Ptam zamanında, düzenli bir karşılama komitesi gibi, milli parkın bariyerinde beliriyor. Güçlü boğa fil, sallanan bir yürüyüşle kuru otların üzerinden geçiyor ve ardından iki metre yüksekliğindeki güneş panellerinin altında mola veriyor. Shade de ona hoş geldiniz.
1928 yılında Victoria Şelaleleri ve havaalanından yaklaşık üç saatlik sürüş mesafesinde kurulan Hwange Ulusal Parkı, Zimbabwe’nin en büyük koruma alanıdır ve fil sürüleriyle ünlüdür. Yaklaşık 14.500 kilometrekarelik bir alanda yaklaşık 45.000 hayvan yaşıyor, bu da kabaca Schleswig-Holstein’ın büyüklüğüne karşılık geliyor.
Korucu Shepherd ana kampta bekliyor. Bize bir cipte, Matabeleland’ın kuzeyindeki Somalisa kampına kadar şoförlük yapması gerekiyor. Kennedy Vlei Nehri Kampı turu parktaki ilk av gezimizdir. Korunan diğer alanlarda olduğu gibi korucular size hayvanlar ve bitkiler dünyası hakkında çok şey anlatabilir.
Shepherd cipi durdurur. Üç zürafa yol üzerinde durup yemek yerken rahatsız edilmelerine izin vermiyorlar. Birkaç zebra ovadan merakla bakıyor. Yeşil ağaçlı manzara savanla değişiyor, sarı yamaçlar kırmızı kumlu patikalarla birleşiyor.
Zürafalar için cipin görünümü yeni bir şey gibi görünmüyor ve kesinlikle yemek yemekten caydırılacak bir neden yok
Kaynak: dpa-tmn
Bölgedeki Vleis adı verilen eski su yolları çoktan kurumuş durumda. Parkın kurulmasından kısa bir süre sonra 1930’larda 60’a yakın yapay su noktası oluşturuldu. Burada hayvanları gözlemleme şansı yalnızca uzun kurak dönemler için geçerli değildir.
ayrıca oku
Ancak bir sonraki filleri çok daha erken görüyoruz. Tekrar yola koyulduğumuzda, çalıların arasından geniş bir fil ailesi fırlıyor ve yolun diğer tarafına geçmek istiyor. Fil inekleri hortumlarıyla minikleri dürtüyor, genç boğalar arabaya göz atıyor. Shepherd güvenli tarafta olmak için motoru sessizce çalıştırmaya devam ediyor. Böylece geri viteste mesafeyi hızla artırabiliyordu.
Hwange Ulusal Parkı sınırlarına ulaşıyor
Hwange Milli Parkı, yaklaşık on yıldır Kavango-Zambezi Korunan Alanlar Ağı’nın (KAZA) bir parçası olmuştur. Almanya’nın yaklaşık bir buçuk katı büyüklüğündeki bu alan, dünyanın en büyük sınır ötesi korunan alanlar ağı olarak değerlendiriliyor.
Shepherd, “Fil sürüleri Zimbabve ve Botsvana’dan Zambiya ve Angola’da kendilerine hâlâ yeterli alan ve yiyeceğin bulunduğu bölgelere taşınabiliyor” diyor. Vizyon budur. Ancak çevreci kuruluş WWF’ye göre, parkların kenarlarındaki yerleşim birimlerinin yolu kapatması nedeniyle hayvanlar için uygun koridorlar hâlâ bulunmuyor.
Yola bir fil girdiğinde arabada mesafeyi korumak daha iyidir
Kaynak: dpa-tmn
Bunun bir sonucu: Filler, park kenarındaki köylerde göçleri sırasında farkında olmadan mahsulleri yok etmiş ve halk arasında korku yaymışlardır.
Ancak WWF’nin bilgilerine göre fillerin diğer bölgelere de gelmesi önemli. Hwange Ulusal Parkı sınırlarına ulaştığı için bitki örtüsü ve biyolojik çeşitlilik, kalın derili hayvanların besin gereksinimlerinden zarar görüyor.
Ranger Shepherd, “Yetişkin bir fil günde yaklaşık 400 kilo yeşillik yiyor” diyor. 200 kilogram ağaç kabuğu, dal, çalı ve ot; yaklaşık 45.000 hayvandan oluşan popülasyona göre tahmin edilirse bu, günde yaklaşık 9.000 tona karşılık gelir.
