Yunanistan: Mora Yarımadası’nda kışın yavaşlama yaşayabilirsiniz

Selvi

New member
DGüneş Messenian Körfezi’ni parlatıyor ama artık bizi ısıtmıyor. Çoğu meyhanenin kapısı sıkıca kapalı, hediyelik eşya dükkanlarının pencereleri kalın ahşap tahtalarla kapatılmış ve evlerin duvarlarına yakacak odun yığılmış. Yakında ilk kış fırtınaları yüksek dalgaları kıyıya vuracak. Birçok balıkçı teknelerini liman havzalarından çıkarıp ön bahçelerine yerleştirdi. Orada, brandalarla örtülü olarak duruyorlar ve köyün kedilerine hoş bir barınak sunuyorlar. Yunanistan’ın Mani yarımadasındaki küçük sahil köyü Stoupa şimdiden kış uykusunda rüya görmeye başladı.

Yaz turizmi altyapısının çok azı kaldı. Artık neredeyse kendi aralarındalar: Maniotlar. Tüm yıl boyunca burada birkaç yabancı yaşıyor. Mani’nin küçük dağ köylerinde inzivaya çekilmiş emekliler, yaşlı hippiler ve birkaç utangaç sanatçı. Hasada yardımcı olarak gönüllü olarak çalışan tatilciler ile memleketlerindeki kötü ve soğuk havadan kaçan, ısınmaya ihtiyaç duyan Kuzey ve Orta Avrupalılar da var. Kışın bile onlara yetecek kadar tatil evi ve otel odası var.

Meyhanesini her gün kiralayan ve açmaya devam eden kişilerden biri de Elias Hontzeas’tır. Turistleri anlamıyor: “Temmuz ayında 40 derece sıcaklıktaki eski katır yollarında yanmış topraklardan geçerek ve Avrupa’nın en güzel sarkıt mağarası Pyrgos Dirou’nun önünde 5.000 ziyaretçi kuyruğunda beklemek zorunda kaldığınızdan şikayet ederek bunu yapabilirler. . Ama artık anemonlar her yerde çiçek açtığına ve Epidaurus, Mycenae ve Olympia size kaldığına göre pek kimse gelmiyor.”

Elias öğle yemeğinde yalnızca bir konuğu ağırlıyor ve o da hep aynı: şöminenin yanında oturup biraz yemek yemek ve bir kadeh kırmızı şarap içmek isteyen, altın dişleri parıldayan yaşlı bir dul. Ama akşam meyhane doluyor ve ardından hasat işçileri geliyor. Bunların çoğunluğunu uzun yıllardan beri zeytin hasadı için gelen Arnavutluk ve Bulgaristan’dan tarım işçileri oluşturuyor. Bu yardımcılara rağmen aile üyeleri de her zaman birlikte çalışmak zorundadır. Yunan yılında geniş ailenin bir araya geldiği iki olay vardır: Paskalya ve zeytin hasadı.

Bir kervan yağ fabrikasına gidiyor


Daha sonra dededen torununa kadar herkes tarlalara gidiyor. Kışın olgun zeytinlerin mor rengi, gümüşi yeşil yapraklarıyla karışınca onların zamanı başlıyor. Her yıl kasım ayından itibaren her şey zeytin etrafında dönüyor ve şubat ayına kadar mutlak bir OHAL yaşanıyor. Güneş doğmadan kısa bir süre önce korulara doğru yola çıkıyoruz.

Meyveler tırmıkla dallardan dikkatlice taranır ve brandaların üzerine düşer. Akşam geç saatlere kadar tarlalardan testere sesleri, kahkahalar ve bağrışmalar duyuluyor, yol kenarlarında zeytin presine taşınması gereken şişkin jüt çuvalları dağlar kadar büyüyor.





Güzel fon: Berrak kış ışığında Agios Nicolaos balıkçı köyü

Kaynak: Thomas Schneider/bildbaendiger


Bu amaçla yılın geri kalan kısmını oluklu sac hangarlarda paslanarak hurdaya çıkarılmak üzere harcayan pikaplar yeniden hayata kazandırılıyor. Aşınmış lastiklerle ve tescil plakaları olmadan tonlarca zeytini yağ fabrikalarına taşıyorlar. Hurda kasalar, hasat sırasında en az işe yarayanlar, yani eski patrikler tarafından yönlendiriliyor. Siyah çerçeveli kutu gözlüklerinin camları zaten son kırk yılın çiziklerini taşıyor ve herkesin ehliyeti yok. Bunun yerine, gösterge paneline azizlerin ikonları yapıştırılmış ve dikiz aynasından tespih benzeri bir komboloi sallanıyor; Yunanlıların Tanrı’ya olan güveni, sallanan bir minibüste bile sarsılamaz.

Akşam yağhaneye gittiğimizde, sıkılmış zeytinlerin ağır, toprak kokusu tüm salona siniyor. İşçiler, makinelerin sağır edici gürültüsü karşısında teslim edilen jüt çuvallarını boşaltıyor. Fabrikanın sahibi Takis burada herkesle ilk isimle anılıyor. Her zeytin yetiştiricisinin basmak için kendisine ne zaman kayıt yaptırdığının kesin listelerini tutar ve bir sıralama ve sıralama oluşturur.

