Şehirlerarası bir otobüsün gecikmesi veya rezervasyonu yapılan yolculuğun tamamen iptal edilmesi durumunda yolcuların bazı hakları vardır. Ancak tren ve uçaklarla karşılaştırıldığında ciddi bir fark var. Bu gibi durumlarda ne talep edebileceğiniz ve nereden yardım bulabileceğiniz konusunda genel bir bakış sunuyoruz.
Tren ve uçuşlarda olduğu gibi şehirlerarası otobüslerde de aynı durum geçerli: Gecikme olması durumunda yolcuların bazı hakları var. Avrupa Tüketici Merkezi'ne (EVZ) göre, AB'de 250 kilometre veya daha uzun yolculuklar için otobüs yolcularının hakları aynı şekilde düzenleniyor. Otobüsün iptal edilmesi veya kalkış süresinin 120 dakikadan fazla gecikmesi durumunda şu seçenekleri kullanabilirsiniz:
1. Otobüs şirketinin mümkün olan en erken tarihte alternatif bir seyahat seçeneği sunması gerektiğinden, başka bir bağlantı üzerinden rezervasyonunuzu değiştirebilirsiniz.
2. Bilet ücretinin iadesini alabilirsiniz – ayrıca sizi varış noktanıza ulaştıracak kendi rezervasyonlarınız için olası ek masrafları da alabilirsiniz. Ancak ikincisi yalnızca otobüs şirketinin kendisi bir alternatif sunmadığı takdirde geçerlidir. Seçilen ulaşım araçlarının da karşılaştırılabilir olması gerekir. EVZ'ye göre otobüsler ve trenler dahildir, ancak kiralık arabalar veya taksiler yalnızca istisnai durumlarda dahildir.
Bilmekte fayda var: Eğer şehirlerarası otobüs şirketi yolcuya bu seçenekleri (seyahatin iptali veya bir sonraki olası seyahat seçeneği) sunmadıysa, daha sonra ek tazminat olarak bilet fiyatının yarısını talep edebilirsiniz.
Gecikme veya iptal durumunda talepler
AB portalı Your Europe'a göre, uzun mesafe otobüs yolculuğunun planlanan seyahat süresinin üç saatten fazla olması ve otobüsün 90 dakikadan fazla gecikmesi veya iptal edilmesi durumunda şu iddialar da mevcut:
– Otobüste veya otobüs terminalinde mevcutsa, bekleme süresiyle orantılı olarak yemek ve ikramlar.
– Sonuç olarak mahsur kalırsanız: Kişi başı maksimum 80 Euro tutarında iki geceye kadar konaklama ve otobüs terminalinden konaklama birimine gidiş ve dönüş masrafları otobüs şirketine ait olmak üzere ulaşım. (Ancak, gecikmenin veya iptalin sebebinin aşırı hava koşulları veya doğal afetler olması durumunda bu durum geçerli değildir; bu durumda şirketin gecelik konaklamalar için ödeme yapmasına gerek yoktur.)
Şehirler arası otobüste yer kalmadı
Yolcular, fazla rezervasyon nedeniyle seyahat edemedikleri takdirde, yani biletleri olmasına rağmen yer kalmadığında, bu hakların tümüne de sahip olurlar.
Ancak otobüs zamanında geldiyse ve biletinizi doğrulayan check-in işlemini zaten yapmışsanız, kanıtların güvence altına alınması çok önemlidir. Otobüsün önünde fotoğrafınızı çekmek en iyisidir, böylece orada olduğunuzu ve gelmediğinizi kanıtlayabilirsiniz. Ayrıca alternatif olarak rezerve edilen seyahatlerin faturalarını da saklamanız gerekir.
Seyahati zaman arabelleğiyle ayırtın
Otobüsün gecikmesi nedeniyle bir konseri veya uçağı kaçırdıysanız, otobüs yolcusu hakları kapsamında ilave tazminat adı verilen bir tazminat söz konusudur. Ancak EVZ, uzun mesafe otobüs sağlayıcısından parayı bu şekilde geri almanın genellikle zor olduğu konusunda uyarıyor. Bu genellikle mahkemeye gitmeyi gerektirir.
Bu nedenle tüketici savunucuları şunu tavsiye ediyor: Belirli bir tarihte seyahat ediyorsanız, belirli bir zaman aralığıyla rezervasyon yaptırmak daha iyidir; böylece sorun olması durumunda, daha sonraki bir bağlantıyla bile zamanında varabilirsiniz.