Fil nüfusu yeniden artıyor
Hwange Ulusal Parkı ve Güney Afrika’nın diğer bölgelerindeki fil sayısının son yıllarda yeniden artması iyi bir haber: “Uluslararası Doğayı Koruma Birliği (IUCN) yine de filleri Nesli Tehlike Altındaki Türlerin Kırmızı Listesi’ne koyuyor, ” diyor Korucu Shepherd. Şöyle diyor: Son 50 yılda savan fillerinin nüfusu en az yüzde 60 oranında azaldı, daha küçük Afrika orman fillerinin nüfusu ise daha da fazla azaldı.
Dinlenme zamanı: Ranger Shepherd hızla cipin koruyucu barında öğle yemeği servisi yapıyor
Kaynak: dpa-tmn
Filler binlerce yıldır avlanıyor. Fildişi, bir kupa olarak ve ayrıntılı oymalar için imreniliyor. Sadece on yıl önce, kaçak avcıların birçok su birikintisini zehirlemesi nedeniyle Hwange Park’ta 80’den fazla fil ve diğer hayvan öldü. Afrika fillerinin korunmasını sağlamak için hâlâ büyük çaba gösterilmesi gerekiyor. Shepherd, “Köylerdeki insanların da iş bulup hayvanlar hakkında bilgi sahibi olması en iyisi” diyor.
ayrıca oku
Tanzanya’dan Güney Afrika’ya
Hayvanlar Somalisa’daki lüks kampa da örnek oldu. Misafir ilişkileri Egania “Çabuk gelin” diyor. Elimizde hoş geldin içeceğimizle tahta kaldırımın üzerinden geçiyoruz. İki fil eski bir havuzda susuzluklarını gideriyor, bir düzineden fazla kalın derili hayvan yakındaki su birikintisine homurdanıyor ve su sıçratıyor.
Somalisa kampındaki filler kendilerine bir havuz tahsis etti; daha sonra misafirler için yeni bir tane yapıldı
Kaynak: dpa-tmn
Egania, “Açılıştan kısa bir süre sonra filler su birikintisi olarak havuzumuza el koydu” diyor ve gülüyor. “Misafirler için yeni bir havuz yapmamız gerekiyordu.” Eski misafir havuzunun yanındaki şezlonga uzanıp rahat ediyorum. Gri devlerden biri benim ona baktığım kadar gözlerimi de üzerime dikmiş gibi görünüyor.
Aslanlar suya çekildi
Shepherd’ın telsizi öğleden sonraki oyun sürüşü sırasında kamptan sadece birkaç dakika uzakta çatırdıyor. “Kennedy 2 sulama deliğinin yakınında aslanlar var” diyor ve hemen cipi oraya yönlendiriyor. Sanki birdenbire soluk sarı çimenlerin arasından bir dişi aslan çıkıyor, onu bir saniye takip ediyor, ardından birkaç aslan yavrusu suya doğru eğleniyor. “On” sessizce sayıyorum.
Dişi aslanlar su birikintisinde: Milli parktaki bu noktalardan 60’ı yapay olarak oluşturuldu
Kaynak: dpa-tmn
Bir anda havada gerginlik oluştu. Canavarların kralı ikili pakette ortaya çıkıyor. Kaslı büyük kediler görkemli bir şekilde suya doğru yürüyor. Shepherd, “İkisi kardeş,” diye fısıldıyor. Erkek aslanlar fazla kalmıyor ve bölgelerini işaretlemeye başlıyor: Açık cipin hizasında aslanlardan biri başını çeviriyor, yelesini sallıyor ve yüksek bir kükreme çıkarıyor. Neyse ki bu güç gösterisi ona yetmiş gibi görünüyor; arkasını dönüyor ve çantasının peşinden gidiyor.
ayrıca oku
O akşam uykuya dalarken gözümün önünden zebralar, zürafalar, filler ve aslanlar geçiyor. Bilinçaltı olarak her çıtırtıyı ve çıtırtıyı kaydediyorum. Sonuçta beni vahşi hayvanların topraklarından yalnızca bir çadır duvarı ayırıyor.
