edipsou: Antik Romalıların ve hatta belki de Herkül'ün bile termal suyun tadını çıkardığı yerde, bugün Belle Epoche oteli “Thermae Sylla Spa Wellness Hotel” Yunan Baden-Baden dokunuşunu yayıyor, çift kişilik odaları ve kahvaltısı 212 Euro'dan başlıyor (thermaesylla.gr ) .

Daha fazla bilgi: Discovergreece.com

Geziye katılım Discover Yunanistan tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımıza go2.as/unabhaengigkeit adresinden ulaşabilirsiniz.


Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız

Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, kişisel verilerin iletilmesine ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir; çünkü gömülü içeriğin sağlayıcıları, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak bu izni gerektirir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.