Bu arada tren ve uçaklardan büyük bir fark bu: Tazminat için varış noktasına varış saati her zaman belirleyici olurken, uzun mesafe otobüslerinde kalkış saatleri belirleyici oluyor. Ancak sorumlu Federal Demiryolu Otoritesi'ne göre, uzun mesafeli otobüs yolculuklarında geç varışlar yolcu haklarını etkilememektedir. Nedeni: Bir şirket olarak trafik sıkışıklığı gibi karayolu trafiğindeki tuhaflıkları etkileyemezsiniz.
Şikayet için iletişim noktaları
İlk temas noktası uzun mesafe otobüs sağlayıcısıdır. EVZ'ye göre şikayette bulunmak için üç ayınız var, ancak bunu hemen yapmak en iyisidir. Biletlerin ve makbuzların kopyalarını göndermeli ve orijinallerini sorularınız için saklamalısınız.
Bir anlaşmaya varamazsanız, ülkedeki sorumlu makamla iletişime geçebilirsiniz: Avrupa'nız, AB ülkelerinin makamlarına genel bir bakış sağlar. Portal genellikle otobüs yolcularının haklarının açıkça anlatıldığı ve ortaya çıkan soruna göre (gecikme ve iptallerin yanı sıra bagaj kaybı gibi) bilgi alabileceğiniz için tavsiye edilir.
Almanya'da Federal Demiryolu Otoritesi demiryolu, gemi ve otobüs taşımacılığında yolcu haklarının uygulanmasından sorumludur. Çevrimiçi şikayet formu ve 0228/30795-400 (Pazartesi – Perşembe, 09.00 – 15.00; Cuma, 09.00 – 12.00) numaralı telefondan yolcu haklarına yönelik ücretsiz vatandaş yardım hattı bulunmaktadır.
Otobüs şirketiyle bir anlaşmaya varamazsanız, Almanya'daki Seyahat ve Taşımacılık Tahkim Kurulu, uzun mesafe otobüs sağlayıcısının orada üye olması koşuluyla ücretsiz olarak yardımcı olabilir ve arabuluculuk yapabilir.
Otobüs yolcularının haklarına ilişkin daha fazla bilgi: Avrupa Tüketici Merkezi: evz.de; Sizin Avrupanız: europa.eu/youreurope/citizens/travel/; Federal portaldaki şikayet formu: verwaltung.bund.de; Seyahat ve Taşımacılık Tahkim Kurulu: tahkim-reise-und-verkehr.de
dpa/nics
Tren ve uçuşlarda olduğu gibi şehirlerarası otobüslerde de aynı durum geçerli: Gecikme olması durumunda yolcuların bazı hakları var. Avrupa Tüketici Merkezi'ne (EVZ) göre, AB'de 250 kilometre veya daha uzun yolculuklar için otobüs yolcularının hakları aynı şekilde düzenleniyor. Otobüsün iptal edilmesi veya kalkış süresinin 120 dakikadan fazla gecikmesi durumunda şu seçenekleri kullanabilirsiniz:
1. Otobüs şirketinin mümkün olan en erken tarihte alternatif bir seyahat seçeneği sunması gerektiğinden, başka bir bağlantı üzerinden rezervasyonunuzu değiştirebilirsiniz.
2. Bilet ücretinin iadesini alabilirsiniz – ayrıca sizi varış noktanıza ulaştıracak kendi rezervasyonlarınız için olası ek masrafları da alabilirsiniz. Ancak ikincisi yalnızca otobüs şirketinin kendisi bir alternatif sunmadığı takdirde geçerlidir. Seçilen ulaşım araçlarının da karşılaştırılabilir olması gerekir. EVZ'ye göre otobüsler ve trenler dahildir, ancak kiralık arabalar veya taksiler yalnızca istisnai durumlarda dahildir.
Bilmekte fayda var: Eğer şehirlerarası otobüs şirketi yolcuya bu seçenekleri (seyahatin iptali veya bir sonraki olası seyahat seçeneği) sunmadıysa, daha sonra ek tazminat olarak bilet fiyatının yarısını talep edebilirsiniz.
Gecikme veya iptal durumunda talepler
AB portalı Your Europe'a göre, uzun mesafe otobüs yolculuğunun planlanan seyahat süresinin üç saatten fazla olması ve otobüsün 90 dakikadan fazla gecikmesi veya iptal edilmesi durumunda şu iddialar da mevcut:
– Otobüste veya otobüs terminalinde mevcutsa, bekleme süresiyle orantılı olarak yemek ve ikramlar.