Kaynak: İnfografik DÜNYA
Zimbabve için ipuçları ve bilgiler:
Oraya varmak: Victoria Falls Havalimanı’na Almanya’dan Windhoek, Johannesburg veya Addis Ababa üzerinden aktarmalı olarak çeşitli havayolları ile ulaşılabilir. Daha sonra kiralık araçla veya 2-3 gün süren organize safari turları şeklinde Hwange Milli Parkı’na ulaşabilirsiniz.
En iyi seyahat süresi: Nisan ve Kasım ayları arasındaki kurak mevsim safariler için idealdir.
Giriş: Dışişleri Bakanlığı’nın seyahat tavsiyesine göre, Zimbabwe için turist vizesi Victoria Falls Havalimanı’na girişte alınabiliyor; 30 gün geçerli ve ücreti 30 dolar. Ayrıca geçerli bir pasaporta da ihtiyacınız var.
Konaklama: Hwange Ulusal Parkı’nda farklı konaklama türleri bulunmaktadır. Eyalet kampı, kendi yemeklerinizi de hazırlayabileceğiniz, gecelik yaklaşık 40 avroya denk gelen pansiyonlarda veya kır evlerinde oldukça basit bir gecelik konaklama imkanı sunuyor. Kampçılar için su birikintilerinin yakınında gecelik kişi başı yaklaşık 30 Euro’dan kiralanabilen bazı sahalar bulunmaktadır. Afrika Bush Kamplarından Somalisa Kampı gibi lüks konaklama birimleri, safari programı da dahil olmak üzere tam pansiyon kişi başı gecelik yaklaşık 500 Euro’dan ücret alıyor.
Para birimi: Federal Dışişleri Bakanlığı’na göre, mevcut para birimi olarak ABD doları, yeni bir ulusal para birimi olan Zimbabwe doları ile değiştirildi. Ancak çoğu mağaza, otel ve restoranda ABD doları cinsinden ödeme yapmak hâlâ mümkündür. Birçok şirket de onunla ödeme yapmayı tercih ediyor. Dışişleri Bakanlığı şunu tavsiye ediyor: “Nasıl ödeme yapabileceğinizi veya nakit alabileceğinizi tur operatörünüze, otelinize veya pansiyonunuza danışın.”
Sağlık: Sıtma profilaksisi konusunda tavsiye verilmesi tavsiye edilir.
Ek Bilgiler: zimbabwetourism.net
1928 yılında Victoria Şelaleleri ve havaalanından yaklaşık üç saatlik sürüş mesafesinde kurulan Hwange Ulusal Parkı, Zimbabwe’nin en büyük koruma alanıdır ve fil sürüleriyle ünlüdür. Yaklaşık 14.500 kilometrekarelik bir alanda yaklaşık 45.000 hayvan yaşıyor, bu da kabaca Schleswig-Holstein’ın büyüklüğüne karşılık geliyor.
Korucu Shepherd ana kampta bekliyor. Bize bir cipte, Matabeleland’ın kuzeyindeki Somalisa kampına kadar şoförlük yapması gerekiyor. Kennedy Vlei Nehri Kampı turu parktaki ilk av gezimizdir. Korunan diğer alanlarda olduğu gibi korucular size hayvanlar ve bitkiler dünyası hakkında çok şey anlatabilir.
Shepherd cipi durdurur. Üç zürafa yol üzerinde durup yemek yerken rahatsız edilmelerine izin vermiyorlar. Birkaç zebra ovadan merakla bakıyor. Yeşil ağaçlı manzara savanla değişiyor, sarı yamaçlar kırmızı kumlu patikalarla birleşiyor.
Zürafalar için cipin görünümü yeni bir şey gibi görünmüyor ve kesinlikle yemek yemekten caydırılacak bir neden yok
Kaynak: dpa-tmn
Bölgedeki Vleis adı verilen eski su yolları çoktan kurumuş durumda. Parkın kurulmasından kısa bir süre sonra 1930’larda 60’a yakın yapay su noktası oluşturuldu. Burada hayvanları gözlemleme şansı yalnızca uzun kurak dönemler için geçerli değildir.
ayrıca oku
Ancak bir sonraki filleri çok daha erken görüyoruz. Tekrar yola koyulduğumuzda, çalıların arasından geniş bir fil ailesi fırlıyor ve yolun diğer tarafına geçmek istiyor. Fil inekleri hortumlarıyla minikleri dürtüyor, genç boğalar arabaya göz atıyor. Shepherd güvenli tarafta olmak için motoru sessizce çalıştırmaya devam ediyor. Böylece geri viteste mesafeyi hızla artırabiliyordu.