Zeytin ve portakalın tadı


Hiyerarşide yükselmek istiyorsanız, meyhane sahibi Elias Hontzeas’ın yaptığı gibi yapın ve dinlenme odasındaki masanın üzerine büyük bir kutu köy şarabı ve belki de eşinizin selamı olarak biraz ekmek ve birkaç patlıcan dolması koyun. İki saat sonra ilk kutularını doldurabilir. 600 ağacı yılda yaklaşık 2.000 litre zeytinyağı üretiyor. Yarısını restorana ve aileye ayırıyor, geri kalan 1000 litreyi ise satıyor.

Elias, “Her birimiz her yıl yaklaşık 50 litre zeytinyağı kullanıyoruz” diye açıklıyor. Bu yüzden Maniotlar şimdiye kadar bu kadar yaşlandılar. Artık musluktan çıkan sağlıklı, taze sıkılmış Mani yağının tadına bakıyor. Parlak yeşil, hala bulutlu, boğazınızı tırmalıyor ve olgunlaşmamış zeytin, çimen ve enginar tadında. Bu arada bunlar Takis’in buradaki dolum hortumlarına taktığı benzin pompasındaki musluklara benziyor. Takis sadece bir petrol fabrikası işletmekle kalmıyor, aynı zamanda bir benzin istasyonunun da sahibi.


Brandalar ve merdivenlerle: Yunanistan'ın Mani yarımadasındaki zeytin hasadı zahmetli bir el işidir




Brandalar ve merdivenlerle: Yunanistan’ın Mani yarımadasındaki zeytin hasadı zahmetli bir el işidir

Kaynak: Thomas Schneider/bildbaendiger


Birkaç gündür portakal dolu çuvallar orada birikiyor çünkü Takis için zeytin ne ise, ailenin başka bir kolu için de portakal odur. Karla kaplı dağ zirvelerinin fonunda yer alan bu ürünler, Sparta çevresinden toplanıp yol kenarında satılıyor.

Beş kiloluk bir torbanın standart miktarının aynı olması gerekmez. Sahilde oturup Messenian Körfezi’nin ışıltılı mavisine bakmak, arkanızdaki yüce Taygetos dağlarının kayalık yüzleri ve dilinizde taze hasat edilmiş portakalların tadı – işte bu Mora Yarımadası’nın konsantresidir.

Şarap ve ateş mutluluktur


Akşamları Elias, meyhanesinde Yunan kış lezzetleri servis ediyor: limonlu ve sarımsaklı sofralık zeytin turşusu, ızgara ahtapot ve tatlı olarak portakallı kek. Altın dişli yaşlı adam da geri döndü. “Nikos Kazantzakis’in mutluluk hakkında ne söylediğini biliyor musun?” diye bilmek istiyor ve bir süre Mani’de yaşayan yazardan hemen alıntı yapıyor: “Mutluluk ne kadar basit ve tutumlu bir şey: bir kadeh şarap, bir kadeh kavrulmuş kestane, minik bir kadeh. kömür ateşi, deniz sesi. Burada ve şimdi mutluluğu deneyimlemek için ihtiyacınız olan tek şey basit, tutumlu bir kalptir.

Yağ uzaktan çıngırak sesiyle basıyor. Taki’nin adamları gece geç saatlere kadar çalışır ve ertesi sabah güneş Taygetos Dağları’nın zirveleri üzerinden doğduğunda ve yamaçları, köyleri ve kıyı kenarlarını altın ışıkla doldurduğunda, ilk hasat işçileri çoktan işe gitmek üzere yola çıkarlar.






Kaynak: İnfografik WELT

İpuçları ve bilgiler


Oraya nasıl gidersin?

Lufthansa, Ege veya Sky Express gibi pek çok Alman havaalanından Atina’ya günlük direkt uçuşlar bulunmaktadır. Otobüs (ktelmessinias.gr) veya kiralık araba ile devam edin.

Yaşamak için iyi bir yer neresidir?

Agios Nikolaos balıkçı köyünde, denizin ve Taygetos Dağları’nın güzel manzarasını sunan “Mani Village” daireleri, yedi günlük 300 Euro’dan başlayan fiyatlarla tatil portalları üzerinden online olarak rezerve edilebilir. Organizatör wundertravel.com Mora Yarımadası’nın her yerinde konaklama imkanı sunmaktadır. Taverna sahibi Elias Hontzeas, Stoupa’da tatil evleri ve apartman daireleri kiralıyor (stoupa-properties.gr).

Hasat yardımcısı ve tadım

Organik Çiftliklerde Dünya Çapında Fırsatlar (WWOOF) organizasyonu, oda ve yemek karşılığında organik çiftliklerde ve çiftliklerde çalışmak isteyen gönüllüleri yerleştirir; Yunanistan’da Şubat ayına kadar hasat yardımcılarına düzenli olarak ihtiyaç duyulmaktadır, wwoofgreece.org. Bläuel ailesi yaklaşık 50 yıldır Pirgos köyü yakınlarındaki Mani’de kaliteli organik zeytinyağı üretiyor. Ziyaretçiler zeytinyağı üretim ve şişeleme tesislerini ziyaret edebilir, tadım sırasında yağların aromatik çeşitliliğini tadabilir ve zeytin ürünlerini doğrudan tesisten satın alabilir (mani-sonnenlink.com). Ayrıca Mora Yarımadası’ndaki her büyük süpermarkette yerel olarak üretilen zeytinyağından oluşan iyi bir seçki mevcuttur.

Daha fazla bilgi

Visitgreece.gr


Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız

Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.