– Sonuç olarak mahsur kalırsanız: Kişi başı maksimum 80 Euro tutarında iki geceye kadar konaklama ve otobüs terminalinden konaklama birimine gidiş ve dönüş masrafları otobüs şirketine ait olmak üzere ulaşım. (Ancak, gecikmenin veya iptalin sebebinin aşırı hava koşulları veya doğal afetler olması durumunda bu durum geçerli değildir; bu durumda şirketin gecelik konaklamalar için ödeme yapmasına gerek yoktur.)
Şehirler arası otobüste yer kalmadı
Yolcular, fazla rezervasyon nedeniyle seyahat edemedikleri takdirde, yani biletleri olmasına rağmen yer kalmadığında, bu hakların tümüne de sahip olurlar.
Ancak otobüs zamanında geldiyse ve biletinizi doğrulayan check-in işlemini zaten yapmışsanız, kanıtların güvence altına alınması çok önemlidir. Otobüsün önünde fotoğrafınızı çekmek en iyisidir, böylece orada olduğunuzu ve gelmediğinizi kanıtlayabilirsiniz. Ayrıca alternatif olarak rezerve edilen seyahatlerin faturalarını da saklamanız gerekir.
Seyahati zaman arabelleğiyle ayırtın
Otobüsün gecikmesi nedeniyle bir konseri veya uçağı kaçırdıysanız, otobüs yolcusu hakları kapsamında ilave tazminat adı verilen bir tazminat söz konusudur. Ancak EVZ, uzun mesafe otobüs sağlayıcısından parayı bu şekilde geri almanın genellikle zor olduğu konusunda uyarıyor. Bu genellikle mahkemeye gitmeyi gerektirir.
Bu nedenle tüketici savunucuları şunu tavsiye ediyor: Belirli bir tarihte seyahat ediyorsanız, belirli bir zaman aralığıyla rezervasyon yaptırmak daha iyidir; böylece sorun olması durumunda, daha sonraki bir bağlantıyla bile zamanında varabilirsiniz.
Bu arada tren ve uçaklardan büyük bir fark bu: Tazminat için varış noktasına varış saati her zaman belirleyici olurken, uzun mesafe otobüslerinde kalkış saatleri belirleyici oluyor. Ancak sorumlu Federal Demiryolu Otoritesi'ne göre, uzun mesafeli otobüs yolculuklarında geç varışlar yolcu haklarını etkilememektedir. Nedeni: Bir şirket olarak trafik sıkışıklığı gibi karayolu trafiğindeki tuhaflıkları etkileyemezsiniz.
Şikayet için iletişim noktaları
İlk temas noktası uzun mesafe otobüs sağlayıcısıdır. EVZ'ye göre şikayette bulunmak için üç ayınız var, ancak bunu hemen yapmak en iyisidir. Biletlerin ve makbuzların kopyalarını göndermeli ve orijinallerini sorularınız için saklamalısınız.
Bir anlaşmaya varamazsanız, ülkedeki sorumlu makamla iletişime geçebilirsiniz: Avrupa'nız, AB ülkelerinin makamlarına genel bir bakış sağlar. Portal genellikle otobüs yolcularının haklarının açıkça anlatıldığı ve ortaya çıkan soruna göre (gecikme ve iptallerin yanı sıra bagaj kaybı gibi) bilgi alabileceğiniz için tavsiye edilir.
Almanya'da Federal Demiryolu Otoritesi demiryolu, gemi ve otobüs taşımacılığında yolcu haklarının uygulanmasından sorumludur. Çevrimiçi şikayet formu ve 0228/30795-400 (Pazartesi – Perşembe, 09.00 – 15.00; Cuma, 09.00 – 12.00) numaralı telefondan yolcu haklarına yönelik ücretsiz vatandaş yardım hattı bulunmaktadır.
Otobüs şirketiyle bir anlaşmaya varamazsanız, Almanya'daki Seyahat ve Taşımacılık Tahkim Kurulu, uzun mesafe otobüs sağlayıcısının orada üye olması koşuluyla ücretsiz olarak yardımcı olabilir ve arabuluculuk yapabilir.
Otobüs yolcularının haklarına ilişkin daha fazla bilgi: Avrupa Tüketici Merkezi: evz.de; Sizin Avrupanız: europa.eu/youreurope/citizens/travel/; Federal portaldaki şikayet formu: verwaltung.bund.de; Seyahat ve Taşımacılık Tahkim Kurulu: tahkim-reise-und-verkehr.de
dpa/nics