Hwange Ulusal Parkı sınırlarına ulaşıyor
Hwange Milli Parkı, yaklaşık on yıldır Kavango-Zambezi Korunan Alanlar Ağı’nın (KAZA) bir parçası olmuştur. Almanya’nın yaklaşık bir buçuk katı büyüklüğündeki bu alan, dünyanın en büyük sınır ötesi korunan alanlar ağı olarak değerlendiriliyor.
Shepherd, “Fil sürüleri Zimbabve ve Botsvana’dan Zambiya ve Angola’da kendilerine hâlâ yeterli alan ve yiyeceğin bulunduğu bölgelere taşınabiliyor” diyor. Vizyon budur. Ancak çevreci kuruluş WWF’ye göre, parkların kenarlarındaki yerleşim birimlerinin yolu kapatması nedeniyle hayvanlar için uygun koridorlar hâlâ bulunmuyor.
Yola bir fil girdiğinde arabada mesafeyi korumak daha iyidir
Kaynak: dpa-tmn
Bunun bir sonucu: Filler, park kenarındaki köylerde göçleri sırasında farkında olmadan mahsulleri yok etmiş ve halk arasında korku yaymışlardır.
Ancak WWF’nin bilgilerine göre fillerin diğer bölgelere de gelmesi önemli. Hwange Ulusal Parkı sınırlarına ulaştığı için bitki örtüsü ve biyolojik çeşitlilik, kalın derili hayvanların besin gereksinimlerinden zarar görüyor.
Ranger Shepherd, “Yetişkin bir fil günde yaklaşık 400 kilo yeşillik yiyor” diyor. 200 kilogram ağaç kabuğu, dal, çalı ve ot; yaklaşık 45.000 hayvandan oluşan popülasyona göre tahmin edilirse bu, günde yaklaşık 9.000 tona karşılık gelir.
Fil nüfusu yeniden artıyor
Hwange Ulusal Parkı ve Güney Afrika’nın diğer bölgelerindeki fil sayısının son yıllarda yeniden artması iyi bir haber: “Uluslararası Doğayı Koruma Birliği (IUCN) yine de filleri Nesli Tehlike Altındaki Türlerin Kırmızı Listesi’ne koyuyor, ” diyor Korucu Shepherd. Şöyle diyor: Son 50 yılda savan fillerinin nüfusu en az yüzde 60 oranında azaldı, daha küçük Afrika orman fillerinin nüfusu ise daha da fazla azaldı.
Dinlenme zamanı: Ranger Shepherd hızla cipin koruyucu barında öğle yemeği servisi yapıyor
Kaynak: dpa-tmn
Filler binlerce yıldır avlanıyor. Fildişi, bir kupa olarak ve ayrıntılı oymalar için imreniliyor. Sadece on yıl önce, kaçak avcıların birçok su birikintisini zehirlemesi nedeniyle Hwange Park’ta 80’den fazla fil ve diğer hayvan öldü. Afrika fillerinin korunmasını sağlamak için hâlâ büyük çaba gösterilmesi gerekiyor. Shepherd, “Köylerdeki insanların da iş bulup hayvanlar hakkında bilgi sahibi olması en iyisi” diyor.
ayrıca oku
Tanzanya’dan Güney Afrika’ya
Hayvanlar Somalisa’daki lüks kampa da örnek oldu. Misafir ilişkileri Egania “Çabuk gelin” diyor. Elimizde hoş geldin içeceğimizle tahta kaldırımın üzerinden geçiyoruz. İki fil eski bir havuzda susuzluklarını gideriyor, bir düzineden fazla kalın derili hayvan yakındaki su birikintisine homurdanıyor ve su sıçratıyor.
Somalisa kampındaki filler kendilerine bir havuz tahsis etti; daha sonra misafirler için yeni bir tane yapıldı
Kaynak: dpa-tmn
Egania, “Açılıştan kısa bir süre sonra filler su birikintisi olarak havuzumuza el koydu” diyor ve gülüyor. “Misafirler için yeni bir havuz yapmamız gerekiyordu.” Eski misafir havuzunun yanındaki şezlonga uzanıp rahat ediyorum. Gri devlerden biri benim ona baktığım kadar gözlerimi de üzerime dikmiş gibi görünüyor.
Aslanlar suya çekildi
Shepherd’ın telsizi öğleden sonraki oyun sürüşü sırasında kamptan sadece birkaç dakika uzakta çatırdıyor. “Kennedy 2 sulama deliğinin yakınında aslanlar var” diyor ve hemen cipi oraya yönlendiriyor. Sanki birdenbire soluk sarı çimenlerin arasından bir dişi aslan çıkıyor, onu bir saniye takip ediyor, ardından birkaç aslan yavrusu suya doğru eğleniyor. “On” sessizce sayıyorum.
Dişi aslanlar su birikintisinde: Milli parktaki bu noktalardan 60’ı yapay olarak oluşturuldu
Kaynak: dpa-tmn
Bir anda havada gerginlik oluştu. Canavarların kralı ikili pakette ortaya çıkıyor. Kaslı büyük kediler görkemli bir şekilde suya doğru yürüyor. Shepherd, “İkisi kardeş,” diye fısıldıyor. Erkek aslanlar fazla kalmıyor ve bölgelerini işaretlemeye başlıyor: Açık cipin hizasında aslanlardan biri başını çeviriyor, yelesini sallıyor ve yüksek bir kükreme çıkarıyor. Neyse ki bu güç gösterisi ona yetmiş gibi görünüyor; arkasını dönüyor ve çantasının peşinden gidiyor.
ayrıca oku
O akşam uykuya dalarken gözümün önünden zebralar, zürafalar, filler ve aslanlar geçiyor. Bilinçaltı olarak her çıtırtıyı ve çıtırtıyı kaydediyorum. Sonuçta beni vahşi hayvanların topraklarından yalnızca bir çadır duvarı ayırıyor.
Kaynak: İnfografik DÜNYA
Zimbabve için ipuçları ve bilgiler:
Oraya varmak: Victoria Falls Havalimanı’na Almanya’dan Windhoek, Johannesburg veya Addis Ababa üzerinden aktarmalı olarak çeşitli havayolları ile ulaşılabilir. Daha sonra kiralık araçla veya 2-3 gün süren organize safari turları şeklinde Hwange Milli Parkı’na ulaşabilirsiniz.
En iyi seyahat süresi: Nisan ve Kasım ayları arasındaki kurak mevsim safariler için idealdir.
Giriş: Dışişleri Bakanlığı’nın seyahat tavsiyesine göre, Zimbabwe için turist vizesi Victoria Falls Havalimanı’na girişte alınabiliyor; 30 gün geçerli ve ücreti 30 dolar. Ayrıca geçerli bir pasaporta da ihtiyacınız var.
Konaklama: Hwange Ulusal Parkı’nda farklı konaklama türleri bulunmaktadır. Eyalet kampı, kendi yemeklerinizi de hazırlayabileceğiniz, gecelik yaklaşık 40 avroya denk gelen pansiyonlarda veya kır evlerinde oldukça basit bir gecelik konaklama imkanı sunuyor. Kampçılar için su birikintilerinin yakınında gecelik kişi başı yaklaşık 30 Euro’dan kiralanabilen bazı sahalar bulunmaktadır. Afrika Bush Kamplarından Somalisa Kampı gibi lüks konaklama birimleri, safari programı da dahil olmak üzere tam pansiyon kişi başı gecelik yaklaşık 500 Euro’dan ücret alıyor.
Para birimi: Federal Dışişleri Bakanlığı’na göre, mevcut para birimi olarak ABD doları, yeni bir ulusal para birimi olan Zimbabwe doları ile değiştirildi. Ancak çoğu mağaza, otel ve restoranda ABD doları cinsinden ödeme yapmak hâlâ mümkündür. Birçok şirket de onunla ödeme yapmayı tercih ediyor. Dışişleri Bakanlığı şunu tavsiye ediyor: “Nasıl ödeme yapabileceğinizi veya nakit alabileceğinizi tur operatörünüze, otelinize veya pansiyonunuza danışın.”
Sağlık: Sıtma profilaksisi konusunda tavsiye verilmesi tavsiye edilir.
Ek Bilgiler: zimbabwetourism.net